Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 04:44:10

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Kjøkkenbryggeri 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Kjøkkenbryggeri  (Lest 2383 ganger)
Tore B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #15 på: fre 9 nov 2007, 23:51:08 »

Det høres flott ut med et så effektivt bryggeri. Med det opplegget jeg bruker nå (et lånt RIMS-system med mye slanger og pumper og av og til forstoppelse), er det sjelden jeg kommer under åtte timer, særlig fordi klargjøring og rengjøring tar så mye tid. Derfor må jeg ha en hel helgedag til rådighet, i stedet for å kunne gjøre det etter jobben en kveld, slik jeg noen ganger kunne gjøre det med enklere utstyr (da var jeg nede i under seks timer på det beste). Det er en av grunnene til at jeg vurderer å lage et nytt oppsett basert på enkel infusjonsmesking og noe mindre mikk-makk. Og platekjøler er absolutt en av de forbedringene jeg vurderer. Har du opplevt problemer med rengjøring av platekjøleren og infeksjoner?
Loggført

I tappekranene: Pilsner, IPA, Bayer, Brown ale
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #16 på: lør 10 nov 2007, 20:25:15 »

De fire timene er fra jeg har mesket inn til gjær er tilsatt, alt før og etter må regnes i tillegg. Uansett håper jeg og kunne klare og brygge etter jobb og være ferdig med alt før det er langt på natta.

Rengjøring er ganske greit synes jeg, først så spyler jeg gryta ren og lar alt kjøres gjennom alt inklusive platekjøleren. Når alt ser visuellt rent ut, så tilsetter jeg ganske varmt vann, skrur på elementene og tilsetter base (stoutrens eller hva jeg har for hånd). Så lar jeg dette resirkulere i 10-15 minutter (mens jeg graver ut mask og renser meskekaret). Når jeg er ferdig så skyller jeg alt ut i sluket eller sparer vaskevannet i en gjærbøtte til senere bruk. Jeg tar så og spyler med godt med rent vann, slik at jeg får vekk alle baserester, dette kjøres gjennom hele systemet og. Til slutt skrur jeg platekjøleren ut, og backflusher den. Da er den ren og god, og det skal være umulig og få infeksjoner. Før hver bryggedag skyller jeg gjennom alt og lar den stå med StarSan i noen minutter før jeg starter og pumpe ut vørter til gjæringskaret.

Den siste tidstyven som er fjernet er at jeg kan fylle varmtvanntanken min på forhånd, den har termostat og så har jeg et tidsur jeg kan koble til. Så kverner jeg malten dagen før og fyller opp varmtvannstanken bør jeg ha mesket inn innen en halvtime maks. Rengjøring bør ta maks 30 minutter. Er man flink å rydde underveis håper jeg total bryggedag kommer på 5 timer eller mindre. Starter man kl 16 bør man kunne hive seg på sofaen med en øl kl 21:00  godt øl

Før brukte jeg alltid 7-8 timer, og det gikk fort 2 timer før jeg fikk alt frem og alt var varmet opp og mesken innrørt. Kjøling tok alt for lang tid, nå går det på 6-7 minutter  beersmiley

Loggført

Humle er nam
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #17 på: lør 10 nov 2007, 20:27:30 »

Tore,

Du vet jo hva som gjør at det er vanskelig å komme seg ut av bryggrommet.... de fire kranene du har sett... de gjør det alt for trivelig å vaske og kose seg der nede...

Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy Cheesy

Loggført

Humle er nam
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Bilder, video og øvrige media  |  Emne: Kjøkkenbryggeri « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!