Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
man 21 mai 2012, 21:26:19
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95109
innlegg i
8918
emner av
3325
medlemmer
Nyeste medlem:
terjene
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Utstyr
| Emne:
Hurtig nedkjøling ved hjelp av is.
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Alle
Skrevet av
Emne: Hurtig nedkjøling ved hjelp av is. (Lest 2384 ganger)
Beron
Utlogget
Hurtig nedkjøling ved hjelp av is.
«
på:
man 21 aug 2006, 11:41:10 »
Både på forumet her og andre forum stresses viktigheten av så hurtig nedkjøling av vørteren som mulig ved hjelp av alskens dupeditter.
Gjorde nettopp et forsøk med å fylle doble fryseposer med 3 liter kokende vann som var kokt i 10 minutter for sterilisering. Grunnen til å bruke doble poser er for å få en steril overflate på den innerste posen.
Posene smeltet ikke.
Tanken er da å legge posen i fryseren og deretter ta den opp noen minutter før bruk slik at den tiner i ytterkantene slik at man får den av og kan droppe isklumpen i vørteren for hurtignedkjøling.
Er det noen betenkeligheter med å kjøle vørteren på denne måten kontra kjølere ?
Loggført
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
Sv: Hurtig nedkjøling ved hjelp av is.
«
Svar #1 på:
man 21 aug 2006, 11:44:44 »
Det kan hende at posene gir fra seg noe når du fyller dem med kokende vann, så det er sikkert greit å smake på en sånn isklump etter å la den smelte litt. Og selv om man ikke smaker noe så vet man jo aldri. Er det ikke greit nok å bare fylle posene med vanlig springvann? Slikt vann er jo som regel greit nok uten å ha kokt det først.
Loggført
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Beron
Utlogget
«
Svar #2 på:
man 21 aug 2006, 11:51:08 »
Kunne selvsagt fylt den med vanlig springvann, men er opptatt av sterilisering for å sikre meg mot kontaminering.
Får vann fra egen brønn, selv om det smaker utmerket følger jeg meg ikke helt sikker på bakterieinnhold.
Har fylt en pose nå og skal smake når det har kjølt seg ned.
Så vidt du vet skal det ikke være noe problem med å bruke is direkte i vørteren for kjøling, det er jo veldig lettvint ?
Loggført
Thomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #3 på:
man 21 aug 2006, 20:12:39 »
Joda, det fungerer bra det - men noen ulemper er det. Man trenger en del is for å få vørteren ned til <20 grader, og volumet vil da øke betraktelig. OG vil bli lavere enn normalt om man ikke tar høyde for det ekstra vannet. Jeg prøvde det en gang etter å ha sett noen nevne det på Northern Brewer-forumet, og tror ikke jeg vil gjøre det igjen
Om man brygger med ekstrakt og ikke koker hele brygget tror jeg det kan fungere helt knall. Bare ha vann og is i gjærspannet og tømme vørteren over, skulle jeg tro...
Loggført
"He's got ESPN!...and bulimia...he can read minds!" - J.Brew
Beron
Utlogget
«
Svar #4 på:
man 21 aug 2006, 20:31:45 »
Sitat fra: Thomas på man 21 aug 2006, 20:12:39
Joda, det fungerer bra det - men noen ulemper er det. Man trenger en del is for å få vørteren ned til <20 grader, og volumet vil da øke betraktelig. OG vil bli lavere enn normalt om man ikke tar høyde for det ekstra vannet.
Planen er å ta høyde for det ekstra vannet. Har fryst ned 6 liter kokt vann i to poser nå for å teste ut på neste brygg.
Loggført
Thomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #5 på:
man 21 aug 2006, 20:52:37 »
Sitat fra: Beron på man 21 aug 2006, 20:31:45
Planen er å ta høyde for det ekstra vannet. Har fryst ned 6 liter kokt vann i to poser nå for å teste ut på neste brygg.
Jeg tror du trenger mer enn 6 liter, men jeg kan ta feil... Det er kanskje lurt å bytte ut vørteren med kokende vann i første forsøk?
PS: Legg isen forsiktig oppi vørteren, ikke slipp den rett oppi... Spør meg hvordan jeg fant ut det
Loggført
Beron
Utlogget
«
Svar #6 på:
man 21 aug 2006, 21:26:53 »
Sitat fra: Thomas på man 21 aug 2006, 20:52:37
Jeg tror du trenger mer enn 6 liter, men jeg kan ta feil... Det er kanskje lurt å bytte ut vørteren med kokende vann i første forsøk?
Prøvde å finne et regnestykke på kjøleeffekten til is på nett uten å lykkes, men is er egentlig utrolig effektivt som kjølemedie, er ikke mange isbiter som skal til i et glass med drikke for å kjøle det ned fra romtemperatur til kjøleskap temp for eksempel.
Sitat fra: Thomas på man 21 aug 2006, 20:52:37
PS: Legg isen forsiktig oppi vørteren, ikke slipp den rett oppi... Spør meg hvordan jeg fant ut det
Jeg antar at du stod der rimelig fregnete
Loggført
Thomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #7 på:
man 21 aug 2006, 22:31:04 »
Fant denne:
Sitat
How much ice will you need?
Let's assume you have X litres of wort at 90°C and you want to end up with 20 litres (1 US Gal) diluted wort at 20°C (room temp).
You have X x (90-20) = 80X kilocalories to lose
Assume your ice is at -10°C
Warming (20-X) litres of ice from -10° to 20°C uses (20-X) x 30 Kcal
Plus you musn't forget the latent heat of fusion, which is 80 Kcal/litre so you also have (20-X) x 80 Kcal.
