Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 22:21:51

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95233 innlegg i 8925 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Kalibrering av valsemølle 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Kalibrering av valsemølle  (Lest 823 ganger)
Bjorf
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sola

Vis profil
« på: tir 30 mai 2006, 08:48:14 »

Jeg var uheldig og måtte reparere min valsemølle, jeg vet ikke hvilken avstand man skal bruke mellom valsene. Er det noen som kan angi optimale tall?
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tir 30 mai 2006, 23:23:48 »

Hei,

Barley Crusher (www.barleycrusher.com) har en gap dvs avstand på godt norsk på  .039 inch, det blir vel 2,54*0,039= 0,09906 cm dvs rett under millimeteren.

Richard

Loggført

Humle er nam
Bjorf
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sola

Vis profil
« Svar #2 på: ons 31 mai 2006, 11:57:39 »

1 mm er vel for liten avstand.  Malten og kliet males opp da, istedetfor at det skal knuses. Kliet bør være noenlunde helt for at det skal fungere som sil/filter ved avtapping etter meskingern.
Loggført
Olav
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #3 på: ons 31 mai 2006, 12:51:46 »

Avstanden Richard oppgir er Barleycrushers standard avstand.
Denne avstanden er beregnet ut fra en diameter på 1,5 tommer. Har du større diameter
på valsene kan du øke avstanden.

Uansett må man prøve seg frem for å optimalisere avstanden.
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #4 på: ons 31 mai 2006, 15:50:42 »

1 mm er vel for liten avstand.  Malten og kliet males opp da, istedetfor at det skal knuses. Kliet bør være noenlunde helt for at det skal fungere som sil/filter ved avtapping etter meskingern.

Hei,
Det er mange steder de antyder at rundt 1 mm + - skulle være riktig, f.eks klippet fra BYO:

The biggest variable affecting your crush is your mill gap — the space between the rollers in your grain mill. It would be nice if there was an optimal mill gap, but the best gap size depends on the grains you are milling and — to a lesser extent — the speed at which the rollers on your mill rotate. In general, however, a mill gap between 0.035 and 0.050 inches (0.89 and 1.3 mm) is thought to be a good, all-purpose setting for barley malt.

fra http://byo.com/departments/1483.html

Så jeg ville prøvd meg frem på 0,9 -> 1,3 mm og sett hva som gir best reslutat.

Maltkornet er vel ikke så tykt at det blir knust til pulver når det passerer 1 mm gap, det skjer i alle fall ikke på min barley crusher som jeg bruker drill til å drive.

Richard
Loggført

Humle er nam
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Kalibrering av valsemølle « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!