Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 06:34:37

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95363 innlegg i 8942 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: krane i sterkrens - for lenge? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: krane i sterkrens - for lenge?  (Lest 1000 ganger)
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« på: lør 25 des 2010, 18:14:09 »

Jeg hadde en slik krane liggende i sterkrens for en uke og det er slimaktig hvit i det innerste... kan plasten løses opp??

* 4033.jpg (26.77 KB, 170x113 - vist 349 ganger.)
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #1 på: lør 25 des 2010, 19:33:10 »

Jeg hadde en slik krane liggende i sterkrens for en uke og det er slimaktig hvit i det innerste... kan plasten løses opp??

jeg har flere sånne som har råtnet opp på en eller annen merkelig måte, så jeg tror nok ikke den plast typen er den mest solide nei...
vanlige silikonslanger også blir missfarget og mister konsistensen etter en tid i rensevæske.
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #2 på: lør 25 des 2010, 21:35:07 »

Uansett er disse ikke så lett å rense og desinfisere. Har du en bedre løsning på kranflate? Smiley
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #3 på: lør 25 des 2010, 21:44:37 »

Demontering og en runde i oppvaskmaskin, etterfulgt av noen minutter i kokende vann.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #4 på: lør 25 des 2010, 21:54:07 »

Jeg synes jeg stadig finner plast som ikke tåler sterkrens, det siste jeg har lurt på er John Guest koblinger
Loggført

S. Oddvar Demmo
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #5 på: lør 25 des 2010, 22:03:47 »

Demontering og en runde i oppvaskmaskin, etterfulgt av noen minutter i kokende vann.

så disse tåler kokende vann? så bra. Har ikke prøvd fordi jeg har vært uheldig med plast og koking flere ganger.

EDIT jeg får demontert det røde fra det hvite men ikke de to hvite deler fra hverandre.. får det ikke til. Triks??
Loggført
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Det må øl til før det er verdt å bli tørst.

Vis profil
« Svar #6 på: lør 25 des 2010, 23:01:13 »

jeg får demontert det røde fra det hvite men ikke de to hvite deler fra hverandre.. får det ikke til. Triks??

Har motsatt problem?  De to hvite delene går fra hverandre med å brekke og dra samtidig (det er ganske tungt).  Ikke bli forferdet over hva du finner inni - det ble jeg!
Loggført

mvh Trygve
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #7 på: lør 25 des 2010, 23:02:18 »

EDIT jeg får demontert det røde fra det hvite men ikke de to hvite deler fra hverandre.. får det ikke til. Triks??

Har motsatt problem?  De to hvite delene går fra hverandre med å brekke og dra samtidig (det er ganske tungt).  Ikke bli forferdet over hva du finner inni - det ble jeg!
Loggført

mvh Trygve
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #8 på: lør 25 des 2010, 23:03:05 »

%&€#" Bill Gates 566"!§##
Loggført

mvh Trygve
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #9 på: søn 26 des 2010, 20:41:22 »

Viktig å demontere før koking. Jeg tok en litt vel lett variant og kokte 3 komplette kraner 15 minutter. Alle ble løse i flensen og lakk  cheeky Redningen ble å dra de fra hverandre og sause de godt inn i matvaregodkjent fett.
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #10 på: søn 26 des 2010, 21:03:48 »

Er det ikke bare et tidsspørsmål når en får en infeksjon pga slike kraner? Jeg vil helst bruke noe som er bra og lett å rengjøre.
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #11 på: man 27 des 2010, 16:05:32 »

Er det ikke bare et tidsspørsmål når en får en infeksjon pga slike kraner? Jeg vil helst bruke noe som er bra og lett å rengjøre.
enig med deg der Huub.
Jeg også driver å leter etter et bedre alternativ. Skal gi beskjed om jeg snubler inni noe :-)
Loggført

Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #12 på: man 27 des 2010, 20:10:39 »

Kjære Speidelbryggere. Er denne type kranen en bedre løsning? Kanskje er jeg nødt til å skifte fra europrisdunk til speidelbutte?

* 4015bb.jpg (1.93 KB, 71x88 - vist 177 ganger.)
Loggført
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #13 på: fre 31 des 2010, 13:26:32 »

I et annet emnet skriver Oddvar: ...Et vilt år med villgjær pga. kraner i gjæringsspannet, nå er det slutt på kompliserte kraner som er vanskelig å rengjøre (demontere), slutt på å stole på fosforsyre (mere klorin i bryggingen) slutt på å være egen ...