To balance out:
80X = (20-X)(30 + 80) = -110X +2200
190X=2200
X=200/190=11.6 (approx 12 litres)
So adding 8 litres of ice at -10°C to 12 litres of wort at 90°C will result in 20 litres of wort at 20°C That's 4 large plastic pop bottles.
Loggført
Beron
Utlogget
«
Svar #8 på:
man 21 aug 2006, 23:41:48 »
Ja, kan stemme det!
Etter masse søk fant jeg ikke annet enn en fysikk gåte som spurte om hva temperaturen ble hvis man blandet 1kg 0 graders is med 1kg kokende vann og ventet til isen var smeltet.
Riktig svar var 10,7 grader
Loggført
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Oslo
«
Svar #9 på:
tir 22 aug 2006, 10:57:35 »
Empiriske eksperimenter kan tyde på at hurtig nedkjøling av vørteren ikke har noen stor betydning for verken smak eller klarhet på hjembryggerskala. Sjekk denne tråden, mye god informasjon der. Kort fortalt har han latt vørteren kjøle seg ned av seg selv, over natta, og har ikke opplevd verken uklart øl eller DMS-smak.
http://hbd.org/discus/messages/1/38341.html?1156184252
Loggført
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri
For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to
excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice.
-Hobbes, Leviathan
Thomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #10 på:
tir 22 aug 2006, 19:45:39 »
Det var et program om klarning på TBN for en tid siden, hvor kjøling ble nevnt som en veldig viktig del av prosessen.
Av egen erfaring kan jeg si at hvor fort det går virker mindre viktig enn hvor
kaldt
det blir. Jeg merket stor forskjell på kjøletåka mm når jeg begynte å kjøle ned til 14-15 grader i stedet for 19-20.
Loggført
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Oslo
«
Svar #11 på:
tir 22 aug 2006, 19:50:39 »
Det er masse dyktige bryggere som gjester TBN, men man trenger ikke å ta alt for god fisk. Selv om noen av dem vinner konkurranse etter konkurranse, så betyr det ikke at de har rett i alt de sier. Selv George Fix sin bok inneholder garantert en hel bråte myter i vitenskapelig skikkelse.
Kjøling har en rekke praktiske fordeler, f.eks. at man kan rydde opp og pakke sammen bryggeutstyret raskere og frigjøre kjøkkenet
men jeg begynner å lure på om det strengt tatt er nødvendig.
Det er en rekke forhold som gjelder for store bryggerier, som ikke nødvendigvis gjelder for hjemmebryggere. Mye av det tror jeg har å gjøre med forholdet mellom overflate og volum, som er radikalt forskjellig mellom industriell skala og småskala.
Loggført
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri
For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to
excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice.
-Hobbes, Leviathan
Thomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #12 på:
tir 22 aug 2006, 20:29:52 »
Sitat fra: joques på tir 22 aug 2006, 19:50:39
Det er masse dyktige bryggere som gjester TBN, men man trenger ikke å ta alt for god fisk.
Nei, for all del! Men når det som sies stemmer med egen erfaring, så blir det gjerne til at man tror på det
Sitat
Kjøling har en rekke praktiske fordeler, f.eks. at man kan rydde opp og pakke sammen bryggeutstyret raskere og frigjøre kjøkkenet
men jeg begynner å lure på om det strengt tatt er nødvendig.
Det er en ting; en annen er at jeg liker å høre bluppelyden før jeg kaster inn håndkleet og erklærer bryggedagen for over. Tror jeg hadde sovet ganske dårlig om jeg hadde vørter stående under lokk over natta...
Som nevnt så kjøler jeg også vørteren min så kaldt som jeg klarer, og tilsetter gjær mens den ennå er litt for kald. Det skal mye til å få til det uten "aktiv" kjøling.
Det hadde vært interessant å delt en vørter i to, kjølt den ene og ikke den andre, og så sammenlignet resultatet... Kanskje det blir neste eksperiment når juleølet er unnagjort
Sitat
Det er en rekke forhold som gjelder for store bryggerier, som ikke nødvendigvis gjelder for hjemmebryggere. Mye av det tror jeg har å gjøre med forholdet mellom overflate og volum, som er radikalt forskjellig mellom industriell skala og småskala.
Joda, men det er fortsatt vørter og gjær
At det er så totalt forskjellig tviler jeg på.
Loggført
frehovl
Utlogget
Oslo, Norway
«
Svar #13 på:
fre 20 okt 2006, 20:59:16 »
Tenkte også litt på muligheten til å kjøle ned vørteren ved hjelp av is.
På Clas Ohlson selger de "tuppeware" bokser på 2 l som koster 29,- per stk..
Disse tåler fra -40 - +100 grader, tenke å fylle disse med kokende vann, sette på lokket og la de avkjøle for så å sette de i fryseren.
Disse boksene burde ikke gi ifra seg noe smak?
For å ta en titt på boksene..
www.clasohlson.no
søk på 34-5662.
Loggført
kroil
Utlogget
«
Svar #14 på:
lør 4 nov 2006, 20:29:44 »
Mulig dette temaet er utdebattert men så vidt jeg kan forstå så kan man hoppe over koketrinnet i prosessen da nedfrysing i vanlig hjemmefryser i min 24 t har samme effekt på evt bakterieflora som koking. Da ville problemet med uønsket plastsmak på isen også bli mindre skulle jeg anta.
Trass i vellykkede forsøk med naturlig nedkjøling av vørteren er jeg ikke i det minste i tvil om at jo kortere tid det går fra koking til gjæringen kommer i gang jo mindre sjans er det for forurensing av brygget.
Loggført
Sider:
[
1
]
2
Alle
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Utstyr