Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 03:31:49

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Måle utbytte? 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Måle utbytte?  (Lest 1138 ganger)
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #15 på: tir 30 aug 2011, 14:26:37 »

Gahr!
Har puslet sammen et regneark for å regne ut en del aktuelle verdier i forbindelse med bryggingen. Brukte opprinnelig formelen i "Moderne hjemmebrygging" (side 117), men her er brukt potensielt utbytte i SG points/pound/gallon samt en konstant (8,3333). I boka er samme verdier gjengitt under "Maltspesifikasjoner" (side 120).
Hvor finner vi de verdiene du bruker i din formel, eller er det like greit å bruke formelen fra ovennevnte bok??

Tallene jeg bruker for maltutbytte stammer fra boken "Home Brewing" av Graham Wheeler, utgitt av CAMRA en gang på 1990-tallet. Jeg bruker tallene av gammel vane, og siden beregningene mine som regel stemmer godt med resultatene jeg får i eget bryggeri, har jeg fortsatt å bruke dem. Utbyttefaktorene vil variere mellom forskjellige malttyper og -batcher, men gjennomsnittsverdier er nøyaktig nok.

Graham Wheeler brukte også 7,45 som konstant i alkoholberegningene sine, men for enkelhets skyld bruker jeg 7,5. Det er uansett bare en tilnærming.

Jeg synes det tungvint å regne i SG/pounds/gallon.metrisk er enklere når vi nå engang først bruker dette.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Sturla Gabrielsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stokkøya, Åfjord

Vis profil
« Svar #16 på: lør 14 jan 2012, 19:10:07 »

Hei
Her kommer mitt første innlegg på forumet!

Angående konstanten 8.333 som står i boka til Bjørnstad og Haavardsholm. Denne har jeg grublet og regnet på for å skjønne hvordan den egentlig framkommer.
Det må være 1 US gallon/1 US lb = 3.78541178/0.4536 = 8.345.
Altså for å regne om fra pounds/gallon til kg/l
Dermed tok jeg hele tabellen med de maksimale PPG (SG points/pound/gallon), multipliserte med 8.345 og fikk ut verdier som kan brukes direkte med kg og liter. Det blir så mye mer forståelig.
Disse enehetene kaller jeg herved SG points/kg/Liter eller SG PKL. Har regnet om alle verdiene i tabellen fra boka til JJ Palmer og laget en egen kolonne med disse.
Det ble så mye klarere etter regneeksemplene til Gahr.
Herved skal det måles SG etter koking og ved pitching.
Regnet forresten ut at vi hadde en meskeeffektivitet på 83% på vår elskede Speidel 20L (havrestout) i går.

Sturla
Loggført

Jeg vil ikke overleve, jeg vil leve!
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Måle utbytte? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!