Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 21:43:46

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95329 innlegg i 8940 emner av 3328 medlemmer
Nyeste medlem: BMW Terje
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Wit av ekstrakt - dårligere utbytte av krydder pga høy SG? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Wit av ekstrakt - dårligere utbytte av krydder pga høy SG?  (Lest 113 ganger)
GeirH
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stokmarknes

Vis profil
« på: tor 13 mai 2010, 14:13:10 »

Heisann, nå begynner det å nærme seg brygging av mitt første ekstraktbrygg. Gjærstarteren står og koser seg på den hjemmesnekra magnetrøreren, og det meste av ingredienser er på plass.

Jeg har kun mulighet til å koke deler av vørteren (burde bil plass til 12 liter i en 16-liters kjele, right?) av et brygg på 25 liter. Jeg er klar over at siden det som kokes kommer til å ha mye høyere SG (1,118) enn den ferdige vørteren (1,056), så må jeg bruke en god del mer humle. Jeg har brukt The Beer Recipator fra hbd.org for å beregne mengde maltekstrakt, humle og koketid i forhold til en annen oppskrift jeg fant, og komme opp i riktig bitterhet og OG.

Spørsmålet mitt er: Må jeg også øke mengden krydder tilsvarende på grunn av at det som skal kokes har såpass høy SG? Jeg tenkte å bruke både appelsin- og sitronzest, koriander, kardemomme, og bittelitt spisskummen, og ha i en humlepose de siste 15 minuttene av kokingen.
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tor 13 mai 2010, 14:24:24 »

Ikke helt sikker egentlig. Men slingringsmonnet for slike krydder er større enn det for humle. Ellers kan du også koke to halve brygg Wink
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Wit av ekstrakt - dårligere utbytte av krydder pga høy SG? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!