Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
tor 24 mai 2012, 06:56:27
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95364
innlegg i
8943
emner av
3329
medlemmer
Nyeste medlem:
GunnarH
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Bilder, video og øvrige media
| Emne:
Braasj Bryggeri/Kjempetorskens ØL-blogg
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
1
2
3
4
[
Alle
]
Skrevet av
Emne: Braasj Bryggeri/Kjempetorskens ØL-blogg (Lest 5962 ganger)
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
Braasj Bryggeri/Kjempetorskens ØL-blogg
«
på:
lør 15 jan 2011, 00:07:34 »
Da er planene igang for vårt lille hjemmebryggeri, og vi har opprettet en blogg for å dokumentere planlegging, forberedelser og gjennomførelse av planene:
http://braasjbrygg.wordpress.com/
Kom gjerne med kommentarer, forslag og idéer!
Loggført
http://www.kjempetorsken.com
Knut1
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gvarv, Telemark
Sv: Bråsj Bryggeri
«
Svar #1 på:
lør 15 jan 2011, 10:08:10 »
Hei
Artig å se Bråsj Bryggeri blir til...
Her følger noen bilder fra Gvarv Bryggeri i Telemark. Noe tilsvarende dere skal lage til. Vi har til nå brygget 9 brygg på 50 liter Speidel, og produksjonen fortsetter for fullt. Lokalene er i kjelleren min. Der har vi flere ledige rom bla et kjøkken, vaskerom, bod og dusj. Når vi etterhvert får rydda og montert opp noen hyller blir det bra. Det trengs nå , siden vi har bestillt en pall med 0,5 liters flasker som ankommer førstkommende onsdag. Vi bruker denne online bryggeloggen for å logge våre brygg med Speidelen:
www.bryggelogg.no
. Den er forøvrig åpen for alle.
I går blei det mye prøvesmaking av: "En engelsk luring", "Super IPA Nøgne style" og "Gromstouten". Alle meget gode og vellykkede!
I dag får vi vel igjen starte opp Speidelen:)
mvh
Bryggemester assistent Knut
Gvarv bryggeri
080120112479.jpg
(1002.88 KB, 2592x1944 - vist 1763 ganger.)
080120112480.jpg
(934.43 KB, 2592x1944 - vist 1760 ganger.)
090120112481.jpg
(764.37 KB, 2592x1944 - vist 1747 ganger.)
090120112484.jpg
(811.18 KB, 2592x1944 - vist 1745 ganger.)
090120112485.jpg
(652.65 KB, 2592x1944 - vist 1731 ganger.)
130120112489.jpg
(764.31 KB, 2592x1944 - vist 1735 ganger.)
150120112491.jpg
(699.1 KB, 2592x1944 - vist 1669 ganger.)
271220102456.jpg
(507.3 KB, 2592x1944 - vist 1645 ganger.)
271220102459.jpg
(643.6 KB, 1944x2592 - vist 1650 ganger.)
271220102467.jpg
(1006.93 KB, 2592x1944 - vist 1641 ganger.)
Loggført
www.bryggelogg.no
- Online bryggelogg for hjemmebryggere
Geir åge
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Troms/Longyearbyen
«
Svar #2 på:
lør 15 jan 2011, 12:17:03 »
Sitat fra: Knut1 på lør 15 jan 2011, 10:08:10
Hei
Artig å se Bråsj Bryggeri blir til...
Her følger noen bilder fra Gvarv Bryggeri i Telemark. Noe tilsvarende dere skal lage til. Vi har til nå brygget 9 brygg på 50 liter Speidel, og produksjonen fortsetter for fullt. Lokalene er i kjelleren min. Der har vi flere ledige rom bla et kjøkken, vaskerom, bod og dusj. Når vi etterhvert får rydda og montert opp noen hyller blir det bra. Det trengs nå , siden vi har bestillt en pall med 0,5 liters flasker som ankommer førstkommende onsdag. Vi bruker denne online bryggeloggen for å logge våre brygg med Speidelen:
www.bryggelogg.no
. Den er forøvrig åpen for alle.
I går blei det mye prøvesmaking av: "En engelsk luring", "Super IPA Nøgne style" og "Gromstouten". Alle meget gode og vellykkede!
I dag får vi vel igjen starte opp Speidelen:)
mvh
Bryggemester assistent Knut
Gvarv bryggeri
Artig å se=) Hvor bestiller dere 0,5L flasker fra??
