Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
man 21 mai 2012, 21:54:23

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95114 innlegg i 8918 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: "Forward sealing" tappekraner 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: "Forward sealing" tappekraner  (Lest 1309 ganger)
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« på: man 9 jun 2008, 11:53:20 »

Davs,

Jeg ser at MoreBeer er tomme for Ventmatic/Perlick-type tappekraner. Er det noen andre leverandører der ute (med unntak av Humlegården) som selger slike kraner til en semi-rimelig penge (og som faktisk sender til Norge)?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gressvik

Vis profil
« Svar #1 på: man 9 jun 2008, 12:38:38 »

Har du prøvet www.kegworks.com de hadde sist jeg så
Loggført

Fredrikstad Haandbryggerlaug
For livets glade gutter går solen aldri ned!
Tholthe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #2 på: man 9 jun 2008, 22:14:45 »

Northern brewer har. Jeg bestilte nettopp endel fra MoreBeer, men fant ut som deg at de ikke hadde hverken kraner eller rustfri bakplate. Endte opp med å bestille ventmatic-kraner fra NB. Denne gangen hentet jeg varene selv i USA, men har tidligere fått sendt via jetcarrier.

Loggført
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #3 på: tir 10 jun 2008, 16:54:19 »

Hvis du sender med jetcarrier så får du kjøpe i hvilken som helst butikk - tipper jeg.  Jeg kjøpte kraner ++ hos http://www.williamsbrewing.com/ og de sender IKKE til Norge.

Loggført

mvh Trygve
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #4 på: tir 10 jun 2008, 23:47:17 »

Problemet er at enkelte nettbutikker ikke godtar utenlandske bankkort.
F.eks. må man betale med amerikansk bankkort hos "beveragefactory"

Etter som jeg forstår, er  grunnen at de sliter med å få igjen penger hvist de blir svindlet av et utenlandsk bankkort.

Selv har jeg bestillt tappekranene mine fra "beveragefactory", men fikk da broderen som bor i NY, til å betale for meg.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #5 på: ons 11 jun 2008, 16:40:31 »

Så ble det Humlegården til slutt, likevel. Sikkert ikke det billigste alternativet (1100+, inkl. frakt for to ventmatic-kraner med tilbehør), men skitt au. Nå trenger jeg bare en hullsag til å bore med, og så er man igang når varene kommer i posten. Er det noen som kjenner diameteren på shankene som brukes? Med andre ord, hvilken dimensjon bør jeg ha på boret, og trenger jeg noe spesielt bor, siden jeg skal drille gjennom et kjøleskap?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #6 på: ons 11 jun 2008, 16:57:57 »

Jeg kjøpte en gang en sånn hullsag hos Jernia. Det var en liten eske (fra Bosch, tror jeg) som inneholdt en sagholder som kan skrues i drillen, samt et sett med hullsag i forskjellige størrelser. Clas Ohlson selger en hullsagsett til 89 kr (Art. nr. 30-795):

Med noe slikt sagde jeg gjennom taket i kjøleskapet. Tipper at det går greit med døren også, evt veggen, dersom det ikke er kjøleledninger i den.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #7 på: ons 11 jun 2008, 20:03:18 »

Kan bekrefte hva Eduard sier her.
Kjøpte selv et slikt sett fra Clasolson, for akkurat denne jobben.
 brygging
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #8 på: fre 13 jun 2008, 10:21:15 »

Så fortsetter man: Til CO2-forsyningen trenger jeg noe som kan dele gasslangen i to (jeg har bare plass til to fat i kjøleskapet av gangen). Jeg tenkte jeg skulle unngå å kjøpe en ny regulator med to utganger, men vil heller, i første omgang, bruke en eller annen form for Y-dings og noen ventiler. Tanken er at jeg skal kunne stenge gass-tilførselen individuelt for hvert øl, slik at jeg ikke får noen "back flow" fra et fat med høyere trykk inn i et med lavere. Er det noen her som har en grei løsning? Hvor kan jeg finne det jeg trenger (hvis noen skjønner mitt rotete forsøk på en forklaring)?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Rune GE
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tromsøya

Vis profil
« Svar #9 på: fre 13 jun 2008, 11:05:31 »

.. første omgang, bruke en eller annen form for Y-dings og noen ventiler.

Y  (og T) dingser for gass får du alle steder de selger gass relatert utstyr, (caravan forhandlere, "hyttebutikker", gassforhandlere etc. ). Der får du også enkle stengekraner som du kan bruke mellom fatet og fordeleren.
Loggført
Bo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gressvik

Vis profil
« Svar #10 på: fre 13 jun 2008, 11:22:39 »

eller evt denne fra MoreBeer http://MoreBeer.com/view_product/16388/102238/Gas_Manifold_-_2_Way
Loggført

Fredrikstad Haandbryggerlaug
For livets glade gutter går solen aldri ned!
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #11 på: fre 13 jun 2008, 12:14:59 »

Tanken er at jeg skal kunne stenge gass-tilførselen individuelt for hvert øl, slik at jeg ikke får noen "back flow" fra et fat med høyere trykk inn i et med lavere.

Med en regulator får du samme trykk i begge fat, og med corneliuskoblinger kan du ta ut et fat uten at det skjer noe så dy trenger bare en Y/T kobling til gassen.

