Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 04:33:42

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Speidel 50l og vannmengder 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 [4]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Speidel 50l og vannmengder  (Lest 2000 ganger)
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #45 på: man 31 jan 2011, 17:47:33 »

Det er mange som bedyrer at maksimum OG med en Braumeister 20L er ca 1.060-1.068 og at det ikke går an å meske med mindre vann fordi vannmengden må overstige varmeelementet.

Det er litt lav OG. Man klarer greit 17l (etter kok) med OG 1.075. Dobbeltmesking går også fint an, men tar litt ekstra tid. Og så koster det det da ikke så mye med litt spraymalt i tillegg, verken på sluttkvalitet eller pris.
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #46 på: ons 16 feb 2011, 14:04:24 »

Her har jeg en solskinnshistorie  Grin

I går brygget jeg pils og fikk 93% utbytte som er det beste jeg har fått noen gang. Følgende fremgangsmåte ble brukt:

• Jeg brukte 9,5 kg pilsmalt, og mesket inn med 53 liter vann
  • Jeg mesket inn på 50 grader, mesket 10 minutter på 52 grader, mesket 80 minutter på 66 grader og mesket ut på 78 grader i 10 minutter
  • Etter endt mesk løfter jeg opp maltrøret og heller over 9 liter vann på 85 grader. 1 liter av gangen samtidig som jeg graver litt i masken
  • Etter endt avrenning løfter jeg bort maltrøret, og så fisker jeg ut litt maltkorn med en sikt/dørslag og sitter igjen med 55 liter vørter før kok
  • Etter kok sitter jeg igjen med 51 liter vørter og OG på 1054!!!!!
  • Speidel go Speidel go Speidel !!!!!

Jeg får mao en alt for sterk øl enn det jeg hadde beregnet, men vi brygger jo for å bli fulle for en billig penge  I like!

Jeg ble oppfordret å poste denne solskinnshistorien for å overbevise dere som tviler.

Loggført

Humle er nam
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #47 på: ons 16 feb 2011, 14:32:37 »

Et par dumme spørsmål:

Hvor høyt justerer du temperaturen for kok for å få nok fordampning på speidelen?
hva gjør du med de andre meskestegene?
Loggført
Roger
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Fjerdingby ved Lillestrøm

Harbergbryggeriet

Vis profil
« Svar #48 på: ons 16 feb 2011, 14:36:20 »

Med fare for å erte noen, men likevel....

amen
Loggført

Lev livet - det kommer ikke i reprise!
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #49 på: ons 16 feb 2011, 14:37:25 »

De andre mesketrinnene setter jeg bare til 0 minutter på 78 grader, det er Speidel sin måte og hoppe over de trinnene.
Jeg kjører på 102grader kok, og har en hvit frakk rundt Speidelen :-)
Loggført

Humle er nam
OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #50 på: ons 16 feb 2011, 14:47:49 »

Her har jeg en solskinnshistorie  Grin

I går brygget jeg pils og fikk 93% utbytte som er det beste jeg har fått noen gang. Følgende fremgangsmåte ble brukt:

• Jeg brukte 9,5 kg pilsmalt, og mesket inn med 53 liter vann
  • Jeg mesket inn på 50 grader, mesket 10 minutter på 52 grader, mesket 80 minutter på 66 grader og mesket ut på 78 grader i 10 minutter
  • Etter endt mesk løfter jeg opp maltrøret og heller over 9 liter vann på 85 grader. 1 liter av gangen samtidig som jeg graver litt i masken
  • Etter endt avrenning løfter jeg bort maltrøret, og så fisker jeg ut litt maltkorn med en sikt/dørslag og sitter igjen med 55 liter vørter før kok
  • Etter kok sitter jeg igjen med 51 liter vørter og OG på 1054!!!!!
  • Speidel go Speidel go Speidel !!!!!

Jeg får mao en alt for sterk øl enn det jeg hadde beregnet, men vi brygger jo for å bli fulle for en billig penge  I like!

Jeg ble oppfordret å poste denne solskinnshistorien for å overbevise dere som tviler.

Off topic, men: Har du brygget pils?!?! Den oppskriften vil jeg gjerne se :-)
Loggført

Lykkelig kriger :-)
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Vis profil WWW
« Svar #51 på: ons 16 feb 2011, 15:13:37 »

Den er ikke spesielt spennende da:

Sitat
Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com
Recipe: Pilspiss 833(Bock)
Brewer: Richard
Asst Brewer:
Style: German Pilsner (Pils)
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 51,00 L     
Boil Size: 60,99 L
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 6,4 EBC
Estimated IBU: 36,3 IBU
Brewhouse Efficiency: 93,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
9,50 kg       Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)             Grain        100,00 %     
144,00 gm     Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (60 min)Hops         36,3 IBU     
140,00 gm     Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (10 min)Hops          -           
2,00 items    Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 min)          Misc                       
1 Pkgs        German Bock Lager (White Labs #WLP833) [StYeast-Lager               

Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 9,50 kg
----------------------------
My Mash
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
10 min        Step               Add 53,00 L of water at 54,0 C      52,0 C       
80 min        Step               Add 0,00 L of water at 66,0 C       66,0 C       
10 min        Step               Add 0,00 L of water at 78,0 C       78,0 C       

Notes:
------
Startet kok på 55 liter, etter kok ca 51 liter. 93% utbytte må være ny rekord!
Mesket inn på 53 liter, og vasket ut med 9 liter på 80-90 grader ºC.
Loggført

Humle er nam
Sider: 1 2 3 [4]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Speidel 50l og vannmengder « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!