Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 08:53:38

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95259 innlegg i 8930 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Vis din kegerator / øleskap! 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2 3 ... 9 Skriv ut
Skrevet av Emne: Vis din kegerator / øleskap!  (Lest 13163 ganger)
Knut_E
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nordstrand, Oslo

Vis profil
« på: fre 16 okt 2009, 17:04:28 »

Får plass til et stort og et lite Cornelius-fat. Tror det er mulig med to store hvis jeg gjør om noe innvendig i skapet. Alt er forløpig provisorisk tilkoplet. Har litt problemer med luft i slangen for beer engine, legger seg i toppen av bøyen på slangen. For tappekranene har jeg prøvd med 3/16" ID stiv slange med John Guest mot fatene, men disse får jeg ikke inn på 1/4" slangeniplene på shankene til tappekranene selv om jeg varmer de opp.
Derfor må jeg enten ha 3/16" slangenipler,  bytte til mykere slanger,  eller koble om til et kort stykke med 1/4" ID stiv slange.
Hva slags slanger bruker dere andre, type, dimensjon og og hva slags tilkoblinger i hver ende?

* Kegerator1.jpg (446.11 KB, 1536x2048 - vist 2825 ganger.)
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: fre 16 okt 2009, 17:14:52 »

Det ser ut som et stykke ordentlig husflid det der!  skitbra

Det forundrer meg ikke at du får gassamlinger øverst i slangen til beer-engine, da ølet varmes opp av omgivelsesluften som gjør at kullsyren bryter seg ut av løsningen (=ølet). Det kan være hensiktsmessig å bruke en tynnere, isolert slange istedenfor.

Evt så kan du også kjøle slangen aktivt ved å la to slanger følge ølslangen. Disse to slangene skal kobles til hverandre nærmest beer-engine, og inne i øleskapet kan du ha en liten pumpe som pumper kaldt vann gjennom kjøleslangen. Man kan f eks bruke en kjølevæskedunk bak i øleskapet som kaldtvannsreservoir.

For å få plass til to store Corneliusfat kan du skru løs denne biten til høyre i øleskapet (som inneholder dørbryteren, lyspæren, termostat og skruknappen). Så bøyer du hele saken forsiktig lenger bakover i øleskapet slik at det er plass til to høye fat ved siden av hverandre.

Når det gjelder slangen og niplene så hadde jeg samme problem. Du kan kjøpe en fleksibel PVC-slange med 4 mm indre diameter. I den ene enden stikker du den stive 3/16"-slangen og den andre enden skyver du over slangeniplene etter å ha varmet opp slangen litt. Du trenger egentlig veldig lite ekstra slange til dette, det holder med under 10 cm per kran.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Knut_E
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nordstrand, Oslo

Vis profil
« Svar #2 på: fre 16 okt 2009, 17:28:41 »

Hei,

Takk for raskt svar. Skal se hva jeg får gjort, må brygge mer før ekstra plass innvendig er påkrevd. Isolasjon av slanger utenfor skap er ihvertfall noe som enkelt kan gjøres. Får se om dette hjelper først.
Loggført
Per Aslak
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: fre 16 okt 2009, 18:56:30 »

Hei
Det var virkelig fint håndtverk. noe sånt hadde jeg fått lov til å ha i stua!

Jeg slet med å tre en slange på shank. Jeg har en slik forsterket PVC-slange  med 4mm indrediameter kjøpt på Biltema. Jeg holdt på en god stund med kokende vann uten at jeg fikk det til.
Det jeg til slutt som gjorde, var å tre slangen inn på noe som gradivs øker i diameter. I mitt tilfelle brukte jeg tuppen på leatherman-tanga mi. Jeg varmet opp tanga med lighter og slangen med kokende vann. Jeg fikk tredd slanga ganske langt inn på tanga slik at jeg etterpå med enkelthet fikk den på shank.

Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #4 på: fre 16 okt 2009, 20:03:59 »

Vår venn på http://stores.shop.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut__W0QQ_armrsZ1
har overganger 3/16-3/8
3/8 rør på kraner, nipler etc. har løst alt hos meg.
Erfaringen min er at hvis jeg bestiller nå har jeg det til helga som kommer,
Loggført

S. Oddvar Demmo
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #5 på: tir 23 nov 2010, 22:32:45 »

Sitat fra: Eduard
Dette er øleskapet mitt.

Tappekranene (med regulator og 'Schaumtaste') som jeg bruker fulgte med tappetårnet, som jeg kjøpte nytt for ca €180 på ebay.de, alt for 2-3 år siden. De har en regulator på siden for å justere ølgjennomstrømningen slik at det går an å tappe en noe overkarbonert øl på fornuftig vis. Likevel så er jeg ikke så fornøyd med disse kranene, da de klistrer igjen etter noen dager uten tapping. Av og til så må man bruke mye krefter på å åpne kranen, og for å gjøre dette så må jeg lukke igjen regulatorkranen slik at det ikke pøser ut øl.

For tiden har jeg bestilt to Perlick 'Perl'-kraner, disse vil erstatte de nåvarige tyske kranene. Perlick-kraner har, i likhet med Ventmatic-kraner, lukkemekanismen på ølsiden og ikke på luftsiden, som gjør at mekanismen ikke tørker ut etter å ha vært i ro, heller ikke over lenger tid.

