Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
ons 23 mai 2012, 22:11:15
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95338
innlegg i
8941
emner av
3329
medlemmer
Nyeste medlem:
GunnarH
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Bilder, video og øvrige media
| Emne:
Gjærvasking
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
3
Alle
Skrevet av
Emne: Gjærvasking (Lest 3588 ganger)
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
Gjærvasking
«
på:
søn 20 jun 2010, 20:03:05 »
Jeg har laget en kort video som viser hvordan man kan vaske gjær:
Loggført
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
tobiasjk
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Melhus
Sv: Gjærvasking
«
Svar #1 på:
søn 20 jun 2010, 23:11:44 »
Fin video, Gustav. Dette skal jeg prøve etter neste brygging!
Loggført
--
"Windows are our speciality" - Wallace
Jens Martinsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gran, Hadeland
«
Svar #2 på:
man 21 jun 2010, 23:10:01 »
Takk for en kjempefin gjennomgang av vaskeprosessen!
Antar at du lagrer syltetøyglasset med gjæren i kjøleskapet?
Hvor lenge kan den bli stående der?
Du setter en ny starter på denne gjæren til neste batch?
Loggført
Give a man a beer, he'll drink for the day.Teach a man to brew, he'll be drunk the rest of his life.
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #3 på:
man 21 jun 2010, 23:20:14 »
Gjæren lagrer jeg i kjøleskap, ja. Jeg har sett anslag fra 50% til 25% reduksjon i levende celler ved en måneds oppbevaring i kjøleskap. Før bruker vasker jeg gjæren med klordioksid, men lager ingen starter. Det kommer nok en video på det også etterhvert.
Loggført
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Jens Martinsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gran, Hadeland
«
Svar #4 på:
tir 22 jun 2010, 07:54:40 »
Takker Gustavf, ser frem til neste avsnitt med bruk av klordioksid.
Loggført
Give a man a beer, he'll drink for the day.Teach a man to brew, he'll be drunk the rest of his life.
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Melhus
«
Svar #5 på:
ons 23 jun 2010, 13:48:47 »
Er veldig bra du lager disse videoene. De er veldig informativt og illustrerende. Kjempebra! Håper det følger mange til.
Loggført
And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
ØysteinM
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Drammen
«
Svar #6 på:
lør 28 aug 2010, 20:03:49 »
Takk for en flott video / instruksjon.
mvh,
Øystein
www.barebrygg.no
Loggført
www.barebrygg.no
På Flaske: Barsels (sitrus) IPA | 4 x American Style Black Ale | Münchener Dunkel | Rauchbier | + masse rester
Kommende brygg: Kandidat til Publikums favoritt (IPA) | Porter-serie | Über-imperial Stout
Iffuer
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Mænn fra Had'lænn
«
Svar #7 på:
søn 29 aug 2010, 13:27:06 »
Brillefint innlegg! Har resirkulert gjær flere ganger, men aldri gjort noe for å raffinere den. Med denne fremgangsmåten vil jeg garantert få med meg mindre "skrot" over i nye batcher. Ser frem til neste snutt! :-)
Loggført
The difference between boys and men is the size of their brewery.
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #8 på:
søn 29 aug 2010, 13:43:38 »
Neste snutt skal være om å ta gjæren ut av kjøleskapet og ta dne i bruk igjen. Det ser ut til å drøye litt før jeg får laget den
Loggført
ErlendT
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Vennesla
Nanobryggeriet Tre vise menn
«
Svar #9 på:
søn 29 aug 2010, 19:21:57 »
En film sier mer en tusen ord, eller noe sånn....
btw; var pizzaen god?
Loggført
Exit signs are on the way out.
Erik1984
Medlem i Norbrygg
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
«
Svar #10 på:
søn 29 aug 2010, 20:01:56 »
Sitat fra: gustavf på man 21 jun 2010, 23:20:14
Gjæren lagrer jeg i kjøleskap, ja. Jeg har sett anslag fra 50% til 25% reduksjon i levende celler ved en måneds oppbevaring i kjøleskap. Før bruker vasker jeg gjæren med klordioksid, men lager ingen starter. Det kommer nok en video på det også etterhvert.
Er det noen god idé å vaske gjæren med klorin (som er ClO- og jeg regner med at du bruker dette, siden dikloroksid ikke er helt vanlig å finne i kjøkkenskapet - det er en eksplosiv gass), dette vil jo svekke gjæren slik at den arbeider dårligere. Vi ønsker jo egentlig bare å bli kvitt trub og humlerester fra gjæren - hvis du har så mye bakterier i gjæren at du må kverke dem er det vel bedre å kjøpe seg en ny smack-pack?
