Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 07:41:37

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95365 innlegg i 8943 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: 5 Liter ølfat med CO₂ 0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: 5 Liter ølfat med CO₂  (Lest 717 ganger)
tomv
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gjøvik

http://taakebrygg.blogspot.com/

Vis profil WWW
« Svar #15 på: tir 22 feb 2011, 23:57:23 »

Håper noen er våkne enda å kan lage en handleliste til meg på 25 liter lyst godt øl, skal lage det fra bunn av, kjøper spann og hydrometer i morgen så hva trenger jeg fra a til å  attevar

i tillegg til ei gjærbøtte med gjærlås og hydrometer, trenger du en stor kjele (<25 liter) for å koke alt i.
så kan du handle råvarer hos nevnte Vin og Bar, eller feks petit agentur eller så anbefaler jeg personlig bryggselv.no
start med maltekstrakt, humle(pellets) og tørrgjær

oppskrift eks:
2x1,8kg lys maltekstrakt (uhumlet, dvs ikke ølsett)
100g Saaz humlepellets
3 pk Saflager s-23

bruk ca. 20 liter vann og kok i 1 time, tilsett 70g ved start, 15g 15min før slutt, og 15g 5min før slutt
nå som det er bikkjekaldt, så kan du avkjøle raskt ute, rør forsiktig (ikke rør inn oksygen)
når vørteren er under 30 grader så hell den i gjæringsspannet og dryss over tørrgjær.
sett på lokket og rist kraftig slik at gjæren får oksygen
gjær på ca. 12 grader i 14 dager, viktig at det er jevn temperatur, så kan det tappes på flaske
lag sukkerlake med ca. 120g sukker, og fordel riktig mengde i flasker med en sprøyte.
la flaskene stå i romtemp 7-14 dager. så er det bare å sette i kjøleskapet og drikke når det er kaldt, men de fleste øl blir bedre ved lagring

evt.
så er det en god fremgangsmåte her og:
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging

edit: feil temp (skulle være 12 grader ikke 18) og 3pk gjær. jeg limte inn noe som egentlig var en ale oppskrift. ale er lettere å lage en pils, så jeg anbefaler egentlig det istedet for lager
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #16 på: ons 23 feb 2011, 00:00:33 »

Det er nok av de, men vil du gjøre det raskere og anklere kan du sjekke denn tråden først,
Jeg skal det, selv om at jeg er pilsmann.

EDIT: skal BRYGGE det før sommeren.

Så var det tråden da Smiley   
 http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5264.0.html
Loggført

S. Oddvar Demmo
jan ivar
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Porsgrunn

Vis profil
« Svar #17 på: ons 23 feb 2011, 02:52:11 »

Etter å ha reist rundt litt for å finne rimeligst mulig løsning ser Bryggepanne for "amerikansk" brygging kitet til brygging.no veldig rimelig ut (utstyret ser også ut som en god idé som basis for hjemmesnekring/det du egentlig trenger)
BIAB blir noe rimeligere med drivsoffrør fra Biltema som hurtigkjøler hyttekjele 22L fra mekk men ser nå att prisen ikke skiller så mye som jeg trodde

Obs obs har ikke prøvd dette selv(bruker ProMash og eget påvirket hode)

4-5 kilo malt totalt
pilsner basis
municher malt... tja er 1kg for mye
humle saas 25@60min 25@5min

gjerstarter(Mr malty) eller 2 poser(er det 3 til lager???)tørrgjer

En siste ting før du prøver dette: Vent på tilbakemelding fra noen som har litt mer enn 3 brygg på nakken Grin
Loggført
gustavf
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Lambertseter, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #18 på: ons 23 feb 2011, 06:57:05 »

Jeg har brukt disse fatene en del og kjenner meg ikke helt igjen i de negative erfaringene. Den største ulempen synes jeg er at man ikke kan ta av og på tappeinnretningen.

Å ettergjære på fatene fungerer greit, men jeg har brukt kunstig karbonering.
Loggført

Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Roarsa
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skatval, Nord-Trøndelag

Vis profil
« Svar #19 på: ons 23 feb 2011, 08:11:58 »

5 litersfatene har fungert greit for meg også. Jeg har karbonert naturlig og med sikkerhetsventil. Har ikke prøvd mer enn 4g sukker/l, men det ga brukbart resultat. Tror man bør være forsiktig med å prøver mer sukker, da kan det sikkert bli veldig mye skum.
Loggført

Alstadberg tradisjonsbryggeri. Roar Sandodden
Marius Hegglund
**
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #20 på: ons 23 feb 2011, 16:15:46 »

Tengte jeg kanskje skulle kjøpe meg en slik pakke med 3 fat og greier, men er ikke så erfaren på brygginga enda, har fått i meg en dvd som forklarer fra A til Å hvordan man lager øl fra bunn av, men har et spørsmål jeg lurer på, når ølet har stått til gjæring i 1-2 uker da er vel prossessen ferdig og alkoholen er satt og greier, det er da et flatt øl som man kan tappe på flaske og litt sukker for å få kullsyre, men om man tapper øllet på flaske uten sukker et ølet fortsat flatt men har alkoholprosenten, tanken min er å åpne flasker fylle det på fatene og så få kullsyre med disse CO₂ patronene , tenker jeg rett da ? er dette en god løsning ?

Loggført
Geir åge
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Troms/Longyearbyen

Vis profil
« Svar #21 på: ons 23 feb 2011, 16:51:13 »

Bedre å fylle ølet rett på fatet etter gjæring, å tilsette litt sukker. Corneliusfat er mye bedre, men disse fungerer bra til sitt bruk de.  Patronene til disse tror jeg er for svake til å karbonere, bare for å tappe, å holde trykket under tapping. Å det går ca. 1 patron pr. fat
Loggført

Geir Åge
Roarsa
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Skatval, Nord-Trøndelag

Vis profil
« Svar #22 på: ons 23 feb 2011, 19:46:57 »

Istemmer med siste taler. Umulig å karbonere kunstig ved hjelp av det medfølgende utstyret. Du får satse på natulig karbonering og kunstig CO₂ for å få ølet ut av fatet og ned i glasset. Kjøp sikkerhetsventil til fatene og vær forsiktig med sukkeret. 4g/l er maks
Loggført

Alstadberg tradisjonsbryggeri. Roar Sandodden
Sider: 1 [2]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: 5 Liter ølfat med CO₂ « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!