Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 21:25:09

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95329 innlegg i 8940 emner av 3328 medlemmer
Nyeste medlem: BMW Terje
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Regionalt forum  |  Emne: Hjemmebryggertreff i Bergen 2010 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
avstemning
Spørsmål: Blir du med på treff eller konkurranse? (du kan endre stemme senere)
Både treff og konkurranse
Bare treff
Bare konkurranse
Ingen av delene

Sider: 1 2 3 4 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Hjemmebryggertreff i Bergen 2010  (Lest 4045 ganger)
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« på: fre 30 apr 2010, 11:15:38 »

Den 2. oktober inviterer Norbrygg og Maltbua til nytt hjemmebryggertreff i Laksevåg Kajakklubb i Bergen. Tema denne gangen blir brown, amber og old ale, og det vil også bli holdt en konkurranse for eksperimentelt øl i forbindelse med treffet. For mer detaljert informasjon om konkurransen, les her.

Følg med her for mer generell informasjon om treffet.

Kvelden før kvelden samles vi på Naboen, hvor medlemmer av Norbrygg for anledningen får 20 % rabatt på maten i puben.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: ons 5 mai 2010, 16:20:24 »

Dette blir bra saker!  yes

Også er det gledelig at Rune i Maltbua stiller med såpas gjeve premier.  skitbra

Sakset fra forsida:
Sitat
Premier:

1. plass: Gavekort fra Maltbua på 1500 kr.
2. Plass: Gavekort fra Maltbua på 1000 kr.
3. plass: Gavekort fra Maltbua på 500 kr.
4. plass: Gavekort fra Maltbua på 250 kr.
5. plass: Gavekort fra Maltbua på 250 kr.

I tillegg får vinneren en vandrepokal. Om noen vinner konkurransen tre ganger, vil de få pokalen til odel og eie.

Noen som har noen bryggeplaner for eksperimentøl?
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #2 på: ons 5 mai 2010, 17:30:47 »

Ja - men det er jo sjølsagt yyderst hemmelig......  yes
Loggført

mvh Trygve
ThomasRS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil
« Svar #3 på: ons 5 mai 2010, 18:20:18 »

Jeg hadde en drøm her om dagen, og jeg drømte at jeg kokte to hele skrellede ananas sammen med bitterhumlen. Så jeg får vel kjøre bare på.
Og når jeg står på pallen kan jeg si: Det kom til meg i en drøm. Neida Grin
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #4 på: ons 5 mai 2010, 20:32:13 »

Jeg har noen idéer som det forhåpentlig kan bli noe av.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #5 på: tor 3 jun 2010, 11:54:29 »

Da her jeg fått bekreftet at Mike Murphy fra Lervig kommer for å holde foredrag om eksperimentell og kreativ brygging. Mike Murphy har erfaring både fra danske Gourmetbryggeriet og italienske Birra del Borgo. Jeg ser virkelig fram til det han har å komme med. Bloggen hans er forøvrig her.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjørn Lantz
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #6 på: tor 3 jun 2010, 12:28:04 »

Jeg har akkurat brygget en Saison Tranebær, som for min del er ganske eksperimentell.
Men hva vet vel jeg, kan hende den ikke er spesielt eksperimentell for erfarne folk.
Den skal også tappes til helgen, så holdbarhet til oktober er jeg ikke brått sikker på.

Kunne dette vært noe å deltatt med?
Det lukter godt fra bøtten, og jeg er ganske trygg på at jeg kommer til å nyte det til Fotball VM   biersmile
Loggført

A fine beer may be judged with only one sip, but its better to be thoroughly sure.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #7 på: tor 3 jun 2010, 12:37:20 »

Det er sikkert helt i orden, men et tips til alle som ønsker å delta her:

Flere av dommerne som skal dømme i konkurransen (panelet vil etter alt å dømme også inkludere undertegnede) vil sannsynligvis lese denne tråden, så det kan være en idé å være litt sparsom med detaljer. Det kan godt være at det blir lett å kjenne igjen en del av ølene om vi vet for mye på forhånd. Om man skal diskutere oppskrifter osv. i forkant av en slik konkurranse (hvor det neppe blir like stor deltakelse som i nm...), kan det være lurt å gjøre det i form av mailer eller PM-er til de man måtte ønske å diskutere med. Slik blir det enklere å gjennomføre en nøytral bedømming.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjørn Lantz
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #8 på: tor 3 jun 2010, 12:41:39 »

