Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 21:39:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95231 innlegg i 8925 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM i hjemmebrygging 2009 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
avstemning
Spørsmål: Skal du delta i NM2009?  (Avstemning er avsluttet: søn 22 mar 2009, 13:55:27)
Ja, både i flaskekonkurransen og i publikumsfavoritt - 10 (21.3%)
Ja, bare i flaskekonkurransen - 11 (23.4%)
Ja, bare i publikumsfavoritt - 7 (14.9%)
Nei, jeg har ikke nok øl å stille med - 4 (8.5%)
Nei, det er for langt å reise - 8 (17%)
Nei, annen grunn... - 7 (14.9%)
Vet ikke / annet - 0 (0%)
Stemmer totalt: 47

Sider: 1 2 3 4 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: NM i hjemmebrygging 2009  (Lest 3625 ganger)
Webmaster
Administrator
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: tor 8 jan 2009, 20:43:11 »

Da er dato for årets NM -foreløpig- spikret: lørdag 28.3. Trolig igjen samme sted (Studentersamfunnet Bislet, Oslo).

Nytt i år blir:
- et splitternytt 12 liters NC (ball-lock) Corneliusfat til de 30 beste Publikumsfavoritt (PF)-brygg, slik at nok bryggere vil være fristet til å stille med øl til publikumere!
- vi tenkte å spre PF-deltakerne i begge rom denne gangen

Vi skal håndheve skarpere tider for Generalforsamling, rigging og åpning.

Generalforsamlingen starter kl 17. Riggingen starter rett deretter, senest kl 18. Først kl 19 vil publikumerne strømme til. Så dersom man er tidsnok tilstede og får rigget rett etter (eller før) generalforsamlingen, så vil man som deltaker få anledning til å smake på andres brygg før lokalene fylles av publikumere.

Insentivet med corneliusfatene vil trolig føre til økt pågang i PF-klassen. Her gjelder i år førstemann til mølla prinsippet, i tilfellet pågangen sprenger kapasiteten. Følg med på forumet og nettsiden, for der vil vi angi når det begynner å bli fullt! Vær altså sikker på at du påmelder antall PF-brygget i påmeldingsskjemaet! Dette vil også gjøre det tydelig for arrangørene hvor mange bord som skal settes opp.

Husk å ta med egen CO2-flaske siden Norbrygg ikke har nok CO2-flasker å stille med. Avtal evt med andre deltakere om lån av CO2.

For spørsmål, kommentarer eller forslag til NM kan du legge innlegg i denne tråden. Neste styremøte er den 25.2. så gjerne skriv før det slik at styret kan ta det opp.

Da ønsker styret velkommen til påmelding på nettsiden!
Loggført
mojo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #1 på: fre 9 jan 2009, 17:49:35 »

Som fersk brygger og ferskt medlem har jeg noen spørsmål:

• Hva betyr PF?
  • Skal øllet leveres på fat?
  • Hvor mange liter kreves for å delta? Hvor mye er det lurt å ta med?
  • Er arrangementet åpent for almennheten? Aldersgrense? Priser?

Loggført

Øloteket for tida:
~ Julemjød til gjæring
~ English ordinary bitter på fat
~ English Pale Ale på fat
~ Resteflasker av diverse go'saker
~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #2 på: fre 9 jan 2009, 18:04:21 »

Hei!

Bra du stiller slike spørsmål for når man har holdt på en stund så glemmer man av og til det helt åpenbare Wink.

PF står for PublikumsFavoritt.

Den egentlige konkurransen i NM2009 er flaskekonkurransen. Man leverer eller sender inn 4 flasker av et brygg (flere brygg er selvfølgelig mulig eller ønskelig). Dette ølet blir smakt av øldommere i en forrunde, og de tre beste brygg i hver av hovedklassene (det finnes 5 hovedklasser) går videre til finalen. Finalen foregår på selve NM, der dommere smaker på disse 5 x 3 = 15 brygg. Brygget som oppnår høyest poengsum blir årets hjemmebrygg, og denne og de to påfølgende brygg deltar noen uker senere i Skandinavisk Mesterskap i hjemmebrygging. Vinneren av NM får sponset en del av turen dit, dersom den har anledning til å bli med dit.

