Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
man 21 mai 2012, 22:54:49

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95118 innlegg i 8918 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: RIMS 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: RIMS  (Lest 1010 ganger)
Dag Arne
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: man 27 nov 2006, 21:37:13 »

Jeg har planer om å forsøke å bygge meg et RIMS bryggeri, og har snart samlet det meste av hva jeg trenger til dette.  Er det noen av dere som har oppfatning om dette:  Går det an å ha en mesketank, etterhvert så tappes mesken fra i bunnen, og pumpes opp i gjennom min gamle kjølespiral som befinner seg i et vannbad oppe i min Brupaks meskedunk. Mesken pumpes vidre gjennom spiralen og på toppen av maltsenga i den nye meskedunken. Altså at vannet i den gamle meskedunken er varmekilde for meskingen? Brupaks har jo innebygget termostat og skulle muliggjøre brukbar temperaturstyring.

Er dette tull, eller har det noe for seg?
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #1 på: man 27 nov 2006, 22:11:16 »

Det du beskriver kalles HERMS, det vanligste er ha en kobber- eller rustfri spiral i tanken hvor du har utvaskingsvannet. Så resirkulerer du bare vørteren gjennom denne spiralen for å holde tempen eventuellt heve den..

Det skal funke det...

Richard
Loggført

Humle er nam
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: RIMS « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!