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #11 på:
søn 29 aug 2010, 21:31:14 »
Sitat fra: Erik1984 på søn 29 aug 2010, 20:01:56
Er det noen god idé å vaske gjæren med klorin (som er ClO- og jeg regner med at du bruker dette, siden dikloroksid ikke er helt vanlig å finne i kjøkkenskapet - det er en eksplosiv gass), dette vil jo svekke gjæren slik at den arbeider dårligere. Vi ønsker jo egentlig bare å bli kvitt trub og humlerester fra gjæren - hvis du har så mye bakterier i gjæren at du må kverke dem er det vel bedre å kjøpe seg en ny smack-pack?
Nei, for all del ikke klorin. Det er et bredspektret desinfiseringsmiddel som vil drepe gjæren også. Klordioksid selges for rensing av drikkevann og finnes f.eks. på eBay i tablettform. Et vanlig merke er Potable Aqua, men vær obs på at det også selges andre midler med samme merkenavn.
Vasking med klordioksid eller syre er et ekstra sikkerhetstiltak. Merker du at gjæren er sur, eller av andre grunner har mistanke om at den er ødelagt, så ville jeg uansett kastet den og kjøpt ny.
Loggført
magnumhansen
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Vestfossen
«
Svar #12 på:
man 30 aug 2010, 08:05:15 »
. Klordioksid selges for rensing av drikkevann og finnes f.eks. på eBay i tablettform. Et vanlig merke er Potable Aqua, men vær obs på at det også selges andre midler med samme merkenavn.
Hvis du bruker slike tabletter, vet du hvor mange PPM ClO2 en sånn gir pr liter?
Loggført
I nøden spiser fanden fluer - og drikker fabrikkpils....
Erik1984
Medlem i Norbrygg
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
«
Svar #13 på:
man 30 aug 2010, 08:16:43 »
Sitat fra: gustavf på søn 29 aug 2010, 21:31:14
Nei, for all del ikke klorin. Det er et bredspektret desinfiseringsmiddel som vil drepe gjæren også. Klordioksid selges for rensing av drikkevann og finnes f.eks. på eBay i tablettform. Et vanlig merke er Potable Aqua, men vær obs på at det også selges andre midler med samme merkenavn.
Vasking med klordioksid eller syre er et ekstra sikkerhetstiltak. Merker du at gjæren er sur, eller av andre grunner har mistanke om at den er ødelagt, så ville jeg uansett kastet den og kjøpt ny.
Det er nok ikke klordioksid, men klorat som er saltet av denne gassen også er det et reduksjonsmiddel i tabletten som lager gassen... Uansett er det ikke så viktig i diskusjonen
Jeg tror fortsatt at denne metoden er en dårlig idé siden den ikke på noen måte er selektiv for gjæren og den eneste grunnen til at gjæra overlever er at det er veldig mye av den i forhold til bakterier/villgjær og en slik behandling vil uansett stresse/svekke gjæren.
Så vi er tilbake til det viktige spørsmålet hvorfor vasker vi gjæren? Og det er i utgangspunktet for å kunne pitche gjær uten trub og dritt, dette fjernes like godt/bedre med rent vann og du trenger ikke sterke desinfiserende midler til dette. Grunnen til at tabletten du bruker fungerer så bra er jo fordi den dreper alt som er i vannet...
Sjekk også denne og gjærvasking:
http://www.thebrewingnetwork.com/membersarchive/bs_yeastwash081009.mp3
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #14 på:
man 30 aug 2010, 10:35:16 »
Sitat fra: Erik1984 på man 30 aug 2010, 08:16:43
Det er nok ikke klordioksid, men klorat som er saltet av denne gassen også er det et reduksjonsmiddel i tabletten som lager gassen... Uansett er det ikke så viktig i diskusjonen
Det stemmer.
Sitat
Jeg tror fortsatt at denne metoden er en dårlig idé siden den ikke på noen måte er selektiv for gjæren og den eneste grunnen til at gjæra overlever er at det er veldig mye av den i forhold til bakterier/villgjær og en slik behandling vil uansett stresse/svekke gjæren.
Etter alt å dømme er det du sier her feil. Det finnes litt litteratur om klordioksid og gjær, den enklest tilgjengelige er et forsøk fra Birko (som vel å merke selger klordioksid-prudukter for dette bruksområdet). Linken på websidene deres er ei død lenke, men du kan laste ned artikkelen fra ProBrewer:
http://www.probrewer.com/vbulletin/attachment.php?attachmentid=3437&d=1240792778
Kort oppsummering av resultatene:
Vasking med vann påvirker hverken gjærcellene eller bakterieinnholdet.
Syrevasking dreper ca 5-15% av gjærcellene og reduserer bakterieinnholdet ca 97% av laktobasiller.
Klordioksid dreper tilnærmet alle bakterier og påvirket ikke gjærcellene målbart
Kombinert med at syrevasking er plundrete å gjennomføre riktig, så synes jeg vasking med klordioksid er et enkelt og greit alternativ, vel å merke som et ekstra nivå med sikkerhet mot infeksjoner.
Loggført
Sider:
[
1
]
2
3
Alle
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Bilder, video og øvrige media