|
roba
|
 |
« på: tir 22 sep 2009, 21:12:37 » |
|
Her er bryggedunken kappet i passende biter, skal sveises sammen i helgen. 2 varmekolber, stående på stativ med mulighet for gass under og varmeskjold utenpå. Corneliusfat er i boks - det nærmer seg 1. brygg 
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #1 på: søn 27 sep 2009, 10:36:46 » |
|
Dette ser lovende ut! :-)
Er også veldig lurt med kanalvifta til dampen! Det kan bli ganske fuktig av å koke 50 liter en hel time.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Øloteket for tida: ~ Julemjød til gjæring ~ English ordinary bitter på fat ~ English Pale Ale på fat ~ Resteflasker av diverse go'saker ~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #2 på: søn 27 sep 2009, 17:45:28 » |
|
Har tenkt på avtrekk og fått tak i en gammel kanalvifte som skal fjerne dampen. Har jobbet på kokeren i hele dag - og skal kaste den i morgen  Det var jammen vanskelig å få tett den rustfrie greia med alt fiksfakset jeg hadde tenkt. Skal hente "ny" gammel bereder i morgen - da skal alt gjøres mye enklere 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Nøisom
|
 |
« Svar #3 på: man 28 sep 2009, 10:24:36 » |
|
Det har skjedd meg et par ganger og... Er ikke allltid det blir som man hadde tenkt  Men heldigvis, gamle varmtvannsberedere er det mange av  Hender det er noe dritt å sveise i hvis man ikke har fått vekk alt kalkbelegg og gammel møk og da blir det ikke tett heller... Lykke til, og legg ut flere bilder etter som bryggverket vokser til 
|
|
|
|
|
Loggført
|
En pint om dagen er bra for magen
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #4 på: søn 4 okt 2009, 22:14:16 » |
|
Her er bryggekjelen ferdig. Ca. 100 liter totalt. Det blå er varmeskjold som skal være utenpå selve kjelen, skal isoleres med 2 cm. matter på utsiden (fra Biltema). På toppen et lokk med stuss for 110 mm. rør (avtrekk damp) Til stussen på lokket har jeg laget et mindre lokk, med mulighet for rører senere (stang m/liten motor). Har forkastet all elektrisk oppvarming og skal varme med gass (bare den bestilte brenneren dukker opp  )
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
|
 |
« Svar #5 på: tir 6 okt 2009, 01:42:40 » |
|
Fine greier, spesielt lokket med toppen! Smart med varmeskjold, men husk at den funker best når ikke skjoldet stenger gjennomgangen øverst. Her kan det lønne seg å ha en sprekk, eller borre hull i den øvre delen. Har samtidig splittet av delen med bilder til Bilder, videoer og andre media 
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer." Arnold Schwarzenegger
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #6 på: tir 6 okt 2009, 07:43:59 » |
|
Har prøvd å finne ut at det med åpning i toppen på varmeskjoldet uten å finne noen svar. det er nå derfor tett! Har du noe erfaring på hvor mye åpning det bør være?
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Egil B.
|
 |
« Svar #7 på: tir 6 okt 2009, 08:26:23 » |
|
Jeg tror ikke at det skal så veldig stor åpning til. På min kjele går kappa helt opp til kanten på kjelen. Når jeg legger over lokket så er det en åpning rundt på et par millimeter. Så snart det begynner å koke trekker jeg lokket til side og åpningen blir ca. 3X 50 cm. Dette gjør jeg for at dampen fra vørteren skal slippe ut, og ikke for at varmen på utsida skal sirkulere bedre. Har overhodet ikke inntrykk av at noe varme unnslipper nedenfor kappa på grunn av at det er for liten åpning oppe. Selv ikke når lokket ligger helt over.
Ser jo ut til at du har både utstyr og kompetanse til å lage det meste. Hva med å lage et spjeld helt oppe på siden av varmeskjoldet? Da kan du prøve med maks åpning på 2X10 cm, og strype igjen hvis det blir for mye. Egil B.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #8 på: tir 6 okt 2009, 11:42:38 » |
|
Supert!  Gleder meg til å smake! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Øloteket for tida: ~ Julemjød til gjæring ~ English ordinary bitter på fat ~ English Pale Ale på fat ~ Resteflasker av diverse go'saker ~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #9 på: tir 6 okt 2009, 21:25:34 » |
|
Her blir kanten på varmeskjoldet "frisert". Har nå 1 cm lufteåpning i toppen mellom skjoldet og dunken. Det ble enklest, tenkte på luke - men det får vi ta i neste omgang. Bare den hersens krabbekokeren snart dukker opp.... 
