Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 10:55:30

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95278 innlegg i 8932 emner av 3327 medlemmer
Nyeste medlem: Torbjørn Jansen
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice. 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice.  (Lest 8178 ganger)
Terje
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: ons 18 apr 2007, 22:06:01 »

Var på OBS Lade i Trondheim i dag. De hadde tilbud på Røra Eplejuice til 6,90 pr kartong (1,5 liter).
Jeg har satt Cider på denne før med både ølglær og cidergjær. Begge variantene ble bra.
Enkelt og lage cider til en rimelig penge. Det blir rundt 5,- kr pr liter hvis en har gjær.
Jeg vet ikke om tilbudet gjelder hele landet, men en kan jo spørre. Smiley

Terje
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tor 19 apr 2007, 13:51:28 »

Hvordan går du frem for å lage cider? Husker jeg selv har prøvd meg litt på cider på eplejus. Det var kun et lite eksperiment med én pakke eplejus (1,5 l) som jeg brukte litt brødgjær på. Efterhvert helte jeg mosten over på en champagneflaske og lot det eftergjære slik at det ble en sprudlende eplevin. Den stod riktignok 3 måneder før jeg smakte på den, men smaken var faktisk ikke så verst. Neste gang vil jeg bruke en annen gjærtype. Jeg mener Wyeast også selger cidergjær.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Frankemann
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #2 på: tor 19 apr 2007, 22:20:37 »

Jeg har nå laget to brygg med elplejuice og Wyeast Cider gjær. Jeg pleier også tilsette litt sukker (for morro skyld) Begge gangene har den gjæret ned til FG 1000. Vi liker en knusk tørr cider hjemme hos oss, og dette er noe vi ikke klarer å finne i butikkene, så dette er en oppskrift jeg kommer til å fortsette med. Kommer til å prøve en annen cidergjær som ikke gjærer så langt ned men egentlig er vi utrolig fornøyd med produktet.

Når Corneliusfatene mine kommer har jeg tenkt å prøve gjærstopp og "force carbonation", og lage en litt søtere cider til gjestene mine biersmile

Frank
Loggført
Terje
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: tor 19 apr 2007, 22:39:44 »

Cideren er enkel å lage,
jeg heller ganske enkelt eplejuicen opp i gjæringskaret og tilsetter gjær.
Wyeast cidergjær har jeg benyttet med godt resultat før. Jeg har nå tatt en flaske ut av fryseren,
cidergjær frosset i glyserol. Jeg håper den våkner opp på magnetrøreren, hvis ikke har jeg en slurry av
Londongjær stående som jeg kan bruke. Eplejuicen gjærer helt ut som Frankemann sier, den blir tørr og ikke søt som den svenske en kan kjøpe i butikken. Jeg foretrekker den tørre, er ikke så begeistret for søt drikke. Tørr, kald Cider blir godt på varme sommerkvelder.

Terje
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #4 på: fre 20 apr 2007, 08:31:43 »

Om gjærstopp: jeg husker ikke hvor jeg leste om det, men det er visst en tilsettning som får gjærcellene til å slutte med å formere seg. Altså, den gjæren som er igjen i levende tilstand fortsetter visstnok med alcohol/-CO2-produksjon. Selv drikker jeg svært sjeldent cider, det meste av cider fra Norge og Sverige er for søte efter min smak. Men veldig tørr er kanskje heller ikke veien å gå.

Terje og Frankemann: hvor lang tid tar alt sammen egentlig? Altså forgjæringen, lagertid osv, og ved hvilke temperaturer?
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Frankemann
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: fre 20 apr 2007, 20:31:22 »

Jeg har gjæret min rundt 18 grader. Det har tatt rundt to uker å gjære den ned. Jeg tror den godt kan stå en uke eller to til for klarning før du flasker. Jeg syns den har vært drikkbar 3 -4 uker etter flasking og kaldlagring (10-12 grader?). Den bør kanskje stå litt lengre, men tålmodigheten min... En FG på 1000 høres kanskje grusomt lavt ut, men jeg mener min cider minner om Strongbow cider, som er en av mine favoritter.
Loggført
Terje
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #6 på: fre 20 apr 2007, 23:27:21 »

Cideren jeg laget ble gjæret i romtemperatur. Jeg førte ikke logg over denne, så jeg husker ikke gjæringstid ol.
Smaken blir god selv om en nåler 0 sødme i sluttproduktet. Husk på at reel sukkervet blir over 0. Noe restsukkerer
blir igjen selv om måleren står så lavt. Dette er grunnet alkoholen i cideren som er letter enn vann.

