Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 07:46:28

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95365 innlegg i 8943 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Nybegynner med mange spørsmål. 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 ... 5 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: Nybegynner med mange spørsmål.  (Lest 1977 ganger)
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« på: tor 24 feb 2011, 23:40:40 »

Hei alle sammen.

Jeg er ny på forumet, og har svært lyst å begynne med brygging.
Jeg har ingen erfaring innen dette, og har lest litt på forumet og noen artikler her hos Norbrygg.

I første omgang tror jeg at jeg skal prøve meg på øl-kit. Da det er enklest for nybegynnere, og så får jeg se om jeg bli bitt av basillen.
Jeg har å forstått at dersom bruksanvisningen sier at det skal tilsettes sukker i brygget, er dette noe man ikke skal gjøre.
Men at man kan bruke spraymalt. Hva er spraymalt?

Kan man bruke plastikkdunker under gjæringsprosessen, eller må man helst ha vinballonger av glass?

Hva slags flasker brukere dere for å modning/lagring?

Dersom noen har råd og tips til en nybegynner, setter jeg svært stor pris på alt!

Ps. Ha lest en del på forumet hvor ordet "mesking" blir brukt. Hva betyr dette?
Loggført

Supporter av Lervig AS
"The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #1 på: fre 25 feb 2011, 00:22:46 »

Spraymalt er maltekstrakt i tørr form (pulver), mens flytende er som sirup, fx. Moss maltekstrakt, denn brukes da lite til øl.

Plastdunker erm det vanlige, nå brgynner det å komme balonger i plast, BetterBottle http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198&products_id=1924

Til lagring/modning brukes alle typer ølflasker, noen bruker også brusflasker.

Mesking vil si å blande malt med varmt vann og la det stå en stund (å meske seg) typisk 63 grader i 90 minutter  for et tørt øl og opp mot 70 grader for et fx. juleøl. i rn times tid.
Loggført

S. Oddvar Demmo
kherseth
**
Utlogget Utlogget
Mo i Rana, Nordland

Vis profil
« Svar #2 på: fre 25 feb 2011, 00:25:38 »

Ta det fra en annen som er helt fersk, det er ikke betydelig verre å brygge på ekstrakt enn kit, og resultatet blir vel oftest bedre fra det jeg har forstått Smiley Svarer kort på spørsmålene siden jeg ikke har all verden med erfaring selv Wink

Spraymalt er malt i ekstraktform, ca det samme som flytende maltekstrakt bare tørket, har ikke prøvd det selv enda men dem sier det er mindre søl.

Min mening er at plastdunk (evt rustfritt stål) det beste alternativet, billig og lett å rengjøre, enkelt å montere krane og ikke knuselig.

Når det kommer til flasker bruker vel de fleste tomme ølflasker(glass), kapselpåsetter kan kjøpes hos Europris eller en av nettbutikkene Smiley

Mesking er prosessen der man bryter ned stivelsen i kornet til forskjellige sukkerarter, både gjærbare og ikke gjærbare(avhengig av temperatur). Med ekstrakt/kit-brygging trenger man ikke bekymre seg om det.

PS: Ser noen skrev før meg, men gidder ikke rediger innlegget så får heller bli dobbelt opp:P
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #3 på: søn 27 feb 2011, 20:18:12 »

Takker for alle svar!

Jeg tenkte å brygge nå i helgen som kommer. Og jeg har mest lyst til å prøve meg på ekstraktbrygging, og ikke kit, da jeg har lest meg til at det ikke er så vanskelig.

Jeg har en 12liters gryte, og tenkte å lage 12 eller 24 liters brygg. (Da dele opp brygget i en to gang dersom jeg lager 24 liter)

Men, jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med en handleliste over hva jeg trenger av ingredienser?
Jeg bor i Stavanger, og vet heller ikke hvor jeg kan få kjøpt inn ingrediensene.