Loggført
Geir Åge
Knut1
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gvarv, Telemark
«
Svar #3 på:
lør 15 jan 2011, 14:44:47 »
Bestillte hos
http://www.nordicpack.no/
Totalt 6463,-kr inkludert alt, unntatt frakt. Antall: 1960 stk flasker.
Det skulle bli ca 3,30 pr flaske.
Har ikke fått fakturaen enda, men det var den prisen jeg fikk oppgitt.
\\ Knut
Loggført
www.bryggelogg.no
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #4 på:
lør 15 jan 2011, 16:56:32 »
Sitat fra: Knut1 på lør 15 jan 2011, 14:44:47
Bestillte hos
http://www.nordicpack.no/
Totalt 6463,-kr inkludert alt, unntatt frakt. Antall: 1960 stk flasker.
Det skulle bli ca 3,30 pr flaske.
Har ikke fått fakturaen enda, men det var den prisen jeg fikk oppgitt.
\\ Knut
Vi bestilte også en slik pall fra Nordic Pack i fjor. Det er utrolig mange flasker! 7 lag med flasker på pallen. Vi måtte kjøpe pappesker for over 700 kr for å få pakket bort flaskene ettersom de færreste kan parkere en pall i kjelleren. Tok oss en hel ettermiddag.
Frakten utgjør endel, så prisen pr flaske blir nok endel mer enn 3,30. Flaskene er forøvrig nesten identiske med NØ sine.
Loggført
Knut1
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gvarv, Telemark
«
Svar #5 på:
lør 15 jan 2011, 17:23:27 »
Ja, det blir nok mye styr med de flaskene. Vi har fått en til å hente dem for oss. Det er vel ikke helt gratis...
Her er forresten et par bilder fra dagens brygg, blir litt tid til prøvesmaking også:)
150120112492.jpg
(639.98 KB, 2592x1944 - vist 1578 ganger.)
150120112495.jpg
(592.67 KB, 2592x1944 - vist 1562 ganger.)
Loggført
www.bryggelogg.no
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #6 på:
søn 16 jan 2011, 11:12:31 »
Gromt! =)
Jeg ser dere har en stor gjæringsdunk med rødt lokk, hvor kan man få tak i noe slikt? Evnt. pris?
Loggført
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Øvre Sædalsveien 115, 5099 Bergen
«
Svar #7 på:
søn 16 jan 2011, 11:15:31 »
Det er en Speidel gjæringsdunk, Petit Agentur har dem i sitt sortiment.
Loggført
Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
Regin Smiður
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ski, Akershus
«
Svar #8 på:
man 17 jan 2011, 16:27:42 »
Sitat fra: Espen Unnvik på søn 16 jan 2011, 11:15:31
Det er en Speidel gjæringsdunk, Petit Agentur har dem i sitt sortiment.
Aaahhh, det skal jeg sjekke ut, takk.
Loggført
Southfarm
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #9 på:
tir 18 jan 2011, 22:20:52 »
Sitat fra: Knut1 på lør 15 jan 2011, 10:08:10
Her følger noen bilder fra Gvarv Bryggeri i Telemark.
Heisann.
Dette vekket min nysgjerrighet da jeg er en aspirerende brygger med røtter fra eplekomunen.
Hvilke ambisjoner har dere for dette bryggeriet?
Loggført
"There is much pleasure to be gained from useless knowledge" - Bertrand Russell
Knut1
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gvarv, Telemark
«
Svar #10 på:
fre 21 jan 2011, 19:28:13 »
Moro at du har dine røtter fra eple kommunen Sauherad.
Vi har vel egentlig ingen store ambisjoner angående bryggingen, dette bare for moro. Men når det er sagt har allerede et par lokale gårdutsalg vært i kontakt med oss angående salg av vårt øl. Flere personer fra bygda har jo fått prøvesmake ølet, og da går jo ryktene om godt øl som ild i tørt grass. Vi har ikke studert lovverket særlig nøye, men det virker til å være komplisert å selge hjemmebrygget øl. Foreløpig lager vi kun til oss selv. Dersom det skulle bli aktuellt å produsere for salg må man jo produsere større mengder enn vi gjør pr i dag. Men jeg ser ikke at det kan være noe særlig penger å tjene på dette, selv om man hadde kjøpt seg en 200 liters Speidel. Tenker da på alkoholavgifter og andre avgifter som følger med.
