Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 04:32:42

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Speidel 50l og vannmengder 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 4 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Speidel 50l og vannmengder  (Lest 2000 ganger)
Aage
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rælingen

Vis profil
« på: tor 4 nov 2010, 19:53:59 »

Nå setter jeg i gang jomfrubrygget på min Speidel til helga. Veldig gøy å endelig ta spranget over til allgrain etter lang tid med ekstrakt og spesialmalt. Grin
Takker masse for gode innspill og masse god info rundt på forumet de siste dagene Smiley

Men så lurer jeg på en siste ting, hvor mye vann burde jeg starte med og hvor mye vann burde jeg skylle med?

Jeg har tenkt 12 kg malt og 50 ltr sluttvolum etter 90 min koking.

Har sjøl lurt på : 53 liter til mesking og mellom 5 - 10 ltr til skylling, og så koke inn til 50 ltr.

Er dette passe? Hvor mye er det egentlig plass til Speidelen?

Hvor mye vann forsvinner med brukt malt etter meskinga?
Hvor mye vann trengs til skylling?
Hvor mye vann fordamper og suges opp av humla under kokinga?

Loggført
Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #1 på: tor 4 nov 2010, 20:00:02 »

50 liter'n vår kom i dag, så vi lurer igrunn på det samme også  Grin Men det blir nok et 20 liters brygg til å starte med her.
Loggført
Pedal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Flåm

Vis profil
« Svar #2 på: fre 5 nov 2010, 00:23:23 »

Kort forklart:
Med 53 liter vatn i Speidelen og 12 kg malt, vil malten absobera ca 12 liter vatn. (ca 1 liter pr kg) Desse 12 literane vil forbli i malten. Teoretisk vil du då ha igjen ca 41 liter med vørter.  Etterskylling med 10 liter vatn i maltrøyret, vil tilsei at du har igjen ca 50 liter vørter før innkoking. Etter innkoking og kjøling vil du ha ca 45 liter netto. Mine erfaringar at det passar bra. Alt ut frå malttypar og meskeprosess vil då vørteren ha ein OG på mellom 1060 - 1068. Kan sjølvsagt tilsetja kokt vatn til slutt for å justera til ein lågare OG om det er aktuelt.
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #3 på: fre 5 nov 2010, 00:52:32 »

Er det et faktum at malten trekker sin egen vekt i vann? Hos meg trekker den alltid rundt 65% av egenvekten, og da er 1l vann pr. kg malt egentlig en dårlig regel..
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #4 på: fre 5 nov 2010, 08:28:40 »

Ray Daniels skriver at det blir igjen ca 4* 40% av opprinnelig maltmengde.  Det tilsvarer 1,6liter pr kg malt.
Hvis du starter med 5Kg malt, blir 60% trukket ut i vørten. 40%(2kg) blir igjen, og det inneholder 4 ganger så mye vann, altså 8liter.
Jeg har foretatt kontrollmålinger under en brygging , og det stemmer på streken!
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #5 på: fre 5 nov 2010, 09:27:25 »

Ray Daniels skriver at det blir igjen ca 4* 40% av opprinnelig maltmengde.  Det tilsvarer 1,6liter pr kg malt.
Hvis du starter med 5Kg malt, blir 60% trukket ut i vørten. 40%(2kg) blir igjen, og det inneholder 4 ganger så mye vann, altså 8liter.
Jeg har foretatt kontrollmålinger under en brygging , og det stemmer på streken!

