Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 21:26:27

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95329 innlegg i 8940 emner av 3328 medlemmer
Nyeste medlem: BMW Terje
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Regionalt forum  |  Emne: Hjemmebryggertreff i Bergen 2010 0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
avstemning
Spørsmål: Blir du med på treff eller konkurranse? (du kan endre stemme senere)
Både treff og konkurranse
Bare treff
Bare konkurranse
Ingen av delene

Sider: 1 2 3 [4]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Hjemmebryggertreff i Bergen 2010  (Lest 4045 ganger)
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #45 på: ons 13 okt 2010, 20:20:27 »

We aim to please! Smiley
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #46 på: ons 13 okt 2010, 20:54:55 »

Jeg er enig at det er lærerik lesning og artig med alle variantene, men jeg skjønner ikke hvor Porter kommer fra i bedømmelsen av min BNB Special Ale. Det var ikke meningen å lage en Porter heller. Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket papirene jeg sendte med, håper jeg ikke har skrevet noe feil.
Jeg ser at potetølet ble kjedelig sammenlignet med chili-ølet, men min intensjon var å lage et øl hvor malt ble erstattet med et annet gjærbart "stoff" (20% potet).
Uansett, artig å lage - og jeg har allerede idé til neste års Bjorleik øl  I like!
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #47 på: ons 13 okt 2010, 21:55:41 »

Jeg er enig at det er lærerik lesning og artig med alle variantene, men jeg skjønner ikke hvor Porter kommer fra i bedømmelsen av min BNB Special Ale. Det var ikke meningen å lage en Porter heller. Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekket papirene jeg sendte med, håper jeg ikke har skrevet noe feil.
Jeg ser at potetølet ble kjedelig sammenlignet med chili-ølet, men min intensjon var å lage et øl hvor malt ble erstattet med et annet gjærbart "stoff" (20% potet).
Uansett, artig å lage - og jeg har allerede idé til neste års Bjorleik øl  I like!

Jeg har rotet med kommentaren til ølet ditt, og blandet med andre notater. Nå er det rettet opp. Beklager.

Når det gjelder potetølet vs. chiliølet, så var en av de tingene vi i juryen ville belønne (som det vel også var uttrykt i forhåndsinfoen om Bjorleik) nettopp kreativitet med ingredienser, men fokuset var ogsårettet mot at disse ingrediensene skulle tilføre ølet noe spesielt. Man kan selvsagt si at potetene i ølet ditt fungerte etter hensikten (å gi ekstrakt som en delvis erstatning for malt), men det smaksmessige resultatet var langt mer markert i chiliølet. Derfor vurderte vi for eksempel at chilien fungerte bedre enn potetene.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
roba
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #48 på: ons 13 okt 2010, 22:31:49 »

Flott, da er vi enig. Og - jeg er helt enig at det er masse krydder og andre tilsettinger som er MYE mer spennende i øl enn poteter  yes
Loggført

BNB, Rolf Bakke.
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #49 på: ons 13 okt 2010, 23:47:24 »

Mange fine varianter her ja!

Det er en stund siden jeg smakte ølet mitt selv, men min oppfatning var ikke så veldig langt fra kommentarene.
Jeg fikk spesielt noen overraskelser da jeg smakte den ene flasken jeg hadde satt av her hjemme til Bjorleik-kvelden, men åpnet den for et par uker siden i klokketro på at det var en balansert, rund og god mild, og ikke kunne fatte hva som hadde skjedd med mild´en.. Grin

Tror den "medisinske" eller mentol/mintaktige smaken ølet har fått, kommer av at jeg brukte noen gram blå isop (fant det i fryseren, i vill porsjakt), som viste seg å sette et relativt markant og lite heldig preg på skogsølet. Trodde en stund at det var porsen som hadde gjort dette, men jeg har nok kommet frem til denne ekstra urten som ihvertfall har hovedansvaret. Glemte dessverre å nevne ingrediensen (den kom så spontant opp i ølet også, at det er ikke første gang den er utelatt) i forhold til konkurransen, uten at det hadde gjort noe fra eller til, tror jeg. Jeg vil vel egentlig ikke anbefale andre å prøve den i øl, ihvertfall ikke uten synes at urten ville passet inn utrolig godt. Smiley Synes jeg kjenner litt syrlighet, men overraskende lite, til at vørteren ikke er kokt, og var så og si humlefri.

Selv er jeg nok i tvil om det ferdige ølet har livets rett, men det har uansett vært et interessant prosjekt, med Bjorleik som fin gulrot i enden! biersmile
Loggført
Sider: 1 2 3 [4]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Regionalt forum  |  Emne: Hjemmebryggertreff i Bergen 2010 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!