Har 50 literen til Leif Stana, og bruker en vanlig krabbekoker (som skulle gi 5 kW) Syntes den gamle ga dårlig effekt, og kjøpte meg en ny - som ikke var bedre! Forventet meg litt sånn jetflylyd når jeg skrudde den på fullt, men jeg synes det hele er pinglete. Sist hadde jeg store problemer med å få vørteren på kok, og den fikk ganske riktig en vegetal, grasaktig aroma.
Jeg har en krabbekoker på 9kw, byttet regulator til en som slapp gjennom mer gass, noen jetflylyd får jeg imidlertid ikke uansett. Tror det skyldes at gasshullene i krabbekokeren jeg har er såpass store.
Skal ikke en 5kw brenner kunne få 50 liter til å fosskoke? Lurer uansett på å kle hele karet med slike isolasjonsmatter som båtfolket bruker i motorrom (Biltema).
5kw skal kunne få vannet i fosskok ja, men det tar sin tid, spesielt siden gryten din ikke er isolert. Har en stålgryte på 100 liter selv. Har kokt opp til 75 liter i den. Tok vinter og vår før det kom i kok før isoleringen.
Det jeg gjorde var å kjøpe isolasjonsmatter til motorrom med aluminiumsfolie på ene siden og lim på den andre. Jeg la aluminiumssiden inn mot gryta og limte fast et tilskjært liggeunderlag på limsiden. I tillegg bruker jeg et håndkle oppå lokket til isolering inntil vørteren kommer i kok og jeg kan ta av lokket. Enorm forskjell i oppkokingstiden.
Det er også en del som bruker grilltennere for å hjelpe til med oppvarmingen til vørteren er i kok. Mener de selger en 1kw variant på Claes Ohlson til en slikk og en ingenting. Denne senkes ned i vørteren. NB ikke håndtaket, da risikerer du en karamell