Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tir 22 mai 2012, 23:43:52

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95249 innlegg i 8928 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: Definisjon av øltyper. Nye klasser? 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Definisjon av øltyper. Nye klasser?  (Lest 1164 ganger)
OlavMB
*
Utlogget Utlogget
Bryne

Vis profil
« Svar #15 på: søn 14 feb 2010, 18:30:43 »

Vel, nå er vi kommet så langt at gjæren er pitchet, og det ser ut til at OG er så høy, samt en av "spesialingrediensene" såpass markant, at dette nok havner blant "sterke spesial-ales" likevel ...  eek!
Loggført

".... det er igrunnen noko mistenkeleg med menn som døyr utan leverskade.."
(Fritt etter Sigmund Jensen)
janh
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skien

Pilotbrewer

Vis profil
« Svar #16 på: man 22 feb 2010, 08:42:29 »

Ja Yngwie, det gjør jeg også. Dobbelt IPA, Saison og Amber og muligens flere mangler. Men min doble IPA prøver jeg å melde på i "Sterke spesialøl", Saison i "Lys Ale" og Amber i "Mørk Ale". Men dette blir jo bingo for det er ikke sikert at dommerne er enige i mine definisjoner. Men skulle noen av bryggene bli diskvalifisert pga feil klasse, vil jeg tilgi dere hvis jeg får tilbakemelding på ølet. Det er derfor jeg deltar i NM.
Men hele klassifiseringen er moden for revisjon. Gjør det enkelt: BJCP skitbra. (Da slipper jeg å tynne ut IPA'en for å kunne delta: Norøl har Maks OG 1065/IBU 60 mens BJCP har OG 1075/IBU 70). Men hvem har tid? Og det må muligens også koordineres pga Skandinavisk?

janh
Loggført

Jan H Fjeld
Gårdsbrygg

Any landing you can walk away from is a good one.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #17 på: man 22 feb 2010, 13:40:57 »

Hvis man har en IPA med OG over 65, kan man ganske enkelt sende den inn i klassen for sterkøl, med påskriften IPA med OG over 65.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
janh
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skien

Pilotbrewer

Vis profil
« Svar #18 på: ons 24 feb 2010, 11:30:05 »

Jeg har allerede 2 brygg i "sterk", derfor måtte jeg brygge en nedskalert versjon av min IPA.
Av en eller annen merkelig grunn havner de fleste av mine brygg over OG 1065. Må planlegge bedre til neste år. samenvol

janh
Loggført

Jan H Fjeld
Gårdsbrygg

Any landing you can walk away from is a good one.
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  NM i hjemmebrygging  |  Emne: Definisjon av øltyper. Nye klasser? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!