Jeg henger ikke helt med her. Malten mister 60% av den opprinnelige vekten sin til vørteren. De resterende 40% av vekten malten har igjen trekker 4 ganger vekten sin i volum?
Loggført

Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #6 på: fre 5 nov 2010, 16:23:15 »

Ja, det er riktig. Eller 4 ganger vekten sin (=8kg) blir vel det samme, ettersom en liter vann veier ett kg.
Loggført

Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #7 på: fre 5 nov 2010, 17:46:08 »

Ja, det er riktig. Eller 4 ganger vekten sin (=8kg) blir vel det samme, ettersom en liter vann veier ett kg.
Da undres jeg over at jeg før mesking har 23l vann, mesker med 5 kg malt, og sitter igjen med ca. 20l vørter etter meskingen. Jeg må tydeligvis utforske dette litt mer ved neste brygging. Malten ligger til avrenning i maltrøret en god stund, så det er mulig at jeg får litt ekstra fra Newton.
Loggført

Chriselv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #8 på: fre 5 nov 2010, 21:39:32 »

Jeg sjekka iallefall volumet på kjelen nå, og det er omtrent 83 liter.
Loggført
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #9 på: lør 6 nov 2010, 15:01:17 »

Da undres jeg over at jeg før mesking har 23l vann, mesker med 5 kg malt, og sitter igjen med ca. 20l vørter etter meskingen. Jeg må tydeligvis utforske dette litt mer ved neste brygging. Malten ligger til avrenning i maltrøret en god stund, så det er mulig at jeg får litt ekstra fra Newton.
Oi, er du sikker på de tallene? Jeg synes det høres litt merkelig ut. Sa du noe om utbytte?
Loggført

Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #10 på: lør 6 nov 2010, 15:57:11 »

Oi, er du sikker på de tallene? Jeg synes det høres litt merkelig ut. Sa du noe om utbytte?
89% utbytte. Iom. at dette er en regel som tydeligvis funker for alle er det nok noe feil med målingene mine. Får kontrollsjekke alle veiinger og målinger til neste brygging.
Loggført

khs
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsberg

Vis profil WWW
« Svar #11 på: fre 19 nov 2010, 00:00:40 »

Nå er det like før første brygg med Speidel 50l yes. Hva er max OG med denne og hvor mange liter ferdig øl får jeg da?
Og hvor får jeg kjøpt dissa fantastiske ricehulls? Hvis jeg tilsetter litt uknust malt,  kan det ha noe av samme efekten idea
Loggført

Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #12 på: fre 19 nov 2010, 13:02:40 »

Jeg har en 50liters Speidel etter å ha eid en 20liters Speidel, jeg er mao totalt hjernevasket og mener at Speidel er best  bank2

Ricehulls må du over dammen til USA for å kjøpe, men det er ikke nødvendig etter min mening. Jeg maler kornene ganske grovt i forhold til før jeg hadde Speidel, og nå fosser vannet gjennom og utbyttet blir fantastisk bra. Maler man for fint blir det stucked mash, og Speidelen får problemer med å pumpe gjennom mesken. Er du riktig uheldig kan pumpa pumpe kanaler i mesken som graver seg opp på siden av maltrøret og lager en fontene. Har klart det to ganger på min 20liters Speidel, og det fører til ukontrollert sinne og påfølgende fyll  doh!

Bedre å male for grovt og få dårlig utbytte enn å få fontene, da fosser det ut av Speidelen og 50 liter vørter lander på gulvet.

Loggført

Humle er nam
Paal J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« Svar #13 på: lør 20 nov 2010, 14:35:20 »

Richard!

Hva legger du i "male grovt"? Hva bruker du i valseavstand??

Paal J
Loggført

Paal J
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #14 på: lør 20 nov 2010, 19:24:56 »

Jeg har en crankandstein-mølle med justeringsmuligeter. Har justert et knepp grovere enn fabrikkinnstillinger. Aner ikke hva mellomrommet er, det er tre valser og det er underste rulle som heises opp og ned som justering.

