Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
tor 24 mai 2012, 06:22:10
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95363
innlegg i
8942
emner av
3329
medlemmer
Nyeste medlem:
GunnarH
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Generelt og nybegynnerspørsmål
| Emne:
Utgjæring ved ekstraktbrygging
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
3
Alle
Skrevet av
Emne: Utgjæring ved ekstraktbrygging (Lest 1325 ganger)
Per Øyvind
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Melbu
Utgjæring ved ekstraktbrygging
«
på:
tor 9 des 2010, 09:28:01 »
Har så langt i min bryggekarriere lagd 3 ulike ales basert på ekstrakt, IPA, bitter og stout. Laveste fg jeg har hatt er 1.016, og det virker på meg som at andre ekstraktbryggere også opplever det samme uten bruk av f.eks sukker. Nå har det ikke vært et mål i seg selv å komme veldig lavt, og ølene ble bra, men jeg lurer på om det er slik at man ved bruk av maltekstrakt/spraymalt må finne seg i at utgjæringen ikke blir allverden? For ordens skyld; jeg har vært nøye med å riste vørteren godt før jeg har satt brygget til gjæring. Kan det f.eks brygges vellykket saison og pils på ekstrakt mht utgjæring? Hadde vært interessant å høre noen erfaringer, selv om jeg er på vei over til maltbrygging.
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
Ølbart på andre fora
Sv: Utgjæring ved ekstraktbrygging
«
Svar #1 på:
tor 9 des 2010, 11:26:51 »
Det stemmer med min erfaring. Stort sett endte jeg rundt 1,020 (med en oechslevekt som viser 1,004 i rent vann = 1,016). Hvorvidt en pils kan bli vellykket med det, kommer vel an på den som skal drikke den.
Loggført
FrodeNor
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Fredrikstad
«
Svar #2 på:
tor 9 des 2010, 12:05:21 »
Sitat fra: Per Øyvind på tor 9 des 2010, 09:28:01
Har så langt i min bryggekarriere lagd 3 ulike ales basert på ekstrakt, IPA, bitter og stout. Laveste fg jeg har hatt er 1.016, og det virker på meg som at andre ekstraktbryggere også opplever det samme uten bruk av f.eks sukker. Nå har det ikke vært et mål i seg selv å komme veldig lavt, og ølene ble bra, men jeg lurer på om det er slik at man ved bruk av maltekstrakt/spraymalt må finne seg i at utgjæringen ikke blir allverden? For ordens skyld; jeg har vært nøye med å riste vørteren godt før jeg har satt brygget til gjæring. Kan det f.eks brygges vellykket saison og pils på ekstrakt mht utgjæring? Hadde vært interessant å høre noen erfaringer, selv om jeg er på vei over til maltbrygging.
I begynnelsen lå jeg på mellom 1014 og 1020. Etter at jeg begynte å bruke magnetrører, ligger FG på 1008 og 1010.
Loggført
As I near the end of mine pint, it is my obligation to get another one.
Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Fana,Bergen
«
Svar #3 på:
tor 9 des 2010, 12:06:39 »
Mykje det same problemet hjå meg. I den siste ekstraktipaen min hadde eg i 500 gram druesukker, den gjæra ut til 1012, og blei som i eventyret "akkurat passelig"...
Loggført
Work is the curse of the drinking class.
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
«
Svar #4 på:
tor 9 des 2010, 12:11:25 »
Sitat fra: Tarjei77 på tor 9 des 2010, 12:06:39
Mykje det same problemet hjå meg. I den siste ekstraktipaen min hadde eg i 500 gram druesukker, den gjæra ut til 1012, og blei som i eventyret "akkurat passelig"...
Ikke noe "høgg" denne gangen?
Loggført
Gahr Smith-Gahrsen
Dalaker
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Trondheim
«
Svar #5 på:
tor 9 des 2010, 12:12:34 »
Jeg har en teori om at det kan være flere ting som spiller inn her. For det første har ekstrakter forskjellig utgjæringsgrad, og noen av disse gjærer ikke spesielt langt ned i FG. Men ekstraktbryggere er også ofte nybegynnere som ikke alltid har kunnskap og utstyr til å tilrettelegge for gode gjæringsforhold.
Når de går over til maltbrygging får de bedre resultater og tillegger dette overgangen ekstrakt/malt, men for mange vil de også ha bedret sin kunnskap om gjær slik at de tilsetter riktigere mengder gjær og de har kanskje investert i temperaturkontroll og kjøpt gjærnæringssalter etc. etc.
Jeg er ikke i tvil om at det går an å lage gode ekstraktøl med riktig FG for stilen dersom du sørger for å ha kunnskap om ekstrakter og velger en ekstrakt med rett utgæringspotensiale og i tillegg legger til rette for gode gjæringsforhold.
Loggført
You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Fana,Bergen
«
Svar #6 på:
tor 9 des 2010, 12:13:02 »
Ikkje snev av høgg, Gahr. Kan hende at humla tok knekken på høggen, men vel å tru at lang og kjølig gjæring med masse gjær gjorde utslaget...