Må på forhånd si takk for all hjelp! Smiley

Edit: Jeg kan legge til litt mer info. Rommet hvor ølet skal gjære har en romtemperatur på ca. 15-19 grader. Temperaturen varierer noe, men rommet har varmekabler som er på ca. 17 grader.

Når jeg spør etter ingredienser, mener jeg hvor mye humle, maltekstrakt og gjær (og ikke minst, hva slags merke/type)
Hva slags øl jeg brygge, bryggejomfru som jeg er.
Loggført

Supporter av Lervig AS
JørnP
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #4 på: søn 27 feb 2011, 23:13:13 »

Takker for alle svar!

Jeg tenkte å brygge nå i helgen som kommer. Og jeg har mest lyst til å prøve meg på ekstraktbrygging, og ikke kit, da jeg har lest meg til at det ikke er så vanskelig.

Jeg har en 12liters gryte, og tenkte å lage 12 eller 24 liters brygg. (Da dele opp brygget i en to gang dersom jeg lager 24 liter)

Men, jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med en handleliste over hva jeg trenger av ingredienser?
Jeg bor i Stavanger, og vet heller ikke hvor jeg kan få kjøpt inn ingrediensene.

Må på forhånd si takk for all hjelp! Smiley

Edit: Jeg kan legge til litt mer info. Rommet hvor ølet skal gjære har en romtemperatur på ca. 15-19 grader. Temperaturen varierer noe, men rommet har varmekabler som er på ca. 17 grader.

Når jeg spør etter ingredienser, mener jeg hvor mye humle, maltekstrakt og gjær (og ikke minst, hva slags merke/type)
Hva slags øl jeg brygge, bryggejomfru som jeg er.
Hvis du vil gå i butikk, kan du nok få det meste til et greit ekstraktbrygg på Safiren på Sandnes. Ellers er bryggselv.no, vinogbar.no eller petit-agentur.no solide alternativ på nett. Rask levering og gode priser.
Loggført

Islandsgata Mikrobryggeri
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #5 på: man 28 feb 2011, 09:14:14 »

Hvis du vil gå i butikk, kan du nok få det meste til et greit ekstraktbrygg på Safiren på Sandnes. Ellers er bryggselv.no, vinogbar.no eller petit-agentur.no solide alternativ på nett. Rask levering og gode priser.
I motsetning til Safiren, som er svindyrt..
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #6 på: man 28 feb 2011, 11:15:43 »

Da tror jeg at jeg satser på nettbutikk.

Men jeg har sett på ingredienser hos bl.a. vin&bar.no, og blir fryktelig usikker på hvilke ingredienser jeg skal kjøpe.
Det er så mange forskjellige maltekstrakter, humletyper (Hva slags humlesort? Blomst eller pellets?)

Loggført

Supporter av Lervig AS
P-I Knutsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #7 på: man 28 feb 2011, 11:42:32 »

Da tror jeg at jeg satser på nettbutikk.

Men jeg har sett på ingredienser hos bl.a. vin&bar.no, og blir fryktelig usikker på hvilke ingredienser jeg skal kjøpe.
Det er så mange forskjellige maltekstrakter, humletyper (Hva slags humlesort? Blomst eller pellets?)

Hei, her kommer svar fra en ny fersking - men som iallefall har to ekstraktbrygg på samvittigheten og dermed har måtte finne svar Smiley

Du trenger først å finne deg en oppskrift, bruk gjerne den som ligger på http://www.bryggewiki.com/komme-i-gang-med-ekstraktbrygg

Om du skal bestille fra Vinogbar blir handlelisten omtrent sånn, til brygget over:

2 stk 1,5kg Coopers Light Extract (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_285&products_id=919)
250gr Crystal malt (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_278_281&products_id=1716)
1 pakke gjær (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_263&products_id=1434)
100gr humle pellets (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_245_246&products_id=1647)
10gr Irish Moss (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_261&products_id=543)

