Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 23:00:37

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95243 innlegg i 8927 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Gassbrennar som sotar 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Gassbrennar som sotar  (Lest 1090 ganger)
Espen Lothe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Florø

Vis profil
« på: man 19 feb 2007, 19:39:33 »

Har ein gassbrennar (Primus Quartz, samme som den Petit sel) som eg har kopla opp til 2 bar trykk med stillbar regulator. Kanoneffekt og stillegåande, men den sotar fryktelig på gryta. Nokon som veit ei løysing på problemet? Får den for lite luft? (eg bryggar i kjellaren med dør og vindauge opne).

Espen Lothe
Kinn Bryggeri
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tir 20 feb 2007, 20:35:37 »

Hei! Har lett litt og fant følgende:

Sitat
"You also should check for significant build up of soot in the appliance, another sign of incomplete combustion. If your heater has a yellow pilot light flame and/or significant build up of soot in an appliance, shut off the appliance [...]"
http://www.sdge.com/safety/carbon.shtml

Altså, sot tyder på ufullstendig forbrenning! Det kan jo være farlig siden CO dannes samtidig. Din formoden om at den får for lite luft virker begrunnet. Er det ikke noen justerskrue på brenneren slik at du kan endre lufttilførsel?
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Espen Lothe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Florø

Vis profil
« Svar #2 på: tir 20 feb 2007, 21:19:42 »

Snakka med Atle Holgar idag. Han ba meg sjekke "skjoldet" som ligg like ved regulatorrattet. Han meinte at luftinntaket kunne regulerast der, men eg har ikkje fått testa det enno. Skal sjekke det i løpet av veka. Det er vel sannsynleg at det kan bli litt lite oksygne sidan brennaren er berekna for 30 mBar og eg brukar den på 2 Bar. Men uansett soting eller ikkje så var det veldig mykje betre enn den brennaren eg brukte på forrige øl (av taktekkartypen).

Espen Lothe
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #3 på: ons 21 feb 2007, 10:06:05 »

Hvis brenneren er beregnet for et ganske så annerledes trykk, er det da ikke bedre å gjøre noe med nettopp det? Du vil da få bedre forbrenning og bedre bruk av gass, eller er du ikke så bekymret for nettopp det og CO'en?
 Skål 2
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Espen Lothe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Florø

Vis profil
« Svar #4 på: ons 21 feb 2007, 10:14:05 »

Jau, det med CO er eit poeng. Men fyrst vil eg teste ut det med det skjoldet over luftventilen.
Loggført
Grove
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #5 på: ons 21 feb 2007, 20:59:57 »

Espen, siden du brygger innendørs bør du absolutt være forsiktig pga fare for karbonmonosidforgiftning.

Petit selger Primus Quartz (og ikke Quartz II), ikke sant?
Loggført
Espen Lothe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Florø

Vis profil
« Svar #6 på: tor 22 feb 2007, 17:53:29 »

Løyste litt på skjoldet og problemet vart løyst. No brenn den fint.

Veit ikkje heilt kva slags quartz eg har eller petit sel, men det er to typar (I og II). Den eine har ei firkanta ramme rundt og stormsikring, den andre er enklare og har 3 bein/grytestøtter.
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Gassbrennar som sotar « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!