Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
tor 24 mai 2012, 03:48:26
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95362
innlegg i
8942
emner av
3329
medlemmer
Nyeste medlem:
GunnarH
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Utstyr
| Emne:
3-fase 400 V til vanlige stikkontakter - hjelp!
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
1
2
3
4
[
Alle
]
Skrevet av
Emne: 3-fase 400 V til vanlige stikkontakter - hjelp! (Lest 1545 ganger)
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug
«
på:
søn 3 okt 2010, 23:19:12 »
Hei, håper det er noen med elektrikerkunnskaper her. På det nye bryggerilokalet vårt er det 2 x 20 amper kurser som ifølge Eduard er på 400 Volt. De har trefasekontakter. Vi trenger vanlige stikkontakter, men kommer nok til å trenge mer strøm enn de vanlige stikkene på rommet, beregnet på datamaskiner og kontorgreier, tåler. Finnes det noen overganger eller lignende som omforme strøm i disse kontaktene til vanlig 220V-kontakter?
All hjelp mottas med takk. Jeg har ikke greie på sånt, og vil nødig knekke alle sikringene...
Loggført
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
Sv: 3-fase 400 V til vanlige stikkontakter - hjelp!
«
Svar #1 på:
søn 3 okt 2010, 23:21:45 »
Nå er jeg ikke 100% sikker om de er på 400 Volt, for å være ærlig. Skal forhøre meg litt mer om det. Men ihvertfall er det sånne store klossete kontakter.
Loggført
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
StåleS
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Mandal
«
Svar #2 på:
man 4 okt 2010, 00:17:18 »
Er kontaktene røde er det 400 volt, er de blå er det 230 volt.
Man kan ta ut 230 volt enfase fra 400 volts trefaseuttakene ved å benytte seg av følgende overgang:
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase/
Loggført
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #3 på:
man 4 okt 2010, 08:38:31 »
De er blå, så det betyr med andre ord at det er 230V?
Det betyr altså at adapteren Ståle lenket til kan brukes?
Loggført
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #4 på:
man 4 okt 2010, 08:41:20 »
Hmm, slik jeg skjønner det så er det vel heller en sånn her jeg trenger?
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Overgangskabel/
På denne siden står det at kabelen er 16A, men kursen vi skal plugge til er visst 20A. Er dette farlig? All hjelp mottas med takk - skjønner at jeg har litt å lære på elektrikerfronten!
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #5 på:
man 4 okt 2010, 08:48:25 »
Sitat fra: Martin E på man 4 okt 2010, 08:41:20
Hmm, slik jeg skjønner det så er det vel heller en sånn her jeg trenger?
Nei, det er for "store" enfasekontakter og det er bare tre pinner i kontakta (to faseledere og jord).
Trefasekontakter har fire pinner:
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Tilkoblingsutstyr-3-fase-Norge/
Å lage en overgang fra 230V trefase til enfase skal vel egentlig være ganske enkelt. Ei kontakt kobles til L1+L2, ei til L2+L3 og ei til L1+L3, samt at alle jordes?
Loggført
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #6 på:
man 4 okt 2010, 09:52:44 »
Hvis kontaktene er blå, er de enten 16A, 32A, 63A eller 125A.
Det skal da være fire "hull" i kontakten. Det står også på kontakten hvor stor" den er. Hvis kursen er på mer enn 16A er det ikke tilrådelig å lage noen overganger uten vern (sikringer). Bare spør hvis det er noe dere lurer på!
Loggført
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #7 på:
man 4 okt 2010, 09:54:43 »
Og ja, blå er 230V, røde kontakter er 400V.
Det er heller ikke mulig å få ut 230V 3fas fra 400V 3fas.
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #8 på:
man 4 okt 2010, 10:04:03 »
Sitat fra: Regin Smiður på man 4 okt 2010, 09:52:44
Hvis kursen er på mer enn 16A er det ikke tilrådelig å lage noen overganger uten vern (sikringer). Bare spør hvis det er noe dere lurer på!