Loggført

--
PI&3 #003 Imperial Coffee Stout
PI&3 #004 Stout Stout Stout...extra
PI&3 #009 Wit or Witout you
PI&3 #010 Humlehode (Humlehelvete/Two Captains klone)
PI&3 #011 Eplecider (til gjæring)
http://piog3.blogspot.com
Haakon_Lind
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil
« Svar #8 på: man 28 feb 2011, 11:53:08 »

Kan jo legge til noen ting til Knutsen sin handleliste, som vil gjøre ting litt enklere for deg:

Gjæringsspann i plastikk: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=27
Gjærlås må man jo ha: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=24
Hevert er kjekt å ha for å tappe på flasker/fat/omstikking: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=524
Carbonating drops: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1479   (disse er en fin erstatning for sukkerlake for ettergjæring på flasker)
Humleposer: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=874

Angående flasker:
Coopers Pet flasker: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1987
Disse kan dog bli litt dyre i lengden, du kan jo kjøpe/samle opp glassflasker o.l.;
Kapselpåsetter: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=128
Kapsler: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=127

Andre ting som du ikke MÅ ha, men som vil hjelpe deg:
Loggført

"This is grain, which any fool can eat, but for which the Lord intended a more divine means of consumption... "
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #9 på: man 28 feb 2011, 12:17:48 »

Av utstyr har jeg det meste. Men må humlen, blomst eller pellets, kokes i pose? Eller kan dette siles av?
Brukes moss som kun klarnings middel?

Btw. De var utsolgt for den krystallmalten som knutsen listet opp. Kan jeg bruke en annen malt?
Jeg har ikke maltknuser hjemme, men en stor morter.
Loggført

Supporter av Lervig AS
P-I Knutsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #10 på: man 28 feb 2011, 12:28:59 »

Hvor mye brygg får du av den handlelisten som Knutsen listet opp?
Btw. De var utsolgt for crystal malt.

Av utstyr har jeg det meste. Men må humlen, blomst eller pellets, kokes i pose? Eller kan dette siles av?
Brukes moss som kun klarnings middel?

Mengden er ca 20l (± 4l går sikkert greit). Du finner mange andre krystallmalt du kan velge, så får du også ditt eget preg på ølet - men strengt tatt kan du også droppe dette helt. Humlen må ikke kokes i pose, men det er ikke en stor investering. Jeg har enda ikke brukt pose til humlen, og har heller ikke vært veldig nøye med å sile av - det meste faller til bunns i gjæringbøtta.

Irish Moss brukes som klaringsmiddel ja.

Og med motto: "Relax. Don't worry. Have a homebrew." kommer du alltids i mål Smiley
Loggført

--
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #11 på: man 28 feb 2011, 12:39:10 »

Hehe. Er fulstendig avslappet. Men gira er jeg!
Dette virker skikkelig spennende.

Men, hvordan blir resultatet? Dersom jeg gjør alt "etter boka", vil sluttresultatet smake likt "butikkøl"?
Eller vil dette ligne mer på hjemmelaget rødvin?

Jeg må også spørre. Hva er forskjellen mellom humle blomst og pellets? Noen smaksforskjell?

Lurte også på om det er nødvendig med CO₂ tabletter, eller kan jeg lik så godt bruke sukkerlake og sprøyte?
Loggført

Supporter av Lervig AS
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #12 på: man 28 feb 2011, 13:36:28 »

Velkommen! Hobbyen vil gå i blodet om kort tid! (Bokstavelig talt)

Du har allerede fått mye god info om utstyr og ingredienser så langt.
Men det ALLER viktigste du gjør er å sikre et godt renhold. Bruk kaustisk soda til rengjøring av utstyr som tåler dette, skyll godt, og desinfiser alt med StarSan eller Sterkrens. Tenk at du jobber i et laboratorium, og ha et bevisst forhold til kontanimasjon av villgjær og bakterier. Pitch nok gjær og oksygener vørteren godt når du pitcher gjæren. Hold riktig temperatur, og la ølet gjære helt ut i 2 uker. Følger du disse råd skal det bli bra!
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
Kristian L
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #13 på: man 28 feb 2011, 13:47:20 »

Om alt går etter planen vil du få en god ale, men ikke vanlig butikkpils om det var det du tenkte på. Det vil bli mye bedre enn det, mye mer smak!