Den andre konkurransen er PF (PublikumsFavoritt)-klassen. Denne konkurransen innebærer at hjemmebryggere møter opp i NM2009 med ett eller (gjerne) flere brygg på minst 18 liter hver. Dette ølet får bryggerne selv tappe til publikumerne som kommer og besøker evenementet. Her er det ikke øldommerne som avgjør hvem som vinner, men publikumet, som bruker adgangsbillettene sine som stemmeseddel. Også i PF-klassen fordeles det kjekke premier, og nytt fra i år er at de beste 30 (antall under forbehold) brygg vinner et splitternytt 12-liters Corneliusfat hver!

Hvis man ikke kan stille med øl i fat, så er det også i orden å møte opp med flasker, bare du har nok øl av hvert brygg du stiller med (ca 18-19 liter). De som stiller med øl til PF får gratis adgang for seg selv og medbryggeren eller en venn, per brygg.

Arrangementet er åpent for almennheten, aldersgrense bestemmes av stedet der mesterskapet avholdes. Jeg regner selv med 18-års grense.

Det står mer utfyllende informasjon i artiklene under denne linken (sjekk 'Forhåndsinformasjon' og 'Konkurranseregler'). Og hvis du har flere spørsmål: fyr løs! Cheesy
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Per Arne
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Glomset, Skodje

Vis profil
« Svar #3 på: fre 20 feb 2009, 16:48:57 »

Sitat
Da er dato for årets NM -foreløpig- spikret: lørdag 28.3. Trolig igjen samme sted (Studentersamfunnet Bislet, Oslo).

Er nå datoen for årets NM endelig spikret? Og er det sikkert at det blir på Studentersamfunnet?

Skal bestille overnatting i forbindelse med NM, og det hadde vært greit om jeg bestilte til riktig helg.
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #4 på: fre 20 feb 2009, 17:01:20 »

Hei! Bra du spør! Etter det jeg har forstått så er både tid og plass spikret. Dette skjedde veldig nylig så jeg har ikke rukket å oppdatere ennå. Bare bestill overnatting, så sees vi den 28.! Cheesy
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #5 på: fre 20 feb 2009, 23:54:44 »

Vet ikke helt hvordan publikumsfavoritt-konkurransen foregår.. Tar man med egen bardisk eller liknende, og hvordan holder man ølet kjølig?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #6 på: lør 21 feb 2009, 11:12:51 »

Slik det har vært de seneste årene så settes det opp bord på forhånd, som er merket med bokstaver for hvert brygg som deltar. Det er duk på bordet, og det deles ut penner slik at det kan krysses av for brygg det er smakt på. Det er ellers fullt mulig å ta med egen bardisk, det er som regel flere som gjør dette og det tar seg jo godt ut Smiley, bare se her: http://www.wenaas.as/Brygging/NM2008/slides/IMG_3867.html

Som deltaker i PF-konken så må man ta med et fat eller (gjerne) flere, eget tappeutstyr, og helst sørge for at ølet har riktig temperatur ved starten. Også CO₂ bør man sørge for selv, eller avtale bruk med andre deltakere. Vi i styret tok med litt CO₂ på rundgang hjemmefra, men dette er ikke nok, samt at det er litt knotete å dele den med mange andre på en så travel kveld.

For å holde ølet kaldt så anbefales det å kjøle ølet godt ned på forhånd og vikle et liggeunderlag rundt fatet. Det er dessverre lite mulighet til å sette ølfatet til kjøling på forhånd, da kjølerommet som Studentersamfunnet disponerer er ganske så lite. Jeg anbefaler å høre med hjemmebryggere i Oslo-området for å finne mellomtidig kjøleplass før fatet taes med til Studentersamfunnet.