Terje
Loggført
Terje
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #7 på: søn 22 apr 2007, 22:03:39 »

Cidergjæren våknet fint etter ett års dvale i fryseren. Jeg har virkelig fått sansen for frysing av gjær i glyserol. Satte cider i dag.

Terje
Loggført
Åsmund
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: tir 24 apr 2007, 22:15:18 »

Interessant lesing om sider. Skal ta med noen tips til neste gang.
For moro skyld kan jeg fortelle at her i Hardanger lages sider på en forholdsvis enkel måte. En reiser til en bonde som mye frukt og som pleier å ha god eplesaft. Gjerne en som har en del forskjellige eplesorter (kanskje også litt pære). De siste årene har jeg prøvd å vente så lenge som mulig, for å få mest mulig vintereple, med mye smak. Dersom en vil ha en tørr og svak sider kan safta gjæres uten videre, med den villgjæren som er i safta. Mest vanlig (og etter min smak også best) er det å tilsette litt sukker og litt vann, og la det begynne å gjære av seg selv. Temperaturen er et diskusjonstema. Noen vil ha den stående ved romtemperatur, andre foretrekker kjellertemperatur. Jeg mener det siste er det beste, men at det kan være en fordel å sette den i gang ved romtemperatur. Så skal den stå et par uker, så skal det litt mer sukker på. "Omsider, omsider til vaoren ein gong" er sideren ferdig. Resultatet kan som de fleste forstår variere. Sideren har som regel godt av å stå litt på flaske, og kan bli musserende dersom man ønsker det. Jeg har smakt mye sider laget på denne måten som er god, men også noe dårlig. Jeg vil tro at en kan få jevnere resultat ved å overføre ølbryggerkompetansen til siderbrygging. Men på den andre siden har det sin sjarm å gjøre det på gamlemåten også. Kan nevne at det også er mulig å kjøpe lokalt produsert konsentrat hele året, som helt sikkert er velegna til sider. Den er ikke så søt som eplejuice i butikken.
Hilsen Åsmund
Loggført
Terje
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #9 på: ons 25 apr 2007, 18:06:43 »

Morro med cider historien fra Hardanger Åsmund. Det bir sikker kjempegodt med eplesaft rett fra gården.
Jeg har stor sans for lokale produkter, alt for mye storproduksjon og kjedeprodukter etter min mening.
Hvis du har tilgang til eplesaft så har jeg en frosset flaske med Wyeast cidergjær i fryseren som jeg kan sende til deg.
Den flasken jeg tinte sist var som tidligere nevnt svært livskraftig. Cidergjæren er litt vrien å få tak i uten å importere.
Du har da mulighet til å sette to brygg og sammenlikne naturlig gjæret og "kunstig " gjæret cider. Hvis du har interesse for
å gjøre eksperimentet, blir morro å høre resultatet.

Jeg har aldri sendt frosset gjær med post før så også det kan bli et artig eksperiment å prøve om du er interessert.  Hvis det fungerer kan vi kanskje åpne for en utvekslig av gjærtyper her på gruppa. Jeg har 3 flasker i fryseren, hvis Frankemann vil være med på eksperimentet kan jeg også sende en flaske til ham.

Terje
Loggført
Åsmund
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #10 på: fre 18 mai 2007, 23:28:07 »

Har problemer med breibandet, beklager at jeg ikke har svart før. Ja, jeg vil gjerne prøve med skikkelig gjærkultur, det høres fristende ut (hvis du fortsatt har). Den bør jo kunne gjenbrukes også vil jeg tro, så hvis jeg lager noe nå i sommer burde den kunne brukes igjen når eplene er modne. E-postadressa mi er aas.krist-gmail.com. Sender du meg en epost skal jeg sende deg adressa.
Hilsen Åsmund
Loggført
Borgar
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #11 på: tor 21 jun 2007, 17:26:14 »

