Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 10:38:20

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95277 innlegg i 8932 emner av 3325 medlemmer
Nyeste medlem: terjene
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Spørsmål rundt ølsett. 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Spørsmål rundt ølsett.  (Lest 1283 ganger)
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #15 på: fre 26 feb 2010, 10:48:03 »

Så jeg tenkte og tappe det over på en annen dunk for å så ha i sukkerlake.
Hvor mye sukker og vann skal det være i laken? Brygget er på 30 liter.

5-6 gr. Sukker pr. liter v/ naturlig karbonering.
- 6,5 gr. = 2,5 vol.enh.
- 8,5 gr. = 3 vol. enh.
- Koke sukkerlake i 15 min.
Ikke ha i for mye sukker, flaskebomber er ikke hyggelig (har prøvd doh!)

EDIT: I sukkerlaken trenger du ikke så mye vann, bare nok til at sukkeret løses opp.
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #16 på: fre 26 feb 2010, 10:52:42 »

La det stå i ca.to uker tilsammens, selv om den aktive dele av gjæringen er over vil gjæren fortsette med å jobbe med andre prosesse, noe som rydder opp i smakene.
Det å la ølet stå i to uker istedet for til det sluttet å boble i gjærlåsen var en av de første store forbedringene jeg gjorde som tydelig forbedret det ferdige resultatet.
Ølet vil også få tid til å klarne bedre, noe som gjør att du får mindre bunnfall på flaskene. På det beste har jeg tappet noe som så ut som helt klart øl og opplevd att det karbonerte helt fint og att det bare ble ett tynt støvlag av bunnfall på flaskene.
Har selv hatt øl stående i opp til en mnd. uten problemer, og selv om det var blitt klart var det nokk levende gjær igjen til å ettergjære på flaske.
Gjær er forresten ikke en bakterie men en sopp.
Loggført
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #17 på: fre 26 feb 2010, 13:05:59 »

Da har ølet stått på gjæringsdunken i 4 dager slik som oppskriften sa og det har sluttet og ploppe i gjærlåsen.
Foreldrene mine sier jeg må ha det på flasker nå, fordi gjæren vil dø hvis det står noe særlig lenger. Og da er det ingen gjærbakterier til å lage kullsyre.

Så jeg tenkte og tappe det over på en annen dunk for å så ha i sukkerlake.
Hvor mye sukker og vann skal det være i laken? Brygget er på 30 liter.

Fant ikke den andre dunken. Så hvor mye sukker per 1,5 liters flaske? Har ikke sukkerbiter, vanlig løst gjør vel samme nytten!?

DON'T DO IT!  Shocked

Gjærcellene vil ikke dø; La brygget stå på primærkaret i 14 dager, så får gjæren tid til å rydde opp i bismaker og kjemiske forbindelser. Garanterer det vil være nok gjær til karbonering, hvis det er snakk om en øl med OG under 1.070

Vil og anbefale å koke sukkeret før du tilsetter dette, da sukker gjerne ikke er bakteriefritt. Beregn ca. 6 g sukker/ liter

Ellers anbefaler jeg deg å kaste/brenne instruksene når (om) du kjøper et nytt ølsett. Bruk heller denne artikkelen: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
tomv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gjøvik

http://taakebrygg.blogspot.com/

Vis profil WWW
« Svar #18 på: fre 26 feb 2010, 13:30:32 »

Sitat
5-6 gr. Sukker pr. liter v/ naturlig karbonering.
- 6,5 gr. = 2,5 vol.enh.
- 8,5 gr. = 3 vol. enh.

hva mener du med 6,5gr = 2,5 vol.enh. ? mener du at alkoholstyrken på ferdig øl blir 2,5% ?
Loggført
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #19 på: fre 26 feb 2010, 13:36:38 »

Det har ikke noe med alkoholstyrke å gjøre.
Volum enheter er mengde kullsyre i veske.
1 volumenhet er det samme volum kullsyre som veske.
2 volumenheter er da dobbelt så mange enheter kullsyre som veske.

EDIT: Sjekk denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2921.0.html
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #20 på: fre 26 feb 2010, 14:36:51 »

Enkelt og greit er det ett mål på hvor mye kullsyre du har i ølet.
Dette kan du justere med hvor mye sukker/l du bruker til karbonering, eller regulering av trykk og temperatur ved kunstig karbonering på fat.
Loggført
akle
*
Utlogget Utlogget
Nord-Trøndelag

Vis profil
« Svar #21 på: fre 26 feb 2010, 14:52:09 »

Da skal det få lov til og stå i to uker før jeg har det på flasker.

OG er det måling med hydrometer?
Målte med hydromter i dag og verdien lå på 1.016-18. Glemte og måle før jeg satte det til gjæring.
Loggført
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #22 på: fre 26 feb 2010, 15:05:23 »

Da skal det få lov til og stå i to uker før jeg har det på flasker.

OG er det måling med hydrometer?
Målte med hydromter i dag og verdien lå på 1.016-18. Glemte og måle før jeg satte det til gjæring.

Det er ganske høyt for et typisk ølsett som skal gi mellom 3.5 og 5% alkohol; Ideelt sett burde FG være nede på 1.008-1.012. Det er dermed trolig ikke ferdig utgjæret.

Kan du si noe om den totale fremgangsmåten når du satte ølet? Oksygenerte du før du tilsatte gjær? Rehydrerte du gjæren? Hvilken maltekstrakt tilsatte du? Dette er faktorer som kan påvirke utgjæring, smak, osv.
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
akle
*
Utlogget Utlogget
Nord-Trøndelag

Vis profil
« Svar #23 på: fre 26 feb 2010, 16:40:02 »

Jeg ønsket å prøve dette med ølbrygging så fort som mulig. Og da passet det bra nå i vinterferien. Så jeg gadd ikke/hadde ikke tid til og bestille noe ordentlig fra Vinogbar.no eller lignende steder.