Loggført

Humle er nam
Ole Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #15 på: lør 20 nov 2010, 19:37:14 »

Fabrikkinnstilling er 0.045'' eller 1.14 mm.
Ett knepp i den ene eller andre retning er 0.005'' eller 0.12 mm.
Loggført

Beer leads to more beer.
Paal J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« Svar #16 på: søn 21 nov 2010, 18:33:30 »

Takk for det Richard!
Standard avstand på 2 valse-mølle fra Crankandstein er ca 1 mm, og hos deg er det omtrent det samme ser jeg. Jeg får stille min litt trangere igjen ser jeg yes

Paal J
Loggført

Paal J
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #17 på: søn 21 nov 2010, 21:56:43 »

Jeg har gjort kneppet andre veien, dvs større valseavstand. En del korn virker unkunste (særlig maris otter), men jeg ser at det er et lite brist i de. I Speidelen så pumpes det godt med vann gjennom, og er det en bitteliten åpning blir denne bløtgjort fort. Stiller du den trangere blir det mer pulver og knuste skall, det er akkurat det som kan gi stucked mash og uønsket fontene. Gjør du det kan du poste under bryggetabber  Grin

Håper jeg ikke missledet deg, men det er litt lett å rote med termene når det gjelder knusing av malt.

Loggført

Humle er nam
Paal J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« Svar #18 på: søn 21 nov 2010, 22:00:20 »

Det er ikke så "dramatisk"! Jeg har stilt min til ca 2 mm. Tror jeg vil gå tilbake til ca 1,5 mm Smiley

Paal J
Loggført

Paal J
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #19 på: søn 21 nov 2010, 22:18:20 »

Gull.. Prøveknus litt, og plukk ut de kornene som virker lite eller ikke knust.  Har de ingen form for brist, så må du stille det trangere.

En annen morsom ting du kan gjøre med 50 liter Speidel er å bruke mer vann enn det som er anbefalt, fyll f.eks 62-63 liter og du får nesten vørteren opp til kanten av maltrøret. Da kan du bare heise opp røret og la det renne av, så flytter du det over en ny bøtte og lar det renne av ytterligere noen liter. Disse hiver du tilbake, og vips sparer du masse tid og får et "no sparge" brygg. Utbyttet jeg får ved det pleier å ligge høyt, og det er kun ved særs sterke øl som IPA jeg vurderer å meske med 53liter vann og skylle gjennom maltrøret med 7-10liter vann.
Loggført

Humle er nam
khs
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsberg

Vis profil WWW
« Svar #20 på: søn 21 nov 2010, 23:59:49 »

Kjempetips Ricard. Hvilket utbytte får du ved no-sparge metoden din og rører du da i mesken underveis?
Lang leveringstid på speidelen for øyeblikket, er vel 6uker siden jeg bestillte nå. Til uka så regner jeg med
at den er her så blir det  4 batcher på rappen:-)
Loggført

Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #21 på: man 22 nov 2010, 00:04:32 »

Jeg tror den metoden er best på 50 literen, og jeg får mellom 75 til 77% utbytte. Forkorter bryggedagen en del gjør det også.
Loggført

Humle er nam
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #22 på: man 22 nov 2010, 00:35:38 »

Jeg har opplevd at oppkok tar betydelig lengre tid bare jeg bruker 25 istedenfor de anbefalte 23 liter med innmeskningsvann i den lille Braumeister. Men her kan det jo være snakk om at det er på grensen til varmeelementenes kapasitet. Kanskje jeg finner noen gamle grilltennere i kjelleren for å 'hjelpe til' for det er egentlig ganske greit å slippe å skylle mesken. Smiley
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #23 på: man 22 nov 2010, 07:53:53 »

Det er bare å prøve Eduard, men husk at utbytte faller når du kjører no sparge.
Loggført

Humle er nam
Paal J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« Svar #24 på: tir 23 nov 2010, 20:37:08 »

Har noen av dere forsøkt å isolere Speidelen??
Petit har jo ferdige kapper for begge størrelsene, dessuten kan man godt prøve isolasjonsmateriale som brukes til å isolere kjølekanaler. Det har de fleste ventilasjonsfirmaene, og antakeligvis både billigere og besdre enn det originale?! (Jeg har det originale (20 l), og er ikke veldig imponert, men litt hjelper det) Smiley

Paal J
Loggført

Paal J
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #25 på: søn 2 jan 2011, 17:58:45 »

Har noen tilsvarende tall for 20 litern?, hvor mye vann går i den?
Har ikke målt den selv enda, men øverste målestrek skal vel være 25 liter, eller er det tett opptil gjengene?
Ser Eduard skriver at det tar veldig mye lengre tid å koke opp på 25 liter, har andre erfaringer med dette?