Tabletter er veldig enkelt, men sukkerlake er ikke mange hakk vanskeligere å bruke. Noen bruker også en sukkerbit.

Pellets er egentlig bare oppmalt og sammenpresset humleblomst, det er mange meninger om hva som er best, men ingenting å bekymre seg for i begynnelsen. Det kommer ofte an på hva som er praktisk i forhold til utstyret du har. Begge deler vil funke til ditt formål.

Du kan lese mer her. How to brew er uansett en fantastisk ressurs for nybegynnere. Ellers anbefales boka Moderne hjemmebrygging som er på norsk. Den dekker nesten alt du trenger å vite.
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #14 på: man 28 feb 2011, 13:48:44 »

Mtp. renhold er jeg all set. Smiley

StarSan får man vel kjøpt i butikken?

Hva menes med pitch nok gjør og oksygen i vørteren? Jeg har nettopp bestillt en pakke gjær på 11,5gr.
Jeg trodde også at det skulle gjære ut i kun 3-4 dager?
Loggført

Supporter av Lervig AS
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #15 på: man 28 feb 2011, 14:03:37 »

Mtp. renhold er jeg all set. Smiley

StarSan får man vel kjøpt i butikken?

Hva menes med pitch nok gjør og oksygen i vørteren? Jeg har nettopp bestillt en pakke gjær på 11,5gr.
Jeg trodde også at det skulle gjære ut i kun 3-4 dager?

StarSan får du kjøpt på Vin og Bar. Veldig greit, bare å spraye på og ikke tørke vekk.

"Å pitche nok gjær" er vel mest aktuelt dersom du bruker flytende gjær. 11.5g Tørrgjær skal være nok for en batch på 20-25 liter, med en OG under 1.060. Men det er lurt å rehydrere tørrgjær i 2-3 dl vann på 35-40 grader i 20 minutt. Da overlever mange flere gjærceller enn om du bare hiver oppi frysetørret gjær, og du lager "the best beer possible" som Jamil Zainasheff sier.

Du bør alltid gjære ales i 2 uker. Pilsner/Lager-øl i 3 uker. Dette for at du skal være sikker på at ølet er gjæret ut + at gjæren skal få mulighet til å rydde opp i avfalls-stoff og bismaker som skyldes selve gjæringen.
Som hovedregel bør man holde så konstant temperatur som mulig den første uken. Øk evt. temperaturen et par grader mot slutten av gjæringen. Aldri motsatt! Temperatur-regimet varierer også litt med forskjellige ølstiler. Men de fleste ales tror jeg har nytte av en langsom temperaturøkning på 1-3 grader de siste dagene av gjæringsforløpet. Dette er med på å sikre minimalt med bla. diacetyl, som vi generelt ikke vil ha i ølet.
Loggført

IPA will do you good,
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #16 på: man 28 feb 2011, 14:18:37 »

Hva med klorin eller kaustisk soda som desifiseringsmiddel? Eller er StarSan mye bedre?

har nettopp bestillt boka "moderne hjemmebrygging".

Lurte litt på modningen av ølet. Når flaskene er tappet og skal lagres. Skal det lagres mørkt og kaldt eller romtemp?
Loggført

Supporter av Lervig AS
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #17 på: man 28 feb 2011, 14:25:44 »

Hva med klorin eller kaustisk soda som desifiseringsmiddel? Eller er StarSan mye bedre?

har nettopp bestillt boka "moderne hjemmebrygging".

