Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« på: lør 16 mai 2009, 15:52:27 » |
|
På den danske Ølfestivalen vil SKM avholdes den 17. mai. Det er de tre beste brygg fra NM2009 (brygget av hhv Gahr Smith-Gahrsen; Erlann Eldorsen; Bjørn Magne Idland og Merete Antonsen) som tar opp striden med de tre beste brygg fra Danmark og Sverige. Joakim Ruud, forman i dommerkomittéen er øldommer for Norge. Lykke til! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #1 på: søn 17 mai 2009, 12:55:11 » |
|
Endelig en spennende internasjonal konkurranse  - hvorfor går ikke denne på direkte TV?!? gram prix.. hmpf 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Øloteket for tida: ~ Julemjød til gjæring ~ English ordinary bitter på fat ~ English Pale Ale på fat ~ Resteflasker av diverse go'saker ~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #2 på: søn 17 mai 2009, 12:57:40 » |
|
Ja dette blir spennende  . Lurer også på resultatene! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #3 på: søn 17 mai 2009, 17:18:56 » |
|
Liten rettelse til webmaster: Oud Bruinen het "Kippis Syrling", og sjokoladeportereen het "Morgenfætteren"  Vennlige hilsener lett salongberuset Joakim fra København.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice. -Hobbes, Leviathan
|
|
|
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
|
 |
« Svar #4 på: søn 17 mai 2009, 18:07:29 » |
|
Gratulerer, Erlann!  Jeg skal feire midt-på-treet-plasseringen min med mild i kveld. Får ta en slurk for deg også.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Gahr Smith-Gahrsen
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #5 på: søn 17 mai 2009, 18:46:30 » |
|
Ja dette har vert litt av ei mai helg. Norge har vunnet MGP (Gratulerer A. Rybakk) og Nordisk mesterskap i hjemmebrygging. Gratulerer Erlann. Dette var bra 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
|
|
|
|
Sigmund
|
 |
« Svar #6 på: søn 17 mai 2009, 18:56:38 » |
|
Ja dette har vert litt av ei mai helg. Norge har vunnet MGP (Gratulerer A. Rybakk) og Nordisk mesterskap i hjemmebrygging. Gratulerer Erlann. Dette var bra  Det ligger nok mer penger i seieren til unge Rybak, men hjemmebryggere og ølentusiaster setter selvfølgelig seieren til Erlann høyest! Gratulasjonene tiltredes! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: søn 17 mai 2009, 19:22:35 » |
|
Artig at øl med selvrøyka malt klatrer helt til topps, gratulerer!!  Vil gjerne høre hvordan malten er røyket, og valget av tresort (bjørk), istedet for or (Stjørdal) eller bøk (Bamberg). Forstår det som det her er snakk om ferdig pilsnermalt som har blitt tilført røyk, istedet for tradisjonell tørking?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: søn 17 mai 2009, 19:36:07 » |
|
Jawurst! Oppskriften til vinnerølet ligger på forumet, her.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Brede
|
 |
« Svar #10 på: søn 17 mai 2009, 20:33:43 » |
|
 Gratulerer til Erlann suverent. Gratulerer til Gahr også 5. plass er ikke verst.  Artig at Norge hevder seg så bra,  er vel noen år siden sist?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Kokkens Nanobryggeri På flasker: #14 Jule IPA #13 American stout #11 Kokkens Humlehode IPA #6 Kokkens Mild #5 Kokkens Sorte Gull 12,6% (Imperial Stout) "Ingen ting er umulig, det umulige tar litt lengre tid"
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #11 på: søn 17 mai 2009, 20:36:24 » |
|
Så vidt jeg vet, har Norge aldri tatt gull i SKM før. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice. -Hobbes, Leviathan
|
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #13 på: søn 17 mai 2009, 20:47:24 » |
|
Så vidt jeg vet, har Norge aldri tatt gull i SKM før.  Faktisk, jo, og du var til og med en av deltakerne: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=267&Itemid=61(OBS: dato stemmer ikke, den er fra da nettsiden ble oppdatert. EDIT: ser ut til å ha vært i 2004)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #14 på: søn 17 mai 2009, 20:49:52 » |
|
Hurra for min mentor som lærte meg å brygge på 90-tallet. Uten Erlann hadde jeg aldri klart å sette i gang allgrain brygging så fort, ringte han og fikk hjelp. Vips så brygget jeg på høsten 1992, det var før internett og gode forumer  Erlann sine røykøl er ganske like som Spezial brauerei sine märzen i Bamberg, nydelig røykøl som er meget godt balansert.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #15 på: søn 17 mai 2009, 20:50:56 » |
|
Nei jøss, skulle du ha sett! Jaja, så feil kan man ta Vel - jeg har store planer om å prøve å skaffe meg plass som deltaker i Køben neste år  Hilsen konkurranselysten Joakim!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #16 på: søn 17 mai 2009, 20:51:56 » |
|
Richard, det var kult at du sa det, for den svenske dommeren fremhevet nettopp at dette ølet minnet om Spezial  Selv har jeg aldri smakt akkurat den, men...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #17 på: søn 17 mai 2009, 20:52:01 » |
|
Da bør vi vel finne en annen dommer som vi kan sende dit for ellers så tror jeg at det kan bli en nokså bias'ed anliggenhet  .