Godt poeng, akkurat det hadde jeg ikke tenkt på.
Innlegget er nå redigert, alle detaljer fjernet  Wink
Loggført

A fine beer may be judged with only one sip, but its better to be thoroughly sure.
ThomasRS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil
« Svar #9 på: søn 6 jun 2010, 01:41:58 »

Går det an å snakke litt om hva som er eksperiment og hva som bare er lett kreativitet, uten at vi går i deteljer? Det første jeg tenkte er at jeg må kombinere et krydder eller en frukt med en øltype jeg ikke har hørt om før. Men anses det som eksperiment og feks. undergjære en eller annen fruktig belgisk ølsort? Eller holder det å være kreativ med kombinasjon av malttyper?

Jeg mener, man kan jo lage en oppskrift som ser banebrytende ut, uten at ølet smaker så spennende. Så hvor ligger lista liksom?

Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #10 på: søn 6 jun 2010, 12:38:57 »

Vi skal komme med litt mer utfyllende informasjon om dette om kort tid (jeg må bare forfatte noe litt fornuftig først), men la det bare være sagt: Alle innsendte brygg som overholder de formelle krav vil bli bedømt! Det vil bli lagt vekt på nytenkning, men også teknisk utførelse. Når du nevner kreativitet med malttyper, er det nok gjerne slik at akkurat det kanskje vil gi mindre smaksmessige overraskelser enn om man bruker frukt og/eller spesielle krydder. HVor lista ligger er det vanskelig å si. Om man klarer å brygge noe som virkelig er utenom det vanlige - og som fungerer - vil nok det bli bedømt som et bedre øl enn et som "bare" er en vir på la oss si en amber ale med innslag av spesiell humle eller malt.

Skal jeg komme med en liten oppfordring til de som ønsker å delta, må det kanskje være dette: Begynn med å tenke på hvilke smaker du ønsker å presentere og hvilke råvarer som vil gi disse. Vurdér hvilke andre elementer som kan harmonere med/utfylle eller kontrastere smakene.

Jeg kan bruke mitt eget fruktøl som eksempel: Jeg er svært glad i bjørnebær, og ønsket å brygge et øl som hadde smak av denne gudegaven. Som base valgte jeg en wit, men for å gi litt mer fylde som kunne danne en bakgrunn for syren i bærerne jekket jeg opp OG-en til ca. 1.060 og brukte litt mørk krystallmalt og sjokolademalt for å øke maltpreget. For å gi et lite anstrøk av vanilje (som jeg synes er utrolig godt sammen med bjørnebær) brukte jeg noen amerikanske eiketerninger under sekundærgjæringen, og for å gil litt mer syrlighet/fruktighet valgte jeg også å tilsette brettanomyces clausenii i sekundærkaret. Denne gjæren gir et litt nedtonet stallpreg i forhold til andre brett-stammer, men har en fin fruktighet som jeg mener har gitt en god piff til bærene. Da ølet ble sendt inn til NM (4. plass i mørk ale) var en av kommentarene nettopp at det ikke hadde så stort brett-preg (jeg hadde oppgitt "bjørnebærøl med brettanomyces" som øltype), men det var jo igrunnen det jeg ønsket... I tillegg krydret jeg ølet med koriander, appelsinskall og kamille (typiske wit-krydder), og særlig sistnevnte er markert. Det gir et nesten kanel-aktig preg som jeg også synes funker bra til bjørnebærene.

Litt lang post, dette, men jeg håper det kan si noe om hvordan i alle fall jeg har tenkt når det gjelder å eksperimentere. Jeg mener det er er viktig å ha et mål om man virkelig ønsker å lære noe av eksperimenteringen. Man kan selvsagt lage fulltreffere uten å tenke så mye, men det er i alle fall min erfaring at resultatet da gjerne blir mer "hit or miss", og at det er vanskeligere å si noe om hva som eventuelt har gått galt i ettertid.

Jeg har ingen fasit på hva som vil gi en vinner i denne konkurransen, men genuin kreativitet i et smakfullt øl vil bli premiert i bedømmingen!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Odd-Rune
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sædalen, Bergen

Vis profil
« Svar #11 på: tor 16 sep 2010, 21:01:51 »

Noen som vet om Malbua/Rune leverer varer på treffet denne gangen også?
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #12 på: tor 30 sep 2010, 16:59:17 »

Da nærmer det seg med stormskritt!