Det er selvfølgelig også mulig å ha med øl i flasker, bare mengden med øl tilsvarer 18-19 liter, altså innholdet på et fullt Corneliusfat. For å få en idé av NM, se fjorårets bilder: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=382&Itemid=36
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #7 på: tir 24 feb 2009, 13:40:29 »

Skal PF-deltagerne ha med egne glass, plastbeger el.lignende? Eller finnes det glass på stedet?
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #8 på: ons 25 feb 2009, 22:41:14 »

Norbrygg stiller med plastbegere til publikum. Dette er ikke noe PF-deltakere trenger å stille med. Bare husk å ta med øl og tappeutstyr/CO₂, så ordner det seg! Smiley
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #9 på: tor 26 feb 2009, 15:16:37 »

OK, mer masing:

I påmeldingsskjemaet til flaskekonkurransen er det ett felt som forteller hvor mange brygg man stiller med i PF. Skal man fylle ut dette hvis man deltar med et annet brygg i PF? Eller betyr det da at man stiller med samme brygg?
Skal man sende inn separate skjemaer for FK og PF?
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #10 på: tor 26 feb 2009, 16:00:02 »

Hehe, det er bra du spør. Hvis man deltar med ett eller flere flaskebrygg så kan du angi på skjemaene med hvor mange PF-brygg du stiller. PF-brygget trenger for all del ikke være samme øl som flaskeølet, så skjemaet er bare interessert i antall PF-brygg, ikke hva slags.

Hvis man ikke deltar i flaskekonken i det hele tatt, så bør man fylle ut et skjema slik at styret vet med hvor mange PF-øl man stiller.

Det er viktig at vi i styret får vite hvor mange PF-deltakere og -brygg som blir med på NM, da vi har forholdsvis kort tid til å forberede oss der NM foregår.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Riis'en
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #11 på: tor 26 feb 2009, 20:42:01 »

Stiller Arrangørene med CO₂? Hvis det blir stress å få det med seg?
Loggført

Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #12 på: fre 27 feb 2009, 15:36:55 »

Også CO2 bør man sørge for selv, eller avtale bruk med andre deltakere. Vi i styret tok med litt CO2 på rundgang hjemmefra, men dette er ikke nok, samt at det er litt knotete å dele den med mange andre på en så travel kveld.

Altså, helst ta med egen CO₂-flaske. Det er mulighet for å sette fra seg ting på forhånd, altså ifra kl 14 på selve lørdagen.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
ToreT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ølen

Vis profil
« Svar #13 på: lør 28 feb 2009, 11:24:29 »

Hei,

Kva klasse skal man delta i med f eks. frukt øl? eller krydderøl?

Skål

Tore
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #14 på: lør 28 feb 2009, 12:57:33 »

Det er avhengig av hva slags frukt- eller krydderøl det er.

Har ølet en OG på 1.065 eller mer, så havner det uansett i klasse 5, sterk spesialøl.
- Er det et tradisjonelt norsk hjemmebrygg, så kan den plaseres i underklasse 5.N. Tradisjonelt norsk hjemmebrygg.
- Hvis ikke, putt det i 5.O. Øvrig.

Hvis ølet har en OG på under 1.065, så kan det plasseres i den hovedkategorien som passer best. Skill mellom lager og ale, og se på fargen. Hver av disse hovedkategoriene ha også en underklasse 'Øvrig' som du i så fall kan bruke, dersom ingen av de andre underkategoriene passer bra nok. Spesifiser så i kommentarfeltet hva slags øl dette skal være.

brygging
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #15 på: man 2 mar 2009, 14:46:42 »

Info: Idag så fikk jeg beskjed om at det også vil være en brygger fra Nøgne Ø i dommerpanelen.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #16 på: man 2 mar 2009, 15:43:17 »

Folkens, jeg har fått øl fra TO - 2 - hjemmebryggere. Og det er bare en drøy uke igjen til innleveringsfristen. Raska på, jo før jo bedre. Dere vil vel at ølet skal få roe seg i flaskene etter transporten og vise seg fra sin beste side?
Loggført

Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri
For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to
excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice.
 -Hobbes, Leviathan
mojo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #17 på: tir 3 mar 2009, 01:56:11 »

Folkens, jeg har fått øl fra TO - 2 - hjemmebryggere. Og det er bare en drøy uke igjen til innleveringsfristen. Raska på, jo før jo bedre. Dere vil vel at ølet skal få roe seg i flaskene etter transporten og vise seg fra sin beste side?

Ooops, burde man ha levert det allerede? Eller sendt det i posten? Jeg hadde regna med å ta det med på dagen.. 

Adressen er?
Loggført

Øloteket for tida:
~ Julemjød til gjæring
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #18 på: tir 3 mar 2009, 08:53:56 »

Det er forbedømming lørdag 14. mars. Ølet må være inne innen den ... tiende, tror jeg. Det står i reglene. De tre beste ølene fra hver klasse, bedømmes på selve NM-dagen.