Jeg har noe vingjær liggende her (Europrisvariant: SAGA Gjær til lettvin). Er det mulig å bruke den til å sette cider?
Åsmund, du nevner "litt" vann og "litt" sukker. Hvor mye skal man ha i til 15 liter råsaft? Cider er fantastisk tørstedrikk, dvs ikke svenskevarianten. Den er bare trist. God, engelsk cider ala dry blackthorn og strongbow er gode greier:-)
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #12 på: tor 21 jun 2007, 17:42:43 »

Har laget vin og mjød et par ganger med Saga-vingjær, med varierende hell. Mjøden ble god, etter ca. tre år... Minnet ganske mye om en tørr sherry. Vinen ble rimelig uinteressant, smakte veldig "hjemmelaget". Den var satt på en blanding av bringebær, blåbær og rips. Tror jeg ville valgt en annen gjær til cider, for eksempel noe fra Wyeast. Men for all del, det blir sikkert drikkelig! Husk å bruke gjærnæring.

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Terje
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #13 på: søn 24 jun 2007, 23:08:32 »

Jeg har satt cider med ale gjær med godt resultat.
Husker ikke helt hvilken gjær jeg brukte, men mener det var 1028 London Ale Yeast fra Wyeast.
Cideren gjæret helt ut også på denne gjæren. biersmile

Terje

Loggført
Borgar
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #14 på: man 25 jun 2007, 23:53:27 »

Hadde ikke tålmodighet til å vente, så jeg satte en dunk med følgende innhold: 15 liter eplejuce, 10 liter vann (!!!) 0,5 kg sukker og nevnte vingjær. Det bobler og putrer villt i gjærlåsen, så noe skjer nå i alle fall. Skal jeg la det gjære helt ut, eller skal jeg blande i en gjærstopp etterhvert? Har planer om å helle innholdet på Corneliusfat etterpå. Noen innvendinger mot å ha cider på samme fat som man ellers bruker til øl?
Loggført
Åsmund
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #15 på: tir 26 jun 2007, 21:44:29 »

Beklager, jeg har visst ikke fulgt godt nok med. Når det gjelder mengde vann er det vanlig å bruke 20-23 liter eplesaft og fylle opp vann og sukker til 25 liter total mengde. Her bør en ta hensyn til hvor søt safta er, og hvor søt/tørr en ønsker den ferdige sideren. I første omgang tilsettes ett kilo sukker kokt opp i en liter vann. Etter 1-2 uker kan ytterligere ett kilo sukker tilsettes.
Jeg vil tro at en kunne kontrollert dette ved å registrere sukkerinnholdet med oechselvekt. Det vil jeg prøve på neste gang.
Loggført
Evleos
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #16 på: fre 20 jul 2007, 13:59:55 »

Ah, dette virker veldig interessant! Har satt litt vin (LeBaron) og øl. Vinen smaker utrolig falskt, så jeg har sluttet med de settene der. Ordentlige råvarer er for meg vanskelig å oppdrive, men dette å bruke butikk-juice virker fristende Smiley

Noen som har en liste over hvilke typer juice som ikke er tilsatt gjærstopp?
Loggført
Frankemann
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: fre 3 aug 2007, 14:55:54 »

Satte en batch med Cider basert på eplejuice og Whitelabs sin cider gjær. Grunnet stor byggeaktivitet i heimen fikk den ikke stå ved særlig jevn temperatur. Mesteparten av tiden sto den rundt 18 grader, men enkelte dager var den nok 22+ grader. Jeg har erfart at den trenger god tid til å gjære ned, og jeg lot den derfor stå uforstyrret i ca tre uker. Det var fortsatt litt aktivitet i gjærlåsen(1 plopp hvert 2-3 min), men ingen synlig gjær i overflaten.

Glad og fornøyd tappet jeg den på fat og satte den i ølleskapet. I all min iver etter å få satt cideren kaldt for raskere konsupsjon hadde jeg glemt å måle FG- Denne viste seg å være 1010!? Denne målingen gjorde at jeg raskt tappet meg en smaksprøve - og joda, her var det masse restsødme.

Enten har gjæren nektet å jobbe på grunn av bråket fra snekkerene, eller så har jeg mistet helt grepet, og er ikke i stand til å gjære ned en dunk eplesaft en gang. Det siste kan være tilfelle siden jeg klarte det kunststykket og tappe en belgisk wit på 1020 på fat...

Frankemann
Loggført
kabelsatan
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #18 på: man 27 aug 2007, 18:27:36 »

Noen som har en liste over hvilke typer juice som ikke er tilsatt gjærstopp?

