Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
ons 23 mai 2012, 22:26:48

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95342 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: kombiskapet nesten ferdig 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: kombiskapet nesten ferdig  (Lest 3428 ganger)
Jens Martinsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gran, Hadeland

Vis profil
« Svar #30 på: ons 8 jun 2011, 12:05:14 »

Er i ferd med å bygge et skap her også, men lurte på om dere benytter noen form for ventil eller vifte ut av skapet for å ha sirkulasjon på lufta.
Kan det være fare for muggdannelse i skapet dersom det er tett og temperaturen er nærmere 20 grader?

Har erfart at dersom døra er igjen og skapet er frakokblet vil det etterhvert danne seg "mye rart av ymse sopparter" inne i skapet oppkast
Andre som har erfart dette?
Loggført

Give a man a beer, he'll drink for the day.Teach a man to brew, he'll be drunk the rest of his life.
mikslen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stjørdal

Vis profil
« Svar #31 på: ons 8 jun 2011, 12:29:39 »

Er i ferd med å bygge et skap her også, men lurte på om dere benytter noen form for ventil eller vifte ut av skapet for å ha sirkulasjon på lufta.
Kan det være fare for muggdannelse i skapet dersom det er tett og temperaturen er nærmere 20 grader?

Har erfart at dersom døra er igjen og skapet er frakokblet vil det etterhvert danne seg "mye rart av ymse sopparter" inne i skapet oppkast
Andre som har erfart dette?

Har ikke noe langsiktig forskningsbakgrunn for å gi deg ett svar, men gjæringsskapet mitt er aldri stengt i lange tider uansett. Flere ganger har kullsyreproduksjonen vært så høy at den har åpnet opp kjøleskapsdøra selv yes
Om ikke gjæringa selv åpner døra så er jeg selv stadig innom og kikker på hva som er status i skapet. Det har stått slik nå i over en måned uten noe tegn på ulukt eller noe annet mugg/sopp-
Jeg skrubbet selvfølgelig hele skapet fullstendig før jeg tok det i bruk. Og har også sprayet innvendig med Starsan. Tørker også opp alt av søl umiddelbart.
Men HVIS det får stå i fred over lang tid med høy temperatur så vil selvsagt bakterier som er tilstede få mulighet til å gro, men så du vasker/skrubber kjøleskapet omhyggelig før du tar det i bruk så skal ikke det være ett problem.
My two scents!
Loggført

Mikael K Slettedal
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #32 på: fre 5 aug 2011, 07:54:05 »

Kan man bruke denne Stc-1000 til å regulere en fryseboks  til ølkjøler også?  Eller er det en dårlig kombinasjon?
Loggført
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #33 på: fre 5 aug 2011, 09:34:53 »

Jeg har koblet til en fryseboks til en STC-1000 og det fungerer utmerket. I tillegg til 4 min tidsforsinkelse har jeg satt proben ned i en 1,5L plastflaske for å unngå at temperatursvingningene blir for store hvis man åpner lokket ofte. Hvis du har tappetårn og ikke trenger åpne lokket ofte er ikke dette noe problem.  
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one!
-Homer Simpson-
arve.thue
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #34 på: fre 5 aug 2011, 10:05:34 »

Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #35 på: fre 5 aug 2011, 10:22:26 »

Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.

Det er ingen ekstern kobling på STC1000, er vel tvilsomt det på UT200 også, så en arduino i sammenheng med disse vil bare kunne benytes for å logge med egen sensor (f.ks LM35, Dallas 18b20 ogsåvidere).
Du kan imidlertid bruke rele som en ardiuno kan styre for å erstatte stc'en da, kan være lurt å tenke litt på failsafe og slikt, så det ikke går galt om duino'en henger og releet blir værende inne for all evighet.. Smiley

Loggført
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #36 på: fre 5 aug 2011, 16:47:18 »

Jeg har koblet til en fryseboks til en STC-1000 og det fungerer utmerket. I tillegg til 4 min tidsforsinkelse har jeg satt proben ned i en 1,5L plastflaske for å unngå at temperatursvingningene blir for store hvis man åpner lokket ofte. Hvis du har tappetårn og ikke trenger åpne lokket ofte er ikke dette noe problem.  
Takk for det. Da vil det  sikkert funke for meg også. Har tappetårn (i et tilstøtende rum),  så i prinsippet skal det bare åpnes når et fat er tomt  - altså neppe så ofte at det skulle skape problemer med temperaturstigning ;-))
Loggført
Svein Erik
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Bodø

Vis profil
« Svar #37 på: tor 11 aug 2011, 08:43:58 »

Hei!
Her er en link med litt info og pris!
Svein Erik

http://www.ebay.co.uk/itm/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-sensor-il-/160623306574?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item2565e5274e
Loggført

”Det er den draumen me ber på, at noko vedunderleg skal skje, ..” Olav H Hauge
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #38 på: tor 11 aug 2011, 11:35:50 »

Takk for infolink. Jeg har en slik Stc-1000 - kjøpt for ca. 6 mndr. siden. Jeg har ferdigølet mitt under huset  i en romslig del av krypkjeller. Der er det rimelig kallt, og jeg hadde håpet det var passe lagringstemperatur der. Imidlertid går tempen opp til  15 - 16 C nå på sommeren, og da er ølet ikke godt, samt jeg frykter for at det tar skade av å bli stående ved denne temp i månedsvis.
Jeg har bare en 60cm dør til denne kryåkjeller, og er defor avhengig av en fryser som er mindre enn det den ene veien, og har bestilt en slik hos Elkjøp.
Jeg har tittet på min Stc-1000 mange ganger - og har sett oppsett her på innbygging i bokser og slikt. Jeg må erkjenne at jeg har intellegens som en amøbe, for jeg har lurt på hvordan den ble festet i en slik boks. Har letet etter skrufester på den og lignende, men kke funnet noe. Og jeg har jo sett de røde dingsene på sidene av den, men først for ett par dager siden skjønte jeg at de var for å holden den fast mot frontveggen!Som en amøbe altså!
Loggført
Sider: 1 2 [3]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: kombiskapet nesten ferdig « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!