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #18 på: søn 17 mai 2009, 20:52:50 » |
|
Nå - får vel se om det blir en relevant problemstilling... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #20 på: man 18 mai 2009, 10:56:42 » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
joques
|
 |
« Svar #21 på: man 18 mai 2009, 10:59:24 » |
|
Sakset rett fra Norbryggs side, komplett med stavefeil Dette er konge. Grattis nok en gang til Erlann, og takk for svært god reklame for hobbyen vår!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
erlann
|
 |
« Svar #22 på: man 18 mai 2009, 11:02:04 » |
|
Tusen takk for alle gratulasjoner! Det var utrolig morsomt å vinne det Skandinaviske mesterskapet  Var litt spent på hvordan et flasketappet filtrert øl skulle holde seg fra februar til mai, men det har tydeligvis klart seg bra. Når det gjelder røyking av malten, så bruker jeg en ventilasjonskanal som er ca. 1,5 meter høy og diameter ca. 40 cm. I toppen ligger det en finmasket netting som holder på malten. Malten blir først bløtet i minst 10 min og deretter spredd utover nettingen. Lager så et lite bål av bjørkeved. Når det har tatt god fyr setter jeg ventilasjonskanalen over bålet, og legger på lokk slik at flammene kveles. Lar det stå en times tid til det ikke ryker mer. Deretter tørkes malten med varmluft på ca. 100 grader i stekeovnen. Det blir ganske kraftig røyksmak av malten, så jeg har funnet ut at det holder med ca. 20 % røkt malt. Erlann
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Torga
|
 |
« Svar #23 på: man 18 mai 2009, 11:56:26 » |
|
Jeg må hive meg på gratulasjonstoget jeg og. Gratulerer med det flotte resultatet Erlann  Skandinavisk MESTER  Må og få takke for all hjelp med dumme bryggespørsmål opp gjennom årene 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #24 på: man 18 mai 2009, 14:04:05 » |
|
Var litt spent på hvordan et flasketappet filtrert øl skulle holde seg fra februar til mai, men det har tydeligvis klart seg bra.
Leste om filtreringen på hjemmesiden din, men hvordan fikk du tilsatt CO₂ på flaskene? Tilsetting av viss mengde ekstra gjær, eller fylling ved lav temperatur?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
erlann
|
 |
« Svar #25 på: man 18 mai 2009, 14:08:02 » |
|
Tappet på flaske med "counterpressure filler" ved ca. 3 grader celcius
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #26 på: ons 20 mai 2009, 18:40:52 » |
|
Horecanytt.no viet også spalteplass til denne hendelsen: http://www.horecanytt.no/id/37197.0  Har du fått noen mediaforespørsler Erlann?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
erlann
|
 |
« Svar #27 på: ons 20 mai 2009, 19:42:45 » |
|
Nei, ingen mediaforespørsler så langt. Men masser av gratulasjoner  Avisa Nordland hadde pressemeldingen med bilde i papirutgaven
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|