Loggført

S. Oddvar Demmo
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #12 på: fre 13 jun 2008, 13:51:35 »

Sitat
Med en regulator får du samme trykk i begge fat, og med corneliuskoblinger kan du ta ut et fat uten at det skjer noe så dy trenger bare en Y/T kobling til gassen.

Mener du at det ikke er noen vits med individuelle ventiler inn til fatene (så fremt man skal ha likt trykk i begge)? Vil ikke det kunne føre til at det "lekker" litt gass fra et fat til et annet når man tapper, eller vil dette ikke skje hvis man lar gassen stå på hele tiden mens man tapper? Hvis det ikke er noe problem, er det jo langt billigere bare å bruke en Y/T-kobling...
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #13 på: fre 13 jun 2008, 14:01:49 »

Jeg har gassen stående på hele tiden og har en Y-kobling rett etter regulatoren. Hvert gren av Y-koblingen har sin egen ventil, men disse ventilene står åpent for det meste.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #14 på: fre 13 jun 2008, 14:10:28 »

Hva gjør du hvis du skal tappe øl med forskjellig kullsyreinnhold?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #15 på: fre 13 jun 2008, 14:13:34 »

Ølet mitt har ikke forskjellig kullsyreinnhold. Men hvis jeg skulle ha hatt det, så ville kullsyren i begge ølene utlignes. Hvis du ikke ønsker dette så kan du vurdere en sekundær regulator som er satt til en lavere trykk en hovedregulatoren. Jeg vet at Joakim har noe sånt, slik at han har en gruppe med fat på 'høyt' trykk og en gruppe på et noe lavere trykk.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #16 på: fre 13 jun 2008, 14:16:08 »

Hva gjør du hvis du skal tappe øl med forskjellig kullsyreinnhold?

Da må du ha egen regulator til ølet som skal ha et annet kullsyreinnhold, i ditt tilfelle vil det si at du trenger to flasker med hver sin regulator eller at du bruker en enklere trykkluftregulator til det laveste trykket som er koblet på den ene flaska sin regulator.
Loggført

S. Oddvar Demmo
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #17 på: fre 13 jun 2008, 16:47:29 »

Jepp, en (eller flere) sekundærregulator(er) funker veldig bra. Uheldigvis var det slik at de jeg fikk fra MoreBeer var myyye større enn de så ut til på bildet, så jeg får ikke plass til flere enn fire stykker i fryseren min. Det vil si at fire fat står på primærtrykket, mens de fire andre har hver sin sekundærregulator og kan dermed ha differensiert trykk. Så må man passe på å balansere med ulik lengde på tappeslangene også.
Loggført

Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri
For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to
excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice.
 -Hobbes, Leviathan
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #18 på: lør 14 jun 2008, 20:06:55 »

Stakkars deg, kan du bare servere øl ved fem forskjellige trykk, du da! Vet ikke helt om jeg vil komme innom å smake i sommer, likevel! Grin
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #19 på: søn 15 jun 2008, 16:38:57 »

Ja, det er litt uheldig Wink  Men det jeg kan gjøre, hvis jeg er villig til å gjøre om på hele CO₂-slangesystemet mitt, er at jeg kan koble det slik at hver sekundærregulator går til to fat i stedet for ett. Da er det bare to og to fat som må stå på samme trykk. Da blir det mer fleksibelt. Tror jeg Smiley
Loggført

-Hobbes, Leviathan
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #20 på: tir 17 jun 2008, 19:59:19 »

Jeg tenkte å bruke vanlig 3/16" (5 mm)-slange til tappingen. Hvor lange bør disse være? Et par meter? Jeg antar dette avhenger litt av hvilket trykk man bruker, men hva er et greit utgangspunkt?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #21 på: tir 17 jun 2008, 20:09:19 »

Mmmtjaaa... Mange og delte meninger om dette. Jeg har atskillig lengre slange enn det som antydes i diverse utregningsformler for optimal motstand i et balansert oppsett. Iallfall på øl med mye kullsyre. På øl med lite kullsyre tror jeg nesten at jeg har kortere.

Eksempler: Med pils, am pale ale, wit og andre øl som står på fullt trykk (ca 1 bar - 15 psi) bruker jeg tappeslange på 3,5 m. Da kommer ølet rolig og forsiktig ned i glasset. Vil man ha mer skum, kan man tappe rett ned i glasset i stedet for å la det renne langs kanten. Greit å kunne styre det på den måten. Med øl som engelsk bitter (4-5 psi) bruker jeg bare en drøy halvmeter slange.  Dette er med 3/16" indre diameter. Bruker man enda trangere slange, kan man slippe unna med kortere.

Men det kommer jo an på tempen i kjøleren også, ikke sant? Jo kaldere fatene står, desto mer kullsyre vil løse seg i ølet over tid, og dermed vil det skumme mer når det tappes i glass.

Det er egentlig bare å eksperimentere og finne ut hva som funker for deg. Jeg brukte div. formler som jeg fant på nettet, men måtte revurdere dem etter å ha sett hvordan det fungerte i praksis.
Loggført

-Hobbes, Leviathan
Sider: 1 2 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: "Forward sealing" tappekraner « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!