\\ Knut
Loggført
www.bryggelogg.no
Southfarm
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #11 på:
lør 22 jan 2011, 18:35:45 »
Det kan bli interessant å se hvilken retning lovverket endrer seg ang.
gårdssalg
fremover.
Ble overasket da jeg så det stod "Gvarv Bryggeri i Telemark" i innlegget ditt, da jeg ikke har hørt noe om noen andre hjemmebryggere i området, men det kan jo heldigvis ha endret seg.
Flott oppsett dere har forresten. Ser kjekt ut å ha noen fat liggende
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #12 på:
fre 1 apr 2011, 09:54:52 »
Da er vi i gang!
http://wp.me/p1iiua-C
Loggført
Eduard
Styremedlem
Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo
Den Gyldne Draabe
«
Svar #13 på:
lør 2 apr 2011, 15:03:48 »
Gratulerer! Regner med at det ikke er aprilsnarr
Loggført
"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
ProtoBrew
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #14 på:
tir 5 apr 2011, 03:31:15 »
Langt i fra aprilsnarr
Vi gleder oss som 2 barn på julaften til å begynne med dette. Kjellerboden vi planlegger å omgjøre til bryggerom vil ta lenger tid så vi kjører første batch på kjøkkenet har vi bestemt.
Vi er totalt uerfarne på å brygge på speidel, men har lest en del. Vi kjøpte startersett fra petit som inneholder kjøler, maltmølle m.m. Regner med at vi må kjøpe en hageslange til kjøleren, og sikkert noen greier for å feste hageslangen til kjøleren. Går ut i fra at alle hageslanger er ok å bruke? eller er det noen materialer man må være oppmerksom på her?
Jeg tror maltmøllen er en sånn man kan sette oppå et gjæringskar og bare kverne til. Har hørt at mange kobler en drill til denne for å slippe å kverne manuellt. Er det virkelig så stor jobb? For 50liters brygg kan det vel ikke ta lang tid å kverne malten? Vil gjerne høre erfaringer.
Lurer også litt på damp. Tenkte å sette speidelen ved kjøkkenvinduet og ha det åpent under koking. Blir det mye vanndamp når man koker 50liter i en time? I kjellerboden tenkte vi å montere en avtrekksvifte i et kjellervindu, men en bekymring jeg har er naboen (bor i en 4-mannsbolig) som har kjøkkenvindu rett over kjellerbodvinduet. Kan dette bli et problem?
Vi kommer også til å satse på flytende gjær ved bryggingen. Vi er begge ekstraktbryggere i dag og har brukt mest tørrgjær, som har fungert fint. Men de store gutta bruker jo fersk flytende gjær. I den forbindelse lurer jeg på hvor viktig det er å lage en starter mot det å bare helle reagensrøret rett i vørteren? Vi har ikke magnetrører (enda), men vurderer dette om det viser seg nødvendig. Er det noen som har erfaring med å lage startere uten en automatisk rører? Er det å anbefale? Må man ha vekkerklokke på hver annen time for å riste på starteren i løpet av natten ?
Siste spørsmål: jeg har hatt en pause i hjemmebrygging på 6-8 måneder hvor jeg har hatt humle liggende vakumpakket i skapet (ikke kjølt/fryst) i denne perioden. Det dreier seg totalt om ganske mye humle, kjøpt fra USA og england. Både pellets og blomst. Kan "gammel" humle gi bismak til ølet, eller er det slik at den bare ikke gir så mye aroma/bitterhet over tid? Det jeg lurer på er om man kan erstatte oppskrifter med eldre humle bare ved å øke dosen?
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge
«
Svar #15 på:
tir 5 apr 2011, 08:14:40 »
Sitat fra: ProtoBrew på tir 5 apr 2011, 03:31:15
Vi er totalt uerfarne på å brygge på speidel, men har lest en del. Vi kjøpte startersett fra petit som inneholder kjøler, maltmølle m.m. Regner med at vi må kjøpe en hageslange til kjøleren, og sikkert noen greier for å feste hageslangen til kjøleren. Går ut i fra at alle hageslanger er ok å bruke? eller er det noen materialer man må være oppmerksom på her?
