Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 21:43:03

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95231 innlegg i 8925 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Gjær til ulike øltyper - en oversikt 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Gjær til ulike øltyper - en oversikt  (Lest 4555 ganger)
Webmaster
Administrator
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: fre 16 jan 2009, 15:38:56 »

Adrie Otte fra Hobbybrouwen.nl har laget noen tabeller som sammenfatter bruken av ulike gjærtyper. De viser hvilke gjærtyper fra Wyeast passer til ølet du tenkte å brygge. Tabellene er (dels) på nederlandsk, så for de som ikke helt finner ut av dem så følger det en liten ordliste nedenfor. Selve tabellene finner du i vedlegget.

Kilde: Tabel gisten en biertypen

Kode:
klasse biertype               - ølklasse
gisten                        - gjærtyper
naam                          - navn
frambozen                     - frambois / bringebær
ondergisters                  - undergjærende gjærtyper
waarschijnlijke bron          - sannsynlig opprinnelse
droge gist                    - tørrgjær
vloeibare equivalent of soort - tilsvarende flytende gjærtype
droog                         - tørr
vrij fruitige ondergister     - temmelig fruktig undergjæret øl
nootachtige                   - nøtteaktig

* oeltyper-gjaer.pdf (65.16 KB - lastet ned 475 ganger.)
Loggført
kraaen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Aurland

Vis profil
« Svar #1 på: fre 16 jan 2009, 19:07:28 »

Kjempeflott!!!

Den vil me få nytte av. I like!

KRaaen
Loggført

Alle kan laga vørter, men det er kun GJÆR som kan laga øl...
GeirJ
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Karmøy

Vis profil
« Svar #2 på: fre 16 jan 2009, 20:18:34 »

Kjempefin info. Har lett etter noe sånt. beersmiley
Loggført
Henning1
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tranby, Lier

Kaosbryggeriet

Vis profil
« Svar #3 på: tir 26 mai 2009, 13:25:20 »

Jeg synes det er litt snodig at Kölsch-gjær ikke skal kunne brukes til Kölsch, men men...
Loggført

All I wanna do is brew, brew and brew
Dalaker
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #4 på: tir 26 mai 2009, 13:46:44 »

I følge Wyeast kan du bruke 2565  Kölsch til Kölsch. Sikker bare en liten trykkfeil/glipp i pdf'en.
Loggført

You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #5 på: tir 26 mai 2009, 14:02:04 »

Jeg har laget kölsch med 2565 Kölsch. Om det virkelig ble en kölsch eller noe annet vettaf.., men det smaker ufint godt!
Ser ut sånn: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2017.msg13523.html#msg13523
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
Henning1
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tranby, Lier

Kaosbryggeriet

Vis profil
« Svar #6 på: ons 27 mai 2009, 11:17:34 »

I følge Wyeast kan du bruke 2565  Kölsch til Kölsch. Sikker bare en liten trykkfeil/glipp i pdf'en.

Ja, det var egentlig bare det jeg ville påpeke  klovn
Loggført

Henning1
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tranby, Lier

Kaosbryggeriet

Vis profil
« Svar #7 på: man 31 aug 2009, 10:02:29 »

Den herværende tabellen er jo grei nok så langt den rekker, men gir ikke noe klart svar på mitt spørsmål. I hvert fall ikke slik jeg leser den. Noen synspunkter?

Bakgrunnen at jeg planlegger å brygge juleøl - forhåpentligvis 48 liter - førstkommende lørdag eller søndag. Til dette hadde jeg tenkt å bruke en White Labs German Bock som jeg kjøpte fra Maltbua i mai. Holdbarhetsdatoen er delvis utvisket på etiketten, det står enten Jan 24 eller Jun 24 2009. Etter å ha stått over natta med magnetrører finnes det ikke tegn til liv. Så plan B er rett og slett å prøve med en Oktoberfest smack pack som jeg også har liggende. Jeg mener å ha lest at Michael Jackson har uttalt at norsk Juleøl faller inn under kategorien Oktoberfest/Vienna, så det er kanskje ikke helt av veien å forsøke dette. Hvis det er liv i Oktoberfesten min, vel å merke. Oktoberfestøl kan jeg brygge ut på vinteren/vårparten, med ny, fersk gjær. Det glapp sist vår, derfor denne overliggeren.
Loggført