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Nøisom
|
 |
« Svar #10 på: tor 8 okt 2009, 21:58:11 » |
|
Er det varmeskjoldet fremdeles blått under isolasjonen? Mulig det vil lukte litt svidd når du fyrer en trimma krabbekoker under der da i tilfelle  Mener å huske på de oppsettene jeg har prøvd med varmeskjold at skjoldene blir "litt" varme når gassflammene kommer opp i mellom kjelen og skjoldet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #11 på: tor 8 okt 2009, 22:10:40 » |
|
Har ikke fyrt opp enda, venter på krabbekokeren  (tror jeg har nevnt dette før). Jeg har bra med avtrekk og utluftingsmuligheter, men det skal bli spennende å se. Skal komme med rapport så snart jeg har "prøvebrygget" 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #12 på: ons 14 okt 2009, 18:34:20 » |
|
Krabbekoker er montert. Testkjører nå magnetrører som er snekret sammen kjapt (tidspress.......) Lei av å snekre sammen bryggeri  MÅ brygge i helga (om det så skal bli tomtebrygg  )
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #13 på: ons 14 okt 2009, 22:36:09 » |
|
Her er kombinert varmetank og gjæringstank. Har kjøpt etter anbefaling av Eduard en FK hundeforbøtte og har lagt varmefolie rundt (60W m2) som skal opprettholde tempen i dunken, samt en jevn varme ved gjæring. Dunken er isolert (nok en gang etter anbefaling av Eduard  ) med gammelt liggeunderlag (som jeg heldigvis slipper å ligge mer på  ). Brukte den grønne siden ut til ære for FK dunken. Skal bruke UT 200 for å regulere temp'n (og skal koble den til en kurs med jordfeilbryter...) Dunken skal svampevaskes (takk for nok et godt tips) og de gamle (oppripete) gjæringsdunkene blir meskekar.
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #14 på: tor 15 okt 2009, 23:03:21 » |
|
Og her er ølkokeren som ble prøvekjørt med 25 liter vann i kveld. Brukte 55 minutter fra vannet var kaldt (fra spring) til det kokte. Luktet litt svidd men ingen store problemer. Har bygd et skjørt over, med avtrekksvifte ut. Brenneren fra FK var grei nok.... men det blir nok en ny etterhvert..... Gjærkulturen står i magnetrøreren  så lørdag blir det brygging 
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #15 på: lør 17 okt 2009, 22:02:18 » |
|
Her er bryggeriet tatt i bruk i dag. Varmtvannstank er samme som brukes som gjæringstank. Mesketanker er de 2 gamle gjæringsbøttene (kunne holdt bedre på varmen....), den innerste borret med "tusenvis" av hull på 1,5 mm. Gassbrenneren fra FK er helt på grensen, skal byttes ut...... Men - første brygg (på 14-15 år) er iallefall unnagjort... 
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Beant
|
 |
« Svar #16 på: søn 18 okt 2009, 13:57:15 » |
|
Det ser da veldig bra ut! Gratulerer med første brygg i dette milleniumet 
|
|
|
|
|
Loggført
|
APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #17 på: søn 18 okt 2009, 14:04:48 » |
|
Takk, og i dag er det deilige "pluppe" lyder fra gjærtønna. Den skal få kjørt seg, tror ikke den blir tørr på noen måneder nå 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #18 på: søn 18 okt 2009, 21:29:19 » |
|
Elektrisk varmefolie har jeg ikke hørt om før. Hvor får man tak i den?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
|
|
|
|
Rune_H
|
 |
« Svar #19 på: søn 18 okt 2009, 21:48:11 » |
|
Elektrisk varmefolie har jeg ikke hørt om før. Hvor får man tak i den?
Snakk med en eletriker. Dette er mye brukt som varmekilde i tak og i lavtbyggende gulv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #20 på: søn 18 okt 2009, 21:59:33 » |
|
Jeg kjøpte det hos Onninen (elektrogrossist). Selges i ruller, dvs. du kan kjøpe metervis. Det er også flere bredder. Husk å bruke riktig tape for å isolere kobberendene, samt tilkoblingsklemmer (som helst skal presses på med egnet tang). Jeg anbefaler sterkt å koble dette til strømkurs med jordfeilbryter, i tilfelle søl og støt 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Jalle
|
 |
« Svar #21 på: søn 18 okt 2009, 22:05:42 » |
|
Husk å bruke riktig tape for å isolere kobberendene, samt tilkoblingsklemmer (som helst skal presses på med egnet tang). Dette blir for "spenningsfylt" for meg så jeg tror heller at jeg ligger unna dette 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
|
|
|
|
Nøisom
|
 |
« Svar #22 på: man 19 okt 2009, 07:20:56 » |
|
Gratulerer med 1. brygg  Er brenneren fra FK for liten ? Mulig det er regulatoren din som burde vært vassere i så fall. De kommer ofte med 0,3 bar som std men finnes opp til 0,8 bar også. En regulerbar ville nok være konge her...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jan-Ingvar
|
 |
« Svar #23 på: man 19 okt 2009, 07:41:51 » |
|
Hei!
