Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
man 21 mai 2012, 21:27:09

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95109 innlegg i 8918 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Hurtig nedkjøling ved hjelp av is. 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Hurtig nedkjøling ved hjelp av is.  (Lest 2384 ganger)
frehovl
**
Utlogget Utlogget
Oslo, Norway

Vis profil
« Svar #15 på: lør 4 nov 2006, 22:00:04 »

hehe, det har du faktisk veldig rett i Smiley Burde man jo egentlig tenk på selv også, men ekke allitd hode er på rett plass Tongue
Dette med nedkjøling av vørteren er det mest viktig ved maltbrygging? Eller er det like viktig med ekstraktbrygging (det stadiet jeg er på nå).
Når jeg kokte min første vørter for et par uker siden trengte jeg ikke kjøle vørteren noe siden jeg ikke hadde mulighet til å koke alt, det resterende vannet jeg helte oppi kjølet nok. Men vet ikke om det kanskje er en ugungstig kjølemetode siden det blir litt sjokk kjøling?
Loggført
kroil
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #16 på: søn 5 nov 2006, 18:28:39 »

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette men det hele har vel med at vørteren ikke bør ha for gunstig temperatur for bakterier for lenge. Når du brygger med ekstrakt og kan benytte rent kaldt vann (eller is) som kjølemetode etter koking så oppnår du det viktigste:  å kunne sette i gang gjæringen hurtig.  Vannet vi drikker er jo stort sett bakteriefritt.
 godt øl
Loggført
Beron
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: tor 14 des 2006, 22:19:41 »

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette men det hele har vel med at vørteren ikke bør ha for gunstig temperatur for bakterier for lenge. Når du brygger med ekstrakt og kan benytte rent kaldt vann (eller is) som kjølemetode etter koking så oppnår du det viktigste:  å kunne sette i gang gjæringen hurtig.  Vannet vi drikker er jo stort sett bakteriefritt.
 godt øl

Det er en myte at vi har så godt drikkevann i Norge. Store deler av den norske drikkevannsforsyningen kommer fra overflatevann i motsetning til i mange andre land der vannet kommer fra grunnvann.

Gjennomsnittlig drikkevann i Norge som ikke er klorert er langt fra bakteriefritt. Vørter er i tillegg et kjempemessig næringsmiddel for bakterier. For min  del koker jeg all væske som skal i brygget.
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Hurtig nedkjøling ved hjelp av is. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!