Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
ons 23 mai 2012, 10:55:59
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95278
innlegg i
8932
emner av
3327
medlemmer
Nyeste medlem:
Torbjørn Jansen
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Generelt og nybegynnerspørsmål
| Emne:
Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice.
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
1
[
2
]
3
Alle
Skrevet av
Emne: Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice. (Lest 8178 ganger)
Åsmund
Utlogget
Sv: Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice.
«
Svar #15 på:
tir 26 jun 2007, 21:44:29 »
Beklager, jeg har visst ikke fulgt godt nok med. Når det gjelder mengde vann er det vanlig å bruke 20-23 liter eplesaft og fylle opp vann og sukker til 25 liter total mengde. Her bør en ta hensyn til hvor søt safta er, og hvor søt/tørr en ønsker den ferdige sideren. I første omgang tilsettes ett kilo sukker kokt opp i en liter vann. Etter 1-2 uker kan ytterligere ett kilo sukker tilsettes.
Jeg vil tro at en kunne kontrollert dette ved å registrere sukkerinnholdet med oechselvekt. Det vil jeg prøve på neste gang.
Loggført
Evleos
Utlogget
«
Svar #16 på:
fre 20 jul 2007, 13:59:55 »
Ah, dette virker veldig interessant! Har satt litt vin (LeBaron) og øl. Vinen smaker utrolig falskt, så jeg har sluttet med de settene der. Ordentlige råvarer er for meg vanskelig å oppdrive, men dette å bruke butikk-juice virker fristende
Noen som har en liste over hvilke typer juice som ikke er tilsatt gjærstopp?
Loggført
Frankemann
Utlogget
Cider med Whitelabs gjær
«
Svar #17 på:
fre 3 aug 2007, 14:55:54 »
Satte en batch med Cider basert på eplejuice og Whitelabs sin cider gjær. Grunnet stor byggeaktivitet i heimen fikk den ikke stå ved særlig jevn temperatur. Mesteparten av tiden sto den rundt 18 grader, men enkelte dager var den nok 22+ grader. Jeg har erfart at den trenger god tid til å gjære ned, og jeg lot den derfor stå uforstyrret i ca tre uker. Det var fortsatt litt aktivitet i gjærlåsen(1 plopp hvert 2-3 min), men ingen synlig gjær i overflaten.
Glad og fornøyd tappet jeg den på fat og satte den i ølleskapet. I all min iver etter å få satt cideren kaldt for raskere konsupsjon hadde jeg glemt å måle FG- Denne viste seg å være 1010!? Denne målingen gjorde at jeg raskt tappet meg en smaksprøve - og joda, her var det masse restsødme.
Enten har gjæren nektet å jobbe på grunn av bråket fra snekkerene, eller så har jeg mistet helt grepet, og er ikke i stand til å gjære ned en dunk eplesaft en gang. Det siste kan være tilfelle siden jeg klarte det kunststykket og tappe en belgisk wit på 1020 på fat...
Frankemann
Loggført
kabelsatan
Utlogget
«
Svar #18 på:
man 27 aug 2007, 18:27:36 »
Sitat fra: Evleos på fre 20 jul 2007, 13:59:55
Noen som har en liste over hvilke typer juice som ikke er tilsatt gjærstopp?
På Europris har de eplejuice til 10kr per kartong (1,5liter) denne funker bra til ciderbrygging
Loggført
Bossum
Utlogget
«
Svar #19 på:
lør 29 sep 2007, 21:39:43 »
Hvordan vil en Wyeast irish ale funke på cider på romtemperatur?
Loggført
Lars Bjørnstad
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Oslo
«
Svar #20 på:
man 1 okt 2007, 00:08:27 »
Vi prøvde Wyeast Irish Ale til cider på romtemperatur, men den ble altfor tørr og syrlig. Vet ikke om det var gjærens feil, dog. Det var ikke butikkjuice som ble brukt, men epler fra egen hage som ble presset på Ringi Gård i Bærum. Har ikke prøvd igjen siden...