På Europris har de eplejuice til 10kr per kartong (1,5liter) denne funker bra til ciderbrygging
Loggført
Bossum
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: lør 29 sep 2007, 21:39:43 »

Hvordan vil en Wyeast irish ale funke på cider på romtemperatur?
Loggført
Lars Bjørnstad
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #20 på: man 1 okt 2007, 00:08:27 »

Vi prøvde Wyeast Irish Ale til cider på romtemperatur, men den ble altfor tørr og syrlig. Vet ikke om det var gjærens feil, dog. Det var ikke butikkjuice som ble brukt, men epler fra egen hage som ble presset på Ringi Gård i Bærum. Har ikke prøvd igjen siden...
Loggført
Bossum
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: man 1 okt 2007, 09:42:21 »

Hmm, ikke noe annet å gjøre enn å prøve da Smiley
Loggført
Kenneth N
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim / Son

Vis profil
« Svar #22 på: tor 15 mar 2012, 19:28:58 »

Tenkte å sette en cider senere i kveld. Kjøpt inn 10 liter god (og rimlig) eplejuice på rema. Tanken er en knusk tørr og sprudlende sak. Bruker Nottingham-alegjær.

Har det noen hensikt å tilsette pectolase i denne mon tro?

Evt andre tips?
Loggført
RolfK
**
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #23 på: lør 17 mar 2012, 17:02:58 »

Kanskje litt sent å svare, men jeg har laget en del "apfelwein" etter denne oppskriften:
http://www.homebrewtalk.com/f25/man-i-love-apfelwein-14860/

Jeg har brukt bl.a. Rema sin eplejus, samt ca 50 gram sukker per liter jus (for å pushe OG opp mot 1.065 og abv opp mot 8-9 %.
Har brukt vingjær til disse (både en "no-name" gjør og Montrachet) som har gjæret ut til ca 1.000 hver gang, så den blir temmelig tørr.
Hvis du vil ha sprudlende kan du (som du sikkert vet) tilsette sukker ved flasking eller tvangskarbonere hvis du skal tappe på fat.

Jeg har aldri tilsatt pectolase. Har latt de stå i gjæringsdunken 1-2 mnd, resultatet har blitt ganske krystallklar hvitvin-aktig drikk med
litt eplesmak. Ifølge folkene på HBT blir visst denne typen apfelwein vanvittig god etter 6-12 måneder på flaske, men foreløpig har jeg ikke
hatt tålmodighet til å teste ut dette Wink (begynte med det for ca 6 mnd siden, de første 5-liters batchene er dessverre drukket opp allerede.)

Hvordan det blir med Nottingham vet jeg dog ikke... men ser at folk på HBT har brukt Nottingham til apfelwein, så det funker sikkert!
Loggført

"Gå i fred, ottast ikkje, ta deg ein heimebrygga!"
  -- ErlendT
Kenneth N
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim / Son

Vis profil
« Svar #24 på: lør 17 mar 2012, 17:42:43 »

Hehe, litt sent med tanke på pectolase (brukte den ikke - enzymet bryter jo ned cellevegger som jeg antar det er lite av i juice). Men alle svar er gode!  Smiley

Jeg gjærer den ved ca 16-17 grader nå, og planen er å la den stå i 1 måned før den skal over i flaske og karboneres naturlig! Vurderer å karbonere med mer juice (for å muligens få mer eplesmak). Noen som tror dette kan funke?
Loggført
Weholt
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #25 på: lør 17 mar 2012, 18:09:15 »

Kanskje litt sent å svare, men jeg har laget en del "apfelwein" etter denne oppskriften:
http://www.homebrewtalk.com/f25/man-i-love-apfelwein-14860/

Jeg har brukt bl.a. Rema sin eplejus, samt ca 50 gram sukker per liter jus (for å pushe OG opp mot 1.065 og abv opp mot 8-9 %.
Har brukt vingjær til disse (både en "no-name" gjør og Montrachet) som har gjæret ut til ca 1.000 hver gang, så den blir temmelig tørr.
Hvis du vil ha sprudlende kan du (som du sikkert vet) tilsette sukker ved flasking eller tvangskarbonere hvis du skal tappe på fat.

