Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 22:16:57

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95341 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Utveksling av brygg 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Utveksling av brygg  (Lest 317 ganger)
Børge B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« på: søn 27 jun 2010, 19:45:04 »

Som forholdsvis fersk brygger, og dermed en noe utrent gane - ser jeg flere ganger at det kunne vært moro/lærerrikt å få andre bryggere til å smake på eget brygg.

Mulig dette er diskutert tidligere på forumet - uten at jeg har sett det - men eksisterer det en arena for utveksling av brygg ?
Jeg kunne godt tenke meg å sende fra meg en 2-3-4 flasker til 2-3-4 ulike erfarne bryggere, for en uttalelse. (kanskje tilogmed bedømming etter samme skjema som i NM?)
Om en i tillegg hadde "faste" som en sendte til (og kanskje fikk ifra) - så hadde de kunne fulgt utviklingen i fintuningen av resepter.

Finnes denne arenaen ?
Hvis ikke - er det noen som kunne tenkt seg å vurdert noen av mine brygg ?
(Kunne det eventuelt være en egen tråd med "jeg trenger smakere/jeg stiller som smaker" ?)

Loggført

Flaske: #026 Barleywine, #051 Lyst, #057 2xIPA, #060 Cream Ale, #062 Belgian Golden Strong, #063 Imperial Stout, #065 Nina's IPA, #066 Pale, #067 Weissbier, #068 Rug-IPA, #069 Wit, #070 Milkstout, #071 Mild
Fat: #072 Sorachi Ace Single-Hop IPA
Gjæring:
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #1 på: søn 27 jun 2010, 21:34:27 »

Som forholdsvis fersk brygger, og dermed en noe utrent gane - ser jeg flere ganger at det kunne vært moro/lærerrikt å få andre bryggere til å smake på eget brygg.

Mulig dette er diskutert tidligere på forumet - uten at jeg har sett det - men eksisterer det en arena for utveksling av brygg ?
Jeg kunne godt tenke meg å sende fra meg en 2-3-4 flasker til 2-3-4 ulike erfarne bryggere, for en uttalelse. (kanskje tilogmed bedømming etter samme skjema som i NM?)
Om en i tillegg hadde "faste" som en sendte til (og kanskje fikk ifra) - så hadde de kunne fulgt utviklingen i fintuningen av resepter.

Finnes denne arenaen ?
Hvis ikke - er det noen som kunne tenkt seg å vurdert noen av mine brygg ?
(Kunne det eventuelt være en egen tråd med "jeg trenger smakere/jeg stiller som smaker" ?)

Hei,
det finnes et tilbud om dette fra Norbrygg, som du finner på denne siden. Det er nok litt godt gjemt, selv fant jeg det via en link under "Bli medlem" på forsiden. Uansett, bare ta kontakt med noen av oss i styret, eller andre du ønsker skal smake, så skulle dette være en veldig grei sak. PM meg om du vil, tar gjerne en smak og gir tilbakemelding. Smiley
Loggført
tomv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gjøvik

http://taakebrygg.blogspot.com/

Vis profil WWW
« Svar #2 på: søn 5 sep 2010, 19:49:55 »

Tar opp igjen denne tråden jeg, men fra en litt ny vinkel..

Jeg kunne gjerne tenke meg å smake noen andre hjemmelagde øl for sammenligning..
kunne gjerne sett for meg at det ble organisert en systematisk utveksling biersmile

feks slik:
1 - X stk hjemmebryggere sender X stk flasker hver til en person.
2 - denne personen sorterer/fordeler X forskjellige øl i ti kasser og sender disse X kassene ut til de X som sendte inn.
(før han sender ut så plukker han ut den flasken mottaker selv har sendt inn og beholder denne selv og setter inn en flaske av sitt eget brygg)

Da får man X uavhengige vurderinger og får smake på X øl  skitbra

eller blir dette over kanten for hva som er lovlig? attevar

Loggført
Lars
Styremedlem
*
Innlogget Innlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #3 på: søn 5 sep 2010, 21:49:49 »

Tar opp igjen denne tråden jeg, men fra en litt ny vinkel..

Jeg kunne gjerne tenke meg å smake noen andre hjemmelagde øl for sammenligning..
kunne gjerne sett for meg at det ble organisert en systematisk utveksling biersmile

feks slik:
1 - X stk hjemmebryggere sender X stk flasker hver til en person.
2 - denne personen sorterer/fordeler X forskjellige øl i ti kasser og sender disse X kassene ut til de X som sendte inn.
(før han sender ut så plukker han ut den flasken mottaker selv har sendt inn og beholder denne selv og setter inn en flaske av sitt eget brygg)

Da får man X uavhengige vurderinger og får smake på X øl  skitbra

eller blir dette over kanten for hva som er lovlig? attevar

Kan ikke se at dette skulle være lovstridig, hvis noen gjør det på privat initiativ.
Jeg blir svett bare med tanken på organiseringen, men helt sikkert et artig og utbytterikt prosjekt. Smiley

Ellers er jo hjemmebryggertreff i regi av Norbrygg (de ulike konkurransene) og småskalabryggeriene (Nøgne Ø og Haandbryggeriet), eller på eget initiativ, ypperlig til nettopp å smake og diskutere egne og andres brygg.
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Utveksling av brygg « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!