Og, manualen sier ikke annet enn 4.5 kilo malt, men jeg mener andre har brygget med større mengder?
(Synes manualen var et trist kapittel Smiley )

Går bare rundt maskina enda og titter på den, må vel gjøre et brygg etterhvert, men jeg blir litt skeptisk siden flere snakker om fontener og vulkaner..  Smiley
Loggført
khs
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsberg

Vis profil WWW
« Svar #26 på: søn 2 jan 2011, 18:10:33 »

Helt enig i at brukermanualen var en trist sak i forhold til produktet.
Det ligger mye nyttig informasjonn bla. på forumet her som hadde vært fint å få samlet i
en oppdatert brukermanual. Kan hende det er noen Speidel folk som ikke er så langt unna her.

Har selv tenkt å lage en brukermanual for andre jeg kjenner som kunne tenke seg å brygge på 50litern vår.
Vet ikke akkurat når jeg får tid til dette eller om jeg egentlig er kvalifisert for jobben:-)

En ting som definnitivt kunne være nyttig i en slik manual er jo feks. anbefalt valseåpning(mm) for de forskjellige møllene.
Loggført

Leffe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsvinger

Vis profil WWW
« Svar #27 på: søn 2 jan 2011, 19:04:12 »

25 liter opp til øverste ringen/streken.
Aldri hatt noen fontene eller vulkan så jeg skjønner ikke helt problemet. Men jeg ser at det blir nevnt noen steder ja....
Når det gjelder malt mengde så brygger jeg som oftest med mellom 6-7 kilo. Med 7 kilo blir det veldig "trangt" i røret og vannstanden i speidelen blir nesten lik utenfor og inni røret når du har i malten. Men det går!
Om det har noe for seg er en annen ting. Utbyttet blir nok ikke best ved å stappe den helt full.
Koker så og si alltid samme volum så jeg vet ikke noe om hvordan den oppfører seg med mer eller mindre Wink
Loggført

The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want.
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #28 på: søn 2 jan 2011, 22:00:22 »

7 kilo er jo rimelig ok, bedre enn 4.5 som i manualen iallefall.

Hvor mye vann starter du med da?, og hvor mye skyller du evt med, hvis du skyller?
Tenkte å samle noen tall så jeg kan justere oppskriftene så de passer, planlegger å kjøre en smoked porter som første brygg..
Loggført
Leffe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kongsvinger

Vis profil WWW
« Svar #29 på: søn 2 jan 2011, 22:18:45 »

Ser på siste bryggeloggen min at jeg brukte 23 liter til mesking, og skylte med 4 liter. Hadde da 22 liter før kok, og litt over 18 i gjæringsdunken. Dette er i det minste laget da det blir igjen litt i dunken etter tapping, men greit nok. Da brukte jeg 6,3kg malt.
Hmm jeg ser på ett annet brygg jeg har gjort at jeg har de samme vann/væske mengdene, men med 5,3 kg malt. Tror dette kan ha og si litt med hva slags type malt man bruker og hvor mye vann som blir igjen i masken. Jeg bruker en del flaket havre og mais i noen brygg og jeg tror det binder opp endel vann.
Den gangen jeg brukte mest malt, 7,2kg hadde jeg 25 liter til mesk, 6 liter skyllevann, endte da med rett under 22 liter i bøtta til slutt.
Jeg tror jeg kommer til å legge meg på ca 6kg malt, 23 liter vann til mesk, skylle med 4-5 liter, og eventuellt justere med koketid/tilsetting av vann.

