Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
man 21 mai 2012, 22:14:06

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95115 innlegg i 8918 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Flasker 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Flasker  (Lest 3030 ganger)
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #15 på: man 30 okt 2006, 14:37:55 »

2710 for for 200 flasker, da får du jo faktisk komplett Cornelius tappeanlegg for samme prisen....

Loggført

Humle er nam
frehovl
**
Utlogget Utlogget
Oslo, Norway

Vis profil
« Svar #16 på: tir 31 okt 2006, 10:31:47 »

2710 for for 200 flasker, da får du jo faktisk komplett Cornelius tappeanlegg for samme prisen....

Jeg var innom lidl og kjøpte det tyske ølet som kom på 0,5 l flaske.
http://www.bottledbeer.co.uk/index.html?beerid=1791

Men var jo som jeg fryktet når jeg kom hjem, pga easy screw korken passer det ikke med crown korker.
Ellers hadde man faktisk fått 200 flasker fulle med øl for 2700 kr som man senere kunne brukt til brygging.
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #17 på: fre 3 nov 2006, 11:13:58 »

I kveld er det jo juleølfestival på Chateau 9 / Betong i Oslo, og ved tidligere anledninger har jeg kunnet ta med brukte flasker derfra. Ferskt åpnet og tømt så da er det heller ikke snakk om mugg, sneiper, snus, piss mm. Du kan da helt sikkert ta med noen pappesker med brukte halvlitere fra Nøgne Ø, Haandbryggeriet eller noen tyske importflasker (skjønt jeg ikke er sikker på hvem av disse som stiller i kveld).
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
frehovl
**
Utlogget Utlogget
Oslo, Norway

Vis profil
« Svar #18 på: fre 3 nov 2006, 17:10:55 »

Oi, kjedelig at jeg ikke har leste bedre på siden om den konkuransen.
Bor jo på Carl Berner, så hadde ikke vært lange veien å dra.. Kunne man også fått smakt hva man kan håpe på og selv kunne brygge fremover Smiley
Men har dessverre ikke mulighet ikveld Sad
Får heller håpe at en kamerat som jobber som bartender kan hjelpe meg med noen 0,5 flasker..

Så har jeg tenkt til å ta turen innom Oslo Mikrobryggeri på Majorstua snart, ta noen smaks prøver Tongue
Loggført
Morten Kielland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nøtterøy

Vis profil WWW
« Svar #19 på: man 5 feb 2007, 12:41:42 »

Har fått med meg at Trygve nå har fått seg flasker, men kanskje kan mine erfaringer være av interesse for andre på jakt etter flasker:

1) Når det gjelder flasker til hjemmebrygging, så er det en stor fordel at alle flaskene er like; det gjør håndteringen lettere, f.eks. ved stabling i stekeovn, kasser, osv. Det blir også enklere å regne ut hvor mye brygg du har plass til på de flaskene som på et gitt tidspunkt står deg til rådighet.

2) Patentkapsel er langt overlegent crown-kapsel!   "Patent" er enkelt, kostnadsfritt, miljøvennlig og kjapt i bruk. Helt genialt, faktisk! Jeg begynte med crown-korker og murere jeg også, men det er lenge, lenge siden nå ... og takk og pris for det! For de som lurer på hva patentkapsel er, så ser de altså sånn ut: http://www.norbrygg.no/Pictures/_losning.jpg

3) Grønne flasker er bedre enn brune fordi det er lettere å se nivået; særlig i litt dårlig belysning merkes dette godt - kjipt når det renner over, vøttø ...

Hjemmebryggere som ikke bor for langt unna og som er på jakt etter flasker kan derfor vurdere å ta turen til Strømstad og kjøpe noen kasser med Grolsch Premium Lager der. Det er helt greit øl som lar seg drikke om du ikke er alt for bortskjemt ennå. I verste fall kan du by venner eller venninner på det.
Gummipakningen på patentkorken kan enkelt byttes ut, men det blir neppe nødvendig. Jeg har selv brukt de samme flaskene jevnlig i over 10 år nå, og de er fortsatt helt OK. Kapslene tåler dessuten fint 110 grader celsius for enkel sterilisering i stekeovnen. Det lukter litt svidd gummi de første gangene, men det går over Grin. Flaskene tar i underkant av 1/2 liter.

