Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 04:51:43

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95362 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Havregryn i ølsett 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Havregryn i ølsett  (Lest 382 ganger)
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« på: man 15 nov 2010, 14:33:46 »

Hei!

Eg har høyrt mykje om at havregryn er ein god måte å modifisere eit ølsett på. Så eg tenkte å setta ein stout med rista havregryn.
Dette er planen no:
-Muntons Irish style stout 1,5kg
-0,5 kg dark spraymalt
-0,5 kg sukker
-0,5 kg rista havregryn som eg tenkte å meske i 2,5 L vatn før eg tillsetter dei andre ingrediensene og koker det sammen.
-1ss med pulverkaffi

ølsettet skal tilslutt bli 23 liter vørter

Kva type havregryn bør eg bruke og har havregryn noko innvirkning på sukkernivået i vørteren vis eg mesker havregrynet?

Håper dere kommer med tips og kommentarer.
Loggført

Vestbrygg.no
JørnP
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #1 på: man 15 nov 2010, 15:00:32 »

Bruk lettkokte havregryn. De kan brukes som de er, og vil påvirke sukkernivået. Du skal nok også hive opp litt knust basemalt, for eksempel pale malt for å få enzymer som kan konvertere stivelsen i havregrynene til sukker. Noen kan kanskje si noe om hvor mye basemalt du trenger, det har jeg ingen erfaring med.
Loggført

Islandsgata Mikrobryggeri
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #2 på: man 15 nov 2010, 15:21:48 »

Uten mesking sammen med malt som inneholder enzymer, får du ikke noe gjærbart materiale ut av grynene, men bare stivelse. Stivelse er god mat for en del bakterier, men ikke for gjær. Jeg ville ikke brukt havregryn i et øl hvor man ikke skal meske. Om du vil meske havregrynene, ville jeg ha kjørt en minimesk sammen med pilsnermalt (som har rikelig med enzymer) i en separat gryte. 60-90 min. på 66 C med ca. 2,5 l vann per kg korn.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #3 på: man 15 nov 2010, 15:32:54 »

Ok. men vis eg alikevel vil ha i havregryn for å få meir fylde og smak i det ølsettet. Kva burde eg gjere da?

Mengde havregryn?

Tusen takk for svar dere.

Loggført

Vestbrygg.no
JørnP
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #4 på: man 15 nov 2010, 18:34:10 »

Det er greit med 4-500 gram, men husk altså å meske sammen med litt malt for å konvertere stivelsen til sukker.
Loggført

Islandsgata Mikrobryggeri
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #5 på: man 15 nov 2010, 19:02:35 »

De tilfører forøvrig ikke videre smak, men gir en litt økt munnfølelse.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Erik1984
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Vis profil
« Svar #6 på: man 15 nov 2010, 20:47:20 »

Jeg hadde kanskje også droppet pulverkaffen, hvis det ikke er veldig viktig for deg at stouten din skal smake Nescafe istedet for brent malt... Smiley Jeg ville også brukt lys spraymalt eller ekstrakt istedet for den mørke siden "fargen" på ølsettet bare "stemmer" hvis du bruker sukker eller lys ekstrakt. Hvis det er ditt første brygg ville jeg gjort minst mulig modifikasjoner for å lære prosessen og skjønne hva som skjer Smiley
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Havregryn i ølsett « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!