Jeg har aldri tilsatt pectolase. Har latt de stå i gjæringsdunken 1-2 mnd, resultatet har blitt ganske krystallklar hvitvin-aktig drikk med
litt eplesmak. Ifølge folkene på HBT blir visst denne typen apfelwein vanvittig god etter 6-12 måneder på flaske, men foreløpig har jeg ikke
hatt tålmodighet til å teste ut dette Wink (begynte med det for ca 6 mnd siden, de første 5-liters batchene er dessverre drukket opp allerede.)

Hvordan det blir med Nottingham vet jeg dog ikke... men ser at folk på HBT har brukt Nottingham til apfelwein, så det funker sikkert!

Med fare for å banne i kjerka som det heter; for oss som liker at cider'n har litt sødme, hvordan går jeg fram for å få dette til? Hvor mye sukker og når?

Planen min er å kjøpe 23 liter rimelig eplejus og vingjær på Europris. Løse opp hva-enn-mengde-sukker dere anbefaler i 2 liter vann, koke, nedkjøle, hive i gjæringskar, tilsette cider og gjær, riste som gal og sette vekk til gjæring ved ca 20 grader i to-tre uker. Deretter stikke om, tilsette sukker-lake ( hvor mye? som øl? ) for karbonering i omstikkingsfat, flaske og lagre i uviss tid før konsumering.

Vil det blir drekkans? Og er som sagt ute etter cider med sødme, ikke knusktørr. Sorry ;-)
Loggført
AudunR
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kristiansand

Vis profil
« Svar #26 på: lør 17 mar 2012, 18:20:19 »

Du kan f.eks. bruke en gjærtype som ikke gjærer langt ned. Har bl.a. brukt Safbrew WB-06 og denne ble relativt søt i forhold til annen gjær jeg har brukt til cider (White Labs English Cider, Sweet Mead, Safale Us-05, etc.). Ikke helt "Grevens" hvis det er noe sånt du vil ha - da må du nok ta i bruk et eller annet kunstig søtningsmiddel!
Loggført
RolfK
**
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #27 på: lør 17 mar 2012, 19:07:57 »

Vurderer å karbonere med mer juice (for å muligens få mer eplesmak). Noen som tror dette kan funke?

Har sett folk gjøre det på homebrewtalk.com ja! Så det skal visst funke bra. Bare pass på at mengden er såpass liten at du ikke får flaskebomber! Det kan sikkert regnes ut utifra sukkermengden i jusen osv.
Loggført

-- ErlendT
RolfK
**
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #28 på: lør 17 mar 2012, 19:18:20 »

Planen min er å kjøpe 23 liter rimelig eplejus og vingjær på Europris. Løse opp hva-enn-mengde-sukker dere anbefaler i 2 liter vann, koke, nedkjøle, hive i gjæringskar, tilsette cider og gjær, riste som gal og sette vekk til gjæring ved ca 20 grader i to-tre uker. Deretter stikke om, tilsette sukker-lake ( hvor mye? som øl? ) for karbonering i omstikkingsfat, flaske og lagre i uviss tid før konsumering.

Vil det blir drekkans? Og er som sagt ute etter cider med sødme, ikke knusktørr. Sorry ;-)

Tror det er bare å bruke ca samme mengde som i øl ja. Jeg laget en 5-liter som jeg karbonerte med ca 29 gram druesukker. Har blitt fin fres i den! Så for 23 liter blir det 105 gram (eller mer hvis du vil ha mer sprudling). Google carbonation calculator så finner du nok hjelpsomme verktøy.

Når det gjelder sødme så er en tredje måte for å få sødme å ganske enkelt blande cidern med eplejus, mozell eller lignende når du skal drikke den Wink Fordelen da er jo at den som skal drikke den kan justere mengden av sødme selv. (men alkoholprosenten blir bittelitt lavere.)
Loggført

-- ErlendT
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #29 på: lør 17 mar 2012, 19:41:09 »

Jeg hadde også planer om å lage cider, men kom aldri så langt. På leting etter oppskrifter og fremgansmåter kom jeg over denne spennende drikken.

Altså en cider med litt malt og humle. Noen som har prøvd?
Loggført
Kenneth N
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim / Son

Vis profil
« Svar #30 på: søn 18 mar 2012, 10:11:37 »

Jeg vurderte å brygge den der (Graff), siden jeg har noe humle og spraymalt liggende. Men siden det er første gang jeg lager cider så tenkte jeg å holde det enkelt. Har lest at Nottingham tørrgjær er noe av det beste for enkle tørre cidere (bevarer mye aroma).

