Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 04:00:21

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: renhold? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: renhold?  (Lest 2427 ganger)
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« på: man 18 okt 2010, 22:28:23 »

Hva er det man må ha for å rengjøre ting på riktig måte?
Ser man nevner både starsan, klor og gudene vet hva.. Er litt skeptisk til klor da

Men hva bør rengjøres med hva? (og hvorfor?)

Loggført
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #1 på: man 18 okt 2010, 22:31:26 »

Vi vasker det meste med såpe og Star San. Spesielt skitne og kritiske ting (slik som flasker) tar vi med kaustisk soda og star san. Har aldri opplevd en infeksjon, tror jeg.
Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #2 på: man 18 okt 2010, 23:08:55 »

Sterkrens fra PetitAgentur til alt, kaustic soda kun når jeg kjøper pantflasker på butikken Evil
men også skylling med mye varmt vann rett etter bruk av utstyr gjør jobben yes
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #3 på: tir 19 okt 2010, 11:43:45 »

Jeg bruker zalo, kaustisk soda og oppvaskmaskinmiddel til rengjøring. PBW er på veg. Til desinfisiering bruker jeg hovedsakelig jodofor, supplert med noe star san og varmebehandling.

En liten ting med kombinasjonen basiske rengjøringsmidler (dvs veldig mange) og star san, er muligheten for at minimale rester av rengjøringsmidler kan heve pH i desinfiseringsveska nok til at den kan blir ineffektiv. Jeg mistenker ihvertfall kombinasjonen vask med kaustisk soda og desinfisering med star san for å ha vært medvirkende da jeg fikk infeksjon i et par brygg.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #4 på: tir 19 okt 2010, 12:09:08 »

PBW er litt dyrt, men et rett og slett fantastisk vaskemiddel! Selv utblandet i kaldt vann løser det opp ca. alt som er av dritt og lort. Hvis man spyler utstyret relativt rent før man dynker det i PBW kan løsningen brukes om og om igjen. Jeg bruker samme løsningen mange ganger på fat, bryggeustyr og flasker så lenge den ser relativt ren ut.
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #5 på: tir 19 okt 2010, 12:22:10 »

Jeg bruker zalo, kaustisk soda og oppvaskmaskinmiddel til rengjøring. PBW er på veg. Til desinfisiering bruker jeg hovedsakelig jodofor, supplert med noe star san og varmebehandling.

Betyr det at det er safe å bruke oppvaskemaskinen til å vaske endel av utstyret? (Fortrinnsvis uten glansmiddel... )
Loggført
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #6 på: tir 19 okt 2010, 12:39:34 »

Oppvaskmaskin er god knall til det man får plass til. Men man bør desinfisere etterpå. 

Jeg bruker stort sett kun lut som vaskemiddel og Star-San for desinfeksjon. Sistnevnte er bare å spraye på og ikke skylle av.

Rengjøring og desinfisering er forresten 2 forskjellige ting; Og begge disse må utføres nøye for et godt resultat.
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #7 på: tir 19 okt 2010, 12:41:42 »

3kg Kaustisk soda koster ca 100-lappen på Biltema, og rocker som bare det dersom man bløtlegger over natten. Det svir også noe jævlig på hendene, og anbefaler derfor vernebriller og hansker. Selv fyller jeg 30liters gjæringskar med glovarmt vann fra springen med 1-2dl kaustisk som jeg lar stå over natten, det blir rent og pent. Latskap er en dyd når det gjelder vasking, derfor lar jeg det stå over natten (null skrubbing).
Loggført

Humle er nam
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #8 på: tir 19 okt 2010, 12:42:44 »

Jeg vasker alt med en gang, så desinfiserer jeg det når jeg skal bruke det. Elsker StarSan fordi det blir så kult skum :-)
Loggført

Humle er nam
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #9 på: tir 19 okt 2010, 12:43:45 »

Starsan skal altså bare sprayes på og ikke skylles av?, menne. skum?, hva skjer da?, ble litt forvirret her, men skjønner det sikkert en dag Smiley
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #10 på: tir 19 okt 2010, 12:50:25 »

StarSan skummer godt, og i USA sier de "don't fear the foam"... Jeg skyller ikke, heller bare ut starsan, og da henger det igjen litt skum på veggene.
Loggført

Humle er nam
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #11 på: tir 19 okt 2010, 12:52:26 »