I følge nettsidene til FK er krabbekokeren deres beregnet for 50 mBar. Standarden i Norge er 30 mBar, så en noe kraftigere reduksjonsventil vil nok gjøre underverker.
Bobilen til foreldrene mine har nettopp fått ny varmtvannsbereder. Den gamle var helt sotet til og ga liten effekt. Grunnen var at bilen ble importert fra Tyskland for noen år siden og reduksjonsventilen ble da byttet til norsk type for å passe norske flasker. Det importøren glemte var å passe på at alt av utstyr i bilen som går på gass taklet 30 mBar i stedet for 50 mBar som er tysk standard. Varmtvannsberederen fikk da for lite gass og sotet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #24 på: man 19 okt 2009, 07:43:46 » |
|
Har prøvd å få tak i større regulator men har ikke klart det. Vet dere om noen som kan ha 50 mBar regulatorer?
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #25 på: man 19 okt 2009, 08:12:47 » |
|
Her er kombinert varmetank og gjæringstank. Har kjøpt etter anbefaling av Eduard en FK hundeforbøtte og har lagt varmefolie rundt (60W m2) som skal opprettholde tempen i dunken, samt en jevn varme ved gjæring. Dunken er isolert (nok en gang etter anbefaling av Eduard  ) med gammelt liggeunderlag (som jeg heldigvis slipper å ligge mer på  ). Brukte den grønne siden ut til ære for FK dunken. Skal bruke UT 200 for å regulere temp'n (og skal koble den til en kurs med jordfeilbryter...) Dunken skal svampevaskes (takk for nok et godt tips) og de gamle (oppripete) gjæringsdunkene blir meskekar. Hvor har du fått tak i denne varmematten, og er den dyr?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #26 på: man 19 okt 2009, 08:14:54 » |
|
Husk å bruke riktig tape for å isolere kobberendene, samt tilkoblingsklemmer (som helst skal presses på med egnet tang). Dette blir for "spenningsfylt" for meg så jeg tror heller at jeg ligger unna dette  Flexwatt er en type, det er det som er kommet istedenfor den gode gamle Eswa. Det finnes også 12 V selvregulerende som kan støpes ned i gulv og alle har lov til å jobbe med, med unntak av trafoen, dette ble i den tiden jeg jobbet som elektriker pushet mye nettopp fordi alle kunne legge det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #27 på: man 19 okt 2009, 08:20:33 » |
|
Det er kanskje denne han har brukt; Flexwat
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #28 på: man 19 okt 2009, 08:42:12 » |
|
Du finner den hos alle elektrogrossister. Stikker du innom en elektriker så vet han hva det er 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Richard
|
 |
« Svar #29 på: man 19 okt 2009, 08:46:37 » |
|
Ser ut som effekt per løpemeter er 30watt, og det er jo ganske ok for for å varme en isolert bøtte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Humle er nam
|
|
|
|
Nøisom
|
 |
« Svar #30 på: man 19 okt 2009, 08:48:31 » |
|
Har prøvd å få tak i større regulator men har ikke klart det. Vet dere om noen som kan ha 50 mBar regulatorer?
Jeg har kjøpt hos www.helmin.no
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #31 på: tir 20 okt 2009, 20:00:17 » |
|
Takk  . Har sendt mail til Helmin, ser at de kun leverer til firma - men det er sikkert mange som selger utstyr fra dem.
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Bo
|
 |
« Svar #32 på: tir 20 okt 2009, 20:44:15 » |
|
Nøisom er du sikker på det var 50 mbar du kjøpte ?
Husker nemli ikke at have haft dem på lager jeg !!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Fredrikstad Haandbryggerlaug For livets glade gutter går solen aldri ned!
|
|
|
|
Bo
|
 |
« Svar #33 på: tir 20 okt 2009, 21:01:31 » |
|
Takk  . Har sendt mail til Helmin, ser at de kun leverer til firma - men det er sikkert mange som selger utstyr fra dem. Vi leverer til din lokale peisbutikk... men er dog usikker i skrivende stund om det vitterlig er 50 mbar vi har !
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Nøisom
|
 |
« Svar #34 på: tir 20 okt 2009, 22:55:22 » |
|
Nøisom er du sikker på det var 50 mbar du kjøpte ?
Husker nemli ikke at have haft dem på lager jeg !!
