Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 06:52:23

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95364 innlegg i 8943 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: mørk ale på 5 uker? 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: mørk ale på 5 uker?  (Lest 662 ganger)
Amund_J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Raufoss

Vis profil
« Svar #15 på: søn 23 jan 2011, 18:05:54 »

interessant, men vel detaljert for meg foreløpig.

har lovlig dårlig tid på brygget, og må i tillegg ut på hv øvelse fra om med tisdag. skal vel være uproblematisk å koke vørter i kveld, kjøle ned og ha det på dunk i påvente på gjær som er klar i morra?

dette er første gang jeg bruker en ølkalkis... lurte litt på verdiene her. jeg skal lage 40L øl (planen var 50 men slik ble det ikke), men er nødt til å koke vørter i 2 omganger. altså 2x20. gjelder verdiene (markert rødt) hvis jeg koker vørter på 20L med ALL malten? lurer litt på fremgangsmåten her altså. vil ha de verdiene som er oppgitt.

* APA.jpg (91.08 KB, 951x727 - vist 140 ganger.)
Loggført
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Øvre Sædalsveien 115, 5099 Bergen

Vis profil
« Svar #16 på: søn 23 jan 2011, 20:31:40 »

Ikke noen vesentlig ulempe med å la vørteren stå til i morgen før gjær tilsettes, så lenge vørteren kjøles ned.

Å koke all maltekstrakten med 20L vann for så å tilsette 20 liter avkjølt vann ved overføring til gjæringsdunk er heller ikke ett problem,
er faktisk en ganske vanlig prosedyre, blandt annet beskrevet av J. Palmer.

Hvis du ønsker å treffe OG nøyaktig må du gjøre målinger under veis, kan for eksempel ta en prøve etter hot break.
BG skal jo være 1104, så hvis du ligger i det området ligger du bra an.
Ligger du betydelig under må du enten kompensere med mer malt, eller tilsette mindre vann i gjæringsdunken.

Fargen tror jeg du kommer til å treffe ganske bra, så lenge EBC verdiene for malten er riktig.
Mener å huske at Muntons Light malt extract er definert fra 8 til 12 EBC, så den verdien ser tålelig grei ut.

Bitterheten blir sikkert helt OK, Tinseth kan man stort sett stole på, han tar jo også høyde for den høye BG som du har ved å koke all malten i bare 20 liter, som du ser blir jo da utbytte av humlen dårligere.

5.1%, ja......hvis du er heldig, er ikke alltid man får FG 1013 med maltekstrakt.

Lykke til med brygging og HV øvelse....
Loggført

Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
Amund_J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Raufoss

Vis profil
« Svar #17 på: tir 25 jan 2011, 00:58:45 »

Da er ølet satt. Min første gjærstarter med flytende gjær så bra ut, iallefall i forhold til FG/OG. "Ølet" som jeg dekanterte var på 1008, med start på 1040. OG på brygget ble litt høyere enn planlagt, 1059 mot 1052. Gikk tom for sterilisert vann, tok ikke sjansen på springvann siden dette er et brygg jeg lager på bestilling. (dog ikke med fortjeneste Wink)

Takk for all hjelp Cool

PS: forslag til ei god maltkvern som ikke koster skjorta? Siste gang jeg står med kjevle og knuser no way Knuste 1kg som skulle gi 1010, men fikk bare 1005. Bommet forresten grovt med BG også, 1090 mot 1104, så måtte kjøre på med mer ekstrakt. Derfor, som nevnt, ble OG litt høy.
Loggført
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melhus

Vis profil
« Svar #18 på: tir 25 jan 2011, 09:28:10 »

Da er ølet satt. Min første gjærstarter med flytende gjær så bra ut, iallefall i forhold til FG/OG. "Ølet" som jeg dekanterte var på 1008, med start på 1040. OG på brygget ble litt høyere enn planlagt, 1059 mot 1052. Gikk tom for sterilisert vann, tok ikke sjansen på springvann siden denne er et brygg jeg lager på bestilling. (dog ikke med fortjeneste Wink)

Takk for all hjelp Cool

PS: forslag til ei god maltkvern som ikke koster skjorta? Siste gang jeg står med kjevle og knuser no way Knuste 1kg som skulle gi 1010, men fikk bare 1005. Bommet forresten grovt med BG også, 1090 mot 1104, så måtte kjøre på med mer ekstrakt. Derfor, som nevnt, ble OG litt høy.
Spesialmalt gir ikke så mye gjærbare sukkerarter til vørteren, og det er derfor de må ikke meskes. De brukes mest for smak og farge.
Hvis du ikke hadde tilsatt ekstra ekstrakt, kanskje du hadde truffet OGen da?
Jeg lurer på et par ting selv... Hva står egentlig BG for?
Slik jeg tenker, så trur jeg det beskriver gravity på vørteren før kokingen. Stemmer det?
Loggført

And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
Amund_J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Raufoss

Vis profil
« Svar #19 på: tir 25 jan 2011, 10:37:07 »

Sitat
Spesialmalt gir ikke så mye gjærbare sukkerarter til vørteren, og det er derfor de må ikke meskes. De brukes mest for smak og farge.
Hvis du ikke hadde tilsatt ekstra ekstrakt, kanskje du hadde truffet OGen da?
Jeg lurer på et par ting selv... Hva står egentlig BG for?
Slik jeg tenker, så trur jeg det beskriver gravity på vørteren før kokingen. Stemmer det?

Beercalc.dk ga meg 1010 på crystalen, (1005 på 40L, dvs at jeg skulle ha 1010 på 20L vørter) men jeg så på kornene at jeg ikke fikk knust alle med kjevla mi, så er derfor jeg bare fikk utnyttet halvparten tenker jeg.
Jeg måtte ha i mer ekstrakt for å få noenlunde riktig OG på 40L brygg.
Det stemmer, BG står for boilgravity og gir en pekepinn på hvor man skal ligge FØR man tilsetter vann (hvis man ikke kokker hele brygget da)
Loggført
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: mørk ale på 5 uker? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!