Det er påmontert noen slangestykker, og på enden av disse er det hageslange skjøtestykker, så det går fint å koble hagelsange rett på.
Selv tok jeg de av, og monterte gardenaskjøter så jeg kan koble de fra enklere. Lettere å pakke ned slangen for seg, og kjøleren for seg.
Loggført
Børge B
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Melhus
«
Svar #16 på:
tir 5 apr 2011, 08:24:26 »
Sitat fra: neslekkim på tir 5 apr 2011, 08:14:40
Det er påmontert noen slangestykker, og på enden av disse er det hageslange skjøtestykker, så det går fint å koble hagelsange rett på.
Selv tok jeg de av, og monterte gardenaskjøter så jeg kan koble de fra enklere. Lettere å pakke ned slangen for seg, og kjøleren for seg.
Vi har opplevd at de tynneste og billigste hageslangene klapper sammen, om en bruker de på "utgangen" hvor vannet er forholdsvis varmt i starten. Vi bruker derfor der en noe mer solid (og armert?) variant på varmvannet.
Loggført
Flaske: #026 Barleywine, #051 Lyst, #057 2xIPA, #060 Cream Ale, #062 Belgian Golden Strong, #063 Imperial Stout, #065 Nina's IPA, #066 Pale, #067 Weissbier, #068 Rug-IPA, #069 Wit, #070 Milkstout, #071 Mild
Fat: #072 Sorachi Ace Single-Hop IPA
Gjæring:
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge
«
Svar #17 på:
tir 5 apr 2011, 08:48:17 »
Sitat fra: BorBar på tir 5 apr 2011, 08:24:26
Sitat fra: neslekkim på tir 5 apr 2011, 08:14:40
Vi har opplevd at de tynneste og billigste hageslangene klapper sammen, om en bruker de på "utgangen" hvor vannet er forholdsvis varmt i starten. Vi bruker derfor der en noe mer solid (og armert?) variant på varmvannet.
Ah.. jeg kjører Biltema vannslanger funnet i båtavdelingen, samme dimensjon som hageslanger, men mye stivere, hadde egentlig planer om å finne hageslange, men ikke funnet noen som ikke lukter.
Litt av poenget med Gardena koblingene, er at jeg bruker samme slange til å fylle speidelen også, og da vil jeg ikke ha en illeluktende hageslange..
Loggført
Andreas Habel
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Stavanger
«
Svar #18 på:
tir 5 apr 2011, 14:17:10 »
Jeg tror maltmøllen er en sånn man kan sette oppå et gjæringskar og bare kverne til. Har hørt at mange kobler en drill til denne for å slippe å kverne manuellt. Er det virkelig så stor jobb? For 50liters brygg kan det vel ikke ta lang tid å kverne malten? Vil gjerne høre erfaringer.
Vi har brukt ca. 45-60 min. med en slik mølle for å kverne rundt 10 kg malt. Så det tar ikke så veldig mye tid. Det kan godt gjøres dagen før eller mens Braumeisteren varmer meskevannet opp.
Sitat
Lurer også litt på damp. Tenkte å sette speidelen ved kjøkkenvinduet og ha det åpent under koking. Blir det mye vanndamp når man koker 50liter i en time? I kjellerboden tenkte vi å montere en avtrekksvifte i et kjellervindu, men en bekymring jeg har er naboen (bor i en 4-mannsbolig) som har kjøkkenvindu rett over kjellerbodvinduet. Kan dette bli et problem?
Vi brygger i kjelleren og har montert en avtrekksvifte i veggen ovenfor Braumeisteren. Den greier ikke å transportere hele dampen ut, så vi må åpne kjellerdøren under kokingen. Forresten tror jeg ikke at du må være bekymret når det gjelder naboen din, den fine vørterlukten fortynnes ganske rakst, synes jeg.
Sitat
Vi kommer også til å satse på flytende gjær ved bryggingen. Vi er begge ekstraktbryggere i dag og har brukt mest tørrgjær, som har fungert fint. Men de store gutta bruker jo fersk flytende gjær. I den forbindelse lurer jeg på hvor viktig det er å lage en starter mot det å bare helle reagensrøret rett i vørteren? Vi har ikke magnetrører (enda), men vurderer dette om det viser seg nødvendig. Er det noen som har erfaring med å lage startere uten en automatisk rører? Er det å anbefale? Må man ha vekkerklokke på hver annen time for å riste på starteren i løpet av natten ?