Sjekk denne linken: http://www.homebrewtalk.com/f85/stupid-starsan-tricks-why-you-shouldnt-fear-foam-127044/index2.html

Loggført

Humle er nam
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #12 på: tir 19 okt 2010, 13:02:26 »

stilig Smiley, men det jeg sliter med å forstå er at man ikke skal skylle bort dette før man brygger i det.. hm.. heller ikke vørteret rett i et skummende gjærkar vel?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #13 på: tir 19 okt 2010, 13:04:25 »

Skummet utgjør, når skummet demper seg, bare en liten mengde med væske. Attpåtil så er væsken syrlig og matvaregodkjent. Og noen få dråper av det der i et gjæringskar med over 20 liter med vørter påvirker ølet neppe. Ja, det er rart, men det funker bra. Smiley
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #14 på: tir 19 okt 2010, 13:06:08 »

Ser at Starsan er utsolgt fra VinOgBar da.. typisk.. agh..
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #15 på: tir 19 okt 2010, 13:19:01 »

Du kan fint drikke utblandet StarSan, smaker litt som syrligheten i brus. Det stemmer også godt for StarSan inneholder fosforsyre som du finner i brus, fosforsyre er ikke farlig å drikke utblandet riktig.
Loggført

Humle er nam
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #16 på: tir 19 okt 2010, 13:21:01 »

ah, flott Smiley får bare la det skumme da:)
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #17 på: tir 19 okt 2010, 13:27:22 »

MEN, OBS! StarSan på kjøkkenbenken kan også være en grei påminnelse om hvorfor fosforsyre brukes til etsing i gravsteiner.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #18 på: tir 19 okt 2010, 13:58:35 »

Eller du kan putte en tann i et glass med cola, da er det ikke mye igjen :-)
Loggført

Humle er nam
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #19 på: tir 19 okt 2010, 14:00:02 »

Jo,  men tror ikke du skal bruke cola til renhold da..
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #20 på: tir 19 okt 2010, 14:12:13 »

Jo,  men tror ikke du skal bruke cola til renhold da..

Kanskje ikke, men det inneholder fosforsyre.. Får putte tannen min i et glass utblandet StarSan :-)
Loggført

Humle er nam
TerjeK
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kristiansand

Vis profil
« Svar #21 på: tir 19 okt 2010, 14:18:10 »

Sterkrens fra Petit Agentur er et greit alternativ hvis du ikke får tak på StarSan. Er vel endel rimeligere også. (Men det skummer ikke, noe som er en fordel med StarSan pga. økt/bedre kontaktflate).
Det er rett og slett bare konsentrert fosforsyre (85%). Blandes ut med 1ml per liter for og oppnå en pH på 2.
Trenger ikke skylle etter bruk. Litersflaska det kommer i varer leeenge. Smiley
Loggført

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #22 på: tir 19 okt 2010, 14:28:27 »

aha, så den vil fungere på samme måte ?, så blande ut dette og ha i sprayflaske kan benyttes for å rengjkøre?
Loggført
TerjeK
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kristiansand

Vis profil
« Svar #23 på: tir 19 okt 2010, 14:39:56 »

Jepp! Dvs. det brukes for å desinfisere. Du må selvsagt grovvaske skitt fra gjæringskar/flasker osv. og skylle dette ut først.

På bryggedagen pleier jeg å fylle en gjæringsdunk med utblanda sterkrensløsning som jeg hiver oppi slanger, gjærlås, røresleiv og alt annet som kan komme i kontakt med vørteren etter kok.
Gjør det samme med gjæringsdunken jeg skal ha vørteren oppi. Setter på lokket og rister litt slik at alt får kontakt med blandingen.

Du kan selvsagt også bruke en sprayflaske til desinfisering. Gjerne med litt sterkere oppløsning for kortere kontakttid. Bare pass på hvor du sprayer, så det ikke blir liggende sterkrens på kjøkkenbenken over natta Wink

Loggført

Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fana,Bergen

Vis profil
« Svar #24 på: tir 19 okt 2010, 14:43:54 »

Har ødelagt kjøkkenbenken. Sølte litt med rein sterkrens... Dette er ikkje måten å bli populær på i heimen.
Loggført

Work is the curse of the drinking class.
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #25 på: tir 19 okt 2010, 14:44:33 »

Jo,  men tror ikke du skal bruke cola til renhold da..