Godt poeng, ja. Da kan man kanskje kikke på noe slikt:
http://elby.no/Sikringsskap-og-gjennomfoering/Byggestroem/Byggsentral-332-9-230V-1x32A-1x16A-3-fas-4X16A-1-fas
Eventuelt bestille en elektriker.
Loggført
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #9 på:
man 4 okt 2010, 10:25:11 »
Det er jo en løsning, hvis de har en 32A kontakt f. eks.. Alternativt så finnes det andre sentraler for større inngående kurser.
En annen ting er at det bør være jordfeilbryter på kursende de bruker til bryggingen...
Loggført
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
«
Svar #10 på:
man 4 okt 2010, 11:03:33 »
Det vil vel være viktig å sørge for at dere uansett ikke trekker mer enn 16A, hvis dere bare bruker en overgang, da det er få kabler som er beregnet for dette, og vil gå varme?
Loggført
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #11 på:
man 4 okt 2010, 13:28:47 »
Det er ikke nødvendigvis så lett å ha kontroll over hvor mye man trekker ut av en kurs, i hvert fall hvis man har belastninger som kan variere..
Det beste er å sikre ned kursen/kursene slik at det ikke er noen fare for å overbelaste kabler og kontakter som ikke beregnet for det.
Loggført
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
«
Svar #12 på:
man 4 okt 2010, 15:43:06 »
Mulig det er denne dere trenger, da får dere ut 2x16A fra 3-fasekursen
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Byggsentral-3-fase-230-V/
Loggført
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #13 på:
man 4 okt 2010, 17:44:12 »
Good news everyone! Det viser seg at informasjonen min var litt unøyaktig. Det er ikke trefasekurser vi har, men enfasekurser. Hvertfall har de hull til tre pinner, ikke fire eller fem, og da er det såvidt jeg forstår enfasekurser. Det eneste som skuller disse kontaktene fra vanlige stikkontakter er altså formen på boksen - det er en sånn blå, klumpete sak. Såvidt jeg forstår skulle altså disse kablene passe:
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Overgangskabel/
.
Dersom jeg har forstått dere andre riktig, kan det altså være en 20A-kurs likevel, men altså enfas og ikke trefas. Såvidt jeg forstår tåler egentlig ikke en slik skjøteledning 20A, kun 16. Spørsmålet mitt blir selvsagt da: Hvor farlig er dette? Vi kommer maks til å ha fire vannkokerelementer i samtidig, altså to på hver kurs. De er på 2 - 2,2 kW hver, så de kommer til å trekke (4 000 W * / 230V) = 17,4A, som altså er innenfor hva kursen tåler, men litt mer enn hva ledningen tåler. Går dette bra? Vil gjerne ha innspill før jeg farer av gårde til Biltema for å kjøpe et par kabler.
Loggført
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
«
Svar #14 på:
man 4 okt 2010, 19:09:48 »
Jeg tipper at det nok går bra. Disse elementene bruker slik jeg forstår det mindre energi enn det som står på esken (til vannkokerne). Den potensielt lille ekstra strømmen (17,4 A istedenfor 16,0 A) vil nok ikke utgjøre en stor forskjell i praksis.
Loggført
Arnold Schwarzenegger
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #15 på:
man 4 okt 2010, 20:51:09 »
Sitat fra: Martin E på man 4 okt 2010, 17:44:12
Good news everyone! Det viser seg at informasjonen min var litt unøyaktig. Det er ikke trefasekurser vi har, men enfasekurser. Hvertfall har de hull til tre pinner, ikke fire eller fem, og da er det såvidt jeg forstår enfasekurser. Det eneste som skuller disse kontaktene fra vanlige stikkontakter er altså formen på boksen - det er en sånn blå, klumpete sak. Såvidt jeg forstår skulle altså disse kablene passe:
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Overgangskabel/
.
