Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 21:47:07

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95232 innlegg i 8925 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Gjær til ulike øltyper - en oversikt 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Gjær til ulike øltyper - en oversikt  (Lest 4555 ganger)
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #15 på: ons 24 nov 2010, 13:59:07 »

Styr unna gjæren fra Brewferm. Hvis du vil ha god tørrgjær bør du heller satse på produkter fra Fermentis.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
magne1972
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #16 på: ons 24 nov 2010, 14:04:24 »

brewferm er som sagt søppel!
Fermentis har jeg ikke prøvd.
Danstar (Nottingham) er etter min smak en genial tørrgjær, og har brukt den i stout med godt resultat.
Muntons gold har jeg også forsøkt, og den er grei, men gir litt lavere utgjæring enn Nottingham.
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #17 på: ons 24 nov 2010, 14:49:28 »

Sier meg enig angående Brewferm. Vi prøvde den (uheldigvis) et par ganger, og resultatet ble absolutt ikke bra. Det er også anbefalt å kjøpe gjær i mindre forpakninger. Oppbevaring av gjær i åpnet emballasje er absolutt ikke ideelt.

Skal du kjøpe inn tørrgjær for å ha på lager til diverse øl er vel dette kurante typer:

- Safale US-05
- Safbrew S-33
- Safale S-04
- Danstar Nottingham

Ellers må jeg si at jeg har blitt litt hekta på flytende gjær siden det som oftest gir et bedre resultat. Men den største fordelen er helt klart det enorme utvalget. Og for deg som brygger såpass små batcher er det mye enklere å oppnå en optimal gjærmengde uten å kjøpe inn flere pakker og lage startere på flere liter  Smiley
Loggført
johanj
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Inndyr, Gildeskål, Nordland

Vis profil
« Svar #18 på: ons 24 nov 2010, 15:10:08 »

Av tørrgjær fra brewferm har jeg bare kun brukt lager varianten fra petit (fordi det er 100g i pakken!!), og fikk ønsket utgjæring. Danstar gjærter lenger ut enn Muntons gold, men Muntons sitter som klistret til flaskebunnen dersom man driver med naturlig karbonering (ihvertfall bedre enn andre gjærtyper jeg har brukt).

Jeg ønsker å ha et litet 'kriselager' med tørrgjær slik at man har noe å fall tilbake på når kriser oppstår, eller når bryggeånden blir akutt påtrengende. Har derfor søkt mye på substitutter til ulike Wyeast gjær (har aldri prøvd White Labs sine produkter). Jeg fant en oversikt på nettet, og har gjort mindre endringer og tilpassninger for å komplettere den. I den grad jeg har kommet over motstridende info har jeg gjort en skjønnsmessig vurdering. Det er derfor ingen grunn til å ta noe her for gitt, men jeg legger den ut slik at alle kan kommentere og evt raffinere den. Kjempeflott med tilbakemeldinger!

Som dere vil se er det en side for White lab og en for Wyeast sine produkter. Kanskje det er nok erfaringsgrunnlag her på forumet til å gjøre en vurdering av bruksegenskapene til de ulike gjærtypene?

* liquid yeast substitutions.xlsx (16.55 KB - lastet ned 62 ganger.)
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #19 på: ons 24 nov 2010, 18:02:17 »

Interessant. Hvor har du det fra at Windsor er den samme som WLP013 og WY1028? Jeg har aldri prøvd den, men liker de to våtgjærene veldig godt. Men jeg har hørt at den har svak utgjæring, noe som ikke passer helt med London Ale.
Loggført
Logaren
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Åna-Sira

Vis profil
« Svar #20 på: fre 3 jun 2011, 12:45:43 »

Lurer litt på om Safale S-04 er den samme som WLP007? Det virker ikke slik ettersom det jeg kan lese meg til så har den svakere utgjæring.
Loggført

"The easiest way to spot a wanker in a pub is to look around and find who’s drinking a Corona with a slice of lemon in the neck." –- Warwick Frank
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Gjær til ulike øltyper - en oversikt « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!