Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 21:40:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95231 innlegg i 8925 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM i hjemmebrygging 2009 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
avstemning
Spørsmål: Skal du delta i NM2009?  (Avstemning er avsluttet: søn 22 mar 2009, 13:55:27)
Ja, både i flaskekonkurransen og i publikumsfavoritt - 10 (21.3%)
Ja, bare i flaskekonkurransen - 11 (23.4%)
Ja, bare i publikumsfavoritt - 7 (14.9%)
Nei, jeg har ikke nok øl å stille med - 4 (8.5%)
Nei, det er for langt å reise - 8 (17%)
Nei, annen grunn... - 7 (14.9%)
Vet ikke / annet - 0 (0%)
Stemmer totalt: 47

Sider: 1 2 3 [4]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: NM i hjemmebrygging 2009  (Lest 3625 ganger)
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #45 på: lør 21 mar 2009, 19:19:07 »

40PF Shocked Skål 2
Dette er antall forskjellige øl ikke antallet forskjellige bryggere?
Hvor mange bryggere stiller det i såfall totalt?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #46 på: lør 21 mar 2009, 19:33:55 »

Det gjelder antall brygg. Antall bryggere ligger litt lavere. Jeg driver å innhente de siste detaljene slik at vi har alt klart før det begynner, for det lover å bli en travel dag med mye aktiviteter! Så de som har lyst å hjelpe oss med å stelle lokalene i stand er mer enn velkommen til å hjelpe til! Grin

I år vil det også bli delt ut navnelapper til både deltakere og alle andre, slik at det blir lettere å kjenne hverandre igjen!
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #47 på: lør 21 mar 2009, 20:49:14 »

Høres bra ut.
Bør nesten ta med både forumnavn og virkelig navn.
Mesteparten kjenner man jo bare fra forumet.

Når begynner dere å gjøre klart?
Loggført
Tore B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #48 på: søn 22 mar 2009, 21:43:30 »

Hvis det blir over 40 PF-øl i år, og alle blant publikum skal smake den anbefalte desiliteren av hvert brygg, skulle det bli minst fire liter kraftig øl på hver...  klovn Og om vi alle har ca 18 liter hver på fatet, skulle vi ha nok til 180 besøkende. Dette kan bli litt av et party!  amen
Loggført

I tappekranene: Pilsner, IPA, Bayer, Brown ale
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #49 på: tir 24 mar 2009, 20:51:26 »

Ja, det blir litt av en mengde med øl i år! Og selv om det frister så er det kanskje ikke en så veldig bra idé å skjenke publikumere fulle med eget øl i den forhåpning at de ikke vil være i stand til å smake andres brygg.
 samenvol

Hehe, jeg gleder meg som en unge til årets NM! Med så mange deltakere som brygger godt øl, god stemning og ikke minst en flaskekonkurranse med mange gode brygg kan det ikke gå galt! På vegne av styret så er jeg også glad for at det er mange som har sagt at de skal være med i Generalforsamlingen, og jeg vil bare oppfordre flere å stille. For det er viktig å få fram ønsker, kommentarer, ris (men kanskje også litt ros  angel ) for det er litt av en oppgave å arrangere et NM, spesielt et med et rekord antall deltakere. Også er vi glad for de som har sagt at de vil hjelpe med å rigge, mange hender gjør jobben lettere.  biersmile
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Nord
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vestfold

Vis profil
« Svar #50 på: ons 25 mar 2009, 21:40:44 »

Dette blir nok et av årets høydepunkter for hyggelige sammentreff.
Er det stipulert noe besøkstall?

Jeg gleder meg hvertfall til å ta meg en tur!
Loggført
Anders
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #51 på: ons 25 mar 2009, 23:51:04 »

Stilte kun med 1 kegg ifjor, og gikk tom etter 2 timer.  rasende

Så dersom det kommer flere i år, så får øllet bein å gå på.

I år stiller jeg med 1 kagge pils og 2 kagger stout, så jeg får håpe at det holder litt lengre.  biersmile
Fra nå av blir det kun brygget 50 liters batcher

Anders
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #52 på: tor 26 mar 2009, 20:46:38 »

Da har jeg gjort en liten (eller heller stor) opptelling av hva som står oss i vente under NM2009:

- 83 innsendte flaskebrygg hvorav 18 bedømmes i finalen (+ 22%)
- 50 brygg i klassen Publikums Favoritt (+ 170%)
- 32 etiketter i Etikettkonkurransen (+ 220%)

Dette lover å bli tidenes NM i hjemmebrygging!  samenvol
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #53 på: tor 26 mar 2009, 23:52:25 »

Steike, imponerende!

Gleder meg stort til lørdagen, selv om det å smake seg gjennom 50 øl høres ut som litt av et maraton.  biersmile
Loggført
Arild Tandberg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

- som manna i Egyptens land

Vis profil
« Svar #54 på: fre 27 mar 2009, 08:35:42 »

Isbiter er ikke noe problem nå: Jeg tar med et par gjæringsbøtter på 30 l og en spade. Så drar jeg opp i marka og fyller dem med is og snø. Deretter ned til Pilestredet: Ned i katakombene på min plass, fylle på med vann og oppi med C-fatene (eller kanskje omvendt). Så får det gå som det går. Har ingen illusjoner om å vinne: Supportergjeng = 0, men artig er det lell. Og deltagelse er viktigst!
Ser at det har vært en IPA-diskusjon her. Har lest boken til CAMRA om India Pale Ale. Protz forsøkerå finne tilbake til røttene. Det er vel der amerikanerne har hentet sin inspirasjon og gjort det på sin måte som nødvendigivs ikke er i tråd med oprinnelige oppskrifter. Men det var amerikanske hjemmebryggere som reddet IPA ut av historiens glemsel. Poenget med IPA er at den skal være sterk (og hva som er sterkt er det vel noe usikkerhet rundt, men i hvert fall over 6 % volum. Og så skal det være bittert. Begge deler for at ølet skule tåle transport fra London (Porthmouth) til India (Bombay). Hvordan ølet smakte da det kom frem etter 3 - 4 mnd i sjøen i opp til 40 grader, vet vi ikke, men at det var mindre bittert da, er vel ganske sannsynlig. Poenget med det hele var at ølet ikke skulle råtne på turen. PÅ 1800 tallet brukte engelskmennene mest Fuggles (blomsteraroma) og (East Kent) Goldings (gress), mens amerikanerne bruker sine egne sorter som har mer sitruspreg. Spørs hvor "riktig" det er.
Loggført

Humor er alvorets overskudd.
Sider: 1 2 3 [4]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: NM i hjemmebrygging 2009 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!