Så jeg kjøpte Brewmart Danish Style Pils 1,8kg på Europris, og Moss Maltekstrakt 4x450g. Så kokte jeg opp 8 liter vann i en kjele og tilsatte øl-settet og maltekstrakten. Dette fikk koke i ca. en time, kokte over en gang. Så avkjølte jeg ved og sette kjelen i vasken, hadde dette i gjæringsdunken sammen med ca 18liter vann, både kokt og kaldt får å få 20 °C i dunken. Hadde gjæren sammen med en halv liter kokt vann som var avkjølt til 30 °C dette sto vel i 5 min før jeg hadde det oppi dunken og rørte godt. Og nå har dette stått på dunken siden mandag kveld, og har hatt en temperatur på 17-21 grader.

I dag målte jeg med hydrometer og målingen lå på ca. 1.017. Jeg målte også med et alkometer men da fløt det tre-fire millimeter over 0 merket!?Jaha..

Har funnet ut etter og ha lest litt på forumet her at mye har vert lite optimalt, men slik ble da altså det første brygget, er vel et resultat av mye iver og lite kunnskap laugh

Men lurer på hva OG og FG som folk snakker i her, har det noe med hydrometer? Ble ikke noe klokere av å google!
Loggført
tomv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gjøvik

http://taakebrygg.blogspot.com/

Vis profil WWW
« Svar #24 på: fre 26 feb 2010, 16:49:19 »

Sitat
I dag målte jeg med hydrometer og målingen lå på ca. 1.017. Jeg målte også med et alkometer men da fløt det tre-fire millimeter over 0 merket!?Jaha..

Men lurer på hva OG og FG som folk snakker i her, har det noe med hydrometer? Ble ikke noe klokere av å google!

bruk heller søkefunksjonen på forumet istedet for å google, så finner du svar. men svar skal du få uansett Tongue
OG er måling med hydrometer før tilsetting av gjær, FG er måling etter gjæring
hydrometer: http://themerrywino.files.wordpress.com/2009/09/hydrometer.jpg

alkometer funker ikke i øl.
alkoholstyrke regnes ut ved å sette FG og OG i en formel, som jeg ikke kan
Loggført
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #25 på: fre 26 feb 2010, 16:50:01 »

OG er Original Gravity, det er verdien du måler med et hygrometer før vørteren begynner å gjære
SG er Specific Gravity, det er verdien som måles "underveis"
FG er Final Gravity, det er verdien du får etter at vørteren er ferdig gjæret.

For å finne alkoholstyrke i volum% (ikke vekt% som brukes i utlandet) tar du OG minus FG og deler på 7,62. Eks 50 - 17 / 7,62 = 4,33 vol%

Så lenge det er sukkerstoffer i vørteren (eller vin for den saks skyld) kan du ikke bruke alkoholmåler. Den "virker" bare i ren sprit.  yes
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #26 på: fre 26 feb 2010, 16:54:29 »

Alkometer er ikke egnet for øl.

1.017 er litt mye for et slik ølsett, men det kan være vanskelig å få gjæringa i gang igjen. Du kan prøve å riste litt på dunken for å få gjæren opp i ølen igjen, men du må ha litt flaks for at det skal fungere. Det er imidlertid langt fra bestandig at det hjelper.

Et par grunner til at det har sluttet å gjære kan være maltekstraktet og gjæren. Moss maltekstrakt er ikke spesielt godt egnet for brygging, bl.a. på grunn av varmebehandling under produksjonen som kan gi for mye karamelisert sukker, som ikke gjærer ut. Gjæren som følger med Europris-settene er dessuten av ukjent opprinnelse og kan ha vært av dårlig kvalitet.

For å få bedre resultat av ølsett, kan det være greit å ha noen poser med kurant tørrgjør liggende, og helst også litt aromahumle. Et alternativ til å bestille maltekstrakt kan være å bruke boksene fra to ølsett.

(Jeg har samlet noen tips her: http://www.bryggewiki.com/brygge-med-olsett)
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #27 på: fre 26 feb 2010, 17:13:17 »

Det kan ofte være probelmer med å gjæer ølsett langt ned når man bytter ut sukkeret med maltekstratk, dette p.g.a. sukkeret er 100% gjærbart mens vanlig maltekstrakt ligger rundt 75%. Ølesttene er produsert med tanke på sukker (selv om dette ikke er det beste alternativet) og inneholder etter min erfaring en større andel ugjærbart sukker enn vanlig maltekstrakt for å kompansere for sukkeret utgjærings grad.
Moss maltekstrakt har jeg også fått en forståelse av att har enda dårligere utgjæringsgrad enn vanlig maltekstrakt, så hvist du har benyttet dette i tilleg til ølsettet kan du nokk ende opp med en forholdsvis høy FG.

Men ikke fortvil, det trenger ikke bli ett katastrofalt utfall av det alikevell, trolig vil det bare bli noe fyldigere og mindre alkohol enn planlagt, men fortsatt ett fullt drikkende resultat.
Loggført
akle
*
Utlogget Utlogget
Nord-Trøndelag

Vis profil
« Svar #28 på: fre 26 feb 2010, 17:30:48 »

Takk for gode svar.
Må si jeg er litt overrasket over dette forumet, utrolig positivt at det er så aktivt, har vert utrolig lett å få svar:)

Blir vel til at jeg rister litt på ølen å håper få det beste, skal jo stå en stund til enda uansett.
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Spørsmål rundt ølsett. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!