Har fått med meg at Trygve nå har fått seg flasker, men kanskje kan mine erfaringer være av interesse for andre på jakt etter flasker:
1) Når det gjelder flasker til hjemmebrygging, så er det en stor fordel at alle flaskene er like; det gjør håndteringen lettere, f.eks. ved stabling i stekeovn, kasser, osv. Det blir også enklere å regne ut hvor mye brygg du har plass til på de flaskene som på et gitt tidspunkt står deg til rådighet.
2) Patentkapsel er langt overlegent crown-kapsel! "Patent" er enkelt, kostnadsfritt, miljøvennlig og kjapt i bruk. Helt genialt, faktisk! Jeg begynte med crown-korker og murere jeg også, men det er lenge, lenge siden nå ... og takk og pris for det! For de som lurer på hva patentkapsel er, så ser de altså sånn ut: http://www.norbrygg.no/Pictures/_losning.jpg
3) Grønne flasker er bedre enn brune fordi det er lettere å se nivået; særlig i litt dårlig belysning merkes dette godt - kjipt når det renner over, vøttø ... Hjemmebryggere som ikke bor for langt unna og som er på jakt etter flasker kan derfor vurdere å ta turen til Strømstad og kjøpe noen kasser med Grolsch Premium Lager der. Det er helt greit øl som lar seg drikke om du ikke er alt for bortskjemt ennå. I verste fall kan du by venner eller venninner på det.
Gummipakningen på patentkorken kan enkelt byttes ut, men det blir neppe nødvendig. Jeg har selv brukt de samme flaskene jevnlig i over 10 år nå, og de er fortsatt helt OK. Kapslene tåler dessuten fint 110 grader celsius for enkel sterilisering i stekeovnen. Det lukter litt svidd gummi de første gangene, men det går over

. Flaskene tar i underkant av 1/2 liter.
Husk bare å ringe butikken(e) i Strømstad og sjekke at de har nok flasker der før du drar for å handle. Det er to System-butikker i Strømstad. Ikke ring til den ene og dra til den andre, det gjorde nemlig jeg en gang ...
http://www.systembolaget.se/ButikerOppettider/Karta.htm?Kartid=16Grolsch Premium Lager (vare nr 71476) Nederländerna (Grolsche Bierbrouwerij)
Flaska 473 ml (41.43 kr/lit) kr 19.60 pr. stk
Det blir 980,- svenske kroner for 50 flasker.
Alternativt kan flaskene kjøpes i f.eks Meny-butikkene her hjemme, men det blir jo noe dyrere. På den annen side sparer du jo turen og behøver heller ikke å kjøpe alle flaskene på en gang ...
Personlig vurderer jeg nå selv å gå over til Cornelius-fat fordi jeg er litt lei all tappingen, men ...

MK