StarSan er ikke ren fosforsyre, men en kombinasjon av fosforsyre og andre syrer, som til sammen har en virkning som er desinfiserende. Å bruke ren fosforsyre blandet ut til samme pH som StarSan er langt fra like effektivt.
Loggført

TerjeK
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kristiansand

Vis profil
« Svar #26 på: tir 19 okt 2010, 14:48:00 »

Har ødelagt kjøkkenbenken. Sølte litt med rein sterkrens... Dette er ikkje måten å bli populær på i heimen.
Auda Sad

Jeg bruker ei 10ml målesprøyte jeg kjøpte på apoteket når jeg skal måle opp ren sterkrens. Bruker oppvaskhansker også, siden sterkrens har en pH på 1 i konsentrert form.
Hverken hender eller kjøkkenbenker liker konsentrert fosforsyre Wink
Loggført

gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #27 på: tir 19 okt 2010, 14:53:17 »

Når det gjelder renhold, så finnes det flere gode alternativer, men for desinfisering, så er min konklusjon at alle midlene som man kan bruke er noe svineri. De etser, lukter, bleker, svir, farger og er generelt påsatt advarselsmerker. Jeg har landet på jodofor blandet litt sterkt og skylling med kokende vann etterpå som foretrukket metode. Min erfaring er at riktig brukt farger det lite av og har liten fare for å ødelegge omgivelsene.
Loggført

AndersBolager
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil
« Svar #28 på: tir 19 okt 2010, 14:59:42 »

Hei.

Jeg ville sjekke med data arket eller annen dokumentasjon (eller andre her på forumet) om sterkrens er anbefalt å spraye. Jeg bruker selv StarSan, men har fått inntrykk av at der er skumminga som gjør det egnet til påspraying. Hvis sterkrens løsningen renner av for fort, er det mulig den ikke rekker å gjøre jobben sin over hele kontaktflata.

Hilsen,
Anders
Loggført
TerjeK
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kristiansand

Vis profil
« Svar #29 på: tir 19 okt 2010, 15:11:41 »

Hei.

Jeg ville sjekke med data arket eller annen dokumentasjon (eller andre her på forumet) om sterkrens er anbefalt å spraye. Jeg bruker selv StarSan, men har fått inntrykk av at der er skumminga som gjør det egnet til påspraying. Hvis sterkrens løsningen renner av for fort, er det mulig den ikke rekker å gjøre jobben sin over hele kontaktflata.

Hilsen,
Anders

Av det jeg har sett i andre tråder rundt omkring så virker det som folk helst bruker sterkrens på sprayflaske til småting som de har glemt å desinfisere underveis. F.eks. skjeer o.l.
Og da gjerne med en sterkere blanding enn vanlig. (pH under 2).
Men det er kanskje folk her som har personlig erfaring med dette?

Selv lar jeg alt "småplukket" mitt ligge i en gjæringsdunk med sterkrensblanding med pH på ca 2 i 30+ minutter. Det burde vel være mer enn nok.. Aldri opplevd infeksjon i hvertfall Smiley

Står litt info om Sterkrens her: www.petit-agentur.no/vaskemidler.doc

Loggført

Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #30 på: ons 20 okt 2010, 07:19:10 »

Da har jeg bestilt utstyret og råvarene for förste gang og gleder meg enormt  skitbra Over til renhold. Jeg har bestilt Oxi desinfeksjonsmiddel, noen som har erfaring med denne og er den bra? Kanskje litt dumt å bestiller för jeg spör men men... Smiley
Loggført

Brygg på flaske: Sjokolade Stout, Weizen og Strong Kölsch (8%)
Brygg under gjæring: Kölsch 2
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #31 på: ons 20 okt 2010, 08:39:23 »

Det finnes dessverre leverandører her i Norge som selger mye rart. Jeg ville aldri brukt Oxy desinfeksjon i brygging før jeg visste 100% hva som er solgt til deg. Det som er litt skummelt er forvirringen som ofte oppstår rundt sterkrens, stoutrens, skylling, ikke-skylling, star-san, klor osv.
(Har erfaring med Oxy-produktene etter en tid i havbruksbransjen)

Regner med det er en av disse som er solgt til deg:
Oxy Des
Oxy Des er et flytende bredspektret sterkt desinfeksjonsmiddel. Velegnet for kalddesinfeksjon (cip-, bad-, tåkedesinfeksjon), utviklet for næringsmiddelindustrien (meieri, bryggeri, kjøtt, fjøfe, fisk, vegetabiler kalddesinfeksjon (cip-, bad-, tåkedesinfeksjon), i næringsmiddelindustrien. Velegnet til meieri, bryggeri, kjøtt, fjærfe, fisk, vegetabiler. NB! Konsentrat må behandles med varsomhet!