Med mindre du snakker om publikums favoritt, det kan du bare ta med på dagen.

Jeg gjentar: Det er en uke igjen til innlevering, og jeg har bare mottatt øl fra to hjemmebryggere. Begge med ganske mange øl, men likevel.
Loggført

-Hobbes, Leviathan
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #19 på: tir 3 mar 2009, 10:26:09 »

Tok en opptelling her bnå. 48 påmeldte øl, og av dem har jeg mottatt 12.
Loggført

-Hobbes, Leviathan
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #20 på: tor 5 mar 2009, 21:57:39 »

NM2009 finnes også på Facebook! Logg deg på Facebook og klikk så denne linken. Her kan du 'invitere deg selv' og alle venner på vennelisten din. More people, more fun!

http://www.facebook.com/event.php?eid=54185905971
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Tore B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: fre 6 mar 2009, 10:04:07 »

Jeg må nok raske på dersom jeg skal få gjort klar alle bryggene jeg hadde tenkt å levere inn til årets flaskekonkurranse. Regner med at det blir 4-6 brygg. Det spørs om jeg rekker å få med IPAen jeg brygget sist helg - den står fortsatt til gjæring og bobler friskt... Men jeg regner iallfall å få med en pils, en pale ale, en bayer, en porter og kanskje en IPA. Og forhåpentligvis blir IPAen klar for å delta i PF-klassen.
Loggført

I tappekranene: Pilsner, IPA, Bayer, Brown ale
MagnuS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nydalen, Oslo

Vis profil
« Svar #22 på: tir 10 mar 2009, 22:52:49 »

Hei

Lurte på om jeg skulle stille med et par øl på PF, men det er noen praktiske ting jeg lurer på.

Kan jeg ta med min Kegator og er det da mulig å ordne strøm til denne?
Hva skjer når NM er slutt ut på natten? Kan utstyret stå (trygt) til dagen derpå eller hvordan foregår dette i praksis?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #23 på: tir 10 mar 2009, 23:07:30 »

Strømuttak finnes på stedet, men det er ikke mange av dem. Dvs at man må ta med en god del meter med skjøteledning for å sikre seg tilkobling til strømnettet, og jeg mener å huske at vi ikke har en sånn ledning tilgjengelig.

Når det gjelder å la ting stå, så er jeg ikke sikker om eller hvordan dette går. Jeg skal be samtlige i styret å svare på spørsmålet ditt.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #24 på: ons 11 mar 2009, 00:02:44 »

Det spørs. I utgangspunktet har vi bare leien på lokalet ut kvelden, så da blir det å inngå en privat avtale med en eller annen i Studentersamfunnet. Aner ikke hvor plausibelt det er.
Loggført

-Hobbes, Leviathan
Grove
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #25 på: ons 11 mar 2009, 08:09:33 »

Hva skjer når NM er slutt ut på natten? Kan utstyret stå (trygt) til dagen derpå eller hvordan foregår dette i praksis?

Vi har som Joakim sier bare lokalet ut kvelden (dvs til rundt midnatt). Ytterligere avtaler må gjøres med noen i Studentersamfunnet.

Det jeg selv har gjort på tidligere NM-arrangementer er å bære utstyret mitt over i bilen min som står parkert i nærheten, for deretter å hente denne dagen etterpå (da jeg av åpenbare grunner ikke kan kjøre denne hjem selv samme kveld).
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #26 på: tor 12 mar 2009, 09:46:43 »

Da var fristen ut til å melde på øl til flaskekonkurransen i NM2009! Årets deltakelse er overveldende og sprenger alle grenser, med antallet påmeldte og innleverte flasker et sted mellom 80 og 90! Dette er veldig bra saker for hobbyen generelt og konkurransen i NM2009!

