Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 09:56:51

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95267 innlegg i 8932 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Koking i ystekar 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Koking i ystekar  (Lest 378 ganger)
Ahorn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stjørdal

Vis profil
« på: tor 7 jan 2010, 12:49:25 »

Går det bra å koke øl i ystekar som fremdeles brukes i osteproduksjon? Melk er normalt ikke ønsket i ølglass, siden fettet i melken effektivt dreper skummet. Jeg antar at noe av det samme vil gjelde kokekarene, men finnes det noen effektive vaskemidler som fjerner dette?

Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #1 på: tor 7 jan 2010, 14:46:23 »

dette er ikke en god idé.  neinei her tar du feil avkjøring tror jeg  Grin
Loggført
Ahorn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stjørdal

Vis profil
« Svar #2 på: tor 7 jan 2010, 15:23:24 »

Feil avkjøring skal vi passe oss for.  så døvt Jeg stiller egentlig spørsmålet for en som driver med gårdsturisme, ysting osv. Han ønsker å starte ølproduksjon som han kan servere til maten som produseres på gården. Ettersom han har ystekar med god kokekapasitet ønsker han å bruke dette i bryggingen. Fint at flere deler min skepsis.
Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #3 på: tor 7 jan 2010, 15:31:00 »

han kan sette stor kjele i ystekaret og koke ' au bain marie'. da vil det ikke komme noe fett og dritt i kontakt med vørteren.
Loggført
mojo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #4 på: man 11 jan 2010, 09:17:17 »

Er fett i vørteren et problem? Olivenolje blir tilsatt ved koking for å hindre overkoking og fungerer også som næring for gjæren.

Gjæren opptar vel det lille fettet som måtte komme fra ystekaret.

Det kan i hvert fall prøves!

Loggført

Øloteket for tida:
~ Julemjød til gjæring
~ English ordinary bitter på fat
~ English Pale Ale på fat
~ Resteflasker av diverse go'saker
~ Avventer til Kongen gir meg bedre tid til å brygge....
Riis'en
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil WWW
« Svar #5 på: man 11 jan 2010, 09:24:10 »

Ja.. Fett i øl er et problem.. det dreper alt som heter skum. Olivenolje i svært moderate mengder går greit siden gjæren vil spise opp noen av fettstoffene i olja. Har aldrig hørt om noen som tilsetter olje i vørteren, men derimot i starteren hvis man bruker magnetrører eller tilsetter luft/oksygen via brusestein.

Bruker han en annen kjele som er fri for proteinrester og fett skulle ikke det være noe problem.
Loggført

Lieber einen Bauch vom Saufen als einen Buckel vom Arbeiten
Gahr
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #6 på: man 11 jan 2010, 09:30:15 »

Om man har drukket øl av gamle melkeglass, kan man se hva som kan bli problemet... (Det med olivenolje gjøres for å gi gjæren oljesyre, som den trenger for å danne nye celler, men det viser seg vel egentlig at det ikke er en fullverdig erstatning for oksygen, og gjøres i ekstremt små mengder. New Belgium har gjort eksperimenter med olivenolje, men har gått bort fra det, og Chris White har uttrykt at det ikke er en spesielt god løsning. Gjæren trenger likevel oksygen.) Ystekaret kan helt sikkert brukes om man er nøye med vaskingen, men da ville jeg selvagt kun ha benyttet det til ølproduksjon, ikke til ost og øl om hverandre.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Koking i ystekar « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!