Dersom jeg har forstått dere andre riktig, kan det altså være en 20A-kurs likevel, men altså enfas og ikke trefas. Såvidt jeg forstår tåler egentlig ikke en slik skjøteledning 20A, kun 16. Spørsmålet mitt blir selvsagt da: Hvor farlig er dette? Vi kommer maks til å ha fire vannkokerelementer i samtidig, altså to på hver kurs. De er på 2 - 2,2 kW hver, så de kommer til å trekke (4 000 W * / 230V) = 17,4A, som altså er innenfor hva kursen tåler, men litt mer enn hva ledningen tåler. Går dette bra? Vil gjerne ha innspill før jeg farer av gårde til Biltema for å kjøpe et par kabler.
Det er en CEE kontakt type enfas
og kabelen du har funnet på Biltema passer.
Men det skal derimot ikke være en 20A kurs, da merkestrømmen til CEE kontaktene også følger standard rundstift norm, dvs at den mest sannsynlig er 16A. (Det finnes enfas kontakter som tåler mye mer) den eneste måten å finne ut av dette er å sjekke i sikringsskapet. Hvis det er UZ elementer (skrusikringer) er 16A grå og 20A blå bakpå.
En vanlig skjøteledning på 1,5mm2 skal belastes med maks 16A enfas i følge Cenelec normen, 2,5mm2 25A enfas osv. Belastningen synker hvis det er snakk om trefas.
2,2kW tilsvarer 10A enfas (2200/230=9,56A)
2,2*2=4200w--> 4200/230=18,26A.
Personlig ville jeg kanskje ikke belastet en 1,5mm2 kabel med så høy effekt over en lengre periode... Om det er farlig? Ikke egentlig, men det er vel heller ikke nødvendig å friste lykken..
Første bud; sjekk hvor stor kursen er. Hvis du trenger hjelp til å bestemme hva du skal bruke kan du sende meg en PM.
Robin
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland
Praha 2007
«
Svar #16 på:
man 4 okt 2010, 20:54:19 »
Hvis opplegget er fagmessig er det ikke noe å tenke på, kobler du til for mye ryker sikringen, du som bruker/eier skal ikke trenge å beregne dette, bare passe på at det er iorden. (dvs. bl.a. ikke legge opp selv noe)
En skjøteledning, en kabel som ikke er fast opplagt blir gjerne sikret ett hakk opp fordi den har bedre kjøling, 1,5 kv.mm. sikres med 16 A, 2,5 med 20 A, osv.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #17 på:
man 4 okt 2010, 20:57:28 »
Jeg tror jeg har lest et sted at de
vannkokerelementene
ofte trekker litt varierende effekt. Ser nå at de er 2 000W, ikke 2 200 som jeg sa. Dersom de trekker litt mindre enn 2 000 i tillegg, er det ikke snakk om særlig mye mer enn 16A. Men takk for tipset Robin, jeg skal sjekke kursen, bare jeg finner ut hvor sikringsskapet er.
Takk for hjelpa!
Loggført
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #18 på:
søn 10 okt 2010, 23:17:21 »
Hei folkens. I dag skulle vi brygge, men støtte på trøbbel. Kablene jeg hadde kjøpt (nesten denne:
) passet ikke! Støsplene i veggen var av veldig lignende type, men større - altså selve plastdelen som sto i veggen var større enn kabelpluggen jeg hadde kjøpt. Det så også ut som om de hadde to tykke og en smal plugg, og ikke omvendt slik den kabelen jeg har kjøpt hadde. Kontaktene er blå.
Jeg var i samme slengen innom sikringsskapet, og fikk bekreftet av lista i sikringsskapet at disse kursene er 20A. Noen som har noen anelse om hva slags kabler jeg trenger? Vi greier oss forsåvidt hvertfall nesten med 16A, men vi er avhengige av å finne en plugg som faktisk passer og kan gi oss vanlige kontakter ut av disse pussige kontaktene... Hjelp!
(hadde tenkt til å brygge i morgen, må få kjøpt kablene i morra!)
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #19 på:
søn 10 okt 2010, 23:35:53 »
Det er ikke det at du har 16 Amp og skulle hatt 32 Amp plugg/støpsel ?