Oxy Des NT
Oxy Des NT er et flytende bredspektret sterkt desinfeksjonsmiddel, utviklet for måling ledningsevne. Velegnet for CIP-desinfeksjon, utviklet for næringsmiddelindustrien (meieri, bryggeri, etc). NB! Konsentrat må behandles med varsomhet!

Så er spørsmålet: Hvor mye skal dette blandes ut? Skal det eller skal det ikke skylles vekk? Og setter det smak på ølet?
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #32 på: ons 20 okt 2010, 08:55:21 »

Jeg synes iallefall Starsan fungerer utmerket. Lett og blande ut til rett løsning, gode indikatorer på om løsningen fortsatt er effektiv, helt ufarlig i utblandet løsning, no-rinse og høy skumdannelse for å komme til overalt hvor det er behov for desinfisering. Billig er det også hvis man handler litt på MoreBeer eller andre tilsvarende steder i USA Wink
Loggført
Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #33 på: ons 20 okt 2010, 09:24:34 »

Det er brygging.no som selger produktet og skriver fölgende:

Oxi desinfeksjonsmiddel, 1 kg

Svært effektivt desinfeksjonmiddel som ikke krever skylling etter desifisering. Virker på samme måte som Hydrogenperoksyd (H2O2) ved at oksygenatomer frigjøres og dreper bakterier og mikroorganismer, etterlater kun vann og oksygen. Dosering: 1 full spiseskje til 1 liter varmt vann

Loggført

gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #34 på: ons 20 okt 2010, 09:53:26 »

Jeg ser ikke det store problemet med å bruke produkter som ikke har vært gjennom en fordyrende runde med grossist- og detaljhandel i hjemmebryggermarkedet. Ofte er jo disse produktene uten både norsk bruksanvisning og europeisk godkjenning også.

Når det gjelder Oxy Des, så ser den ut til å kreve 30 minutter kontakttid, som jo kan være litt plundrete.
Loggført

Anders_1979
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ski

Vis profil
« Svar #35 på: ons 20 okt 2010, 09:55:41 »

Ok men kommer helt sikkert til å bruke litt klor også, särlig rundt kantene på gjöringskannen.
Loggført

neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #36 på: fre 22 okt 2010, 15:47:06 »

Agh, er det bare VinogBar som selger Starsan i Norge?, fant den på Humle.se, men de skal pinadø ha 310 SEK for frakt av en liten flaske..
Ifølge VinogBar er det vist litt i det blå når de får det på lager igjen..
Loggført
Leffe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsvinger

Vis profil WWW
« Svar #37 på: tir 7 des 2010, 15:15:26 »

Jeg følger opp denne! Noen som vet hvordan det er å ta inn starsan fra Sverige? Det er jo syre og greier, tar det lang tid? Begynner å miste litt tålmodighet med vinogbar. Eller ikke vinogbar,men fraktselskapet som blir brukt.
Loggført

The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want.
FrodeNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fredrikstad

Vis profil
« Svar #38 på: tir 7 des 2010, 15:33:44 »

Jeg følger opp denne! Noen som vet hvordan det er å ta inn starsan fra Sverige? Det er jo syre og greier, tar det lang tid? Begynner å miste litt tålmodighet med vinogbar. Eller ikke vinogbar,men fraktselskapet som blir brukt.

Når jeg bestiller fra Humlegård, så bruker jeg Poste Restante. Porto er billigere innen Sverige enn å få sendt  varene til Norge.
Bestilte starsan på søndag. Tirsdag kunne jeg hente varene.
Kongsvinger er vel ikke langt unna Sverige.
Loggført

As I near the end of mine pint, it is my obligation to get another one.
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #39 på: tir 7 des 2010, 15:46:02 »

Nå gikk det an å desinfisere før StarSan ble lett tilgjengelig også. Kan jeg få anbefale jodofor eller klorin? Det skader uansett ikke å veksle litt på hva man bruker, for å hindre oppbygging av resistens.
Loggført

neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #40 på: tir 7 des 2010, 16:24:30 »

Nå gikk det an å desinfisere før StarSan ble lett tilgjengelig også. Kan jeg få anbefale jodofor eller klorin? Det skader uansett ikke å veksle litt på hva man bruker, for å hindre oppbygging av resistens.

joda, men starsan virker å være gull for klodriker, jeg sitter med stoutrens (pH 13.7) og sterkrens (pH 1) og skjelver i buksa..
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #41 på: tir 7 des 2010, 18:24:40 »

joda, men starsan virker å være gull for klodriker, jeg sitter med stoutrens (pH 13.7) og sterkrens (pH 1) og skjelver i buksa..