Så jeg håper Oddvar, at du kan forklare her hva du har gjort.
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #14 på: fre 31 des 2010, 13:43:38 »

EDIT: Ser nå først at det etterlyses alternativer til kraner, her er mitt, garantert ferrest deler, pakning trenges ikke i plastspann.

Slangenippel (denne har jeg dreid av RF stål men det finnes sikker ferdilaget, John Guest ?
Jeg trodde set skulle bli mer snasent (snasent = penere på Norsk Smiley ,)med en krane, men det betyr også mer deler å demont/rengjøre.

EDIT:  Litt stresset, skal ut og handle fyrverkeri Smiley
Slangen må selfølgelig plugges eller klemmes tett, litt styr med dette, men, det har aldri blitt ifisert Smiley

* slangenippel.jpg (283.1 KB, 1920x1080 - vist 120 ganger.)
Loggført

S. Oddvar Demmo
Huub
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Lora (Lesja, Oppland)

Vis profil
« Svar #15 på: fre 31 des 2010, 14:45:04 »

Fyrverkeri, det slepp jeg fordi vi skal få storm her i kveld.

Er dette meskekar, gjæringskaret eller omstikkingsspann? Hvordan regulerer du strømhastighet? Hva har du på slangeenden?
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #16 på: fre 31 des 2010, 16:26:31 »

Fyrverkeri, det slepp jeg fordi vi skal få storm her i kveld.

Storm stopper ikke meg Smiley  Jeg er ute ved kysten så temperaturen er ganske fin.

Er dette meskekar, gjæringskaret eller omstikkingsspann? Hvordan regulerer du strømhastighet? Hva har du på slangeenden?

Det er gjæringskar, bruker ikke stikke om.
Proppen i enden av slangen er en plugg jeg har dreid av en rustfri bolt.
Design kan diskuteres men det ern nå et system hvor det ikke er plass til infeksjoner og hevert er unødvendig.

Heretter ville jeg ha tappingen mye høyere og heller tilte spannet for å ikke tappe trub i starten.

Jeg lukter også på BetterBotle http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198&products_id=1924
Loggført

S. Oddvar Demmo
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #17 på: fre 31 des 2010, 17:35:12 »

Hvis du først skal ha en så liten flaske, har du sett på disse? http://www.aqua-service.no/product.cfm?path=47,48&id=41
Koster vel typisk en hundrelapp ellernoe for å pante ut en slik flaske, ca 19 liter imot betterbottle's 23 liter..
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #18 på: fre 31 des 2010, 17:55:25 »

Hvis du først skal ha en så liten flaske, har du sett på disse? http://www.aqua-service.no/product.cfm?path=47,48&id=41
Koster vel typisk en hundrelapp ellernoe for å pante ut en slik flaske, ca 19 liter imot betterbottle's 23 liter..

Jeg vet ikke/har ikke funnet noe sted å pante de ut.

Det er så at dette er smått, men de er lette å bære når de er fulle, de er gjenomsiktig, lette å sette bor, lette ......
Loggført

S. Oddvar Demmo
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #19 på: fre 31 des 2010, 17:58:47 »

Har selv tenkt å forsøke å pante ut et par slike for å kunne bruke til minibatcher for testing, må bare finne minste praktiske volum for speidelen først..
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #20 på: fre 31 des 2010, 18:04:32 »

Sviker, bygge bryggeri å så hoppe på Speidel, det er feigt.

Spøk til side, 23 liter skulle være passelig, antar det var en 20 liter du kjøpte.

Uansett, lykke til med Speidel og brygging i 2011.
Loggført

S. Oddvar Demmo
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #21 på: fre 31 des 2010, 18:08:46 »

Cheesy Smiley

Ja, 20Liters, men tenkte om det var mulig å brygge noe mindre f.eks rundt 10-13 liter, usaklig lite kanskje, men har jo et 19liters corny fat som vitner om at småbatcher kan være kurrant for meg Smiley
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #22 på: fre 31 des 2010, 18:14:33 »

Cheesy Smiley

Ja, 20Liters, men tenkte om det var mulig å brygge noe mindre f.eks rundt 10-13 liter, usaklig lite kanskje, men har jo et 19liters corny fat som vitner om at småbatcher kan være kurrant for meg Smiley

Har tenkt det samme, når jeg kanskje bygger en speidel, så stor at alt går rett i en Cornelius, da kommer BetterBotle inn.