Loggført

The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want.
Roger
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjerdingby ved Lillestrøm

Harbergbryggeriet

Vis profil
« Svar #30 på: man 3 jan 2011, 16:24:39 »

Hei.

dette er en grei "bruksanvisning"/bryggebok som jeg har funnet her på forumet tidligere.

Den gir en bedre arbeidsplan enn den som følger mister Speidel.

* Speidel[1].pdf (185.31 KB - lastet ned 91 ganger.)
Loggført

Lev livet - det kommer ikke i reprise!
FredT
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sarpsborg

Pensjonist/livsnyter

Vis profil
« Svar #31 på: man 3 jan 2011, 16:39:40 »

Går bare rundt maskina enda og titter på den, må vel gjøre et brygg etterhvert, men jeg blir litt skeptisk siden flere snakker om fontener og vulkaner..  Smiley

Pyse - jeg kjørte to 25 liters brygg samme dag jeg fikk 50Literen i hus. Ingen fontener eller vulkaner, og har ikke harr noen problemer på nå ni brygg.
 Kast deg ut i det - det går så bra så!
Loggført
Børge B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #32 på: man 3 jan 2011, 18:29:27 »

Jeg har kjørt over 20 brygg nå - på min 50-liter - uten noe form for fontene eller vulkan....
Jeg anbefaler imidlertid sterkt å røre. Både for å øke utbytte, men også for eventuelt å unngå denne mye omtalte geysir :-)

Pyse - jeg kjørte to 25 liters brygg samme dag jeg fikk 50Literen i hus. Ingen fontener eller vulkaner, og har ikke harr noen problemer på nå ni brygg.
 Kast deg ut i det - det går så bra så!
Loggført

Flaske: #026 Barleywine, #051 Lyst, #057 2xIPA, #060 Cream Ale, #062 Belgian Golden Strong, #063 Imperial Stout, #065 Nina's IPA, #066 Pale, #067 Weissbier, #068 Rug-IPA, #069 Wit, #070 Milkstout, #071 Mild
Fat: #072 Sorachi Ace Single-Hop IPA
Gjæring:
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #33 på: tir 4 jan 2011, 00:10:48 »

Hei.

dette er en grei "bruksanvisning"/bryggebok som jeg har funnet her på forumet tidligere.

Genialt!, Takker! Smiley
Loggført
Arne M
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Det Episke Bryggeri

Vis profil WWW
« Svar #34 på: tir 4 jan 2011, 09:05:35 »

Hei.

Jeg ser at de skriver om at de "presser" malten etter skylling for å få ut siste rest av vørter. Er det en god idé? Vil ikke dette trekke tanniner og andre uhumskheter ut av malten?
Loggført

Roger
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Harbergbryggeriet

Vis profil
« Svar #35 på: tir 4 jan 2011, 10:49:12 »

Hei.

Jeg ser at de skriver om at de "presser" malten etter skylling for å få ut siste rest av vørter. Er det en god idé? Vil ikke dette trekke tanniner og andre uhumskheter ut av malten?

Jeg gjør ikke det, skyller med vann, lar mesteparten renne av, mens jeg stikker med en rørepinne. Deretter løfter jeg maltrøret av og setter det i et spann, hvor resten kan renne ut uten innblanding fra meg mens jeg fortsetter i programmet.

Har stort sett over 80% utbytte og er fornøyd med det.
r
Loggført

Per N
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Åmli

Vis profil
« Svar #36 på: lør 15 jan 2011, 20:20:33 »

Hei!
Jeg vet ikke om denne er kjent, men her er noe om Speidel iallefall.
http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=3142.0;attach=1188
Loggført

Imagine if one had all the money one spent on beers!
– Yes, imagine how much beers one could buy!
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #37 på: lør 15 jan 2011, 20:29:59 »

Hei!