Maltbua leverer varer, Lervig sponser glass, og det vil bli solgt en matbit på stedet. Vi håper flest mulig tar med seg øl til å ha i glassene. Kvelden før blir det muligheter for å møtes over et godt glass og mat i puben på Naboen. Vel møtt til alle!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #13 på: tor 30 sep 2010, 17:22:54 »

Er det mange påmeldte øl?
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #14 på: tor 30 sep 2010, 18:09:46 »

I alt 12 øl er påmeldt (og mottatt).
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #15 på: fre 1 okt 2010, 00:01:19 »

Jeg gleder meg Smiley
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Bjørn Lantz
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #16 på: fre 1 okt 2010, 15:17:30 »

Mange som har tenkt seg på naboen ikveld?  biersmile
Loggført

Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #17 på: søn 3 okt 2010, 13:55:16 »

Hvordan gikk dette treffet? Hvem vant med hva?

Synd man bor et stykke unna, men ser frem til Juleølkonkuransen  skitbra
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #18 på: søn 3 okt 2010, 16:23:30 »

Hmmmmm. De har sikkert hatt det både fuktig og moro - ettersom ingen har vært i stand til å presentere noe resultat enda.....
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Sigmund
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #19 på: søn 3 okt 2010, 17:39:01 »

Får håpe de begynner å komme langsomt til hektene ...  Grin
Har bare hørt rykter foreløpig, Olav M. Bråtveit (som var til stede) og undertegnede (fra Bryggelaget Medgang) fikk visstnok 2. plass med "Fjøsnissens Våte Drøm". Ville nesten ha vært forskrekket om vi hadde vunnet, for jeg syntes selv at vi hadde "tatt'n vel langt ut" m.h.t. tilsetning av pors.
Vinnerølet var visstnok en pale ale med chili, men jeg vet ikke hvem som er bryggeren.
Olav var ellers begeistret for en slags "fruktlambic" som kom på femteplass, men heller ikke her vet jeg noe mer.

Imøteser fullstendige resultater. Tror nok juryen har møtt mange utfordringer ...
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #20 på: søn 3 okt 2010, 20:15:39 »

Treffet var igjen svært vellykket. Beklager litt sen kunngjøring av vinnere, men grunnet legevaktbesøk med småbarn har hjemmebrygging kommet i andre rekke i dag. Likevel, her følger er de fem premierte ølene. Resten av deltakerne blir ikke rangert (en mer fullstendig liste kommer dog senere), men alle bryggere vil få fyldige kommentarer på ølene sine så snart undertegnede har fått renskrevet alle dommerkommentarene.

Her er i alle fall premievinnerne:

1. Shea-Arne Engvik - "Sarah Pale Ale-in" (pale ale med chipotle)
2. Sigmund Melberg/Olav Bråtveit - "Fjøsnissens våte drøm" (krydderale med bl.a. pors)
3. Odd Rune Bekkum - "Bringebærporter" (porter med bringebær)
4. Thomas Ringdal Strøm - "Honninggranat" (spontangjæret øl med honning, granateple og tyttebær)
5. Lars Støre Gullichsen - "Bekksvinger Svartmyr" (ukokt stoutvørter uten humle, tilsatt rester av krydderøl)

I juryen satt Mike Murphy (Lervig Aktiebryggeri), Evan Lewis (Ægir), Richard Tysland og undertegnede, Gahr Smith-Gahrsen.

Vi takker for alle innsendte bidrag og ser fram til Bjorleik 2011!  
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #21 på: søn 3 okt 2010, 20:31:43 »

Gratulerer Shea-Arne! Men hva er chipotle?
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #22 på: søn 3 okt 2010, 20:51:45 »

Gratulerer Shea-Arne! Men hva er chipotle?

Tørket og røkt chili:
http://no.wikipedia.org/wiki/Chipotle
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #23 på: søn 3 okt 2010, 21:17:30 »

Ja tusen takk   Smiley
Chipotle er en røkt og tørket jalapeno chili. Bestilte det fra http://www.southdevonchillifarm.co.uk/

Også en meget god chili å krydre matrettter med, spesielt sauser! Veldig arti med seier, og det blir arti å være førstemann med vandrepokalen  biersmile
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #24 på: søn 3 okt 2010, 21:44:01 »

gratulerer Shea-Arne  Skål 2
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #25 på: søn 3 okt 2010, 21:51:28 »

Gratulerer til de fire første! biersmile

Brukte tilfeldigvis en flik chipotle i pastasausen i dag, har ligget i fryseren i et par måneder, kjøpt på ICA Maxi..
Loggført
ThomasRS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Drammen