Lurte litt på modningen av ølet. Når flaskene er tappet og skal lagres. Skal det lagres mørkt og kaldt eller romtemp?

Kaustisk soda brukes helst til vasking av grovsmuss. Man bør bruke et desinfeksjonsmiddel i tillegg. Klorin fungerer dårlig til vasking av grovsmuss men OK til desinfeksjon. Men da må du skylle av med store mengder kokende vann. Jeg synes det er mye lettere å bare vaske, skylle, spraye på StarSan og "ferdig business".

Modning av øl varierer med øltype, men generelt for en vanlig amerikansk pale-ale bør man lagre flaskene i romtemperatur den første uken (for å karbonere) og i kjellertemperatur i 2 uker til. 
Loggført

IPA will do you good,
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #18 på: man 28 feb 2011, 14:37:25 »

Det er flaut å si det. Men jeg vet faktisk ikke hva slags øl jeg får av det jeg har bestillt.
Jeg bestillte det knutson listet opp og leste "Komme i gang med ekstraktbrygg" artikkelen.

Jeg bestillte:
3 kg. Coopers Maltekstrakt Lys
100g East Kent Goldings Humle pellets
1 kg Caramunich Type 3 Malt (Da krystallmalt var utsolgt, hadde denne bortimot rett EBC)
Irish moss
1 pk Safeale US-05 gjær.

jeg har også ett praktisk spørsmål: Dersom jeg skal brygge 20-22 liter vørter, men har en 12 liters kjele. Hvordan bør jeg gå fram?

Edit: Vil det være gjærrester i flaskene etter modning?
Edit 2: Jeg har ett par flasker som jeg liker svært godt. Det har tidligere vært Ladegaards Pilsner. Disse flaskene er 0,5l, men har twistkort. Korkene som er brukte er i god stand. Men jeg lurte på om disse kan brukes for modning/oppbevaring?
Loggført

Supporter av Lervig AS
P-I Knutsen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #19 på: tir 1 mar 2011, 12:29:13 »

Det er flaut å si det. Men jeg vet faktisk ikke hva slags øl jeg får av det jeg har bestillt.

jeg har også ett praktisk spørsmål: Dersom jeg skal brygge 20-22 liter vørter, men har en 12 liters kjele. Hvordan bør jeg gå fram?

Ingrediensene gir deg et Pale Ale, om det er en Engelsk eller Amerikansk kan diskuteres Smiley

Så det andre spørsmålet - her har jeg skjønt at det er forskjellige synspunkter. Det ideelle er visstnok å koke alt (da i to omganger siden du ikke har stor nok kjele). Jeg har imidlertid ikke hatt noe problem med å tilsette kaldt vann fra springen direkte i gjæringsbøtta for å få riktig mengde til slutt. Det gir også en rask nedkjøling av vørteren som gjør det lettere å hindre infeksjon. Det innebærer imidlertid at du vil ha en veldig konsentrert vørter som da (om jeg har forstått rett) ikke vil ta opp like mye humle som normalt. Min erfaring med oppskriften over er at dette går helt fint (100gr humle), om du vil ha en veldig humlekraftig øl kan du heller tilsette ekstra humle neste gang.

Om du imidlertid vil gå mer vitenskaplig til verks så kan du regne deg frem til den ideelle mengde humle ut fra det IBU nivå du ønsker ved hjelp av en kalkulator (eks. denne  http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi). Det du gjør da er å korrigere "Boil Volume" ned til eksempelvis 12, men samtidig beholde total "Volume" til 20.

Ikke lett å svare kort ser jeg... Jaha.. håper det ikke er mer til forvirring enn forklaring.
Loggført

--
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #20 på: tir 1 mar 2011, 13:04:13 »

Takker for svar igjen!

Det er dumt dersom vørteren ikke tar til seg nok humle. Ølet må jo ha innslag av humle, uten det er det ikke helt øl...
Men jeg kan prøve å trikse litt.