Nå har det seg slik at det har vært påfallende mange innsendinger av øl i klassen Lys ale, noe som har tvunget frem en alternativ løsning for å få forhåndsdømt bryggene. Løsningen er utarbeidet av styret og formannen i dommerkommitéet. Denne er at klassen Lys ale i år vil bli splittet i to:
- Amerikanske Lyse Ale
- Øvrige Lyse Ale

Det er kommet inn såpass mange amerikanske lyse ale, at de heller får ha en konkurranse seg i mellom i en egen klasse, og slik vil også totalt andre slags brygg, som opprinnelig går inn under Lys Ale ikke bli helt bortkonkurrert av amerikanske lyse ale. Begge de nye underklassene går til finale hver for seg, og blir premiert hverfor seg. Vi evaluerer i etterkant og tar en informert beslutning omfremtidig organisering.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #27 på: tor 12 mar 2009, 10:45:19 »

Da har jeg gått gjennom deltakelse i PF-klassen og etikettkonkurransen. Det ser ut til å bli en livlig fest, med mange deltakere i begge klassene! PF-deltakerne får virkelig bryne seg da konkurransen blir stor her i år også, med ca 2 ganger så mange PF-brygg i forhold til i fjor!  Skål 2

Det blir sikkert mange som kommer for å besøke NM2009 også, så jeg får vel allerede på forhånd advare dere PF-deltakere om ikke å fylle smaksglasset for fullt, for da skjer fort det uunngåelige: man går tomt for brygget sitt og halvparten av de stemmende publikumere rekker ikke å få smakt på brygget ditt engang!
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #28 på: tor 12 mar 2009, 12:42:59 »

Hvordan har dere plukket ut hvilke øl som er amerikanske? Jeg tenker først og fremst på underklassen for IPA, hvor man ikke i utgangspunktet oppgir amerikansk eller engelsk tilhørighet. Har man sett på oppskriftene, og tatt utgangspunkt i hvilken humle som er brukt? eller gjelder den nye klassen bare for am. hvete og pale, samt Cal. common ?

Synes forøvrig tiltaket er positivt! Viktig at ikke dommerne får en uoverkommelig oppgave. Så skulle man selvsagt også ønske at det var mange øl i de andre klassene også! Men det er vel relativt klart at ameriakanske øl er populært for tiden.

Hilsen en som ikke har brygget amerikansk til NM denne gangen, men som i skrivende stund er i ferd med å tørrhumle en amerikansk IPA med Centennial og Amarillo.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #29 på: tor 12 mar 2009, 13:01:29 »

Vel... Det er (i hvert fall i år) snakk om Amerikansk Pale Ale og IPA. Ingen av de sortene du nevner, er representert i år. Og når det gjelder engelsk IPA, er akkurat det et nomenklatur-mareritt Smiley  Snakker man om det som i dag i England kalles IPA? Det har nemlig ingenting med IPA å gjøre, det er ofte en helt vanlig Ordinary Bitter uten noe humlepreg å snakke om. Smak på en Greene King IPA, på 3,5 % alkohol Smiley  "IPA" er i det tilfellet bare et markedsføringstriks.

Hvis det er en "historisk" engelsk IPA man snakker om, så er det ingen som vet 100 % hvordan en slik skal arte seg, men man kan nok være enige om at de historiske IPA-ene hadde godt over 1.065 i OG, og dermed uansett havner i Sterke Spesialøl, og dermed ikke er relevante i denne sammenhengen. Det er jo øl opp til OG 1.065 vi snakker om her, Sterke spesialøl-klassen får stå urørt. Enn så lenge.

Det de fleste tenker på (tror jeg) når de snakker om engelsk IPA, er en "amerikansk IPA med engelsk humle". De kan (iallfall i denne omgang, til vi finner litt grundigere ut av ting) godt få lov til å konkurrere mot de rendyrkede amerikanske IPA-ene. Personlig mener jeg at den øltypen slik den fremstår i dag, er et fantasifoster og ikke egentlig er et spesielt relevant begrep. Men det er nå bare min egen personlige mening.

Håper dette var oppklarende Smiley
Loggført

-Hobbes, Leviathan
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #30 på: tor 12 mar 2009, 13:27:38 »

Det var oppklarende, ja! Jeg er også ganske enig i tankene omkring engelsk IPA. Deuchars og Greene King er vel de mesk kjente engelske "IPA-ene" for tide, og ingen av dem har noe særlig med IPA å gjøre, utoder det at de er engelsk øl. Av mer typeriktige saker er vel Meantime IPA, Worthington White Shield og Burton Bridge noen av de mer kjente, men ingen av disse er vel egentlige humlebomber. Det er nok amerikanerne som har gjenoppfunnet IPA-en slik vi kjenner den i dag.

