Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 07:04:24

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95364 innlegg i 8943 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Hurtigkobling til regulator og annet stasj til fat 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Hurtigkobling til regulator og annet stasj til fat  (Lest 1252 ganger)
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« på: fre 21 jan 2011, 21:11:37 »

Sitter og lurer litt på hva jeg skal kjøpe inn av kabler og slikt.

På ølsiden tenker jeg i første omgang å kjøpe inn ferdig hurtigkobling med slange og picnic-kran: http://www.brewersdiscount.net/item5066.ctlg

Men litt usikker på hvordan jeg skal gå fram på gass-siden. Jeg hadde tanker om å ha et par fat i kjøleskapet her, og CO₂-tanken på utsiden, med en tynn slange gjennom kjøleskapet på baksiden (er et lite hull jeg tenker å utvide en smule). Om jeg først fester en slange med slangeklemmer til regulatoren vil det jo være styrete å få den løs fra den, men akkurat dette er noe jeg gjerne ville kunne. Finnes det noen form for hurtigkobling mellom regulator og gass-slange slik at jeg kan ta med meg gassflaska uten å ta med meg slangen?

Andre tips til "må ha"-saker tas imot med takk, så jeg slipper å gremmes over småting jeg har glømt.
Loggført

Spis gul snø. Det kan være øl.
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: fre 21 jan 2011, 21:28:32 »

Du kan mogelevis bruke ein vanleg hurtigkobling for trykkluft, utan at eg har prøvd det sjølv. dette har dei på Biltema med forskjellige gjenger eller slangenipplar. Ellers må du ha ein fordelar inne i skalpet med fleire uttak. Det er kjekt å ha ein liten kuleventil på kvar, med innebygd tilbakeslagsventil så du ikkje får utilsikta øl i regulatoren. Og så er det greit å ha eit uttak ekstra med litt lenger slange på for trykksetting av fat etter tapping, ved vasking osv.
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #2 på: fre 21 jan 2011, 21:54:54 »

annbefaler da at du bare har en skrukobling mellom krana på flaska og nippellen til slangen. hurtigkoblinger er scary greier med CO₂.
men er det egentlig noen vits i å dra på en slik stor flaske?
kanskje brusmaskinflasker (425g) er enklere, og ha et adapter for å fylle dem fra storflaska???
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #3 på: fre 21 jan 2011, 23:51:12 »

Har du et eksempel på ein sånn skrukopling som er lett tilgjengelig? Har ikke så stor oversikt over hva slags løsninger som fins der ute. Men det vil vel fungere som et slags mellomstykke som kobler to slangebiter sammen, da? Siden regulatoren ikke ser ut til å ha gjenger, og derfor trenger en slangebit med slangeklemmer som første koblingspunkt?

Har vært inne på tanken å kjøpe sånne 425 grams flasker til ut på tur-bruk, men foreløpig kan jeg kun ta meg råd til én regulator, så da må jeg uansett låne den som er på storflaska. Og da har jeg fortsatt behov for litt enklere frakobling dersom det er vanskelig å få ut slangen Wink Men mulig jeg bare får kjøre enkel slange med hurtigkobling, og koble ut slangen fra fat-sida inntil videre likevel. Var bare interessant å vite om det fantes noe alternativ til det.

Her ser det i alle fall ut som det er brukt et mellomstykke av noe slag som er montert fast i veggen på kegeratoren.
Loggført

magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #4 på: lør 22 jan 2011, 00:13:53 »

når trykkregulatoren sitter på flaska, har du slangen ut fra den, med 0,---- bar.
hurtigkoblinger tetter ikke ved så lavt trykk, men du har jo slangen ut derfra, og da er det jo bare to nippler med motsvarende gjenger, så fungerer det helt fint.
dette koster lite på Biltema el.l. alle skjøter er ok til slik... ingen fukt, lavt trykk....osv.
så lenge de tetter ved lavt trykk er de ok.
Loggført

neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #5 på: lør 22 jan 2011, 00:39:35 »

På ølsiden tenker jeg i første omgang å kjøpe inn ferdig hurtigkobling med slange og picnic-kran: http://www.brewersdiscount.net/item5066.ctlg

Anbefaler at du tar en titt på varenummer 7132 hos Petit, poenget er å ha en tynn lang slange (Har forøvrig bestilt slanger hos Kegkits belli) for å redusere skumming.
210 kr hos Petit er rimelig som en start, du får jo med slangen, koblingene, keg-koblingen, og kranen. Koblingene som brukes er John Guest koblinger som forøvrig selges forholdsvis billig på ebay-uk sidene.
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #6 på: lør 22 jan 2011, 00:53:23 »

