Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 21:36:36

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95329 innlegg i 8940 emner av 3328 medlemmer
Nyeste medlem: BMW Terje
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Kriek anyone? 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2 3  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Kriek anyone?  (Lest 1274 ganger)
HelNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Carl Berner, Oslo

Quantuum Terrabryggeri

Vis profil
« på: tir 11 mai 2010, 23:31:29 »

På tide å bruke de sure kirsebæra i fryseren til noe nyttig... Noen som har en oppskrift på Kriek i hodet? Drømmer om en frisk og syrlig opplevelse a la Cantillon. Men jeg går nok neppe veien om villgjæring! Ikke sikkert Oslo-lufta inneholder de samme nyttige mikroorganismene som det sørlige Brüssel laugh Så kanskje en eller annen Lactobacillus er noe å bruke. Men hvordan går jeg fram egentlig?
Loggført

Klirr fiple klikk psjjh klirr klunk klunk klunk ahhh raaap
TrondH
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Grimstad

Fjære Bryggerhus

Vis profil WWW
« Svar #1 på: ons 12 mai 2010, 12:58:31 »

Jeg har ingen oppskrift men kriek er jo helt fantastisk så jeg vil gjerne høre åssen det går.
Loggført

Livet er for kort for lorteøl
Torga
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan. Saltdal, Nord Norge :D

Vis profil
« Svar #2 på: ons 12 mai 2010, 13:20:58 »

Her er en. vet ikke om det er det du tenker på  men... Grin

http://www.byo.com/component/resource/article/1781-lindemans-lambic
Loggført
Pål
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #3 på: ons 12 mai 2010, 14:39:36 »

Du kan kjøpe kulturer med villgjær og bakterier fra Wyeast og White Labs. Selve oppskriften på en lambic pleier å være ganske enkel, ca. halvparten byggmalt og halvparten umaltet hvete, og en meskeprosess som gir proteiner og uforgjærbare sukkerarter som bakteriene og villgjæra kan spise av under den lange gjæringstiden. Man må etter hva jeg har lest regne med minst et år for å få noe som ligner på cantillon etc.

Mye god info her:
http://www.brewery.org/library/LmbicJL0696.html
http://www.themadfermentationist.com/
Boka Wild Brews av Jeff Sparrow.
http://www.homebrewtalk.com/ (en egen wild brewing-del her)
http://babblebelt.com/newboard/forum.html?tid=1108752780&pg=1
Loggført
HelNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Carl Berner, Oslo

Quantuum Terrabryggeri

Vis profil
« Svar #4 på: fre 14 mai 2010, 10:13:16 »

Takk for tips, folkens.
Det eneste som er helt sikkert enda er nok at jeg må være tålmodig! Søren heller, hvorfor er alt det gode det som må ventes skikkelig lenge på..?
Loggført

Klirr fiple klikk psjjh klirr klunk klunk klunk ahhh raaap
Pål
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #5 på: fre 14 mai 2010, 19:05:49 »

Tålmodighet er nok den viktigste ingrediensen i disse ølene ja! Har for tiden en lambic-lignende øl på gang selv. Om et år finner vi ut om den ble noe god.  Smiley
Loggført
Arild Tandberg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

- som manna i Egyptens land

Vis profil
« Svar #6 på: lør 13 aug 2011, 11:00:51 »

Ett eller annet sted har jeg lest at man kan brygge kriek ved å brygge en ganske vanlig pale ale og sette til kirsebær i sekundærgjæring før det tappes på serveringsfat eller flasker etter noen uker. Dette blir ingen lambic, men resultatet kan ble bra - kanskje?
Noe som har erfaring med dette eller synspunkter?
Loggført

Humor er alvorets overskudd.
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #7 på: lør 13 aug 2011, 13:01:33 »

Jeg jobber med en oppskrift for å bruke kirsebærene jeg har liggende  i frysern. Svarte, sure kirsebær i en mørkerød tørr robust porter. Ikke kriek riktignok.

Tidlig utkast til 20 liter Kirsebærporter

Malt
3250g Pale malt (75,8%)
750g Rugmalt (15,2)
350g Black patent (7,1%)
100g Carapils (2%)

Mesket i sekk på 67 grader i 90 minutter.

Bitring:
12 dl røsslyng 90 minutter (ca 21 IBU)
6g 14% Target

Ubestemt mengde svarte kirsebær tilsatt etter stormgjæring.
Har ikke bestemt meg for gjærsort ennå, men tenker å gjære på 20-21 grader for å få litt esterpreg. Innspill?
Loggført
Arild Tandberg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« Svar #8 på: søn 14 aug 2011, 18:09:15 »

Hei, folkens! Ser ut til at jeg har truffet et tema som ikke fenger så mange. Men dere er vel i feriemodus.
Godt innspill fra Nidveg, men Kriek, det er det vel ikke. Du må rapportere om resultatet når du kommer så langt!
Har slått i hjel ventetiden med å brygge 50 l IPA i dag. Engelsk versjon (jeg er tro mot tradisjonen). OG 1,081. God og "riktig" smak på vørteren. Er jeg heldig, havner den på FG ca 1,020. Da er det over på fat med Fuggles blomst et par uker. Det blir ikke noe vi kommer til å "bøtte innpå"! Skulle vel være "drekkanes" neste år en gang.
Jeg satser på å bestille Lambic gjær fra Petit og brygger om en ukes tid når IPA'en kan tappes over fra primærgjæringskaret. Det står 12 kg kirsebær i kjelleren...
Det begynner å bli lite øl i kjelleren, rundt regnet 200 l. Såpass må det være for å være sikker på at ølet er modent når det skal nytes, men likevel: I minste laget...
Loggført

Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #9 på: søn 14 aug 2011, 19:13:14 »

Ett eller annet sted har jeg lest at man kan brygge kriek ved å brygge en ganske vanlig pale ale og sette til kirsebær i sekundærgjæring før det tappes på serveringsfat eller flasker etter noen uker.