Les av hva som står på kontakten
(kontakten er den som står på veggen og støpselet er det du plugger i)
Står det 332 er det en 3 fase 32 ampere kontakt, det kan i tillegg stå 9h, det betyr bare at jordingspluggen er plasert klokka 9.00 og er ikke interesant.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #20 på:
søn 10 okt 2010, 23:55:05 »
Etter å ha lest igjennom på nytt ser det ut som at du har to enfasekurser på 20 A med industrikontakter, da må du sette på støpsel og kabel som passer på utstyret ditt eller bygge et skap med sikringer for 16 A, tviler på at du får det ferdig, eller aller enklest, sette på vanlige stikkontakter og sikre ned til 16 A.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Rognan, Nordland
«
Svar #21 på:
man 11 okt 2010, 08:55:49 »
Den kabelen dere har kjøpt skal plugges inn i en standard rundpinnekontakt og gi ett 1-faset CEE samt ett jordet schuko-uttak (i følge teksten). Noe annet bruk enn dette er jo direkte livsfarlig da dere har et "live" støpsel som ligger og slenger.
Kan du ta bilder av kontakten på veggen? Har den pinner eller hull?
Loggført
APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #22 på:
man 11 okt 2010, 12:02:09 »
Skjønner at forklaringene mine ikke er så lette å forstå - det skyldes at jeg ikke har så mye peiling. For å prøve å oppklare: Det jeg lurer på nå er om det finnes to forskjellige størrelser på støpslene for 16A, blå, klossete kontakter. Den kabelen jeg har kjøpt har for lite støpsel. Hvor kan jeg i såfall finne et støpsel i riktig størrelse?
Loggført
Lars
Styremedlem
Utlogget
Trondheim
«
Svar #23 på:
man 11 okt 2010, 12:09:39 »
Tror du gjør lurt i å få med deg en elektriker til å se på dette, det er en grunn til at du ikke kan bruke vanlige stikk.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #24 på:
man 11 okt 2010, 12:12:53 »
Slik jeg forstår det er kontaktene du snakker om sikret med 20 A, da skal det ikke være montert en 16 A kontakt på disse kursene, og siden du har et 16 A støpsel og det er for lite må det da være en 32 A kontakt.
16 A rundstiftkontakter finnes i to størelser, men det er fordi de finnes i to og tre fase.
Bilde og elektriker er foreslått, bilde er foreløpig det billigste.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #25 på:
man 11 okt 2010, 12:36:36 »
Jeg skal ta bilde og poste her så snart som mulig.
Kan det hende at de har brukt en 32A-kontakt, selv om det bare er 20A-kurser? Ville det i såfall vært mulig å bruke en koble en 32A-kontakt på overgangskabelen fra Biltema, og så sørge for at man ikke trekker mer enn 16A? På sikt vil det vel da være bedre å nedskalere kursen til 16A, men det vil sannsynligvis ta litt tid...
Eduard / Lars / Espen: Hvordan gjorde egentlig dere dette da dere holdt til på dette rommet?
Tusen takk for hjelpen, alle sammen.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #26 på:
man 11 okt 2010, 12:48:06 »
Sitat fra: Martin E på man 11 okt 2010, 12:36:36
Kan det hende at de har brukt en 32A-kontakt, selv om det bare er 20A-kurser?
Ja, 20 A stikk av denne sorten finnes ikke.
Sitat fra: Martin E på man 11 okt 2010, 12:36:36
Ville det i såfall vært mulig å bruke en koble en 32A-kontakt på overgangskabelen fra Biltema, og så sørge for at man ikke trekker mer enn 16A? På sikt vil det vel da være bedre å nedskalere kursen til 16A, men det vil sannsynligvis ta litt tid...
Eduard / Lars / Espen: Hvordan gjorde egentlig dere dette da dere holdt til på dette rommet?
Tusen takk for hjelpen, alle sammen.