Vis profil
« Svar #26 på: søn 3 okt 2010, 21:58:57 »

Gratulerer så mye med 1. plass, og gratulerer til 2. og 3. plass som også var eksepsjonelt gode. Synd at porsen er vissen nå, ellers så ville jeg prøvd den i juleølet jeg brygget i dag. Takk for en hyggelig kveld, alle sammen biersmile
Loggført
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #27 på: søn 3 okt 2010, 21:59:45 »

gratulerer Shea-Arne  Skål 2
Skål og takk  Grin
Gratulerer til de fire første! biersmile

Brukte tilfeldigvis en flik chipotle i pastasausen i dag, har ligget i fryseren i et par måneder, kjøpt på ICA Maxi..
Ja, har også sett på det ICA siden jeg brygget ølet. Synes selv at kvaliteten på chiliene var bedre fra gården i england. Men til matlaging fungerer de fra ICA utmerket! Nam, det er en god chili  Evil

Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #28 på: søn 3 okt 2010, 22:31:51 »

Gratulerer. Håper oppskriftene dukker opp. Synes flere av ølene ser svært spennende ut.
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #29 på: søn 3 okt 2010, 23:15:43 »

Det var veldig hyggelig å bli kjent med de vestlige hjemmebryggerne i Norge! Vi var litt over 50 personer som samlet på kajakklubben og fikk interessante foredrag av både Gahr og Mike Murphy. Ellers så var det mye godt og interessant øl å smake på, ca 15 forskjellige brygg var tilgjengelig for gjestene. Også ble det en del god mat, en mild chili con carne som muliggjorde videre ølsmaking. Gleder meg til Bjorleik 2011, og ikke minst til juleølkonken først, om bare 4 uker!
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #30 på: man 4 okt 2010, 08:54:34 »

Håper oppskriftene dukker opp.

De kommer!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #31 på: man 4 okt 2010, 13:33:32 »

Flott!

I dette tilfellet hadde det forresten vært veldig fint om en kort smaksrapport kom sammen med oppskriftene. Kanskje et par tilfeldig samplede kommentarer fra dommerne.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #32 på: man 4 okt 2010, 13:34:57 »

Flott!

I dette tilfellet hadde det forresten vært veldig fint om en kort smaksrapport kom sammen med oppskriftene. Kanskje et par tilfeldig samplede kommentarer fra dommerne.

Skal se hva jeg kan gjøre! Wink
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
JonP
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Loddefjord, Bergen

Vis profil
« Svar #33 på: man 4 okt 2010, 17:50:26 »

Noen inntrykk fra årets tilstelning - dog ikke så flittig som i fjor...

http://picasaweb.google.com/snoesokk/Bjorleik2010
Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #34 på: søn 10 okt 2010, 21:47:10 »

apropos ekperimentel:

5. Lars Støre Gullichsen - "Bekksvinger Svartmyr" (ukokt stoutvørter uten humle, tilsatt rester av krydderøl) skitbra

Kan du gi et forskudd på oppskriften som kommer senere? Må vete hva og hvorfor du har gjort her Smiley
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #35 på: søn 10 okt 2010, 23:17:16 »

apropos ekperimentel:

5. Lars Støre Gullichsen - "Bekksvinger Svartmyr" (ukokt stoutvørter uten humle, tilsatt rester av krydderøl) skitbra

Kan du gi et forskudd på oppskriften som kommer senere? Må vete hva og hvorfor du har gjort her Smiley

Jeg fikk 30 liter glattvann (skyllevann) med SG: 1.050, fra brygging av barseløl (2 dager før termin), en imperial stout i januar.
Hadde ikke hjerte til å kaste det, så jeg lot det være 25 liter i et gjæringskar (bøtte), og tilsatte 2liter av et skogsøl m/slurry (pors, granskuddsirup, svartsurbærsaft, blå isop, einerbær og noe humle). Dette lot jeg få stå i et halvt år, mens gjær og melkesyrebakterier sakte spiste av sukkeret. Endte opp med FG: 1.005. Jeg var blant annet spent på hva melkesyrebakterier fra maltet kunne gjøre, om ølet ble infisert på annet vis. Selv synes jeg det fikk en fin liten syrlighet, og skogsølet er såpass kraftig krydret at det gav preg både i smak og aroma. Samtidig synes jeg ølet ble noe astringent, noe jeg tror som kan skylles lav pH mot slutten av skyllinga.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #36 på: man 11 okt 2010, 12:04:52 »

Samtidig synes jeg ølet ble noe astringent, noe jeg tror som kan skylles lav pH mot slutten av skyllinga.