Loggført
Gahr
Styremedlem
Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen
Andrimne Bryggeri
«
Svar #7 på:
tor 9 des 2010, 12:25:52 »
Jeg er enig med Dalaker her. Ekstraktøl kan bli meget bra, men man må kjenne råvarene godt, og ha kontroll på gjæringen (som med alt øl). Selv brygger jeg bare ekstraktøl "gjennom andre", da jeg lager oppskrifter for kompiser. Erfaringen er at ekstrakt har en tendens til å gi litt dårlig utgjæring til tider, selv med god gjærbehandlig. Sukker er nok en god løsning i enkelte øl, det å velge en gjærtype med høy utgjæringsgrad en annen. Ellers er nok for dårlig lufting av vørteren ofte et problem for mange, i alle fall om man ønsker helt konsistente resultater.
Loggført
Gahr Smith-Gahrsen
frode_skarstein
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Straumsbukta, Tromsø
«
Svar #8 på:
tor 9 des 2010, 12:36:25 »
Jeg hoppet fra ekstrakt til allgrain senvåres. Uten at jeg kan komme på andre endringer i min prosess så gikk utgjæringen både svært mye raskere og mer regelmessig helt ned til minst 1/4 av OG. For meg virker det som at ekstrakt ganske enkelt ikke er like enkelt å gjære helt ned som hjemmelaga vørter.
Loggført
http://www.facebook.com/DrPogo
Ole Mørkved
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Namsos/Trondheim
«
Svar #9 på:
tor 9 des 2010, 22:39:16 »
Kan vel like godt legge ut spørsmålet mitt i denne tråden. Jeg har stående en hveteøl som er et ekstraktbrygg, 3 kilo maltekstrakt og en kilo spraymalt til 25 liter totalt. Målte OG til i underkant av 1050, og nå er FG (SG?) nede i 1010. Har justert for avvik på vekten. Hvor mye lenger ned kan jeg forvente, om noe, at den kan gjære?
Loggført
Tarjei77
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Fana,Bergen
«
Svar #10 på:
tor 9 des 2010, 23:06:37 »
Du har hatt god utgjæring. Oh yes.
Loggført
Jonask
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Akershus
«
Svar #11 på:
fre 10 des 2010, 09:12:03 »
Samme problem her..
Noen "OG/FG" med ekstrakt jeg husker
50/16
52/16
55/18
66/20
50/13 Hvete
Dette med utgjæring er noe jeg tidlig ble obs på da jeg synes jeg fikk for søtt øl. Har prøvd å gjort mye med dette, gjærmengder skal det ikke være noe å si på: rehydrert tørrgjær i mindre batcher ristet meget kraftig og lenge skulle være "godt nok".
Mulig det bare er meg, men Safale s04 virker å gi ølet et søtt preg noe som kanskje ikke er like forenelig med "for høy fg"? Jeg fikk iallefall mye bedre resultater med s05 og "høy fg".
Loggført
magnesax
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Trondheim
«
Svar #12 på:
man 13 des 2010, 21:09:07 »
Jeg har brygget 10-12 batcher med ekstraktbrygg, og har etterhvert kommet ned på ca 80% attenuasjon for relativt store øl (OG 80 - 90). Min erfaring er at gjærstarter, lufting (risting) av vørter, valg av ekstrakt og utgjæringstemperatur alle er viktige. Jeg bruker alltid magnetrører og setter gjerne starteren i to steg (2 * 2L). Videre rister jeg alltid gjærdunken grundig når vørteren er nedkjølt og jeg har i det siste gått fullstendig over til lys maltekstrakt eller spraymalt. Medium og mørk ekstrakt inneholder større andeler crystal og brent malt som garantert vil gi dårligere utgjæringsgrad enn lys. Men dette balanseres selvsagt av annen spesialmalt man må tilsette.
Jeg mener det er fullt mulig å brygge fullverdige øl med ekstrakt. Fordelen er at man kan bruke mer tid på å perfeksjonere alle trinn i prosessen untatt den noe mer tid- og utstyrskrevende meskingen. Ulempen er at det råvarene er dyrere. Men timeprisen tror jeg blir sammenlignbar
Loggført
oddchr
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #13 på:
man 13 des 2010, 21:19:27 »
Hva er det som gjør at en ekstrakt har bedre utgjæringsgrad enn en annen? Er lyse bedre enn mørke eller er det noe annet som spiller inn?
Kan ikke huske at det har stått noe om det på emballasjen?...
Loggført
magnesax
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Trondheim
«
Svar #14 på:
man 13 des 2010, 22:09:36 »
lyshet/mørkhet har hvertfall stor effekt. mørkere ekstrakter er tilsatt spesialmalt som crystal og sjokolade. disse inneholder større andeler ikke-gjærbare sukker, og dermed synker utgjæringen på ekstraktet totalt. anbefaler lys spraymalt som basis for alle ekstraktbrygg, så kan man tilsette crystal, choko etc som for vanlig all-grain oppskrifter uten "skjulte bidrag" fra ekstrakten.
Loggført
Sider:
[
1
]
2
3
Alle
Norbrygg
|
Ølbrygging
|