Husk, vann i syre blir uhyre Evil Ellers så står jo blandingsforhold på, så det er jo ikke akkurat stress å bruke sterkrens heller.
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #42 på: tir 7 des 2010, 18:30:44 »

stress og stress, regner med det er bedre når man har brukt det litt, problemet er mer ukjente ting ang syre etc Smiley (Var ingen kløpper i kjemitimene)

på flaska står det 5L vann, 5ml sterkrens gir ph2.
For meg virker Ph2 fortsatt å være veldig lavt, vil jeg stikke hånda nedi det?, eller må jeg bruke hansker til alt?

20 liter vann, og 5 ml sterkrens gir Ph3, virker å være veldig konsentrert dette?

Men f.eks, hva er pH på en sitron til sammenligning?, eller cola?

Er bare det at dette er ukjente ting, så jeg vet ikke hvordan jeg skal/bør håndtere det uten å skape en katastrofe som gjør at jeg er litt redd, et lite kjemikurs hadde nok vært tingen Smiley

EDIT: Ser at lime er veldig syrt, 1.8-2
http://www.jackeden.com/tips/phmat.html

Og lime er jeg ikke redd for å håndtere, så det bør jo bety at jeg nesten kan drikke Sterkrens?? eller?
Loggført
TerjeK
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kristiansand

Vis profil
« Svar #43 på: tir 7 des 2010, 18:44:41 »

på flaska står det 5L vann, 5ml sterkrens gir ph2.
For meg virker Ph2 fortsatt å være veldig lavt, vil jeg stikke hånda nedi det?, eller må jeg bruke hansker til alt?

20 liter vann, og 5 ml sterkrens gir Ph3, virker å være veldig konsentrert dette?

Men f.eks, hva er pH på en sitron til sammenligning?, eller cola?

Cola har en pH på ca 2,5 og inneholder det samme som sterkrens: fosforsyre.
Blandet ut til en pH på 2 er ikke dette farlig å få på hendene (eller drikke for den saks skyld.. Bare husk på tannpussen etterpå Grin ).

Når det gjelder håndtering av sterkrens i konsentrert form så bør man være litt mer påpasselig. Får man litt på hendene går det bra så lenge man skyller kjapt i vann. Men øynene skal man holde langt unna!
Vil man være på den sikre siden kan man bruke gummihansker og vernebriller i det man blander ut løsningen.
Jeg bruker selv en 10ml sprøyte (fås på apotek for en femmer) for og måle opp og blande ut til en pH på ca 2.
Loggført

VegardB
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil
« Svar #44 på: tir 7 des 2010, 19:14:59 »

På ebay får man 0,5 L med starsan til under 200,- med frakt, så det er bare å løpe og kjøpe!
http://cgi.ebay.com/STAR-SAN-SANITIZER-CLEANER-STARSAN-HOMEBREW-PBW-BEER-/230536066350?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35ad05352e#ht_936wt_907
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #45 på: tir 7 des 2010, 19:15:39 »

Har noen bestilt slikt via ebay?, pleier vel å fungere særdeles dårlig?
Loggført
VegardB
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil
« Svar #46 på: tir 7 des 2010, 19:19:05 »

Om det er noen restriksjoner på å innføre noe sånt privat vet jeg ikke(men skulle ikke tro det?).
Å handle på ebay i seg selv har jeg imidlertid bare positive erfaringer med!
Loggført
Leffe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsvinger

Vis profil WWW
« Svar #47 på: tir 7 des 2010, 21:17:52 »

oi, her ble der aktivitet. og jeg som bare lurte på å sende fra Sverige Smiley men det er bra! jeg tror jeg kjører en runde med klor, husker også at Truels Prahl fra Ferm sa det med å bytte mellom desinfeksjonsmiddel. men jeg skal ha starsan fordet, så jeg bestiller fra Sverige tenker jeg. flott med så mye tilbakemeldinger!
Loggført

The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want.
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #48 på: tir 7 des 2010, 21:23:24 »

Om det er noen restriksjoner på å innføre noe sånt privat vet jeg ikke(men skulle ikke tro det?).

Er restriksjoner på endel varer, f.eks alkohol(inkl parfyme), og andre vesker, og ofte så gidder man ikke å sende pga masse styr med det.
Mulig andre har erfaringer på dette?

Å handle på ebay i seg selv har jeg imidlertid bare positive erfaringer med!

Ebay fungerer bra ja, har handlet mye der, men vurderer jo hva jeg kjøper først da:)
Loggført
Leffe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsvinger

Vis profil WWW
« Svar #49 på: tir 7 des 2010, 21:32:11 »

en på Vin og Bar sa at fordi det var det det er, sikkert syre da, så måtte det sendes med båt. at det var derfor det tok så lang tid. skjønner ikke  helt hvorfor det ikke skulle kunne sendes med fraktfly men...
Loggført

Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #50 på: tir 7 des 2010, 21:42:33 »

en på Vin og Bar sa at fordi det var det det er, sikkert syre da, så måtte det sendes med båt. at det var derfor det tok så lang tid. skjønner ikke  helt hvorfor det ikke skulle kunne sendes med fraktfly men...
Det er nok en generell regel for kjemikalier. Om ett kjemikalie skulle gå lekk trenger det ikke nødvendigvis å være kritisk, men om du har to kjemikalier som lekker, og de i tillegg er uvenner. Da snakker vi plutselig stygg sak.
Loggført

neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #51 på: tir 7 des 2010, 22:08:32 »

Det er det samme om du bestiller parfyme også, må sendes med båt, og derfor gjør man det ikke. (vel, noen driter i det, og gjør det allikvel, men skjer det noe.. vel.. da har noen et seriøst problem)

I lasterommet på et fly så er vel ting mer utsatt for trykkforandringer også enn i kabinen, så du skal ikke se bort ifra at man ikke vil ta noen sjangser.

Det man kanskje burde bestilt nye varer litt før man gikk tomt på lager er så sin sak Smiley
Loggført
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #52 på: tir 7 des 2010, 22:32:30 »

Vi har flere ganger bestilt Starsan fra MoreBeer.com. De sender med fly, og det går helt fint Smiley
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #53 på: tir 7 des 2010, 23:09:50 »

ah, supert, bestiller dere små eller store flasker da?, og frakta er typisk?
Vil bestille noe slikt, men har skippa det siden jeg antok starsan også var en vanskelig sak.
Loggført
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #54 på: ons 8 des 2010, 09:01:10 »

Jeg fikk 4 liter fra MoreBeer i forrige uke - via Jetcarrier.  De fleste andre nettbutikkene har restriksjoner på Starsan og flyfrakt, sikkert pga frykt for erstatningskrav om det skulle skje noe.  Det gikk bra i mitt tilfelle, men vær obs på at du utsetter deg for en viss risiko.  Jetcarrier har nokså klare advarsler mot slikt.

Dere østpå er jo flinke med fellesbestillinger.  Hva med en pall direkte fra produsent? Tror de heter Five Star Chemicals e.l.  Så kan vi mer sidrompa vestlendinger sende en pansret bil over fjellet for å ta med noen flasker tilbake hit....
Loggført

mvh Trygve
olavni
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tromsø

Vis profil
« Svar #55 på: ons 8 des 2010, 15:09:28 »

Men hvorfor i herrens navn klarer ikke Vinogbar å få inn Starsan?? (i tillegg til en REKKE andre varer - jeg måtte bare gi opp å bestille derfra...) Det kan da ikke være SÅ vanskelig? De har jo vært frie i ukesvis, og ingentig ser ut til å komme inn igjen.

Er Iodophor det beste "ikke-skyll" alternativet med desinfiserende egenskaper?

Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #56 på: ons 8 des 2010, 19:14:35 »

Vet ikke, men jeg endte opp med å kjøpte Sterkrens fra Petit, skal også være slik at du slipper å skylle..
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #57 på: ons 8 des 2010, 22:24:49 »

Men hvorfor i herrens navn klarer ikke Vinogbar å få inn Starsan?? (i tillegg til en REKKE andre varer - jeg måtte bare gi opp å bestille derfra...) Det kan da ikke være SÅ vanskelig? De har jo vært frie i ukesvis, og ingentig ser ut til å komme inn igjen.