Evt. koke i to omganger, da det er en enkel oppskrivt å dele i 2. Eller?
Loggført

Supporter av Lervig AS
Kristian L
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #21 på: tir 1 mar 2011, 13:23:06 »

Du kan også koke med halvparten av maltekstrakten i halvparten av vannet med alt av humle og tilsette resten av maltekstrakten mot slutten av koketiden, slik at det får seg et oppkok.

Så hiver du det ned i gjæringsbøtta etter avkjøling og tilsetter resten av vannet som du eventuelt har kokt og avkjølt på forhånd.
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #22 på: tir 1 mar 2011, 14:31:07 »

Det var en god idé Cheesy
Loggført

Supporter av Lervig AS
Jonask
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Akershus

Vis profil
« Svar #23 på: tir 1 mar 2011, 19:42:03 »

Jepp det er en god idé! Synes kanskje det er litt overkill å koke vannet man skal tilsette..?

Min største nybegynnerfeil (etter at renslighet var drillet inn) var å ta for lett på gjæringen...
Rehydrer gjæren og la det hele stå å gjære i et rom med så stabil og korrekt temp som mulig i 14 dager.
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #24 på: tir 1 mar 2011, 20:00:19 »

Min største nybegynnerfeil (etter at renslighet var drillet inn) var å ta for lett på gjæringen...
Rehydrer gjæren og la det hele stå å gjære i et rom med så stabil og korrekt temp som mulig i 14 dager.

Dette + at jeg har inntrykk av at nybegynnere:
- gjærer litt varmt, prøv å holde ale på ca.18 C romtemp, og lager på ca.10
- ikke / for dårlig oksygenering. Gi deg selv litt trening ved å riste kraftig på gjæringskaret etter nedkjølingen!
Loggført

Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #25 på: tir 1 mar 2011, 20:16:54 »

Når dere sier rehydrer gjæren, så mener dere at gjæren skal hydreres med ca 2 dl. vann over en liten tid før den skal i vørteren?
Romtemperaturen er stabilt rundt 18 grader her Smiley
At brygget skal gjære ut i 14 dager har jeg fått med meg. Men dersom gjæringa har stoppet etter 10 dager da? Kan det tappes da?

Mtp. oksygenering. Bør jeg riste/tumle på gjæringskaret regelmessig? Hver dag, hver tredje dag?
Loggført

Supporter av Lervig AS
Espen Unnvik
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Øvre Sædalsveien 115, 5099 Bergen

Vis profil
« Svar #26 på: tir 1 mar 2011, 20:27:04 »

Ja.

14 dager er typisk for ale. Ja du KAN tappe etter 10 dager, men det anbefales å vente noen dager etter at gjæringen er over før man tapper,
dette for at gjæren skal få tid til å rydde opp etter seg og at noe mer av gjæren bunnfeller før tapping.

Oksygenering er noe man gjør like før eller like etter at gjæren er tilsatt, ikke vanlig å tilsette noe mer oksygen til brygget etter dette.
Hvis man tilsetter oksygen etter at gjæringen er kommet i gang kan man risikere oksidering av ølet noe som kan gi bismak på ølet.
Loggført

Du kan leve helt fint....uten å klare deg.
Kristian L
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Tøyen, Oslo

Vis profil
« Svar #27 på: tir 1 mar 2011, 20:27:46 »

Ja, jeg koker personlig ikke vannet som jeg tilsetter, og det har gått bra. Vannet i Norge er stort sett av god kvalitet slik at det ikke behøver å være noe problem.

I begynnelsen kan det være greit å bare la det stå i 14 dager uansett, jeg har enda ikke klart å "lese" gjæringen bra nok til å merke akkurat når det er ferdig gjæra. Det kommer visst med erfaring. Risting holder å gjøre en gang i begynnelsen, voldsomt! Spesielt hvis du bruker kokt vann som har mistet mye gass. Hvis du tilsetter mer oksygen senere i gjæringsprosessen (eller før vørteren er kald) kan du få uønskede stoffer.