32 til 16 A betinger at det er et skap/boks med sikringer i mellom.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #27 på:
man 11 okt 2010, 12:54:19 »
Takk, Oddvar. Det betyr at jeg må ha en eller annen slags byggsentral med sikringer (
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Byggsentral-3-fase-230-V/
) i mellom. Jeg finner imidlertid bare slike med trefas-inngang, og det er bare enfasekurs som ligger i rommet. Noen som veit om det finnes noe sånt sikringssystem for enfasekurser? Og må jeg i såfall ha to slike bokser, en for hver av kursene? Kan bli dyrt, detta her...
Loggført
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #28 på:
man 11 okt 2010, 13:09:58 »
Nå har vi et lite problem her... Til tross for flere forsøk, har du ikke klart å entydig forklare hva slags kontakter og kurser det er du har. Da trenger vi, minimum, bilder av og nøyaktige mål på kontaktene. Uten det er det ikke mulig å si hva du trenger eller ikke trenger.
Jeg vil uansett anbefale et kort besøk av en elektriker eller vaktmester, dersom du ikke føler du har nødvendig kompetanse.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #29 på:
man 11 okt 2010, 13:14:23 »
Er dette ditt hus, som du vil bruke penger på ?
Hva trenger du av efekt, eller, hvor mye utstyr har du ?
(nytt inlegg kom
)
Hva har du av uttak pr. nå ? (2 stk. 2/20 A har vi fått med oss)
Loggført
S. Oddvar Demmo
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
«
Svar #30 på:
man 11 okt 2010, 13:28:08 »
Jeg fant et bilde med oppsettet til Den Gyldne Draabe slik det er i dag. Forhåpentligvis hjelper det oss videre.
Når du zoomer inn på bildet så ser man det som jeg lastet opp separat. Der står det noe sånt som
Philip Hauge (H)
AVS 232-6
200-250 V
32 A
O 028.jpg
(870.15 KB, 2272x1704 - vist 145 ganger.)
stikk.jpg
(58.42 KB, 606x426 - vist 148 ganger.)
Loggført
Arnold Schwarzenegger
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #31 på:
man 11 okt 2010, 13:42:14 »
Sitat fra: Eduard på man 11 okt 2010, 13:28:08
AVS 232-6
Som betyr at det er et 2 faset stikk på 32 A (i dette tilfellet sikret med 20 A)
6 tallet betyr at jordingen er plasert kl. 06.00
Jeg har aldri sett ferdige fordelingsskap som er to(en) faset, men men..
Her kan det da kjøpes STØPSEL og evt. kabel som passer hvis utstyret takler det.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
«
Svar #32 på:
man 11 okt 2010, 13:44:07 »
Her er linken til produsenten av selve veggkontakten:
http://www.philiphauge.no/frameset_katalog.asp?Kap=2&ID=Stikkontakt_32A&Sok=2979
Nå gjelder det altså å finne stikk. Jeg har sjekket sidene til CO og Biltema, men det virker som om de ikke har denne. Ta evt kontakt med
Espen
for å få detaljer fra selve stikket som sitter i denne kontakten.
Loggført
Arnold Schwarzenegger
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #33 på:
man 11 okt 2010, 14:31:18 »
Tusen takk for bildet Eduard - og beklager til dere andre som har måttet lide dere gjennom mine upresise og ufaglige beskrivelser. Jeg hadde tenkt til å ta bilder i dag, men da slipper jeg det, for det er de kontaktene som Eduard har lagt ved bilde av.
@Oddvar: Vi holder til på Studentersamfunnet Chateau Neuf på Majorstua, på et kontor der. Det kontoret ble tidligere benyttet av Oslostudentenes hjemmebryggerlaug, som fikk lagt inn kontaktene. Derfor er det litt mer kronglete enn hvis vi hadde vært hjemme hos meg dersom vi skal få inn elektriker eller lignende - huset er svært med et stort elektrisk anlegg, og det må nok via noen andre styrer eller ansvarspersoner for å få gjort endringer på det elektriske opplegget. Vi hadde derfor håpet å slippe dette.
For å oppsummere anlegget og vårt behov:
Vi har to kurser på 20A.
Disse har 32 amperes enfasede støpsler (232-6), slike som dette:
http://www.philiphauge.no/frameset_katalog.asp?Kap=2&ID=Stikkontakt_32A&Sok=2979
.
Vi har tenkt til å kjøre 4 000 watt på hver av kursene. Dette skulle trekke 4 000 W / 230 V = 17,4A. Vannkokerelementene bruker vanlige stikkontakter.
Om mulig vil vi finne en løsning uten å måtte rigge om på det elektriske anlegget.
Jeg håper dette var lettere å forstå. Finnes det noen løsning? Hvordan?
Tusen takk for alle dere som har tatt dere tid til å forsøke å hjelpe meg på tross av upresise forklaringer.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #34 på:
man 11 okt 2010, 14:42:11 »
Vil tro løsningen da er støpsler og passende kabel.
Vet ikke hva du har på utstyret ditt men det skulle i hovedsak holde å bytte støpsel.
http://elby.no/Stoepsel-og-skjoetekontakt-industri/Stoepsel-rundstift/Stoepsel-Rundstift-1-FAS-216-6-230V-Blaa
Loggført
S. Oddvar Demmo
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #35 på:
man 11 okt 2010, 14:56:36 »
Sitat fra: Oddvar Demmo på man 11 okt 2010, 14:42:11
Vil tro løsningen da er støpsler og passende kabel.
Så jeg kan kjøpe et 32A-støpsel og montere i stedet for det 16A-støpselet på
overgangskabelen
jeg allerede har kjøpt? Vil denne kabelen tåle 17,4A?
Huff, dette ble mer kronglete enn jeg hadde håpet. Ser ut som om vi må utsette brygginga i dag også...
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #36 på:
man 11 okt 2010, 15:13:54 »
Da får du en stikkontakt for maks 16 A som er sikret med 20 A, det er ikke helt lovligog du får litt styr med å finne de rette faselederne du skal bruke.
Men bytter du ut støpselet på utsyret ditt til et 32 A og bruker 2,5 kabel så er du trygg der du er nå, men det er like ulovlig, du kan jo plugge det inn et sted det er sikret med 32 A
Det blir litt bobbob hvis du ikke bygger om anlegget eller utstyret helt.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #37 på:
man 11 okt 2010, 15:33:38 »
Tusen takk for hjelpen, Oddvar, selv om jeg ikke helt fikk de svarene jeg skulle ønske.
Slik jeg forstår deg så vil det være trygt å sette på en 32A støpsel på overgangskabelen jeg har, så lenge vi ikke kobler denne til en 32A-kurs?
Jeg får ta en prat med vaktmester på huset. Et alternativ er jo å nedskalere kursene til 16 A og bytte ut kontaktene? 16 ampere-kurser vil vel tålet 17,4A uten å ryke, og så slipper vi å ha egne sikringer inne hos oss? Jeg antar at man må bygge om et eller annet i sikringsskapet for å gjøre denne nedskaleringen...
Alternativt kunne vi kjørt en eller annen form for byggsentral med sikringer inne hos oss, men dette virket ganske dyrt, og dessuten har jeg ikke funnet noen sånne med 32A enfas inngang. bare trefas...
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #38 på:
man 11 okt 2010, 15:49:05 »
Ja, snakk med vaktmesteren, er det patronsikringer koster det en tier å sikre ned til 16 A, verre er det hvis det er automater.
Byggsentral kan også være løsningen, men den må bygges om som du har funnet ut, den finnes ikke i annet enn 3 fase.
Ta med deg vaktmesteren og vis han alt, kan hende han er elektriker, ganske vanlig det, og da liker han øl og
Loggført
S. Oddvar Demmo
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #39 på:
man 11 okt 2010, 15:54:18 »
Det er gammeldagse skrusikringer. Betyr det at vi egentlig bare kan putte inn 16A-sikringer og bytte ut kontakten med en 16A-type uten å gjøre ytterligere endringer?
Tusen takk for hjelpa. Nå skal jeg opp og preike med vaktmester.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #40 på:
man 11 okt 2010, 18:25:52 »
Ja nesten, kjekt å skifte bunner i sikringsholderen også, det var de jeg antydet kostet en tier, du må skifte til grå bunner (vaktmesterjobb) som betyr 16 A, nå er det blå (?)
