Gahr!
Har puslet sammen et regneark for å regne ut en del aktuelle verdier i forbindelse med bryggingen. Brukte opprinnelig formelen i "Moderne hjemmebrygging" (side 117), men her er brukt potensielt utbytte i SG points/pound/gallon samt en konstant (8,3333). I boka er samme verdier gjengitt under "Maltspesifikasjoner" (side 120).
Hvor finner vi de verdiene du bruker i din formel, eller er det like greit å bruke formelen fra ovennevnte bok??
Tallene jeg bruker for maltutbytte stammer fra boken "Home Brewing" av Graham Wheeler, utgitt av CAMRA en gang på 1990-tallet. Jeg bruker tallene av gammel vane, og siden beregningene mine som regel stemmer godt med resultatene jeg får i eget bryggeri, har jeg fortsatt å bruke dem. Utbyttefaktorene vil variere mellom forskjellige malttyper og -batcher, men gjennomsnittsverdier er nøyaktig nok.
Graham Wheeler brukte også 7,45 som konstant i alkoholberegningene sine, men for enkelhets skyld bruker jeg 7,5. Det er uansett bare en tilnærming.
Jeg synes det tungvint å regne i SG/pounds/gallon.metrisk er enklere når vi nå engang først bruker dette.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk