Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 04:15:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: 12.02.2011 Haandbryggerkonkurranse 2011 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
avstemning
Spørsmål: Har du tenkt til å delta på Haandbryggeriets ASIBA konkuranse?
Ja Helt klart. Med minst et bidrag
Jeg regner med at jeg har noe klart innen fristen. Sansynligvis sender jeg ett bidrag
Kanskje, hvis jeg har noe klart
Nei. Rekker nok ikke å få brygga noe tidsnok

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10 Skriv ut
Skrevet av Emne: 12.02.2011 Haandbryggerkonkurranse 2011  (Lest 8023 ganger)
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #15 på: ons 27 okt 2010, 12:19:12 »

Det regner jeg nesten med. Når det blir så mye alkohol og sødme av både alkoholen og malt, så passer det uansett bra å balansere det ut med høyere IBU.
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
tomv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gjøvik

http://taakebrygg.blogspot.com/

Vis profil WWW
« Svar #16 på: ons 27 okt 2010, 12:21:48 »

Sitat
Vi garanterer ikke at vi brygger vinnerens øl, det kommer helt an på om det er mulig med vår gjær etc og naturligvis om det smaker topp. Men sjansen er stor.
hvilken gjær HAR haandbryggeriet?
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #17 på: ons 27 okt 2010, 12:25:57 »

Det er et godt spørsmål. Jeg har bedt Riis'en om å stikke innom tråden, så får vi forhåpentligvis vite mer snart. Smiley
Loggført

Arnold Schwarzenegger
JørnP
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #18 på: ons 27 okt 2010, 12:56:43 »

Fin artikkel om stilen fra Brew Your Own her.
Loggført

Islandsgata Mikrobryggeri
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #19 på: ons 27 okt 2010, 16:44:07 »

Javelja - og så jeg som hadde tenkt å brygge denne til vaoren ein gong!  Får vel prøve å framskynde den planen, men jeg synes jo ærlig talt at det er noe knapp tid med 10 uker på en såvidt "tung" øl som en IIDA.  Noen sjanse for å skyve litt på den fristen??
Loggført

mvh Trygve
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #20 på: ons 27 okt 2010, 16:56:46 »

Javelja - og så jeg som hadde tenkt å brygge denne til vaoren ein gong!  Får vel prøve å framskynde den planen, men jeg synes jo ærlig talt at det er noe knapp tid med 10 uker på en såvidt "tung" øl som en IIDA.  Noen sjanse for å skyve litt på den fristen??

Fristen er foreløpig, og dersom det blir forskyvninger så er det nok mest sannsynlig at det skjer senere da. Jeg skal forhøre meg med Haandbryggeriet.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #21 på: ons 27 okt 2010, 20:33:40 »

Siden Black IPA/ASIBA/Cascadian DA, har et ganske kraftig humlefokus, er det ikke egentlig noe poeng å lagre ølet spesielt lenge. et par måneder vil være maks, så vil gjerne humelpreget begynne å forringes. Jeg laget en "imperial amber" i høst, og vil si den var på høyden omkring tre til fem uker etter fattapping (akkurat i tide til å bli servert på Bjorleik!). En velbrygget utgave av ASIBA (eller en imperial-variant) vil ikke trenge videre lagring.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Kyrre D K
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lommedalen

Vis profil
« Svar #22 på: ons 27 okt 2010, 21:02:36 »

Siden Black IPA/ASIBA/Cascadian DA, har et ganske kraftig humlefokus, er det ikke egentlig noe poeng å lagre ølet spesielt lenge. et par måneder vil være maks, så vil gjerne humelpreget begynne å forringes. Jeg laget en "imperial amber" i høst, og vil si den var på høyden omkring tre til fem uker etter fattapping (akkurat i tide til å bli servert på Bjorleik!). En velbrygget utgave av ASIBA (eller en imperial-variant) vil ikke trenge videre lagring.
Hva gjør egentlig bryggeriene her? F.eks NØ med sin #500 og Two Captains? Og andre bryggerier forsåvidt med sine type imperial IPA... ?
Synes selv mine imperial IPA er fortreffelig og på "høyden" bare 1 uke etter fattapping.. 
Loggført
Yngwie
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #23 på: ons 27 okt 2010, 21:53:16 »