Imens så er jeg flyttet, har jeg byttet ut kjøleskapet siden det gamle hadde gått i stykker, og er Perlick-kranene montert. Shanksene som jeg kjøpte sammen med kranene var nokså lange. Disse har jeg sagt av, slik at de er så korte som mulig. På denne måten så dekker krom-røret (som fulgte med tappetårnet) gjengene i sin helhet. Slangene er også byttet ut, og nå har jeg 3 m slanger med 4 mm diameter. Nå strømmer ølet bra, uten å plages av skumdannelse, og kranene klistrer aldri igjen lenger, heller ikke når de brukes sjeldnere! Smiley

Øleskapet i sin helhet. Nederst til høyre, akkurat utenfor bildet, befinner seg en digital timer som slukker strømmen kl 23.30 og kobler på strømmen igjen kl 08.30. Slik spares jeg for during over natten og temperatursvingningene i ølet er bare ganske små.

God plass til to fat. Jeg trengte ikke justere noe i skapet. Forrige øleskapet hadde bryteren og termostaten nærmere døren slik at den sto i veien for fatene. Så da måtte jeg skru løs hele greien og finne plass til den litt lenger bak i øleskapet.

Som man akkurat greier å se, så er slangene merket med 'venstre' og 'høyre'. Slik vet jeg hvilken CO2-kran jeg må åpne eller stenge ved flasken, og så vet jeg hvilken kran som fører hvilket øl. På fatene bruker jeg merkeringer i oransje og grått, som resp. viser om koblingene fører øl eller CO2. Det er ellers lett å bomme og det er veldig kjipt å måtte rense og skylle gasslanger og -regulator. Merkeringene selges hos Candirect. Anbefales!

Slik ser det ut bak fatene. Hullet er det som brukes for å bli kvitt kondensvann, som drypper fra bakveggen ned i en liten plastbeholder over kompressoren. Jeg har utvidet hullet litt ved hjelp av noen skrutrekkere og passelig bruk av vold og tålmodighet, slik at CO2-slangene kan føres igjennom. Gassflasken står nemlig utenfor øleskapet. Ellers så bruker jeg ledig plass til oppbevaring av humle.

Perlick-kranen på nært hold. Til høyre ser man kromrøret til den andre kranen, denne dekker altså fullstendig av gjengene til shanken slik at det hele ser litt fint ut. Altså er det bare tappetårnet og risten under original, alt annet er blitt byttet ut, og jeg regner med at det hele nå vil vare i en god stund fremover.

Håper at også andre vil legge ut bilder av økeskapet sitt her!  yes
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #6 på: ons 24 nov 2010, 10:13:20 »

Her er min løsning.

Kegerator plassert på vaskeromet, vegg i vegg med stua. Legg merke til røret på skapet som fungerer som CO2-reservoar. Skapet er forøvrig hentet fra søppelfyllinga:

Går akkurat 4 fat inn:

På andre siden av veggen, TV-kroken vår (2 Norbrygg-diplomer strategisk hengt opp  Grin ):

Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #7 på: ons 24 nov 2010, 10:16:49 »

Til slutt 4 Perlic med skumfunksjon:

Dette funket dårlig  Sad

Edit: Såpass, ja Roll Eyes  biersmile
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
Coop
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: fre 26 nov 2010, 01:20:02 »

Det viktigste møbelet i stua etter mediasenteret. Skapet kostet 200,- på finn og den har 2stk Perlick 425ss. Ser frem til å få mitt eget sted etter hvert der det kan monteres tappekraner i alle husets rom.

* IMG_0598.JPG (2356.25 KB, 1536x2048 - vist 2399 ganger.)
Loggført
Kyrre D K
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lommedalen

Vis profil
« Svar #9 på: ons 26 jan 2011, 20:40:19 »

Endelig er øleskapet på plass

* IMG_0518.JPG (89.9 KB, 400x533 - vist 2128 ganger.)

* IMG_0520.JPG (92.85 KB, 400x533 - vist 2121 ganger.)

* IMG_0523.JPG (70.3 KB, 600x450 - vist 2115 ganger.)

* IMG_0524.JPG (174.65 KB, 600x800 - vist 2125 ganger.)

* IMG_0525.JPG (87.23 KB, 500x375 - vist 2108 ganger.)

* IMG_0528.JPG (184.7 KB, 600x800 - vist 2107 ganger.)

* IMG_0530.JPG (211 KB, 600x800 - vist 2099 ganger.)
Loggført
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #10 på: ons 26 jan 2011, 21:05:10 »

Porr...
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
jikvig
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Høyt Skum

Vis profil WWW
« Svar #11 på: ons 26 jan 2011, 21:32:04 »

Nice!
Var selv å hentet et kjøleskap i dag, så nå begynner den ordentlige jobb; Overtale kjærringa at det er fornuftig å ha det i stua å ikke i boden...
Loggført

Myra Bryggeri - Mer av det gode
Ølbloggen med Høyt Skum - http://hoytskum.com
Kyrre D K
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lommedalen

Vis profil
« Svar #12 på: tor 27 jan 2011, 10:11:19 »

Kampen om å ha det i stua tapte jeg dessverre.. kjøkkenet også! men det ser relativt greit ut i boden Smiley
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #13 på: tor 27 jan 2011, 11:26:49 »

Kampen om å ha det i stua tapte jeg dessverre.. kjøkkenet også! men det ser relativt greit ut i boden Smiley

Ikke dumt å sitte i boden å drikke seg tipsy da :-)
Loggført

Humle er nam
Roger
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjerdingby ved Lillestrøm

Harbergbryggeriet

Vis profil
« Svar #14 på: tor 27 jan 2011, 14:08:00 »

Tapte jeg også.  Angry

Kraner montert inne i kjølerummet. OK å hente seg en, men j... kjølig å sitte der.  Evil

Loggført

Lev livet - det kommer ikke i reprise!
Sider: [1] 2 3 ... 9 Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Vis din kegerator / øleskap! « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!