Nei, det er jeg ikke. Trodde vel egentlig at den var freshere enn 30 mb men det er ikke sikkert. Det er vel muligens noe forskjell på flowen og øvrig kvalitet på regulatorer og vil jeg tro. Den jeg fikk i fra Helmin var i alle fall ikke samme prisklasse som Europris sine !!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bo
|
 |
« Svar #35 på: tir 20 okt 2009, 22:58:06 » |
|
Den jeg fikk i fra Helmin var i alle fall ikke samme prisklasse som Europris sine !!!
Det er HELT sikkert !! hehe
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #36 på: søn 1 nov 2009, 10:32:59 » |
|
Jeg har brukt en gassregulator som passer på vanlig gassflaske for grill etc. og som er trinnløs justerbar fra 0.2 til 2 bar.. Fungerer aldeles glimrende til krabbekoking, og helt sikkert i bryggesammenheng og.
Regulatoren kostet ca. 500,- på Proff Partner
Bjarte
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
Andreas Gr
|
 |
« Svar #37 på: søn 8 nov 2009, 19:28:15 » |
|
Hvilket sveiseapperat bruker du?
|
|
|
|
|
Loggført
|
-AAG-
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #38 på: man 9 nov 2009, 10:17:19 » |
|
Hvilket sveiseapperat bruker du?
Det som ble brukt her var et gammelt elektrodeapparat med elektroder for rustfritt. Syrevasket alt etterpå. Jeg er ingen sveiser og det var et vanskelig apparat å bruke - kastet derfor det første "bygget" jeg sveiset sammen. Men, øvelse gjør mester - og man skal jo "bygge" noen ganger før man blir fornøyd. Anbefaler TIG hvis du har mulighet for det (med tråd og gass for rustfritt) 
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
Andreas Gr
|
 |
« Svar #39 på: man 9 nov 2009, 17:25:46 » |
|
Ja, TIG hadde vert tingen, men de er jo så sabla dyre. Spesielt når bare skal ha til hobbysveising eit par ganger i året 
|
|
|
|
|
Loggført
|
-AAG-
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #40 på: man 9 nov 2009, 18:05:56 » |
|
Ja, TIG hadde vert tingen, men de er jo så sabla dyre. Spesielt når bare skal ha til hobbysveising eit par ganger i året  Det går bra med tynne, 1,25 mm. pinner på beredere, de er tykke nok, 1,8 - 2,0 mm. Men TIG og bakgass er det rette og blir nok penest Det finnes tigtilsatser hvis du har resten, gass og trafo.
|
|
|
|
|
Loggført
|
S. Oddvar Demmo
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #41 på: ons 10 feb 2010, 16:09:21 » |
|
Etter noen runder med koking, utbytting av gassdeler (variabel regulator inntil 2 bar), flytting av avtapping til nederst i dunken - begynner jeg å bli fornøyd med kokeren. Har droppet humleposer og laget en løs tapp/rørbit som jeg setter i tapperøret i bunn, det blir da ca. 1 liter "trub og rusk" igjen i dunken. Sveiset og inn 3 små bøyler i bunn slik at jeg kan "spenne fast" en sil (fra Biltema) i bunn, denne filtererer bort det meste av humle 
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|
mojo
|
 |
« Svar #42 på: tir 16 feb 2010, 14:13:02 » |
|
Ser bra ut! Gleder meg til å se og smake live 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Andreas Gr
|
 |
« Svar #43 på: tor 18 feb 2010, 19:32:31 » |
|
roba...
har du hatt problemer med at den blå lakken på varmtvannsberederen har smeltet/tatt fyr? blir det ikke ganske varmt i bunnen når du koker?
|
|
|
|
|
Loggført
|
-AAG-
|
|
|
|
Bjarte H
|
 |
« Svar #44 på: tor 18 feb 2010, 19:47:05 » |
|
roba...
har du hatt problemer med at den blå lakken på varmtvannsberederen har smeltet/tatt fyr? blir det ikke ganske varmt i bunnen når du koker?
Ifølge bildene i den første posten/siden tror jeg han har en ulakkert vvb som kokekjele, og en litt større lakkert en utpå for å lage et isolerende luftrom mellom vvb -ene
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
|
|
|
|
roba
|
 |
« Svar #45 på: tor 18 feb 2010, 19:58:41 » |
|
roba...
Det er skallet av en gammel blå bereder. Ble litt svidd i begynnelsen men er ganske bra nå, dvs. ikke så mye lukt. Det blir ganske varmt i bunnen av kjelen men det er såpass stor flate (og litt rund) at det aldri har vært problemer med at vørteren blir svidd. Vørteren "ruller" godt oppe i kjelen når jeg koker. Heller til teorien om at gassoppvarming gir en bedre og jevnere oppvarming enn varmeelementer som avgir mye varme på den "lille" overflaten den har.
|
|
|
|
|
Loggført
|
BNB, Rolf Bakke.
|
|
|
|