Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 04:44:33

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Flat gjærpakke = utsette bryggedag? 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Flat gjærpakke = utsette bryggedag?  (Lest 287 ganger)
Kåre Mopps
**
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« på: ons 10 nov 2010, 10:41:03 »

Smacket igang en Wyeast 2565 (Kölsch) for to dager siden, etter at jeg litt sent registrerte at den var produsert i august.  duh
Tommelfingerregelen om pakken skal få stå 1 dag pr måned etter produksjonsdato tilsier at jeg ikke kan regne med å sette i gang gjærstarteren før etter tre dager, altså tidligst torsdag.
Men det er torsdag (i morgen) som er den planlagte bryggedagen.
Og pakken har ennå ikke begynt å ese.

Må jeg utsette bryggingen, eller vil det være problemfritt å sette gjærstarter i dag?

Loggført

#1-#3 Wieses Ale med stigende suksess,
#4 Førjulsgleden Juleøl.
#5 Kuppern Kölsch.
#6 Andrimne Engelsk Stout.
#7 Egenkomponert Havrestout
Neste: Na Zdravi Tsjekkisk pilsner.
OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #1 på: ons 10 nov 2010, 12:14:15 »

Du kan fint sette gjærstarter uten at pakken har blåst seg opp. Men det kan virke som om du bør gå for to startere. Først en liten en, og så en stor en. Bruk kalkulatoren på mrmalty.com til å finne ut hvor store startene bør være.
Loggført

Lykkelig kriger :-)
Kåre Mopps
**
Utlogget Utlogget
Lillehammer

Vis profil
« Svar #2 på: ons 10 nov 2010, 13:01:03 »

Takk for raskt svar! Men skal jeg forstå deg dithen at jeg ikke bør stresse med å brygge i morgen - en liten starter fulgt av en stor starter vil kreve omtrent to døgn?
Loggført

#1-#3 Wieses Ale med stigende suksess,
#4 Førjulsgleden Juleøl.
#5 Kuppern Kölsch.
#6 Andrimne Engelsk Stout.
#7 Egenkomponert Havrestout
Neste: Na Zdravi Tsjekkisk pilsner.
OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #3 på: ons 10 nov 2010, 14:20:29 »

En gjærstarter bruker 2-3 dager på å gå ferdig. Antar det er en kölsch du skal brygge, og da trenger du godt med gjær. Jeg ville ha hatt is i magen og sørget for å ha tilstrekkelig med gjær, men vet at det ikke er lett:-)
Loggført

Lykkelig kriger :-)
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Flat gjærpakke = utsette bryggedag? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!