Loggført
S. Oddvar Demmo
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #41 på:
man 11 okt 2010, 23:30:31 »
Hvis denne kan være til hjelp
Belastningstabell_gummikabel.tiff
(91.34 KB, 706x506 - vist 115 ganger.)
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #42 på:
man 11 okt 2010, 23:41:53 »
Jo, takk for den, ser at jeg ikke overbelastet 185 kvadraten
Mannen vår trenger 4 mm2 for å sette på 32 A støpselet og dermed få det lovlig, men det har han neppe.
Gå for 16 A sikringer, det er tross alt kurante varer.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #43 på:
tir 12 okt 2010, 00:01:34 »
Sitat fra: Oddvar Demmo på man 11 okt 2010, 23:41:53
Jo, takk for den, ser at jeg ikke overbelastet 185 kvadraten
Mannen vår trenger 4 mm2 for å sette på 32 A støpselet og dermed få det lovlig, men det har han neppe.
Gå for 16 A sikringer, det er tross alt kurante varer.
Problemet hvis de belaster over 16A er jo eventuelt Schuko kontaktene som antakeligvis er på elementet og i den ene enden av overgangen.. Med mindre man sikrer ned til 16A.. Men på den annen side er det rart at en leverandør skulle montert på standard schuko-støpsel på noe som trekker over 16A..
Kanskje det ikke har vært montert noe støpsel på kabelen til elementet? I så fall kunne de jo bare montert på en rundstift plugg 232 6h.....
Loggført
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #44 på:
tir 12 okt 2010, 08:17:05 »
Det er euro-kabler med schuko-kontakter på elementene. Vi har 3 stykker i hver av tankene, og planleger å kjøre maks fire av dem om gangen.
Jeg tror jeg heller mot å sikre ned til 16A - skal snakke med teknisk-folkene i dag, de var ikke på jobb når jeg var der i går.
Tusen takk for all hjelp!
Loggført
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #45 på:
tir 12 okt 2010, 16:12:34 »
Da kan det jo kanskje være like greit å få byttet rundstift kontaktene til vanlige stikk, når dere allikevel skal sikre ned...?
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Praha 2007
«
Svar #46 på:
tir 12 okt 2010, 16:22:29 »
Det var slik jeg mente det, totalkostnadene blir stort sett det samme, i tilegg til at det blir sikkert og enkelt.
Loggført
S. Oddvar Demmo
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #47 på:
tir 12 okt 2010, 18:42:32 »
Sitat fra: Regin Smiður på tir 12 okt 2010, 16:12:34
Da kan det jo kanskje være like greit å få byttet rundstift kontaktene til vanlige stikk, når dere allikevel skal sikre ned...?
De skal uansett ha elektriker til å se på det, så jeg kommer til å foreslå det. Bedre til senere brukere av rommet også. Men uansett, rundstift funker også for oss, så jeg lar dem årne det slik de synes er best.
Det skulle komme noen å se på det i overimorgen.
Loggført
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #48 på:
tir 12 okt 2010, 21:41:28 »
Sitat fra: Martin E på tir 12 okt 2010, 18:42:32
Sitat fra: Regin Smiður på tir 12 okt 2010, 16:12:34
De skal uansett ha elektriker til å se på det, så jeg kommer til å foreslå det. Bedre til senere brukere av rommet også. Men uansett, rundstift funker også for oss, så jeg lar dem årne det slik de synes er best.
Det skulle komme noen å se på det i overimorgen.
Såååå lenge til
Loggført
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #49 på:
tir 12 okt 2010, 21:56:33 »
Det er akkurat det samme jeg tenkte. Vil brygge... la meg se... NÅ!
Loggført
Sider:
1
2
3
4
[
Alle
]
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Utstyr
| Emne:
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Norbrygg og generelt
-----------------------------
=> Styret informerer
=> Om forumet
=> Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter
===> NM i hjemmebrygging
===> Juleølkonkurransen