Men hvis denne kategorien blir stående (det kommer vel litt an på deltakelsen i årene fremover), kunne det kanskje likevel være en idé å spesifisere engelsk/amerikansk IPA i underklassene?

Forøvrig ingen bombe at det er disse øltypene som er mest i skuddet... Vi ligger noen år etter trendene over dammen, skal vi tippe at det om fem år blir vanlig med eikelagret øl iNM (og kanskje ett og annet sur-øl)?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Tomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil
« Svar #31 på: tor 12 mar 2009, 14:03:55 »

Hei,
 for de mer sendrektige av oss som ikke helt fikk ølet inn til dommerne innen fristen, er det noen sjans for at det likevel kan bli bedømt ved en senere anledning? Tenker da etter at stresset med NM har roet seg Wink Ølet ligger som uavhentet pakke da det kom fram først i går morges Cry Så får man bare komme hardere tilbake neste år I like!  
Loggført

Man er ikke mann før man brygger sitt eget øl
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #32 på: tor 12 mar 2009, 14:06:09 »

Tomas, ølet ditt kommer sannsynligvis med, selv om det ikke er sikkert at jeg rekker å hente det før i morgen.

Jeg vil på det sterkeste anbefale folk om å sende inn bidragene sine litt tidligere!! Smiley

Loggført

-Hobbes, Leviathan
Tomas
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil
« Svar #33 på: tor 12 mar 2009, 14:14:26 »

Skammen tar meg nå ja gitt Embarrassed Jeg har lært av dette, og kommer til å sende inn ølet tidligere neste gang, ikke optimalt med gjærrester når det skal bedømmes Embarrassed  Men artig at det er såpass stor økning i antall deltakere! Forbedømmingen, er den nå til lørdag?
Loggført

Man er ikke mann før man brygger sitt eget øl
joques
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #34 på: tor 12 mar 2009, 14:15:21 »

Jepp, nå på lørdag.
Loggført

-Hobbes, Leviathan
Geir 69
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #35 på: lør 14 mar 2009, 09:51:19 »

Hei!
Blir det lagt noe ut på nettsiden her om hvem som går videre til den store finalen i flaskekonkurransen? 
Eller hvordan foregår dette?
Så lurer jeg på hvordan det er med PF, kan man stille med etiketter på flaskene? Eller må ølet være "anonymt"? Stiller med øl i PF også, men har ikke vært med tidligere..... så derfor lurer jeg lit på hvordan dette foregår. Står vi på standen og forteller om ølet, så er det vel ikke noe i veien for å ha etiketter på flaskene eller?!?!?!

Gleder meg til å være med på dette arrangementet for første gang  Grin

Geir
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #36 på: søn 15 mar 2009, 11:31:25 »

I går ble det gjennomført litt over halvparten av forbedømmingen, og senere denne uken vil forbedømmingen være ferdig. Det blir ikke lagt ut hvem som går videre til den store finalen, det blir altså en overraskelse helt frem til premieutdelingen under NM2009.

Om PF: jeg regner med at du har meldt deg på i påmeldingsskjemaet før fristen til NM2009. Isåfall så kan du stille med etiketter på flaskene, da PF er altfra anonymt. Du kan gjerne ta med alt mulig av 'merchandise', så hvis dere har laugskjorter, egen bar osv så er det bare å troppe opp med alt du har av 'bling'! Smiley

Når det gjelder å servere øl fra flasker, så gjelder her i likhet med fat at de gjerne må holdes kaldt, da temperaturen i rommet kan stige betraktelig når det er schmekkfullt av folk. I tillegg så bør man håndtere flaskene forsiktig for å hindre bunnfall i å virvle opp.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Geir 69
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #37 på: søn 15 mar 2009, 11:48:10 »

Takk for oppklarende svar! Da er utfordringene kaldt øl i et varmt lokale skjønner jeg  Roll Eyes Og ja vi har meldt på ølet i PF før fristen så det skullle være i orden.
Mvh Geir
Loggført
mojo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #38 på: man 16 mar 2009, 01:16:59 »

Vi har også 2 st PF-øl med på 12 stk 1,5-liters flasker. Var innom ROMA brusutsalg og fikk kjøpt (for panten) kasser til 6 stk 1,5-litere! Har ikke sett dette i butikkene på lenge, da de har gått over til store røde plastikkbrett.. Men ROMA har altså både disse grønne til 6 flasker og gule til 9 (?) flasker. Hjelper til stødig transport og oppbevaring av flasker.