Joda, det er dokumentet Roger linket til øverst på denne siden, 7 poster ovenfor her..
Selv om jeg fulgte denne så endte jeg opp med ca 5 liter for mye øl, damn! (resulterte selvsagt i lavere OG enn forventet)

Jeg helte på litt vann, og så at røret var godt over vannstand (det er noen fine skisser i dokumentet der, som viser hvor mye det er i speidelen når røret henger oppe), rørte og styra oppi der, men det økte liksom ikke i volum
Så bøtta jeg på litt til... og lot det stå å renne, uten å huske å trykke på neste på programmet som hadde kortet ned tiden betraktelig...

Plutselig står jeg der med nesten full speidel.. (kokte over en liten skvett senere også, men oppdaget det heldigvis så raskt at det ble bare litt kliss)
Speidelen har en ulempe, og det er at når den starter koking, så varmer den opp til riktig temperatur, og når kokepunkt nåes, så starter nedtelling, men den ga ikke lyd fra seg, så det rakk å koke over akkurat der..
Samt at det ble litt mer "stress" med å måle ferdig humla..

Hvorfor kan ikke speidel også gi oss mulighet til å legge inn alarmer på fornuftige tidspunkter for humle tilsettninger?, er tyskerne så nazi at de tilsetter humle bare en gang?
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #38 på: lør 15 jan 2011, 20:38:30 »

Kjøp deg et kjøkkenur! Cheesy
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #39 på: lør 15 jan 2011, 20:40:34 »

hehe, ja, jeg bruker en timer på mikrobølgeovnen (stort sett det eneste den er godt for), men må finne et kjøkkenur isåfall der man kan legge inn flere timere så jeg kan få flere varsler.

Nå har jeg jo pc'er og greier da, så jeg burde jo klare å løse det åp ett eller annet vis..
Loggført
Per N
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Åmli

Vis profil
« Svar #40 på: lør 15 jan 2011, 20:44:13 »

Hei!

Joda, det er dokumentet Roger linket til øverst på denne siden, 7 poster ovenfor her..
Selv om jeg fulgte denne så endte jeg opp med ca 5 liter for mye øl, damn! (resulterte selvsagt i lavere OG enn forventet)

Jeg helte på litt vann, og så at røret var godt over vannstand (det er noen fine skisser i dokumentet der, som viser hvor mye det er i speidelen når røret henger oppe), rørte og styra oppi der, men det økte liksom ikke i volum
Så bøtta jeg på litt til... og lot det stå å renne, uten å huske å trykke på neste på programmet som hadde kortet ned tiden betraktelig...

Plutselig står jeg der med nesten full Speidel.. (kokte over en liten skvett senere også, men oppdaget det heldigvis så raskt at det ble bare litt kliss)
Speidelen har en ulempe, og det er at når den starter koking, så varmer den opp til riktig temperatur, og når kokepunkt nåes, så starter nedtelling, men den ga ikke lyd fra seg, så det rakk å koke over akkurat der..
Samt at det ble litt mer "stress" med å måle ferdig humla..

Hvorfor kan ikke Speidel også gi oss mulighet til å legge inn alarmer på fornuftige tidspunkter for humle tilsettninger?, er tyskerne så nazi at de tilsetter humle bare en gang?

Jeg så henvisningen like etter jeg la inn linken, jaja bedre med en for mye enn....... Jeg har selv brygget en gang på min 20 liter, det kokte over litt der også. Jeg kjørte 6.5 kg malt i men det ble litt problematisk for pumpa, jeg måtte hjelpe den litt, stopp start, noen ganger. Ellers kunne jeg, som du etterlyser, få litt mer lyd i noen tilfeller. Jeg regner med å få igang et brygg nå til uka. Holder på med en starter, som sikkert tar noen dager pga gammel gjær.
Loggført