Husk bare å ringe butikken(e) i Strømstad og sjekke at de har nok flasker der før du drar for å handle. Det er to System-butikker i Strømstad. Ikke ring til den ene og dra til den andre, det gjorde nemlig jeg en gang ... Tongue
http://www.systembolaget.se/ButikerOppettider/Karta.htm?Kartid=16

Grolsch Premium Lager (vare nr 71476)  Nederländerna (Grolsche Bierbrouwerij)
Flaska 473 ml (41.43 kr/lit) kr 19.60 pr. stk
Det blir 980,- svenske kroner for 50 flasker.

Alternativt kan flaskene kjøpes i f.eks Meny-butikkene her hjemme, men det blir jo noe dyrere. På den annen side sparer du jo turen og behøver heller ikke å kjøpe alle flaskene på en gang ...

Personlig vurderer jeg nå selv å gå over til Cornelius-fat fordi jeg er litt lei all tappingen, men ... biersmile

MK
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #20 på: man 5 feb 2007, 14:21:07 »

Hei, bra innlegg Morten!

Ja, patentkapsler (måtte tenke litt før jeg skjønte at du mente flip-top eller bügelflaschen) er kjekt å bruke. Jeg har noen Grolsch-kasser stående hjemme, 0,45 liter, direkteimport fra Nederland. Og det må sies at Grolsch er en meget god pils, ikke minst fordi det blir brygget i hjembyen min Wink.

Andre flasker med patentkapsler er øl fra Flensburg, fåes like over grensen mellom DK og D i de utallige og megastore buttiker til danskeharryene. Godt øl, og enda billigere. Greit å få med selve kassen uansett, slik at ølet lar seg stable.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Morten Kielland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nøtterøy

Vis profil WWW
« Svar #21 på: man 5 feb 2007, 15:47:05 »

Faktisk meget godt poeng Eduard har der med kassene. Lettvint stabling og flytting blir viktig i lengden, Grolsch har jeg bare sett i pappkasser. De kassene holder "et par brygg" før de går opp i liminga, så det er viktig med kasser som funker. Her får man bare prøve seg fram på det norske pantemarkedet eller være kreativ hvis man da ikke vil dra helt til Padborg, Flensburg, eller der omkring.

Kan også legge til at jeg bruker standard norske langpilskasser fra "murer-glassflasketiden" til mine flasker. Disse begynner å bli vanskelige å oppdrive, men kanskje Eduard eller noen andre her vet om kurante norske pante-kasser i plast som passer til disse eminente flaskene fra Groenlo?
Loggført
frehovl
**
Utlogget Utlogget
Oslo, Norway

Vis profil
« Svar #22 på: man 5 feb 2007, 17:36:54 »

Jeg har begynt å kjøpe inn et tysk øl som de selger på min lokale meny butikk (Carl Berner)
Husker ikke navnet, men var et økologisk helles øl fra Tyskland. Koster 30 kr flasken, men liker veldig godt de tyske halv liter flaksene Smiley
Eneste problemet er å få taki kasser, men tenkte jeg skulle høre på meny om de får flaskene levert i kasser og om jeg evt kan kjøpe noen av dem..
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #23 på: man 5 feb 2007, 21:03:50 »

Kassene jeg har kommer regelrett fra Nederland. Jeg fikk dem av en venn som hadde snille foreldre som tok med seg noen kasser til ham. Kassene blir nok ikke eksportert siden disse er pantevare, akkurat som flaskene. Panten gjelder derimot kun i Nederland og kanskje Belgia og Tyskland. For tiden bruker jeg kun de norske 0,33-flaskene og Corneliusfat. Og det går greit å korke flaskene dersom man har en bra korkemaskin (bedre enn den skranglete korketangen fra Europris mm). Skal det også være klart at Grolsch for tiden kun brygges i Enschede (Boekelo). Bryggingen i Groenlo er lagt ned for noen år siden, skjønt bryggeriet De Klok har sin opprinnelse der.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Flasker « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!