Loggført
Bossum
Utlogget
«
Svar #21 på:
man 1 okt 2007, 09:42:21 »
Hmm, ikke noe annet å gjøre enn å prøve da
Loggført
Kenneth N
Medlem i Norbrygg
Innlogget
Trondheim / Son
«
Svar #22 på:
tor 15 mar 2012, 19:28:58 »
Tenkte å sette en cider senere i kveld. Kjøpt inn 10 liter god (og rimlig) eplejuice på rema. Tanken er en knusk tørr og sprudlende sak. Bruker Nottingham-alegjær.
Har det noen hensikt å tilsette pectolase i denne mon tro?
Evt andre tips?
Loggført
RolfK
Utlogget
Trondheim
«
Svar #23 på:
lør 17 mar 2012, 17:02:58 »
Kanskje litt sent å svare, men jeg har laget en del "apfelwein" etter denne oppskriften:
http://www.homebrewtalk.com/f25/man-i-love-apfelwein-14860/
Jeg har brukt bl.a. Rema sin eplejus, samt ca 50 gram sukker per liter jus (for å pushe OG opp mot 1.065 og abv opp mot 8-9 %.
Har brukt vingjær til disse (både en "no-name" gjør og Montrachet) som har gjæret ut til ca 1.000 hver gang, så den blir temmelig tørr.
Hvis du vil ha sprudlende kan du (som du sikkert vet) tilsette sukker ved flasking eller tvangskarbonere hvis du skal tappe på fat.
Jeg har aldri tilsatt pectolase. Har latt de stå i gjæringsdunken 1-2 mnd, resultatet har blitt ganske krystallklar hvitvin-aktig drikk med
litt eplesmak. Ifølge folkene på HBT blir visst denne typen apfelwein vanvittig god etter 6-12 måneder på flaske, men foreløpig har jeg ikke
hatt tålmodighet til å teste ut dette
(begynte med det for ca 6 mnd siden, de første 5-liters batchene er dessverre drukket opp allerede.)
Hvordan det blir med Nottingham vet jeg dog ikke... men ser at folk på HBT har brukt Nottingham til apfelwein, så det funker sikkert!
Loggført
"Gå i fred, ottast ikkje, ta deg ein heimebrygga!"
-- ErlendT
Kenneth N
Medlem i Norbrygg
Innlogget
Trondheim / Son
«
Svar #24 på:
lør 17 mar 2012, 17:42:43 »
Hehe, litt sent med tanke på pectolase (brukte den ikke - enzymet bryter jo ned cellevegger som jeg antar det er lite av i juice). Men alle svar er gode!
Jeg gjærer den ved ca 16-17 grader nå, og planen er å la den stå i 1 måned før den skal over i flaske og karboneres naturlig! Vurderer å karbonere med mer juice (for å muligens få mer eplesmak). Noen som tror dette kan funke?
Loggført
Weholt
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #25 på:
lør 17 mar 2012, 18:09:15 »
Sitat fra: RolfK på lør 17 mar 2012, 17:02:58
Kanskje litt sent å svare, men jeg har laget en del "apfelwein" etter denne oppskriften:
http://www.homebrewtalk.com/f25/man-i-love-apfelwein-14860/
Jeg har brukt bl.a. Rema sin eplejus, samt ca 50 gram sukker per liter jus (for å pushe OG opp mot 1.065 og abv opp mot 8-9 %.
Har brukt vingjær til disse (både en "no-name" gjør og Montrachet) som har gjæret ut til ca 1.000 hver gang, så den blir temmelig tørr.
Hvis du vil ha sprudlende kan du (som du sikkert vet) tilsette sukker ved flasking eller tvangskarbonere hvis du skal tappe på fat.
Jeg har aldri tilsatt pectolase. Har latt de stå i gjæringsdunken 1-2 mnd, resultatet har blitt ganske krystallklar hvitvin-aktig drikk med
litt eplesmak. Ifølge folkene på HBT blir visst denne typen apfelwein vanvittig god etter 6-12 måneder på flaske, men foreløpig har jeg ikke
hatt tålmodighet til å teste ut dette
(begynte med det for ca 6 mnd siden, de første 5-liters batchene er dessverre drukket opp allerede.)