Rehydrering kan du gjøre som du har planlagt, igjen pass på at alt som brukes der er rent.
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #28 på: tir 1 mar 2011, 20:29:17 »

At brygget skal gjære ut i 14 dager har jeg fått med meg. Men dersom gjæringa har stoppet etter 10 dager da? Kan det tappes da?

Mtp. oksygenering. Bør jeg riste/tumle på gjæringskaret regelmessig? Hver dag, hver tredje dag?

Gjæren rydder opp etter seg selv om det lite / ingen aktivitet i gjærlåsen, du kommer nok best ut av det ved å vente minimum 14 dager.

Kun oksygener før gjæring, når vørteren er kjølt ned. Du skal ikke riste på den seinere.
Loggført

Jonask
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Akershus

Vis profil
« Svar #29 på: tir 1 mar 2011, 20:30:52 »

Når dere sier rehydrer gjæren, så mener dere at gjæren skal hydreres med ca 2 dl. vann over en liten tid før den skal i vørteren?
Romtemperaturen er stabilt rundt 18 grader her Smiley

Kok opp ca 2dl vann, kjøl det ned til ca 20 grader og bland inn gjæren. Dekk til med sterilisert alufolie og det skal være klart til pitching ila 20-30min,

Pass på så det ikke går noe særlig under 18 grader, har opplevt at us-05 har stoppet for tidlig pga lav temp... men igjen jevn temp er viktig!

Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #30 på: tir 1 mar 2011, 20:59:49 »

Jeg tenker at jeg ikke kommer til å koke det vannet som skal tilsettes etter vørteren er kokt ferdig. Da vannkvaliteten her er veldig bra.

Da har jeg det klart for meg at brygget skal få stå i ro i 14 dager til ende.

Men noe som jeg har lurt på:
Dersom man tilsetter sukkerlake ved tapping for å få kullsyre på flasken, fortsetter da gjæringen, som igjen fører til mer "bunnfall" i flasken?
Slepper jeg bunnfallet i flaskene dersom jeg bruker Coopers carbonating tabletter?
Loggført

Supporter av Lervig AS
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #31 på: tir 1 mar 2011, 21:07:54 »

Dersom man tilsetter sukkerlake ved tapping for å få kullsyre på flasken, fortsetter da gjæringen, som igjen fører til mer "bunnfall" i flasken?
Slepper jeg bunnfallet i flaskene dersom jeg bruker Coopers carbonating tabletter?

Begge er sukker, og begge gir bunnfall.
Alternativet ville være å karbonere på fat, for så å tappe på flasker
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #32 på: tir 1 mar 2011, 21:33:23 »

Æaj, det var dumt.

Å karbonere på fat er ikke aktuelt akkurat nå, da jeg er student og ikke har midler til å kjøpe dyrt utstyr, enda :-P
Loggført

Supporter av Lervig AS
kherseth
**
Utlogget Utlogget
Mo i Rana, Nordland

Vis profil
« Svar #33 på: tir 1 mar 2011, 21:45:20 »

Bunnfall er ikke noe jeg bekymrer meg så mye for, det blir stortsett liggende på bunn når man heller over i glass. Er vel litt gjæravhenging hvor godt det sitter i bunn men se på flokkuleringsevnen til den aktuelle gjæra, det burde gi en pekepinn.
Loggført
OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #34 på: tir 1 mar 2011, 21:55:00 »

Du vil få minimalt ekstra bunnfall ved naturlig karbonering. Gjæren formerer seg ikke noe særlig. Jeg bruker naturlig karbonering selv om jeg har fat, og merker ingen forskjell.
Loggført

Lykkelig kriger :-)
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #35 på: tir 1 mar 2011, 21:58:16 »

Ja, glemte å si at det er ikke så mye bunnfall, hvis du ikke liker å drikke øl fra mikrobryggerier pga bunnfall så.. Smiley
I mine tilfeller har gjæret vært forholdsvis fast i bunn av flaska.

