Da fikk jeg litt mer klarhet i det... kjempeflott... takk skal dere ha.
Men over til den andre delen av hovedspøsmålet mitt. Er det mulig å bruke CO
2`en under primærgjæringa til karbonering? Dersom jeg ikke bruker "plopper", men stenger inne CO
2`en som blir produsunder under gjæringa, vil ikke det i prinsippe bli det samme som naturlig karbonering? Det med trukkregulator er for at trykket ikke skal bli for stort i tanken og for å kunne justere trykket til riktig mengde CO
2.
Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tanker rundt dette.....

I teorien kan du fange CO
2´en som blir produsert under lavt trykk for så senere å trykksette den for bruk til karbonering. Energimessig og utstyrsmessig er nok det ikke noe å spare på i små skala.
Grunnen til at du ikke kan fange mengder av det under stort trykk er at da "kveles" gjæringsprosessesen, den stopper opp fordi gjærcellene ikke får kvittet seg med nye CO
2 molekyler fordi trykket er for stort. Med en overtrykksventil vil du bare oppnå å sette ned hastigheten på gjæringen og på andre siden av ventilen må det være lavere trykk for at CO
2 skal kunne passere så du måtte ha samlet opp CO
2 i en stor beholder hvor trykket ikke ble like stort, for deretter å komprimere det.
Samme prinsipp har man på biler. Blokker eksosutgangen og du hindrer forbrenningsprosessen i motoren å slippe ut avgasser pga. trykk og den stopper helt.
Jeg har prøvd dette etter prinsippet ditt Ørjan, det er fult overkommelig.
En smørefri kompressor hvor du lager ett innsug eller setter hele kompressoreren i en beholder hvor du overfører Co2en som kommer fra overtrykksventilen, litt automatikk som starter kompressoren og fyller en trykksikker tank, denne må være stor for oss som brygger 100 + liter, kanskje 400 liter ellers blir trykket i denne høyt, flere titalls bar.
Grunnen til at jeg ikke bruker dette er at gjæringen foregår langt unna der jeg bor, jeg må da ha et reservestrømopplegg og det blir dyrt, og derfor er det på Reodor F nivå og knapt det og.