Er det en bakgård eller lignende man kunne stille øl-kassene frem til de skal serveres? For å holde på tempen..  Har ikke kapasitet til kjøleskap på så mange flasker, så jeg satser på å grave dem ned i snøen hjemme i hagen dagen før og kjøre til Oslo uten varmeapparatet på.. Så kan de jo eventuelt stå i bilen til etter generalforsamlingen...

Er det noen som har tips om parkering i rimelig nærhet? Er ikke kjent i Oslo..
Loggført

Øloteket for tida:
~ Julemjød til gjæring
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #39 på: man 16 mar 2009, 08:50:19 »

Det er en bakgård men den er tilgjengelig for alle så det blir ikke løsningen. Når det gjelder parkering så er det bl a et p-hus like ved (betalt), samt både betalt og gratis gateparkering ikke så veldig langt unna. Rett ved så finnes det en stor Coop-butikk (tidligere Smart Club), og det ville ikke forundre meg om de selger isbiter. Man kunne i så fall tatt med en gjæringsdunke som man fyller med kaldtvann og litt is, da vil ølet nok holde seg avkjølt. Smiley
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Yngwie
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #40 på: man 16 mar 2009, 22:26:54 »

Etter å ha smakt meg gjennom 17 øl under forbedømmingen i helga, så må jeg si jeg er generelt sett imponert over nivået. Ikke alle som treffer helt på stilen, men det mistenker jeg skyldes uerfarenhet/uvitenhet. Rent teknisk så var det ihvertfall lite feil på ølene.  Skål 2
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #41 på: tir 17 mar 2009, 09:24:35 »

Hvilken klasse bedømte du, Yngwie?
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Yngwie
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #42 på: tir 17 mar 2009, 09:54:19 »

Hvilken klasse bedømte du, Yngwie?

Lys Ale. Wit, Saison, Kölsch, Bitter-varianter.
Loggført
Riis'en
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #43 på: tir 17 mar 2009, 11:57:20 »

Enig med Yngwie. Jeg fikk helt bakoversveis av kvaliteten på lys og mørk lager. Gratulerer alle sammen!
Loggført

Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
Webmaster
Administrator
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #44 på: lør 21 mar 2009, 19:07:38 »

Det blir mange PF-øl å smake på i år, over 40 stykk! Dette innebærer at det vil være fullt i kjelleren og at de som ikke har meldt på ølet sitt til PF-klassen dessverre ikke har anledning til å stille med øl uanmeldt.
Loggført
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #45 på: lør 21 mar 2009, 19:19:07 »

40PF Shocked Skål 2
Dette er antall forskjellige øl ikke antallet forskjellige bryggere?
Hvor mange bryggere stiller det i såfall totalt?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #46 på: lør 21 mar 2009, 19:33:55 »

Det gjelder antall brygg. Antall bryggere ligger litt lavere. Jeg driver å innhente de siste detaljene slik at vi har alt klart før det begynner, for det lover å bli en travel dag med mye aktiviteter! Så de som har lyst å hjelpe oss med å stelle lokalene i stand er mer enn velkommen til å hjelpe til! Grin

I år vil det også bli delt ut navnelapper til både deltakere og alle andre, slik at det blir lettere å kjenne hverandre igjen!
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #47 på: lør 21 mar 2009, 20:49:14 »

Høres bra ut.
Bør nesten ta med både forumnavn og virkelig navn.
Mesteparten kjenner man jo bare fra forumet.