Fruktøl lages ofte av et basisøl som er vanligvis hveteøl (% hvete kan variere fra 5 til 50) uten smaks og aromahumle.

Sitat
Dette blir ingen lambic, men resultatet kan ble bra - kanskje?
Det kan det sikkert..
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #10 på: søn 14 aug 2011, 20:35:41 »

Om målet er å lage noe som skal minne om en Cantillon, ville jeg ha laget et øl bestående av 30-40 % umaltet hvete, for enkelhets skyld hveteflak, og resten pilsnermalt. Jeg hadde stegmedket med et proteinsteg på ca. 52 °C og ellers på 68 °C med utmesk på 78 °C. Ideelt sett skulle man ha brukt hauggammel humle i store mengder, alternativt vanlig humle til ca. 10 IBU. Til 20-25 liter ville jeg tilsatt ett rør med Sour Mix fra White lLabs, ev. En pakke Roselaare Blend fra Wyeast. La dette gjære i ca. ett år, og tilsett deretter kirsebær. La det stå med bær i ca. et halvt år og tapp det på flaser med priming. Etter dette kan det lagers lenge. "Ekte" fruktøl, altså i lambic-stil tar laaang tid. Men moro er det!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #11 på: søn 14 aug 2011, 20:37:34 »

Hvordan bør temperaturen være i de ulike fasene? Jeg vurderer å fylle en betterbottle og glemme den i et skap et sted.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #12 på: søn 14 aug 2011, 21:03:21 »

Hei, folkens! Ser ut til at jeg har truffet et tema som ikke fenger så mange. Men dere er vel i feriemodus.

Temaet fenger absolutt, så jeg følger med, men har nok ikke så mye å bidra med her foreløpig.
Gahr anbefalte forøvrig rundt 250g bær per liter øl for å få frem fruktpreg.

Selv hadde jeg løse planer om å brygge Deep Purple, lagret på solbær, krydret med johannesurt.
De anbefalte mengdene med bær er dessverre alt for langt unna det vi faktisk fikk høstet her til at prosjektet ser ut til å være gjennomførbart i høst, om ingen skal kvitte seg med noen kg solbær i nærheten?
Loggført
Arild Tandberg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« Svar #13 på: søn 14 aug 2011, 22:37:21 »

Hei, nå ble det fart i diskusjonen. Flott! Har i mellomtiden kikket på hjemmesiden til Wyeast og lest deres beskrivelse av "Fruit lambic". Det er en interessant beskrivelse som antyder at dette kan gjøres på flere måter. Ett poeng som jeg la merke til, er: "As it (lambic, min kommentar) ages, the lambic taste will become dominant at the expence of the fruit character, thus fruit lambics are not intended for long aging". Hva som er lang lagring kan selvsagt diskuteres, men de varantene av Kriek som vi (kona og jeg) drakk i Belgia da vi var der i mai, virket ganske unge og friske. Som kjent kan skinnet bedra.
Men med 7 kg kirsebær fra i år og muligens noen kg nederst i fryseren fra i fjor, så er det muligheter for eksperimentering:-) Jeg tror jeg satser på to brygg: Ett á la Gahr (en person man bør lytte til) og en "ekspressvariant" som jeg kan satse på å servere neste sommer.
Lars: Vi har mye solbær i hagen som vi verken trenger eller har tid til å plukke etter at vi har tatt det vi trenger. Dersom du stikker innom Lillehammer med det første, er det bare å plukke. De holder seg nok et par uker til. Men gi evt. beskjed, det er flere som er interessert. Ditt formål er imidlertid det beste etter min mening. Det er helt gratis, og jeg tar gjerne i mot en eventuell smaksprøve. Hva er poenget med Johannesurt? Det er primært en urt (blomst) som setter farge på brennevin, rødere enn den du får av solbær. Smaken er også ganske mild slik at den sannsynligvis vil drukne i solbærene? Her fornemmer jeg noe jeg ikke vet... Johannesurt skal for øvrig virke mot depresjon. Vi som brygger, trenger vel ikke mer enn vårt eget øl for å bekjempe den slags?
For øvrig så er det med en viss tilfredsstillelse jeg kan registrere at min IPA med OG 1,082 er i full gjæring nå, 5 timer etter at gjæren ble tilsatt! 3 år siden siste IPA. Da var det mye plunder, men resultatet ble ikke så verst. Dette blir spennende. NM neste år eller i 2013???
Loggført

Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #14 på: man 15 aug 2011, 00:28:33 »

Du tar ut stenene på kirsebærene?
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Sider: [1] 2 3  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: Kriek anyone? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!