For å få få søt cider kan man kjøpe gjærstopp, såkalt "cold crash" (litt usikker på fremgangsmåte her) eller tilsette søtningsmiddel som ikke er gjærbart.
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #31 på: søn 18 mar 2012, 10:49:22 »

Den gangen jeg laget sider gjæret den ferdig og ble knusktørr. Så pastauriserte jeg den, karbonerte kunstig og søtet den opp med en blanding av sukker og eplejuice etter smak. Den ble langt fra så søt som butikksider og egentlig ganske god.
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #32 på: søn 18 mar 2012, 13:28:52 »

Som gjær ville eg brukt WLP775 English Cider, som eg syns er det nest beste alternativet, etter naturleg gjæring av ferskpressa juice.
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
ALEien
*
Utlogget Utlogget
Averøy. M&R.

Vis profil
« Svar #33 på: man 19 mar 2012, 19:00:11 »

Hei.
Tenkte å gjøre et forsøk på en sånn eple cider, blir det jo drikkelig så er det jo en genial sommer drikk i varmen. Og lurte på om det er noen som har prøvd med  WLP715 - Champagne Yeast til dette formålet? og er det sannsynlig at den gjærer helt ned? Har jo egentlig lyst på en tørr cider. 
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one.
Homer Simpson.
daniel-aa
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
harstad

Lykkelig Speidel eier

Vis profil WWW
« Svar #34 på: man 19 mar 2012, 21:00:09 »

gjorde en cider i januar på billig eplejuice fra coop brukte wlp cidergjær fra wlp + 500g honning akkurat tappet den på fat for carbonering og lagring og måtte seff smake litt, helt utgjæret så tørr og god samt honningen ga en fornemelse av sødme, denne varianten blir gjordt snarlig igjen for og ha litt til sommer kos  biersmile
Loggført

Why Lie? I want a Beer.
ErlendA
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #35 på: man 19 mar 2012, 22:36:46 »

Jeg driver for tiden å gjærer en simcoe-humlet cider med dme og eplejuice fra Rema. Ved bruk av dme sikrer en at det blir igjen  en del sødme. Humlingen er ganske heftig, men alt ble tilsatt sent, så butterheten er overkommelig. Jeg laget 2x9 liter med denne - nøyaktig samme oppskrift, men med ulik gjær. En med Wyeast sweat mead og en med Wyeast Wyeast london ESB ale. Planen er å tappe over i Corneliusfat til helgen. Det er et spennende eksperiment - er spesielt spent på hva humlen vil gjøre med eplepreget.
Loggført
ALEien
*
Utlogget Utlogget
Averøy. M&R.

Vis profil
« Svar #36 på: man 19 mar 2012, 23:50:41 »

Daniel-aa: Hvor stor batch var det? ville du hatt mere eller mindre honning i neste gang eventuelt?
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one.
Homer Simpson.
daniel-aa
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
harstad

Lykkelig Speidel eier

Vis profil WWW
« Svar #37 på: tir 20 mar 2012, 00:48:40 »

hadde 16 liter eplejuice totalt, 1 liter til starter da gjæren var litt gammel trur ikke æ ville brukt mere honning, slik den kjentes ut før karbonering var det veldig fin harmoni av eple preg og honning, hadde regnet med litt alkoholpreg men finnes ikke !  gjæret den i 3 uker på ca 12-14 grader og ferdig utgjæret da ! stakk den om og glemte den av i en kjølig bod til nu, så gledes til denne skal nytes i påske solen  yes
Loggført

Why Lie? I want a Beer.
ChristerL
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Ski

Vis profil
« Svar #38 på: tir 20 mar 2012, 08:10:24 »

Var litt forbauset over resultatene til denne karen:  http://www.homebrewtalk.com/f32/results-juice-yeast-sugar-experiments-83060/

Han konkluderte med at f.eks Nottingham (som jeg ser mange bruker til Cider) og S05 funker bedre enn f.eks Wyeast 4766 Cider Yeast.
Loggført
Kenneth N
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Trondheim / Son

Vis profil
« Svar #39 på: tir 20 mar 2012, 08:32:20 »

Derfor jeg brukte Nottingham, leste resultatene til den fyren der!
Loggført
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!