Når begynner dere å gjøre klart?
Loggført
Tore B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #48 på: søn 22 mar 2009, 21:43:30 »

Hvis det blir over 40 PF-øl i år, og alle blant publikum skal smake den anbefalte desiliteren av hvert brygg, skulle det bli minst fire liter kraftig øl på hver...  klovn Og om vi alle har ca 18 liter hver på fatet, skulle vi ha nok til 180 besøkende. Dette kan bli litt av et party!  amen
Loggført

I tappekranene: Pilsner, IPA, Bayer, Brown ale
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #49 på: tir 24 mar 2009, 20:51:26 »

Ja, det blir litt av en mengde med øl i år! Og selv om det frister så er det kanskje ikke en så veldig bra idé å skjenke publikumere fulle med eget øl i den forhåpning at de ikke vil være i stand til å smake andres brygg.
 samenvol

Hehe, jeg gleder meg som en unge til årets NM! Med så mange deltakere som brygger godt øl, god stemning og ikke minst en flaskekonkurranse med mange gode brygg kan det ikke gå galt! På vegne av styret så er jeg også glad for at det er mange som har sagt at de skal være med i Generalforsamlingen, og jeg vil bare oppfordre flere å stille. For det er viktig å få fram ønsker, kommentarer, ris (men kanskje også litt ros  angel ) for det er litt av en oppgave å arrangere et NM, spesielt et med et rekord antall deltakere. Også er vi glad for de som har sagt at de vil hjelpe med å rigge, mange hender gjør jobben lettere.  biersmile
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Nord
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestfold

Vis profil
« Svar #50 på: ons 25 mar 2009, 21:40:44 »

Dette blir nok et av årets høydepunkter for hyggelige sammentreff.
Er det stipulert noe besøkstall?

Jeg gleder meg hvertfall til å ta meg en tur!
Loggført
Anders
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #51 på: ons 25 mar 2009, 23:51:04 »

Stilte kun med 1 kegg ifjor, og gikk tom etter 2 timer.  rasende

Så dersom det kommer flere i år, så får øllet bein å gå på.

I år stiller jeg med 1 kagge pils og 2 kagger stout, så jeg får håpe at det holder litt lengre.  biersmile
Fra nå av blir det kun brygget 50 liters batcher

Anders
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #52 på: tor 26 mar 2009, 20:46:38 »

Da har jeg gjort en liten (eller heller stor) opptelling av hva som står oss i vente under NM2009:

- 83 innsendte flaskebrygg hvorav 18 bedømmes i finalen (+ 22%)
- 50 brygg i klassen Publikums Favoritt (+ 170%)
- 32 etiketter i Etikettkonkurransen (+ 220%)

Dette lover å bli tidenes NM i hjemmebrygging!  samenvol
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #53 på: tor 26 mar 2009, 23:52:25 »

Steike, imponerende!

Gleder meg stort til lørdagen, selv om det å smake seg gjennom 50 øl høres ut som litt av et maraton.  biersmile
Loggført
Arild Tandberg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

- som manna i Egyptens land

Vis profil
« Svar #54 på: fre 27 mar 2009, 08:35:42 »

Isbiter er ikke noe problem nå: Jeg tar med et par gjæringsbøtter på 30 l og en spade. Så drar jeg opp i marka og fyller dem med is og snø. Deretter ned til Pilestredet: Ned i katakombene på min plass, fylle på med vann og oppi med C-fatene (eller kanskje omvendt). Så får det gå som det går. Har ingen illusjoner om å vinne: Supportergjeng = 0, men artig er det lell. Og deltagelse er viktigst!
Ser at det har vært en IPA-diskusjon her. Har lest boken til CAMRA om India Pale Ale. Protz forsøkerå finne tilbake til røttene. Det er vel der amerikanerne har hentet sin inspirasjon og gjort det på sin måte som nødvendigivs ikke er i tråd med oprinnelige oppskrifter. Men det var amerikanske hjemmebryggere som reddet IPA ut av historiens glemsel. Poenget med IPA er at den skal være sterk (og hva som er sterkt er det vel noe usikkerhet rundt, men i hvert fall over 6 % volum. Og så skal det være bittert. Begge deler for at ølet skule tåle transport fra London (Porthmouth) til India (Bombay). Hvordan ølet smakte da det kom frem etter 3 - 4 mnd i sjøen i opp til 40 grader, vet vi ikke, men at det var mindre bittert da, er vel ganske sannsynlig. Poenget med det hele var at ølet ikke skulle råtne på turen. PÅ 1800 tallet brukte engelskmennene mest Fuggles (blomsteraroma) og (East Kent) Goldings (gress), mens amerikanerne bruker sine egne sorter som har mer sitruspreg. Spørs hvor "riktig" det er.
Loggført

Humor er alvorets overskudd.
Sider: 1 2 3 4 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM i hjemmebrygging 2009 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!