Du mener vel høy pH? Det er som regel høy pH som er problemet mot slutten av skyllinga. Stort sett er det ikke noe problem før den nærmer seg/bikker 6. Ellers vil gjerne den lave FG-en i seg selv kunne bidra til at ølet blir noe astringent.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #37 på: man 11 okt 2010, 12:15:43 »

Samtidig synes jeg ølet ble noe astringent, noe jeg tror som kan skylles lav pH mot slutten av skyllinga.

Du mener vel høy pH? Det er som regel høy pH som er problemet mot slutten av skyllinga. Stort sett er det ikke noe problem før den nærmer seg/bikker 6. Ellers vil gjerne den lave FG-en i seg selv kunne bidra til at ølet blir noe astringent.

Hm, mulig du har rett, jeg trodde alt den mørke maltet dro pH-en ned, noe jeg har justert for, men mulig det endrer seg mot slutten av skyllinga.
Hva skyldes dette isåfall, og hva skjer?

Det er jo også mye røstet malt i ølet, som krever sitt for å balanseres, så det kan jo også være en av grunnene til at det fikk den noe snerpende følelsen. Har vært borti dette på diverse stouts med litt vel store mengder roasted barley/svartmalt.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #38 på: man 11 okt 2010, 13:05:40 »

Mørk malt dra pH ned, men etterhvert som man skyller vil pH-en stige. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man sier man bør slutte å sparge når SG i glattvannet synker ned i området rundt 1.010. Rundt denne SG-en har pH-en ofte steget til nær 6, og da kan man få problemer med utvasking av tanniner (som kan forårsake astringens). Men selvsagt, om du har hatt svært lav pH, kan jo det bidra til en snerpete munnfølelse. Selv tilsatter jeg alltid kalsiumkarbonat og natron til mesken når jeg brygger stout, men jeg lar skyllevannet være som det er, uten noen tilsetninger, nettopp for å hindre at pH-en stiger for mye mot slutten av skyllingen. Ved siste brygging (en imperial stout) hadde jeg en pH på 5,2 i mesken, og da jeg avsluttet skyllingen målte jeg faktisk akkurat samme verdi i glattvannet!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #39 på: man 11 okt 2010, 23:04:13 »

Mørk malt dra pH ned, men etterhvert som man skyller vil pH-en stige. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man sier man bør slutte å sparge når SG i glattvannet synker ned i området rundt 1.010. Rundt denne SG-en har pH-en ofte steget til nær 6, og da kan man få problemer med utvasking av tanniner (som kan forårsake astringens). Men selvsagt, om du har hatt svært lav pH, kan jo det bidra til en snerpete munnfølelse. Selv tilsatter jeg alltid kalsiumkarbonat og natron til mesken når jeg brygger stout, men jeg lar skyllevannet være som det er, uten noen tilsetninger, nettopp for å hindre at pH-en stiger for mye mot slutten av skyllingen. Ved siste brygging (en imperial stout) hadde jeg en pH på 5,2 i mesken, og da jeg avsluttet skyllingen målte jeg faktisk akkurat samme verdi i glattvannet!

Har nylig kjøpt meg et østlig pH-meter som jeg tenkte å sjekke nettopp dette med, men ikke rukket å teste enda.
Justerer ellers meskevann og skyllevann etter den tabellen du la ut tidligere, da jeg regnet vannet i Trondheim og Fyllingsdalen for ganske likt i hardhetsgrad, pH og mineralinnhold. Meskevannet var derfor tilsatt kalsiumkarbonat og natron.

Blir spennende å høre hvordan dere kommenterte dette og de andre ølene!

Kan ta med noe svartmyrøl på Tautra, om det er interesse. Smiley
Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #40 på: man 11 okt 2010, 23:15:03 »

interesse her biersmile
Loggført
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #41 på: man 11 okt 2010, 23:29:00 »

interesse her biersmile

Da blir det. Smiley
Loggført
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #42 på: tir 12 okt 2010, 08:50:19 »

Jeg bruker 'Mash Stabilizer 5.2pH' både i meske- og skyllevannet, nettopp for å unngå at pH stiger ved slutten av skyllingen. Har ikke målt pH ved slutten av skyllingen, men det later til å funke fint!
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #43 på: ons 13 okt 2010, 13:10:33 »

Da er dommerkommentarene fra Bjorleik 2010 klare!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
jikvig
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Høyt Skum

Vis profil WWW
« Svar #44 på: ons 13 okt 2010, 19:38:27 »

Da er dommerkommentarene fra Bjorleik 2010 klare!