Per N
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Åmli

Vis profil
« Svar #41 på: lør 15 jan 2011, 20:48:25 »

Ja, siden hørselen er blitt dårlig på elektroniske lyder, blir nok kjøkkenuret å bruke.
Loggført

mjoltis
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #42 på: man 31 jan 2011, 15:48:10 »

Det er mange som bedyrer at maksimum OG med en Braumeister 20L er ca 1.060-1.068 og at det ikke går an å meske med mindre vann fordi vannmengden må overstige varmeelementet. Men er ikke varmeelementet plassert helt i bunnen? Jeg har bare sett bilder av Braumeister men tenker at det ikke må så mye vann til for at man dekker over varmeelementet. Medfører dette riktighet?

Det er også noen som sier at de brygger mindre volumer i Braumeister 50L. Kan man da få høyere OG ved at det er plass til mer malt og justere ned mengen vann? Jeg ser for meg at dette er mulig i Braumeister 20L men at man da vil få en liten vørter rent volummessig.

Er jeg helt på jordet? Please correct me.
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #43 på: man 31 jan 2011, 15:59:16 »

Når du plasserer maltrøret i speidelen, og skrur dette fast, så er det en gummipakning under maltrøret som gir speidelen to kamre, et ytre der varme-elementene sitter, og ett indre.
Så er det en pumpe som transporterer vann fra ytre til indre kammer, som da presser varmt vann fra bunn og opp igjennom maltrøret under meskeprossessen, hvis så det ytre kammeret går tomt for vann før det renner over fra maltrøret så kan det tenkes du har et lite problem Smiley

Tror 17 liter er minste vannmengde (er en dansk guide et sted som nevner dette), og når du så har maksmengde malt 5.5-6kg så kan man vel beregne maks OG.

Men Gustavf og flere har drevet med dobbeltmesking og trippelmesking for å øke OG, Hadde vært fint om noen kunne utdype dette litt mer, med litt info om hvor mye de klarer å dra ut fra hver runde, selv har jeg trodd at du vil møte et metningspunkt et sted, at vørteren ikke klarer å ta mer sukker, men er litt utsikker på dette.

50L speidel har vel maks 11kg malt?, men hvor mye vann det må til da har jeg ikke sett.. (Den danske guiden har mye om mål og mengder for 20L speidel, men ingenting om 50L)
Loggført
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #44 på: man 31 jan 2011, 16:42:18 »

12 kg går brillefint i 50literen, har brygget mange ganger med den maltmengden.
Loggført

Humle er nam
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #45 på: man 31 jan 2011, 17:47:33 »

Det er mange som bedyrer at maksimum OG med en Braumeister 20L er ca 1.060-1.068 og at det ikke går an å meske med mindre vann fordi vannmengden må overstige varmeelementet.

Det er litt lav OG. Man klarer greit 17l (etter kok) med OG 1.075. Dobbeltmesking går også fint an, men tar litt ekstra tid. Og så koster det det da ikke så mye med litt spraymalt i tillegg, verken på sluttkvalitet eller pris.
Loggført

Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #46 på: ons 16 feb 2011, 14:04:24 »

Her har jeg en solskinnshistorie  Grin

I går brygget jeg pils og fikk 93% utbytte som er det beste jeg har fått noen gang. Følgende fremgangsmåte ble brukt:

• Jeg brukte 9,5 kg pilsmalt, og mesket inn med 53 liter vann
  • Jeg mesket inn på 50 grader, mesket 10 minutter på 52 grader, mesket 80 minutter på 66 grader og mesket ut på 78 grader i 10 minutter
  • Etter endt mesk løfter jeg opp maltrøret og heller over 9 liter vann på 85 grader. 1 liter av gangen samtidig som jeg graver litt i masken
  • Etter endt avrenning løfter jeg bort maltrøret, og så fisker jeg ut litt maltkorn med en sikt/dørslag og sitter igjen med 55 liter vørter før kok
  • Etter kok sitter jeg igjen med 51 liter vørter og OG på 1054!!!!!
  • Speidel go Speidel go Speidel !!!!!

