Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 21:41:16

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95329 innlegg i 8940 emner av 3328 medlemmer
Nyeste medlem: BMW Terje
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Bruk av aluminium i brygging 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Bruk av aluminium i brygging  (Lest 768 ganger)
Lars Johan
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: fre 3 aug 2007, 00:33:30 »

Hei! Lurer på om aluminium er noko ein bør unngå ved ølbrygging. Tenker då på alu i kontakt med kokande vørter. Har nemleg tilbud om diverse deler til bryggeutstyret i alu, men er usikker på om eg bør bruke dette.

Mvh Lars Johan
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: fre 3 aug 2007, 16:13:07 »

Bruk av aluminium er et ofte diskutert tema innen hjemmebryggermiljøet. Jeg vet at Lars, tidl formann i Norbrygg, brygger sitt øl i aluminium for tiden og han har etter sigende ikke degenerert betraktelig i det siste halvåret Smiley.

En ulempe med aluminium er uansett at det ikke tåler syre så godt.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Lars Bjørnstad
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #2 på: man 6 aug 2007, 13:53:16 »

Riktig det Eduard, iht alt jeg har lest og hørt, er ikke aluminium skadelig å bruke i matlagings- eller bryggekar. Vørteren er uansett ikke så sur at aluminiumen løser seg opp, snarere dannes det en beskyttende hinne som på rustfritt stål. Regnet selv ut dette i kjemiforelesningen. Dette med Al og Alzheimers skal visstnok også bare være sprøyt. Så bare kjør på!
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Bruk av aluminium i brygging « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!