Da blir det nok Biltema. Kom forresten over denne sida: http://ringnesherre.blogspot.com/2007_01_04_archive.html

Her er det hurtigkoblinger fra Biltema i aksjon, så da veit jeg i alle fall om ein løsning som funker Smiley

Så også litt på hurtigkoblinga for drivstoff:
http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/MC/Tilbehor/Hurtigkobling-drivstoffslange/

som minte litt om denne:
http://www.northernbrewer.com/brewing/cpc-female-gas-disconnect-1-4-barb.html

Men vil nok stole mer på to deler som kan skrues sammen, ja...

neslekkim: Er ikke den på brewersdiscount var nokså tilsvarende? Slange med lengde på over 5' (1,5 m) og tykkelse på 3/16" (4,76 mm) er vel tilstrekkelig? Følger med hurtigkobling og kran på den og.

Er forresten slangeklemmer som strammes til med skrutrekker noe å stole på?
Loggført

neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #7 på: lør 22 jan 2011, 00:59:39 »

neslekkim: Er ikke den på brewersdiscount var nokså tilsvarende? Slange med lengde på over 5' (1,5 m) og tykkelse på 3/16" (4,76 mm) er vel tilstrekkelig? Følger med hurtigkobling og kran på den og.

"Hand Plastic Faucet with 1/4" or 3/16" Superflex Tubing 70 PSI with Ball Lock Liquid Quick Disconnect. Specify length needed."
Åja, så ikke spek godt nok der, jeg har 3/16 slange i midten Smiley

Er forresten slangeklemmer som strammes til med skrutrekker noe å stole på?
Kommmer ann på størrelse og trykk, selv har jeg bestilt noe her: http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=OCLAMP
Bestilte tanga, to størrelser, en for gass, og en for øltypen, samt en samplepose, når jeg får kontroll på dette så shopper jeg trolig et lass.
De tykke slangene på min er montert med slik, også var de de derre John Guest greiene som var overganger til 3/16 slangen, der jeg grisa litt Smiley
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #8 på: lør 22 jan 2011, 15:29:07 »

holder mer enn nok med vanlige slangeklemmer. hvis du bruker silikonslange som er litt tynn innerdiameter, og varmer den for å få den innpå koblingen, holder det til og med uten, men sikkrest med slangeklemme for å holde på plass :-)
Loggført

olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #9 på: søn 23 jan 2011, 01:09:00 »

Flott, da har jeg bestilt litt av hvert jeg trenger + litt ekstra som jeg ikke trenger (enda), men som kan være greit å ha Smiley Blir nok bra. Da gjenstår bare Biltema og at humle.se får inn flere regulatorer...
Loggført

olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #10 på: tir 25 jan 2011, 16:33:29 »

Noen som forresten veit hva slags materiale slangene fra brewersdiscount er laga av? Ville gjerne ha mulighet til å kunne benytte meg av vannet som kommet ut på andre siden av vørterkjøleren som meskevann til et evt. brygg nr. 2, og da må jeg ha ny slange Smiley

btw, Food grade pvc vil kun si at det kan brukes ved vanlige "kalde" temperaturer?
Loggført

oeng
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #11 på: tir 25 jan 2011, 19:35:31 »

Noen som vet om disse er laget av næringsmiddel godkjent plast?
Noen som har erfaring med bruk av disse?
Ville i utgangspunktet tro de er Ok for næringsmidler det når de er godkjennt for bruk med drivstoff.
Loggført
protto
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #12 på: ons 26 jan 2011, 16:51:11 »

Tvilar sterkt på at det har noko med næringsmiddel å gjere i det heile. Men som hurtigkobling for CO₂ hadde eg ikkje brydd meg. Trur eg skal kjøpe meg eit par slike til det føremålet. Men som øl-kobling ville eg ikkje ha brukt den, -trur eg...
Loggført

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #13 på: tor 27 jan 2011, 20:12:38 »

Aha! http://shop.beertools.dk/advanced_search_result.php?keywords=CO₂+lynkobling&x=0&y=0
Loggført

olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #14 på: lør 5 feb 2011, 00:21:21 »

Fant ut at det ikke var nødvendig med hurtigkobling likevel. Greide visst å få 3 fat+gasstank inn i kjøleskapet istedetfor 2 fat og ingen gassflaske som var det jeg trodde, og da er jo alt i orden Smiley Men kan ikke si jeg er så imponert over brewersdiscount. Et par uker siden jeg sendte bestillingen, og ingen bekreftelsesmail og ikke noe som er registrert på bankkontoen fra dem, så lurer på om de har rota bort bestillingen min  no way
Loggført

Sider: [1] 2  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Hurtigkobling til regulator og annet stasj til fat « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!