Som du sikkert vet holder det ikke men et rør gjær for 50 l med vørter. Mr Malty (
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
) foreslår rundt 4,5 pakker gjær ved 100% viabilitet til 50 l overgjæret øl med OG 1.048. Min anbefaling er å lage en starter, selv om du ikke har magnetrører. Gjærutbyttet er nok mindre (særlig hvis du ikke står opp om natten for å riste
), men du får i hvert fall et større antall gjærceller enn du ville ha uten starter.
Sitat
Siste spørsmål: jeg har hatt en pause i hjemmebrygging på 6-8 måneder hvor jeg har hatt humle liggende vakumpakket i skapet (ikke kjølt/fryst) i denne perioden. Det dreier seg totalt om ganske mye humle, kjøpt fra USA og england. Både pellets og blomst. Kan "gammel" humle gi bismak til ølet, eller er det slik at den bare ikke gir så mye aroma/bitterhet over tid? Det jeg lurer på er om man kan erstatte oppskrifter med eldre humle bare ved å øke dosen?
6-8 måneder vil jeg ikke si er særlig gammel så lenge humlen er vakuumpakket. Du vil i hvert fall ikke få bismak. Mulig at du må øke dosen litt, men det er vanskelig å si hvor mye...
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #19 på:
ons 27 apr 2011, 09:22:33 »
Enda et steg videre:
http://bit.ly/h6eYFC
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #20 på:
ons 8 jun 2011, 08:42:54 »
Første brygg på Bråsj Bryggeri ble satt på søndag, en Pale Ale med OG 1055. Dette var en oppskrift bygget rundt Nøgne Øs Pale Ale ettersom vi begge har drukket opp det vi fikk med oss fra hjemmebryggerdagene. Tilfeldighetene ville ha det til at omtent på samme tid som vi sparket igang vår 50 l Speidel, fikk vi tilsendt 8 flasker med
50-l-Speidel-brygget
øl fra brødrene Solhaug i Gvarv Haandbryggeri.
En slik flott gave krevde selvfølgelig at vi gjennomførte smaksanmeldelser av alle ølene på Kjempetorskens ØL-blogg. Her er de to første:
Pale Ale:
Video:
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/06/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg/
Oppskrift på bryggelogg.no:
http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=kjetil&id=11
Pils:
Video:
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/07/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg-del-2/
http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=knut&id=14
De resterende 6 anmeldelsene blir publisert på bloggen fortløpende.
Loggført
Knut1
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gvarv, Telemark
«
Svar #21 på:
ons 8 jun 2011, 17:19:37 »
Takker for terningene så langt! Over all forventning, og meget hyggelig!
mvh Knut
Loggført
www.bryggelogg.no
Southfarm
Medlem i Norbrygg
Utlogget
«
Svar #22 på:
ons 8 jun 2011, 23:19:41 »
Kult med video anmeldelser!
Tviler ikke på at karakterene var vel fortjent. Smaksprøvene jeg fikk med meg fra besøk ved Gvarv Håndbryggeri var særdeles gode. Munnfølelsen av pilsen var annerledes og veldig god. (Nr. 12 eller 20 tror jeg)
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #23 på:
fre 10 jun 2011, 09:33:08 »
Brygg nr 3 er nå anmeldt, en Stout!
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/10/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg-del-3/
Her er bryggeloggen for brygget:
http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=kjetil&id=16
Loggført
Jens Martinsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gran, Hadeland
«
Svar #24 på:
fre 10 jun 2011, 11:55:34 »
Fra bryggeloggen ....
Method: All Grain
meskevann 55l,røre 1 gang i mesk, skyllevann 5l.
Tilsatt 1 stk jernbanesville impregnert med kreosot:)
Loggført
Give a man a beer, he'll drink for the day.Teach a man to brew, he'll be drunk the rest of his life.