Hvordan det blir med Nottingham vet jeg dog ikke... men ser at folk på HBT har brukt Nottingham til apfelwein, så det funker sikkert!
Med fare for å banne i kjerka som det heter; for oss som liker at cider'n har litt sødme, hvordan går jeg fram for å få dette til? Hvor mye sukker og når?
Planen min er å kjøpe 23 liter rimelig eplejus og vingjær på Europris. Løse opp hva-enn-mengde-sukker dere anbefaler i 2 liter vann, koke, nedkjøle, hive i gjæringskar, tilsette cider og gjær, riste som gal og sette vekk til gjæring ved ca 20 grader i to-tre uker. Deretter stikke om, tilsette sukker-lake ( hvor mye? som øl? ) for karbonering i omstikkingsfat, flaske og lagre i uviss tid før konsumering.
Vil det blir drekkans? Og er som sagt ute etter cider med sødme, ikke knusktørr. Sorry ;-)
Loggført
AudunR
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Kristiansand
«
Svar #26 på:
lør 17 mar 2012, 18:20:19 »
Du kan f.eks. bruke en gjærtype som ikke gjærer langt ned. Har bl.a. brukt Safbrew WB-06 og denne ble relativt søt i forhold til annen gjær jeg har brukt til cider (White Labs English Cider, Sweet Mead, Safale Us-05, etc.). Ikke helt "Grevens" hvis det er noe sånt du vil ha - da må du nok ta i bruk et eller annet kunstig søtningsmiddel!
Loggført
RolfK
Utlogget
Trondheim
«
Svar #27 på:
lør 17 mar 2012, 19:07:57 »
Sitat fra: Kenneth N på lør 17 mar 2012, 17:42:43
Vurderer å karbonere med mer juice (for å muligens få mer eplesmak). Noen som tror dette kan funke?
Har sett folk gjøre det på homebrewtalk.com ja! Så det skal visst funke bra. Bare pass på at mengden er såpass liten at du ikke får flaskebomber! Det kan sikkert regnes ut utifra sukkermengden i jusen osv.
Loggført
-- ErlendT
RolfK
Utlogget
Trondheim
«
Svar #28 på:
lør 17 mar 2012, 19:18:20 »
Sitat fra: Weholt på lør 17 mar 2012, 18:09:15
Planen min er å kjøpe 23 liter rimelig eplejus og vingjær på Europris. Løse opp hva-enn-mengde-sukker dere anbefaler i 2 liter vann, koke, nedkjøle, hive i gjæringskar, tilsette cider og gjær, riste som gal og sette vekk til gjæring ved ca 20 grader i to-tre uker. Deretter stikke om, tilsette sukker-lake ( hvor mye? som øl? ) for karbonering i omstikkingsfat, flaske og lagre i uviss tid før konsumering.
Vil det blir drekkans? Og er som sagt ute etter cider med sødme, ikke knusktørr. Sorry ;-)
Tror det er bare å bruke ca samme mengde som i øl ja. Jeg laget en 5-liter som jeg karbonerte med ca 29 gram druesukker. Har blitt fin fres i den! Så for 23 liter blir det 105 gram (eller mer hvis du vil ha mer sprudling). Google carbonation calculator så finner du nok hjelpsomme verktøy.
Når det gjelder sødme så er en tredje måte for å få sødme å ganske enkelt blande cidern med eplejus, mozell eller lignende når du skal drikke den
Fordelen da er jo at den som skal drikke den kan justere mengden av sødme selv. (men alkoholprosenten blir bittelitt lavere.)
Loggført
-- ErlendT
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Trondheim
«
Svar #29 på:
lør 17 mar 2012, 19:41:09 »
Jeg hadde også planer om å lage cider, men kom aldri så langt. På leting etter oppskrifter og fremgansmåter kom jeg over
denne
spennende drikken.
Altså en cider med litt malt og humle. Noen som har prøvd?
Loggført
Sider:
1
[
2
]
3
Alle
Norbrygg
|
Ølbrygging
|