Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #15 på: man 24 mai 2010, 23:32:20 » |
|
Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #16 på: tir 25 mai 2010, 00:01:16 » |
|
Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?
Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring. Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap. Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-) Tørrgjær har jeg aldri testa.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #17 på: tir 25 mai 2010, 00:21:23 » |
|
Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring. Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap. Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-) Tørrgjær har jeg aldri testa. Høres veldig greit ut å få tak i nok fersk gjær til slike mengder som du trenger, ja.  Hvordan gjør du det med belufting av vørteren? Har vært med og brygget 200-230 liter noen ganger, og da blir det endel ting i forbindelse med gjæringa som ikke er like lett å utføre og kontrollere som på 25-50 liters brygg, synes jeg. F.eks riktig mengde frisk gjær, temperaturstyring og belufting.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #18 på: tir 25 mai 2010, 10:35:23 » |
|
Øh, hvordan ble emnet i forrige post endret fra 500 til 1000 liter?
Jeg synes det er bare forvirrende når det endres på emnetitler på forumet, så jeg har ikke tuklet med den..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #19 på: tir 25 mai 2010, 18:31:50 » |
|
Jeg synes det er bare forvirrende når det endres på emnetitler på forumet, så jeg har ikke tuklet med den..
Beklager det var jeg tukla med den. Den stod på 1000 liter i ca 5 min.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
|
 |
« Svar #20 på: tir 25 mai 2010, 19:22:53 » |
|
Beklager det var jeg tukla med den. Den stod på 1000 liter i ca 5 min. Den er gut! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #21 på: tir 27 jul 2010, 15:18:17 » |
|
Her er det noen ekstra bilder av bryggerutstyret.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #22 på: tir 27 jul 2010, 15:45:58 » |
|
Her er noen bilder av meskekaret.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #23 på: tir 27 jul 2010, 21:19:18 » |
|
Hva har du slisset silbunnen med, og hvor store slisser, kommer det mye malt igjennom ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Irrasjonelt, joda - men uten en dash irrasjonalitet så ville vi sikkert kjøpt øl vi også?
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #24 på: ons 28 jul 2010, 15:34:47 » |
|
Hva har du slisset silbunnen med, og hvor store slisser, kommer det mye malt igjennom ?
Jeg brukte en liten vinkelkutter med 1mm kappskive for rustfritt. Det kommer ikke noe malt igjennom. Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
espen.talset
|
 |
« Svar #25 på: tor 29 jul 2010, 10:29:54 » |
|
Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring. Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap. Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-) Tørrgjær har jeg aldri testa. Høres veldig greit ut å få tak i nok fersk gjær til slike mengder som du trenger, ja.  Hvordan gjør du det med belufting av vørteren? Har vært med og brygget 200-230 liter noen ganger, og da blir det endel ting i forbindelse med gjæringa som ikke er like lett å utføre og kontrollere som på 25-50 liters brygg, synes jeg. F.eks riktig mengde frisk gjær, temperaturstyring og belufting. Er det Nøgne du får gjær med? eller Ændals-bryggeri. (jeg prøver desperat å si noe på dialekt her nede, men de innfødte bare ler av meg)
|
|
|
|
|
Loggført
|
I Find Your Lack of FAITH Disturbing!
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #26 på: fre 30 jul 2010, 12:35:58 » |
|
Jeg brukte en liten vinkelkutter med 1mm kappskive for rustfritt. Det kommer ikke noe malt igjennom. Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene. Har du mere data på denne skiven, og hvor den kjøpes ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Irrasjonelt, joda - men uten en dash irrasjonalitet så ville vi sikkert kjøpt øl vi også?
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #27 på: fre 30 jul 2010, 14:01:24 » |
|
Jeg gikk bare innom nermeste jernvarehandel og spurte etter kappeskive for rustfritt.
Du kan også bare søke etter Kappeskive for rustfritt på internett.
Burde ikke være noe problem å skaffe det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
FrodeNor
|
 |
« Svar #28 på: lør 31 jul 2010, 16:45:25 » |
|
Jeg brukte en liten vinkelkutter med 1mm kappskive for rustfritt. Det kommer ikke noe malt igjennom. Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene. Har du mere data på denne skiven, og hvor den kjøpes ? Clas Ohlson har denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134106060
|
|
|
|
|
Loggført
|
As I near the end of mine pint, it is my obligation to get another one.
|
|
|
|
Oddvar Demmo
|
 |
« Svar #29 på: lør 31 jul 2010, 17:15:02 » |
|
Det var skivetypen jeg var opptatt av, nå er det banket inn og vi har jernia, BT men ikke CO, finner vel den hos en av dem. Takk
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|