Vin og Bar en bra butikk, med god service og fin rabatt for betalende NB medlemmer. Iløpet av de siste årene har de tatt inn mange nye varer, og det har blitt arrangert fordelaktige fellesbestillinger gjennom dem. Det er mulig at de har hatt noen problemer med leveranser eller leverandører, eller at de trenger å gjøre noe med bestillingsrutinene sine. Du kan jo sende en vennlig epost til dem og spørre?

Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av, med store bokstaver, at Vin og Bar er en useriøs bedrift som ikke klarer å gjøre bestillinger en gang. Min opplevelse av butikken er motsatt, og derfor skrev jeg dette Smiley

- Bjarte
Loggført

olavni
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tromsø

Vis profil
« Svar #58 på: ons 8 des 2010, 22:35:06 »

Vin og Bar en bra butikk, med god service og fin rabatt for betalende NB medlemmer. Iløpet av de siste årene har de tatt inn mange nye varer, og det har blitt arrangert fordelaktige fellesbestillinger gjennom dem. Det er mulig at de har hatt noen problemer med leveranser eller leverandører, eller at de trenger å gjøre noe med bestillingsrutinene sine. Du kan jo sende en vennlig epost til dem og spørre?

Når jeg leser innlegget ditt får jeg inntrykk av, med store bokstaver, at Vin og Bar er en useriøs bedrift som ikke klarer å gjøre bestillinger en gang. Min opplevelse av butikken er motsatt, og derfor skrev jeg dette Smiley

- Bjarte

Jeg synes det skal mer til enn evt litt rot med interne bestillingsrutiner før jeg vil kalle det en useriøs bedrift - så det vil jeg ikke kalle dem. Men som ny kunde gjør man sine tanker når 8 av 13 varer jeg ønsker å kjøpe hos dem, har vært utsolgt i 1-2 måneder. Har kontaktet dem på epost, og de skylder på en treg leverandør nede i Belgia. Ikke vet de noe om når de får varene heller.

Men har ikke gitt dem opp ennå! Wink  

Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #59 på: ons 8 des 2010, 22:36:58 »

Jeg synes det skal mer til enn evt litt rot med interne bestillingsrutiner før jeg vil kalle det en useriøs bedrift - så det vil jeg ikke kalle dem. Men som ny kunde gjør man sine tanker når 8 av 13 varer jeg ønsker å kjøpe hos dem, har vært utsolgt i 1-2 måneder. Har kontaktet dem på epost, og de skylder på en treg leverandør nede i Belgia. Ikke vet de noe om når de får varene heller.

Er dette varer som er merket som på lager i nettbutikken?

Jeg er enig i at de kunne være flinkere til å fjerne varer fra nettbutikken, men ellers opplever jeg dem som serviceinnstilte og seriøse.
Loggført

olavni
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tromsø

Vis profil
« Svar #60 på: ons 8 des 2010, 22:39:00 »

Jeg er enig i at de kunne være flinkere til å fjerne varer fra nettbutikken, men ellers opplever jeg dem som serviceinnstilte og seriøse.

Det er varer som står i "0", og som har stått i "0" over svært lang tid. Mange uker.

Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #61 på: ons 8 des 2010, 22:42:48 »

Det er varer som står i "0", og som har stått i "0" over svært lang tid. Mange uker.

Hvis du ikke har gjort det kan du sjekke Petit Agentur. Det er også en god butikk Smiley
Loggført

olavni
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tromsø

Vis profil
« Svar #62 på: ons 8 des 2010, 22:52:19 »

Hvis du ikke har gjort det kan du sjekke Petit Agentur. Det er også en god butikk Smiley

Jepp, det ble løsningen etterhvert. Og er fornøyd med det Wink Men star san, erlenmeyerkolbe og noe annet småsnacks har han ikke. Så må nok smøre meg med litt tålmodighet.
Loggført
nordtvedt
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ammerud Oslo

Vis profil WWW
« Svar #63 på: ons 8 des 2010, 23:21:04 »

Jeg snakket med en hyggelig selger på Oslo avdelinga til vin&bar, og de sa at det tok litt tid å få inn starsan pga at det måtte fraktes som spesiallast. Har bare positive erfaringer med den butikken, og ender som oftest opp med mye mer en det jeg hadde planlagt Smiley
Loggført

En øl kommer sjelden alene
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #64 på: ons 8 des 2010, 23:25:12 »