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #25 på:
tor 16 jun 2011, 12:41:06 »
Brygg nr 4 på tape:
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/15/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg-del-4/
Oppskriften fra bryggelogg.no:
http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=kjetil&id=23
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #26 på:
lør 18 jun 2011, 08:47:44 »
Brygg nr 5. En flott Stout:
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/18/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg-del-5/
http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=knut&id=21
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
Sv: Bråsj Bryggeri/Kjempetorskens ØL-blogg
«
Svar #27 på:
fre 24 jun 2011, 14:26:59 »
Her er videoanmeldelsen av brygg nr 6 som Kjempetorskens ØL-blogg fikk tilsendt fra brødrene Solhaug i Gvarv Haandbryggeri. Frem til nå har vi gitt 4 seksere og en femmer på de foregående smakingene! Totalt fikk vi tilsendt 8 øl og de ble alle testet samme dag. Holder dette helt inn for brødrene fra Gvarv Haandbryggeri? Og ikke minst: holder de ølanmeldende brødrene i Kjempetorsken helt inn?
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/23/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg-del-6/
Her er oppskriften fra bryggelogg.no:
http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=knut&id=35
Loggført
Knut1
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gvarv, Telemark
«
Svar #28 på:
lør 25 jun 2011, 12:36:37 »
Brygg nr 7, en Sweet Stout. Nest siste video anmeldelse, batch nr 15 " Melkekua "
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/24/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg-del-7/
Her er oppskriften fra bryggelogg.no :
http://bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=kjetil&id=18
Loggført
www.bryggelogg.no
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #29 på:
søn 26 jun 2011, 11:24:24 »
Før vi legger ut siste videoanmeldelse av hjemmebrygg fra Gvarv Haandbryggeri har vi tatt en prat med brødrene Solhaug, som står bak bryggeriet (eller foran, om man vil...)
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/26/gvarv-haandbryggeri/
Loggført
nordtvedt
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Ammerud Oslo
«
Svar #30 på:
søn 26 jun 2011, 19:28:10 »
Kjempekult med videoanmeldelser på bloggen
Loggført
En øl kommer sjelden alene
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #31 på:
man 27 jun 2011, 14:27:41 »
Sitat fra: nordtvedt på søn 26 jun 2011, 19:28:10
Kjempekult med videoanmeldelser på bloggen
Takk for det! Det er alltid hyggelig med (positive) tilbakemeldinger!
8. og siste episode er lagt ut nå:
http://kjempetorsken.wordpress.com/2011/06/26/kjempetorsken-anmelder-hjemmebrygg-del-8/
Bryggelogg:
http://www.bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=kjetil&id=31
Disse videoene har toppet seerstatistikken på ølbloggen, og har vært langt mer populære enn de tidligere videoene våre.
Om det er andre som ønsker brygget sitt videoanmeldt, er det bare å ta kontakt!
Og den oppfordringen går spesielt til de to trønderne vi traff på Amundsen dagen før NM, som skulle sende oss tradisjonelt, trøndersk hjemmebrygg ;-)
Loggført
Børge B
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Melhus
«
Svar #32 på:
man 27 jun 2011, 16:38:55 »
Sitat fra: Young på man 27 jun 2011, 14:27:41
Og den oppfordringen går spesielt til de to trønderne vi traff på Amundsen dagen før NM, som skulle sende oss tradisjonelt, trøndersk hjemmebrygg ;-)
Jeg strekker hendene i været.... Jeg var en av de to trønderne ! :-)
Sjekk mail :-)
Loggført
Flaske: #026 Barleywine, #051 Lyst, #057 2xIPA, #060 Cream Ale, #062 Belgian Golden Strong, #063 Imperial Stout, #065 Nina's IPA, #066 Pale, #067 Weissbier, #068 Rug-IPA, #069 Wit, #070 Milkstout, #071 Mild
Fat: #072 Sorachi Ace Single-Hop IPA
Gjæring:
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #33 på:
søn 21 aug 2011, 23:10:02 »
Takk for tilsendt øl, Børge B!
Da er det første av 3 Stjørdalsøl videoanmeldt på Kjempetorskens ØL-blogg:
http://kjempetorsken.com/2011/08/21/stjordalsol-del-1/
De to andre episodene kommer til uken!