Dalaker
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #8 på: man 31 aug 2009, 11:21:41 »

Jeg tror du har rett i at MJ beskriver juleøl som en Vienna ihvertfall, så det bør vel kunne funke bra.
Loggført

You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #9 på: man 31 aug 2009, 12:24:47 »

Jeg tror nok at de norske bryggeriene bruker samme gjær til juleølet som til den vanlige pilsener. Uansett så vil nesten hver eneste lagergjær være 'egnet nok', som f eks Danish Lager, eller den her nevnte Oktoberfestølgjæren. Smiley
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #10 på: man 31 aug 2009, 13:20:17 »

Generelt sett er det langt mindre forskjell på lagergjær- enn på alegjærtyper. Oktoberfest går sikkert bra til juleøl.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Henning1
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tranby, Lier

Kaosbryggeriet

Vis profil
« Svar #11 på: man 31 aug 2009, 14:30:25 »

Flott, da prøver jeg å knekke Wyeast Oktoberfest-pakken i ettermiddag. Startvørter m/SG 1.042 står alt klar, kokt og fylt på desinfisert flaske  yes Takk for alle innspill!
Loggført

Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #12 på: man 31 aug 2009, 16:09:53 »

Noen synspunkter på Californian Lager til juleøl? Jeg har aldri prøvd denne gjæren, men liker tanken på å kunne brygge lager på kjellertemperatur.
Loggført
johanj
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Inndyr, Gildeskål, Nordland

Vis profil
« Svar #13 på: tir 20 jul 2010, 13:28:12 »

Hvis man klikker på kildehenvisningen i stedenfor å laste ned vedlegget finner man en oppdatert utgave av denne flotte oversikten av gjærstammer.
Loggført
FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Sjøholt

Vis profil
« Svar #14 på: ons 24 nov 2010, 11:39:39 »

Planlegger innkjøp av div varer til et par-tre forskjellige brygg (NØs IPA, porter og stout). Har tenkt å brygge noen mindre batcher på opp mot en kanskje 15 liter. Tenker da at det kan være greitt å kjøpe inn "universal-gjær" i litt større kvanta slik at jeg slipper å kjøpe ferdigpakker tilpasset 22 - 25 liters brygg. Ser at petit-agentur forhandler Brewferm overgjær i 100 grams-pakninger og at Stana / brygging.no selger belgisk frysetørret overgjær som skal passe de fleste ale og stout-typer, jfr. info fra nettsidene deres her:

Petit-agentur:  BREWFERM over gjær. Universell høykvalitets ølgjær. La den rehydrere i et glass med lunkent vann (25 grader) for ca 10 minutter og tilsett rett i vørteren.
Flocculation: Medium/høy. Final desity: Lav. Gjæringstemperatur: 18 - 25 grader Celcius. Doseringen avhenger av OG: 1.050 : 5 gram /10 llter. 1.080 : 8 gram /10 liter.

Stana: Frysetørret overgjær. Belgisk gjær i pulverform og leveres vakuumpakket i 100 grams forpakning. Dosering ca 5 gram pr. 10 liter vørter. Tilmålt mengde røres ut i rent vann (kokes og avkjøles til 25-30 grC, vannmengde ca 10 ganger gjærmengden). Tilsettes vørteren etter 15 min. Gjæren er aktiv inntil 8 % alkoholinnhold og innen temperaturområdet 15 - 30 grC. Denne gjæren passer godt til de fleste ale og stout typer, samt belgisk trappistøl

Ser jo faren at en ikke får like god typeriktighet (spesielt for NØs IPA) ved å bruke slik "universal-gjær", og lurer derfor på om noen av dere har erfaringer med disse to typene som gjør at jeg kan få grønt eventuelt rødt lys for innkjøp av dette til nevnte formål?

På forhånd tusen takk for alle innspill!

Loggført

"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Gjær til ulike øltyper - en oversikt « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!