Har ett enkelt bryggeri som tar 1 kilo malt, blir godt øl men tomt med en gang Smiley)
Loggført

S. Oddvar Demmo
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #23 på: lør 15 jan 2011, 16:50:56 »

Hei!

ser at vinogbar selger ein anna type krane http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=985 .
er det noken som har erfaring med denne?
Loggført

Vestbrygg.no
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #24 på: lør 15 jan 2011, 21:04:19 »

ser at vinogbar selger ein anna type krane http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=985 .

Har et par slike og er rimelig fornøyd. Den er nok hakket med solid enn den hvite og røde, men er ikke like lett å få fra hverandre. Den har dessuten en litt irriterende designfeil: Når du lukker den er det ikke noe luftehull på toppen, så det blir bestandig litt vørter igjen i krana som renner ut i løpet av noen sekunder/minutter.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Dag
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #25 på: søn 16 jan 2011, 02:10:12 »

Får du den fra hverandre overhode? Hur då?
Loggført

"De levde som ville dyr, de hverken røkte eller drakk!" Axel Sandemose
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #26 på: søn 16 jan 2011, 11:53:20 »

Får du den fra hverandre overhode? Hur då?

Jeg vil anta vinkelsliper kan fungere. Nei, jeg får den ikke fra hverandre, men den tåler koking helt fint, så det bekymrer meg ikke så veldig.
Loggført

Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Færing Bryggeri

Vis profil
« Svar #27 på: søn 16 jan 2011, 15:31:33 »

Har et par slike og er rimelig fornøyd. Den er nok hakket med solid enn den hvite og røde, men er ikke like lett å få fra hverandre. Den har dessuten en litt irriterende designfeil: Når du lukker den er det ikke noe luftehull på toppen, så det blir bestandig litt vørter igjen i krana som renner ut i løpet av noen sekunder/minutter.

ok. da skal eg kjøpe ein og prøve det typen. Er diameteren på denne lik som den andre typen kran vinogbar selger?
litt dumt vis eg må kaste alle gjæringkara mine som allerede har eit 25mm hull i seg.
Loggført

Vestbrygg.no
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #28 på: søn 16 jan 2011, 16:12:00 »

ok. da skal eg kjøpe ein og prøve det typen. Er diameteren på denne lik som den andre typen kran vinogbar selger?
litt dumt vis eg må kaste alle gjæringkara mine som allerede har eit 25mm hull i seg.

Ja, det tror jeg. Mistenker den for å være en halv millimeter mindre, for hullene som er veldig trange med de hvite kranene er bare trange med den svarte.
Loggført

Jan Morten
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nord-Trøndelag

Vis profil
« Svar #29 på: søn 16 jan 2011, 16:28:32 »

Bruker også de hvite/røde fra Petit.

Ca hver 4 batch;
Skrur flens, pakninger og ring fra hverandre. Grovrengjør i klorbad med børste. Skyller av med kokende vann.
Monterer på gjærspann og kjører steam (Foma 3000) gjennom krane og inn i karet (med lokket på) ca 5-7 minutter før vørten går på.
Kranene ser ut til å takle det rimelig bra.

Ellers benytter jeg kokende vann, gjennomstrømmende 4-5 liter og StarSan imellom.
Så langt har det ikke blitt noe infeksjon på denne måten.
Loggført

Knuthaugens Picobrygg
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #30 på: lør 26 feb 2011, 01:17:55 »

tenkte å prøve å droppe kran, slangenippel med slange i begge ender er enkel å rengjøre,
kok opp en klype til å føre langen ned i øllet for tapping, og dette burde fungere (også som gjærlås?)
innspill på den takk....

* gjæring.jpg (21.62 KB, 819x460 - vist 53 ganger.)
Loggført

Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Praha 2007

Vis profil
« Svar #31 på: lør 26 feb 2011, 01:22:55 »

Sorry, jeg skjønner ikke den, det er ikke for mye øl enno som gjør det vanskelig.
Loggført

S. Oddvar Demmo
Sider: 1 2 3 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: krane i sterkrens - for lenge? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!