Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
man 21 mai 2012, 23:10:53

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95119 innlegg i 8918 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Oppskrifter til ekstraktbrygging. 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Oppskrifter til ekstraktbrygging.  (Lest 1443 ganger)
frehovl
**
Utlogget Utlogget
Oslo, Norway

Vis profil
« på: lør 9 des 2006, 16:22:25 »

Som ny oppstarta ekstratbrygger har jeg hatt litt problemer med å finne varrierte oppskrifter.
Men etter å ha gått igjenom linkene på norbrygg siden fant jeg en side jeg tenkte jeg skulle gjøre flere oppmerksom på Smiley
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipes
Ligger mest malt oppskrifter der, men ganske mange ekstrakt også.

Så har jeg noen spørsmål dere med litt mer erfaring kanskje kan oppklare Smiley

Hva menes med dette? Hvilken av prosentene er den reele og hva er forskjellen?
Alcohol:     4.5% v/v (3.6% w/w)

Mange av oppskriftene bruker "Amber malt extract", er dette et spesielt ekstrakt?

De som drifter siden må også få ryddet opp i linkene, veldig mange av de som ikke fungerer lenger Smiley

Loggført
morten
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: fre 5 jan 2007, 19:16:29 »

Heisann!

"Hva menes med dette? Hvilken av prosentene er den reele og hva er forskjellen?
Alcohol:     4.5% v/v (3.6% w/w)"

v/v er alkoholprosent målt etter volum, og er den vanligste måten å måle dette på. Det er denne metoden som brukes i Norge. W/w er alkohol målt etter vekt, og er vel mer en metode brukt i USA såvidt jeg har skjønt. Den gir litt lavere tall, og kan vel egentlig bare ignoreres, amerikanerne har etterhvert også gått over til volummål.

Nyt livet & brygg vel
Loggført
Thomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #2 på: fre 5 jan 2007, 19:50:15 »

Veldig mange oppskrifter kan "ekstraktifiseres" ved å bytte ut basismalten med spraymalt eller flytende ekstrakt. Mengden er det greiest å regne ut ved hjelp av en kalkulator, f.eks denne: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
Loggført

"He's got ESPN!...and bulimia...he can read minds!" - J.Brew
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Oppskrifter til ekstraktbrygging. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!