Jeg snakket med en hyggelig selger på Oslo avdelinga til vin&bar, og de sa at det tok litt tid å få inn starsan pga at det måtte fraktes som spesiallast. Har bare positive erfaringer med den butikken, og ender som oftest opp med mye mer en det jeg hadde planlagt Smiley

Tell me about it... Sist jeg var der endte jeg opp med en Beer Machine   Rødme  (Riktignok bare til låns, så de kunne få testet den, men allikevel...)
Loggført

Thom79
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #65 på: søn 30 jan 2011, 21:45:46 »

har bare ett dumt spørsål jeg .... jeg kan fint bruke klof til jeg får kjøpt meg sterkrens fra petit el. det vil funke greit det vil det ikke?
Loggført

livet er for kort til og drikke dårlig øl
Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fana,Bergen

Vis profil
« Svar #66 på: søn 30 jan 2011, 21:49:28 »

Klof, eller klor, som mange kallar det, gjer susen. Eg ville skylt godt, men er visst delte meiningar om det og.
Loggført

Work is the curse of the drinking class.
Thom79
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #67 på: søn 30 jan 2011, 21:52:12 »

he he beklager en liten leif der ,men takk for tipset;)
Loggført

Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #68 på: søn 30 jan 2011, 22:10:03 »

Bruker du ikke mer klor enn nødvendig trenger du ikke skylle.
5ml/5gallon
Loggført

S. Oddvar Demmo
Thom79
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #69 på: søn 30 jan 2011, 23:35:56 »

bruker to korker til 27l holder det
Loggført

Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #70 på: søn 30 jan 2011, 23:45:13 »

bruker to korker til 27l holder det

Vil tro det, har bare dunker så vet ikke hva en flaskekork utgjør i ml. men det er nok.
Loggført

S. Oddvar Demmo
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #71 på: søn 30 jan 2011, 23:54:44 »

Målte akkurat en kork - fyllt til toppen av den grønne sikringskorken = 6,5ml
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #72 på: tor 10 mar 2011, 15:28:58 »

3kg Kaustisk soda koster ca 100-lappen på Biltema, og rocker som bare det dersom man bløtlegger over natten. Det svir også noe jævlig på hendene, og anbefaler derfor vernebriller og hansker. Selv fyller jeg 30liters gjæringskar med glovarmt vann fra springen med 1-2dl kaustisk som jeg lar stå over natten, det blir rent og pent. Latskap er en dyd når det gjelder vasking, derfor lar jeg det stå over natten (null skrubbing).

Åfan, glemte dette, kjøpte en boks med kaustisk på butikken, 34 ellernoe for 500 gram.
Pulver.. Er disse 3kg fra Biltema også pulver? (tenker for å vite om jeg skal bruke tilsvarende blandingsforhold)
Loggført
nordtvedt
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ammerud Oslo

Vis profil WWW
« Svar #73 på: tor 10 mar 2011, 19:50:51 »

Biltema selger pulver
Loggført

En øl kommer sjelden alene
FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sjøholt

Vis profil
« Svar #74 på: søn 15 jan 2012, 13:07:51 »

Har brukt kaustisk soda til reingjering av bryggeutstyr mitt, m.a. gjæringskar i plast. Såg nyleg at det på flaska står at ein, når ein skal fjerne måling og lakk, skal "bruk bøtte av jern, ikke plast eller aluminium". Lenger nede på flaska står ein generell advarsel: "OBS! Må ikke benyttes sammen med aluminium, sink, tinn eller bly." Her er altså ikkje plast nemnt. Vart litt usikker på om dette kan øydelegge gjæringskaret mitt.

Kva erfaring har folk med dette? Bør eg unngå kaustisk soda til plast?
Loggført

"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #75 på: søn 15 jan 2012, 14:28:55 »

Kaustisk soda går greit til plast, bare husk.. Vann først så pulver.
Dette på grunn av at varmeutviklingen kan smelte plasten hvis pulveret blir hatt i først.
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #76 på: søn 15 jan 2012, 14:57:50 »

Eneste jeg vet er at det kan bli så varmt at det smelter plast
Loggført

S. Oddvar Demmo
RuneS
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hamar

Vis profil
« Svar #77 på: søn 15 jan 2012, 19:02:29 »

Jeg fyller halvfullt med vann først, deretter tømmer jeg forsiktig pulver oppi, og fyller deretter opp resten med vann. Da blander det seg fint.
Loggført
Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: renhold? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!