Dette er utrolig lærerikt å lese, takk!!
Loggført

Myra Bryggeri - Mer av det gode
Ølbloggen med Høyt Skum - http://hoytskum.com
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #45 på: ons 13 okt 2010, 20:20:27 »

We aim to please! Smiley
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #46 på: ons 13 okt 2010, 20:54:55 »

Jeg er enig at det er lærerik lesning og artig med alle variantene, men jeg skjønner ikke hvor Porter kommer fra i bedømmelsen av min BNB Special Ale. Det var ikke meningen å lage en Porter heller. Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket papirene jeg sendte med, håper jeg ikke har skrevet noe feil.
Jeg ser at potetølet ble kjedelig sammenlignet med chili-ølet, men min intensjon var å lage et øl hvor malt ble erstattet med et annet gjærbart "stoff" (20% potet).
Uansett, artig å lage - og jeg har allerede idé til neste års Bjorleik øl  I like!
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #47 på: ons 13 okt 2010, 21:55:41 »

Jeg er enig at det er lærerik lesning og artig med alle variantene, men jeg skjønner ikke hvor Porter kommer fra i bedømmelsen av min BNB Special Ale. Det var ikke meningen å lage en Porter heller. Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket papirene jeg sendte med, håper jeg ikke har skrevet noe feil.
Jeg ser at potetølet ble kjedelig sammenlignet med chili-ølet, men min intensjon var å lage et øl hvor malt ble erstattet med et annet gjærbart "stoff" (20% potet).
Uansett, artig å lage - og jeg har allerede idé til neste års Bjorleik øl  I like!

Jeg har rotet med kommentaren til ølet ditt, og blandet med andre notater. Nå er det rettet opp. Beklager.

Når det gjelder potetølet vs. chiliølet, så var en av de tingene vi i juryen ville belønne (som det vel også var uttrykt i forhåndsinfoen om Bjorleik) nettopp kreativitet med ingredienser, men fokuset var ogsårettet mot at disse ingrediensene skulle tilføre ølet noe spesielt. Man kan selvsagt si at potetene i ølet ditt fungerte etter hensikten (å gi ekstrakt som en delvis erstatning for malt), men det smaksmessige resultatet var langt mer markert i chiliølet. Derfor vurderte vi for eksempel at chilien fungerte bedre enn potetene.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #48 på: ons 13 okt 2010, 22:31:49 »

Flott, da er vi enig. Og - jeg er helt enig at det er masse krydder og andre tilsettinger som er MYE mer spennende i øl enn poteter  yes
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #49 på: ons 13 okt 2010, 23:47:24 »

Mange fine varianter her ja!

Det er en stund siden jeg smakte ølet mitt selv, men min oppfatning var ikke så veldig langt fra kommentarene.
Jeg fikk spesielt noen overraskelser da jeg smakte den ene flasken jeg hadde satt av her hjemme til Bjorleik-kvelden, men åpnet den for et par uker siden i klokketro på at det var en balansert, rund og god mild, og ikke kunne fatte hva som hadde skjedd med mild´en.. Grin

Tror den "medisinske" eller mentol/mintaktige smaken ølet har fått, kommer av at jeg brukte noen gram blå isop (fant det i fryseren, i vill porsjakt), som viste seg å sette et relativt markant og lite heldig preg på skogsølet. Trodde en stund at det var porsen som hadde gjort dette, men jeg har nok kommet frem til denne ekstra urten som ihvertfall har hovedansvaret. Glemte dessverre å nevne ingrediensen (den kom så spontant opp i ølet også, at det er ikke første gang den er utelatt) i forhold til konkurransen, uten at det hadde gjort noe fra eller til, tror jeg. Jeg vil vel egentlig ikke anbefale andre å prøve den i øl, ihvertfall ikke uten synes at urten ville passet inn utrolig godt. Smiley Synes jeg kjenner litt syrlighet, men overraskende lite, til at vørteren ikke er kokt, og var så og si humlefri.

Selv er jeg nok i tvil om det ferdige ølet har livets rett, men det har uansett vært et interessant prosjekt, med Bjorleik som fin gulrot i enden! biersmile
Loggført
Sider: 1 2 3 4 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Regionalt forum  |  Emne: Hjemmebryggertreff i Bergen 2010 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!