|
Jon vold
|
 |
« på: tir 1 feb 2011, 22:02:09 » |
|
Hei. Jeg lurer på om det er noen på forumet som har en god oppskrift på Wit i samme stil som Nøgne Ø sin versjon. Har ikke laget wit enda, men er veldig tilhenger av Nøgne Ø sin versjon.  Jon
|
|
|
|
|
Loggført
|
Jon Vold
|
|
|
|
Leffe
|
 |
« Svar #1 på: ons 2 feb 2011, 09:05:11 » |
|
Med tanke på hvor åpne Nøgne Ø var med oppskriftene sine i helga som var, så forundrer det meg ingenting om du får ett bra svar om du sender de en mail.
|
|
|
|
|
Loggført
|
The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want.
|
|
|
|
Trygve
|
 |
« Svar #2 på: ons 2 feb 2011, 09:23:02 » |
|
Det gjør du helt sikkert. jeg sendte iallefall en forspørsel, og om de ikke ga meg alt ned til siste komma så fikk jeg både malttype, humlesort, gjærstamme, OG og IBU. Så det går helt greitt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
mvh Trygve
|
|
|
|
TrondH
|
 |
« Svar #3 på: ons 2 feb 2011, 10:52:28 » |
|
Dette er festival-øl til Nøgne Ø som er en belgisk wit. Jeg får bra resultat uten stegmesking.
KOS PÅ GROOS
MALTTYPE % G/65 LITER PILSNER 16000 HVETE 2500 CARA 1000 MESKING: 100 MIN PÅ 63 GRADER HUMLE: COLUMBUS 90 MIN 15 G Saaz 2 MIN 110 G MT.HOOD 2 MIN 110 G OG 1063 FG 1018
|
|
|
|
|
Loggført
|
Livet er for kort for lorteøl
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #4 på: ons 2 feb 2011, 11:01:43 » |
|
63 °C og FG1018 (med bare litt caramalt) ? Dette forundrer meg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
TrondH
|
 |
« Svar #5 på: ons 2 feb 2011, 11:20:58 » |
|
63 °C og FG1018 (med bare litt caramalt) ? Dette forundrer meg.
Jeg har laget den 2 ganger og 2. gangen måle den FG1012
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #6 på: ons 2 feb 2011, 11:25:36 » |
|
1012....enda mer forundret ? Nei, jeg synes det er høy. Men uansett ligner oppskriften mer på en Saison, og ikke en 'Wit'. Og da forventer jeg mye lavere GF ved mesk på 63 °C. Hvilken gjær bruker du?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
TrondH
|
 |
« Svar #7 på: ons 2 feb 2011, 11:36:02 » |
|
Jeg har forandret innlegget mit for det ble jo helt feil. Lurer på om det kan være termometeret som har vist litt for lite. Jeg har brukt Safbrew.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #8 på: ons 2 feb 2011, 14:19:29 » |
|
Jeg har også lyst til å brygge noe tilsvarende, problemet med å gjøre det er at de bruker umaltet hvete. Hvis en bruker umaltet hvete så blir meskingen mye mere komplisert. Jeg tror NØ begynner å meske inn på 35grader, og så kjører de 4 eller 5 step før de ender opp på 78grader. For å forenkle meskingen kan en bruke maltet hvete og da er det nok med en forsukringsrast. Jeg har spurt Kjetil på NØ og han mener umaltet hvete gir mye bedre smak, andre mener det ikke er så mye forskjell. Hvis en skal bruke umaltet hvete og så mange steps i meskingen hadde det vært greit å ha en eller annen "dings" som gjør stegmesking lettere 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Selvgjort er velgjort :-)
|
|
|
Martin E
Dommerkomité
Utlogget
Oslo
Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug
|
 |
« Svar #9 på: ons 2 feb 2011, 14:35:55 » |
|
Kan man ikke bare kjøre en "cereal mash" i en gryte før selve meskinga?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Morten K. Agerup Myhr
|
 |
« Svar #10 på: ons 2 feb 2011, 14:39:00 » |
|
Hvis en skal bruke umaltet hvete og så mange steps i meskingen hadde det vært greit å ha en eller annen "dings" som gjør stegmesking lettere  Ja, akkurat som du ikke har forstått hva den "dingsen" heter...?!? ;-) Bestemt deg for størrelse og fått bestilt enda? MVH Morten M
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dalaker
|
 |
« Svar #11 på: ons 2 feb 2011, 14:40:55 » |
|
Det er en artikkel om Wit fra Brew Your Own som kanskje er god lesning for den som planlegger å prøve seg på stilen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
|
|
|
|
Huub
|
 |
« Svar #12 på: ons 2 feb 2011, 18:25:41 » |
|
Jeg har også lyst til å brygge noe tilsvarende, problemet med å gjøre det er at de bruker umaltet hvete. Hvis en bruker umaltet hvete så blir meskingen mye mere komplisert. Jeg tror NØ begynner å meske inn på 35grader, og så kjører de 4 eller 5 step før de ender opp på 78grader. For å forenkle meskingen kan en bruke maltet hvete og da er det nok med en forsukringsrast. Jeg har spurt Kjetil på NØ og han mener umaltet hvete gir mye bedre smak, andre mener det ikke er så mye forskjell. Hvis en skal bruke umaltet hvete og så mange steps i meskingen hadde det vært greit å ha en eller annen "dings" som gjør stegmesking lettere  Bruk av flaket hvete gjør at du kan enstegsmeske og lel bruker umaltet. Malt var dyrt og umalt hadde alle bønder selv. Så kostnadene spilte en større rolle enn hos oss. Jeg tror at i en humlepreget saison og bruk av forholdsvis høy gjæringstemperatur, kjenner du ikke forskjellen mellom maltet og umaltet hvete.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jon vold
|
 |
« Svar #13 på: tor 3 feb 2011, 20:06:45 » |
|
Vel Vel. Tror at jeg trenger litt mere håndfaste råd, erikke helt inne i alle tekniske termer og teknikker.. Ser at det er en rekke valg å gjøre mhp malt og meske prosedyrer, og blir litt usikker på hvordan det skal utføres. Satte mitt første brygg for to uker siden, en Nøgne Ø IPA (etter oppskrift fra forumet), og den ser ut til å bli helt knall. Satte så i går en English pale Ale med Kensington E Goldings, som går så det suser.. Neste har jeg lyst at skal være en wit. Har funnet noen oppskrifter på forumet, men de varierer i valg av malttyper og Humler. Jeg er relativt glad i humlet øl (selv om det kanskje ikke skal være så veldig mye humle i wit) så jeg tenker meg å benytte Hallertau Mittelfrau som bitterhumle og litt Cascade helt mot slutten for å få en sitrus aktig humle smak som kan gå godt mot appelsinskall aromaer. Har kjøpt inn både Hvete, Pilsner og Pale Ale malt, og det er først og fremst maltvalget og meskeprosessen som jeg er usikker på. Det nevnes havregryn og "cereal mash", flaket hvete osv, så noen konkrete forslag til meskingen kunne vært greit. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Jon Vold
|
|
|
|
Ramsvatn
|
 |
« Svar #14 på: tor 3 feb 2011, 20:29:55 » |
|
Gjør det så enkelt som mulig (KISS)
50% Pilsmalt 50% Hvetemalt
+humle etter eget ønske. IBU 20-25 (NØ bruker Saaz)
Mesking 65-67 grader.
Husk at du bør bruke hveteøl gjær, det er den som lager den gode smaken.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Selvgjort er velgjort :-)
|
|
|
|