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #34 på:
tir 23 aug 2011, 09:03:38 »
Epsiode 2 er ute! Andelen av det svært røkpregede Stjørdalsmaltet stiger for hver øl. I den første var det 10% Stjørdalsmalt, i dette brygget er det 30%:
http://kjempetorsken.com/2011/08/23/stjordalsol-del-2/
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
Sv: Braasj Bryggeri/Kjempetorskens ØL-blogg
«
Svar #35 på:
tor 25 aug 2011, 08:41:31 »
3. og siste episode med Stjørdalsøl. Denne gangen er det det "originale" Stjørdalsølet som testes! Dette er brygget med 100% stjørdalsmalt (noe som i høyeste grad må regnes som "spesialmalt"!). En ganske så spesiell smaksopplevelse! Se Kjempetorskens reaksjoner her:
http://kjempetorsken.com/2011/08/25/stjordalsol-del-3
/
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #36 på:
man 17 okt 2011, 12:15:18 »
Vår etterligning av Southern Tiers Creme Brulee Imperial Stout havnet på OG 1.100. Gjæringen var i gang etter litt over et døgn:
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Stavanger
Boulder Brewery
«
Svar #37 på:
man 17 okt 2011, 13:06:01 »
Hehe. Dette er alltid ett godt tegn
Loggført
Supporter av Lervig AS
"The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #38 på:
søn 6 nov 2011, 16:51:30 »
Kjempetorskens ølblogg har for første gang anmeldt egenbrygget øl. Vi har selvfølgeloig målt det opp mot det ølet vi har forsøkt å brygge:
http://kjempetorsken.com/2010/07/02/nogne-o-porter/
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #39 på:
man 26 des 2011, 22:06:04 »
Oppsummering av 2011 fra Kjempetorskens ØL-blogg:
http://kjempetorsken.com/2011/12/26/kjempetorskens-topp-10-2011/
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #40 på:
tir 3 jan 2012, 08:28:45 »
De amerikanske videobloggerne Imasofat tester hjemmebrygg fra Braasj Bryggeri:
Loggført
Shea-Arne
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Melhus
«
Svar #41 på:
tir 3 jan 2012, 09:08:07 »
Hehe.. Ikke helt fokusert hun damen der
Loggført
And what this flood of deeper brown, Which a white foam does also crown. Less white than snow, more white than mortar? Oh my soul! Can this be Porter?
- The Dèjeune
mikslen
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Stjørdal
«
Svar #42 på:
tir 3 jan 2012, 16:06:04 »
Sitat fra: Shea-Arne på tir 3 jan 2012, 09:08:07
Bare jeg som tror at hun har smakt på varene før kamera starter:)
Loggført
Mikael K Slettedal
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bekkestua i Akershus
Medlem i Speidelforbundet
«
Svar #43 på:
tir 3 jan 2012, 16:43:27 »
Hun ser ganske så tipsy ut ja :-)
Loggført
Humle er nam
FrankW
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Solbergelva - Nedre Eiker
«
Svar #44 på:
lør 7 jan 2012, 16:20:17 »
Gratulerer med bra tilbakemeldinger, synd at de mistet lappen og tydeligvis har smakt en del
Loggført
Young
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
«
Svar #45 på:
tir 24 jan 2012, 08:37:13 »
Sitat fra: Shea-Arne på tir 3 jan 2012, 09:08:07
Sitat fra: mikslen på tir 3 jan 2012, 16:06:04
Bare jeg som tror at hun har smakt på varene før kamera starter:)
Sitat fra: Richard på tir 3 jan 2012, 16:43:27
Hun ser ganske så tipsy ut ja :-)
Sitat fra: FrankW på lør 7 jan 2012, 16:20:17
Gratulerer med bra tilbakemeldinger, synd at de mistet lappen og tydeligvis har smakt en del
Jeg tror faktisk bare hun er litt "avslepen" i væremåten. Hun er sånn på alle videoene, også der de ikke drikker øl.
Vi hadde også puttet to flasker fra Lervig i pakken (takk, Lervig!). De falt også i god smak, tydeligvis:
Loggført
FrankW
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Solbergelva - Nedre Eiker
«
Svar #46 på:
tir 24 jan 2012, 10:20:46 »
Har tittet litt på youtube kanalen deres, og inntrykket er meget bedre der.
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Stavanger
Boulder Brewery
«
Svar #47 på:
tir 24 jan 2012, 16:28:02 »
LA Konrad Stout from Lewerg
Noe som traff meg er at de liker å hive rundt på flaskene når det er sediment i dem.
Det samme gjorde de med deres brygg. Men, hvis de liker gjærsmak i brygget så why not
Likte også reviewen av NØ #100, eller O-onehoundred
Loggført
Supporter av Lervig AS
"The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
Rutof
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Fjell
«
Svar #48 på:
tir 24 jan 2012, 23:36:39 »