Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 22:30:07

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95237 innlegg i 8926 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Prisbelønte oppskrifter  |  Sterk spesialøl  |  Emne: NM 09 SS1 - Andrimne Barley Wine - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen) 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: NM 09 SS1 - Andrimne Barley Wine - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)  (Lest 3915 ganger)
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #15 på: lør 26 nov 2011, 14:39:46 »

Man kan sikkert klare å komme innom Vestbrygg med et par reserver en dag...

Det hadde jo vert heilt supert! 
Loggført

Vestbrygg.no
AndersBolager
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil
« Svar #16 på: søn 29 jan 2012, 16:43:06 »

Hei Gahr. Jeg spurte deg om denne på Nøgne Øs bryggedag i går. Når jeg ser over oppskrifta, virker den jo grei for en ekstraktbrygger, med unntak i Special B malten. Hva bør jeg gjøre for å best mulig gjenskape egenskapene denne gir til dette øllet? Jeg vet jeg kan gjøre en partial mash eller noe slikt, men det blir isåfall første gangen for meg, og dette virker ikke som noe brygg å eksperimentere for mye med første gangen.
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #17 på: søn 29 jan 2012, 17:10:51 »

Special B er jo en slags krystallmalt, og kan behandles på samme måte som andre typer krystallmalt. Men med over et kilo spesialmalt på 22 liter øl, bør du uansett meske det sammen med en tilsvarende mengde pale malt. Heldigvis er det ikke vanskelig.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #18 på: man 30 jan 2012, 12:23:51 »

Hei Gahr. Jeg spurte deg om denne på Nøgne Øs bryggedag i går. Når jeg ser over oppskrifta, virker den jo grei for en ekstraktbrygger, med unntak i Special B malten. Hva bør jeg gjøre for å best mulig gjenskape egenskapene denne gir til dette øllet? Jeg vet jeg kan gjøre en partial mash eller noe slikt, men det blir isåfall første gangen for meg, og dette virker ikke som noe brygg å eksperimentere for mye med første gangen.

Jepp, Special B er et krystallmalt. Kan trekkes som annen spesialmalt.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
AndersBolager
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil
« Svar #19 på: man 30 jan 2012, 14:04:02 »

Hmm. Da må informasjonen i denne tråden (Oversikt over malttyper: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=731.0) endres. Her står det at den må meskes.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #20 på: man 30 jan 2012, 15:49:48 »

Hmm. Da må informasjonen i denne tråden (Oversikt over malttyper: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=731.0) endres. Her står det at den må meskes.

Done.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #21 på: man 30 jan 2012, 16:01:40 »

Smakte 09 versjonen av denne på NØ i går. Det må da være noe av det beste jeg har smakt i denne kategorien øl. "Synd" at det skal ta 3 år før et slikt øl er på høyden, men utrolig inspirerende å smake. Blir nok et kloneforsøk på denne etterhvert!
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #22 på: man 30 jan 2012, 17:13:52 »

Jeg tok flaske nr tre av fire på lillejulaften (09-versjonen).Knall, bare synd det er 11 måneder til jeg kan ta den siste...
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
AndersBolager
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil
« Svar #23 på: man 30 jan 2012, 17:16:34 »

Smakte 09 versjonen av denne på NØ i går. Det må da være noe av det beste jeg har smakt i denne kategorien øl. "Synd" at det skal ta 3 år før et slikt øl er på høyden, men utrolig inspirerende å smake. Blir nok et kloneforsøk på denne etterhvert!

Digg Smiley Jeg får håpe de har en flaske igjen til vi kommer tilbake i mars. Jeg har en i kjelleren, men den skal få stå lenge.

Gahr: Takk.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #24 på: man 30 jan 2012, 18:02:12 »

Om noen har planer om å forsøke å klone Nøgne Ø-versjonen av ølet, er det en deljusteringer som bør gjøres i forhold til oppskriften som ligger på forumet, selv om du vil få øl som likner med å følge originaloppskriften også. I NØ-versjonen ble det brukt Thomas Fawcett-malt som base, TF caramalt på 30 EBC, TF crystal på 150 EBC, og Brewferm Special B på 300 EBC. Bitterhumlen var Brewers' Gold. For å treffe OG måtte vi også koke det inn i hele 4 timer...

Personlig er jeg veldig fornøyd med hvorden NØ-ølet har utviklet seg, selv om jeg nok likevel holder en knapp på hjemmebrygget. Wink

Gahr: Takk.

Bare hyggelig!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Odland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #25 på: man 30 jan 2012, 18:43:18 »

Var også så heldig at jeg fikk prøve dette brygget igjen på lørdag. Har blitt skikkelig snop, men holder enda en knapp på hjemmebryggerversjonen. Må nok få laget meg en klone selv og se om det blir noe Smiley
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

From pro brewers to home brewers - we are all craft brewers
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #26 på: man 30 jan 2012, 18:53:41 »

Jeg skal forøvrig lage en ny versjon om ikke så lenge selv. Blir ikke egentlig samme ølet, men barleywine er moro, uansett.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torber
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #27 på: tir 20 mar 2012, 22:52:16 »

Da lager jeg et forsøk på denne i morgen, smaksnoter kan deles om et år eller så. Jeg tenker forresten å sprette den siste NØ-versjonen som oppvarming Smiley
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Prisbelønte oppskrifter  |  Sterk spesialøl  |  Emne: NM 09 SS1 - Andrimne Barley Wine - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen) « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!