De fleste må vel egentlig bare la bli som det blir på så humlefokuserte øl, spesielt der aromaen er veldig humlefokusert. Du har kanskje hørt at Stone Brewing fra San Diego-området er interessert i å etablere seg i Europa? En av grunnene er nettopp problematikken med å få ting ut ferskt. Når jeg snakket med sjæfen der for et års tid siden var han egentlig ikke interessert i å sende øl til Europa i det hele tatt, og de humledrevne ølene var det uaktuelt med, selv om Nøgne Ø fikk overtalt ham til å sende en liten ladning. Two Captains ble jo laget basert på oppskriften til Jan H, som igjen hadde latt seg inspirere av Pliny the elder fra Russian River Brewing. Når en hører på hva de lokale heltene har å si om det ølet, så er det enig med deg Kyrre, det går veeldig for nedover. Jeg har smakt den ca seks uker etter tapping, da er den fantastisk. Lurer på hvordan den er rett fra fatet når den settes på på brewpuben. Alesmith IPA mye av det samme, kjøpte noen flasker i Danmark som da nødvendigvis var noen uker gamle. Allikevel den beste IPA jeg har smakt, men igjen mener de lokale at det må drikkes i løpet av meget kort tid skal det være noe vits.
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #24 på: ons 27 okt 2010, 21:58:49 »

Min erfaring er også at enkelte humlearomaer som er mer flyktige enn andre. Akkurat nå drikker jeg en Dogfish Head 90 minute som er et drøyt år gammel og fortsatt har en hyggelig humlearoma, men ikke smaker slik den gjør fersk.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #25 på: ons 27 okt 2010, 22:31:18 »

Dogfish Head 90 min. er av grunner skissert over en av de største skuffelsene jeg har hatt rent ølmessig. Drakk det på GBBF i 2009. Ølet hadde helt klart ikke hatt godt av transport og lagring. IPA og IIPA er best ferskt og lokalt.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #26 på: ons 27 okt 2010, 23:22:59 »

Dogfish Head 90 min. er av grunner skissert over en av de største skuffelsene jeg har hatt rent ølmessig. Drakk det på GBBF i 2009. Ølet hadde helt klart ikke hatt godt av transport og lagring. IPA og IIPA er best ferskt og lokalt.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg synes det er godt, men litt for søtt, også etter et års lagring, men det er ikke lenger den IPAen som er sagnomsust. Egentlig er jeg litt usikker på om den fortsatt fortjener ryktet sitt som en av verdens beste IPAer, for det har begynt å bli særdeles sterk konkurranse på det feltet.

For min del vil den uansett alltid være spesiell. Det var den første IPAen jeg drakk og fortsatt husker navnet på og hvor den ble drukket; Extended Stay America, Westborough, Massachussets.

Er vi off topic nå?
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #27 på: ons 27 okt 2010, 23:38:09 »

Jeg hørte med Jens og for han sin del så kan det også leveres og kåres en måned senere. Nå når jeg leser hva som er blitt skrevet siden mitt siste innlegg her, så er jeg litt usikker på om vi burde be Haandbryggeriet flytte datoen til midtveis i februar, kontra å ha det midtveis i januar...  attevar
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Kyrre D K
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lommedalen

Vis profil
« Svar #28 på: tor 28 okt 2010, 10:23:21 »

Jeg synes midten av januar er helt fint..  Wink
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #29 på: tor 28 okt 2010, 11:01:18 »

Jeg hørte med Jens og for han sin del så kan det også leveres og kåres en måned senere. Nå når jeg leser hva som er blitt skrevet siden mitt siste innlegg her, så er jeg litt usikker på om vi burde be Haandbryggeriet flytte datoen til midtveis i februar, kontra å ha det midtveis i januar...  attevar

Midten av februar gjør det også mulig å brygge etter jul. Det er sikkert flere enn meg som har andre ting å henge fingrene i før jul.
Loggført

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10 Skriv ut 
Norbrygg  |  Norbrygg og generelt  |  Konkurranser og andre ølrelaterte begivenheter  |  Andre begivenheter  |  Emne: 12.02.2011 Haandbryggerkonkurranse 2011 « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!