Jeg får mao en alt for sterk øl enn det jeg hadde beregnet, men vi brygger jo for å bli fulle for en billig penge  I like!

Jeg ble oppfordret å poste denne solskinnshistorien for å overbevise dere som tviler.

Loggført

Humle er nam
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #47 på: ons 16 feb 2011, 14:32:37 »

Et par dumme spørsmål:

Hvor høyt justerer du temperaturen for kok for å få nok fordampning på speidelen?
hva gjør du med de andre meskestegene?
Loggført
Roger
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Harbergbryggeriet

Vis profil
« Svar #48 på: ons 16 feb 2011, 14:36:20 »

Med fare for å erte noen, men likevel....

amen
Loggført

Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #49 på: ons 16 feb 2011, 14:37:25 »

De andre mesketrinnene setter jeg bare til 0 minutter på 78 grader, det er Speidel sin måte og hoppe over de trinnene.
Jeg kjører på 102grader kok, og har en hvit frakk rundt Speidelen :-)
Loggført

Humle er nam
OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #50 på: ons 16 feb 2011, 14:47:49 »

Her har jeg en solskinnshistorie  Grin

I går brygget jeg pils og fikk 93% utbytte som er det beste jeg har fått noen gang. Følgende fremgangsmåte ble brukt:

• Jeg brukte 9,5 kg pilsmalt, og mesket inn med 53 liter vann
  • Jeg mesket inn på 50 grader, mesket 10 minutter på 52 grader, mesket 80 minutter på 66 grader og mesket ut på 78 grader i 10 minutter
  • Etter endt mesk løfter jeg opp maltrøret og heller over 9 liter vann på 85 grader. 1 liter av gangen samtidig som jeg graver litt i masken
  • Etter endt avrenning løfter jeg bort maltrøret, og så fisker jeg ut litt maltkorn med en sikt/dørslag og sitter igjen med 55 liter vørter før kok
  • Etter kok sitter jeg igjen med 51 liter vørter og OG på 1054!!!!!
  • Speidel go Speidel go Speidel !!!!!

Jeg får mao en alt for sterk øl enn det jeg hadde beregnet, men vi brygger jo for å bli fulle for en billig penge  I like!

Jeg ble oppfordret å poste denne solskinnshistorien for å overbevise dere som tviler.

Off topic, men: Har du brygget pils?!?! Den oppskriften vil jeg gjerne se :-)
Loggført

Lykkelig kriger :-)
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #51 på: ons 16 feb 2011, 15:13:37 »

Den er ikke spesielt spennende da:

Sitat
Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com
Recipe: Pilspiss 833(Bock)
Brewer: Richard
Asst Brewer:
Style: German Pilsner (Pils)
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 51,00 L     
Boil Size: 60,99 L
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 6,4 EBC
Estimated IBU: 36,3 IBU
Brewhouse Efficiency: 93,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
9,50 kg       Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)             Grain        100,00 %     
144,00 gm     Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops         36,3 IBU     
140,00 gm     Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (10 min)Hops          -           
2,00 items    Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 min)          Misc                       
1 Pkgs        German Bock Lager (White Labs #WLP833) [StYeast-Lager               

Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 9,50 kg
----------------------------
My Mash
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
10 min        Step               Add 53,00 L of water at 54,0 C      52,0 C       
80 min        Step               Add 0,00 L of water at 66,0 C       66,0 C       
10 min        Step               Add 0,00 L of water at 78,0 C       78,0 C       

Notes:
------
Startet kok på 55 liter, etter kok ca 51 liter. 93% utbytte må være ny rekord!
Mesket inn på 53 liter, og vasket ut med 9 liter på 80-90 grader ºC.
Loggført

Humle er nam
Sider: 1 2 3 4 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Speidel 50l og vannmengder « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!