Poenget var bare at sukker = sukker, begge vil gi det samme resultat..
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #36 på: tir 1 mar 2011, 22:31:34 »

Okey. I første omgang så jeg for meg ett tykt lag med bunnfall i flaskene, og det bildet var ikke noe særlig.
Men dersom det er snakk om svært lite er jo alt ok Smiley

Og ang. drikke øl fra mikrobryggerier, jeg er jomfru på det området og. Svært få av dem i Stavangerområdet...
Loggført

Supporter av Lervig AS
Brede
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Ålesund

Vis profil
« Svar #37 på: tir 1 mar 2011, 23:05:07 »

Okey. I første omgang så jeg for meg ett tykt lag med bunnfall i flaskene, og det bildet var ikke noe særlig.

Og ang. drikke øl fra mikrobryggerier, jeg er jomfru på det området og. Svært få av dem i Stavangerområdet...

Dra en tur på Cardinal der har de det meste som kan kjøpes i Norge av godt øl :-)
Loggført

Kokkens Nanobryggeri
På flasker:
#14 Jule IPA
#13 American stout
#11 Kokkens Humlehode IPA
#6 Kokkens Mild
#5 Kokkens Sorte Gull 12,6% (Imperial Stout)
"Ingen ting er umulig, det umulige tar litt lengre tid"
OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #38 på: ons 2 mar 2011, 08:10:49 »

Dra en tur på Cardinal der har de det meste som kan kjøpes i Norge av godt øl :-)

Eller et  pol Smiley
Loggført

Lykkelig kriger :-)
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #39 på: ons 2 mar 2011, 08:29:10 »

Hadde jeg hatt pengene til det hadde jeg kun anskaffet mitt øl fra polet. Men den gang ei...

Jeg lurer fortsatt på om flasker med twistkork kan gjenbrukes. Dvs. flasker som bruker vanlige metallkorker som vris av i stedet for å "jekkes".
Loggført

Supporter av Lervig AS
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #40 på: ons 2 mar 2011, 08:38:15 »

Hadde jeg hatt pengene til det hadde jeg kun anskaffet mitt øl fra polet. Men den gang ei...
Ei flaske eller to klarer du vel?, greit å vite om det du ønsker å brygge treffer når det er ferdig også..

Jeg lurer fortsatt på om flasker med twistkork kan gjenbrukes. Dvs. flasker som bruker vanlige metallkorker som vris av i stedet for å "jekkes".

Sitat
Fan av Dogfish Brewery!

Dogfish Head Craft Brewery hadde et uhell med en batch der de hadde fått feil type flasker, men twistkork, de korka dette med vanlige korker, og det så ut som det virket greit.
Så mulig du kan korke de med vanlige kronekorker og det blir bra?, selv tror jeg ikke jeg ville ha gjort det, er litt redd for å knuse gjengene, men kanskje de er solide nok?
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #41 på: ons 2 mar 2011, 08:52:13 »

Ja, selvfølgelig. Har jo alltids råd til en flaske eller to. Før prøve da, se om jeg får tak i noen pale ale's på polet for å se hvor nærme jeg kom.

Ang twistkorken. Dogfish sitt uhell så jeg, men tok det ikke helt til følge da jeg tenkte å skru korken på igjen, istedet for å klemme. Har prøvd å skru på med brus i for så å riste flasken for en "trykktest". Og det gikk fint. Men trykket blir vel større med ølet.
Loggført

Supporter av Lervig AS
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #42 på: ons 2 mar 2011, 08:53:55 »

Men trykket blir vel større med ølet.

Er egentlig litt usikker på det..
Loggført
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #43 på: ons 2 mar 2011, 08:55:20 »

Jeg prøvde dette på Rema-Reitan sine ladegårds-pilsner flasker som har skrukork. Konkluderte vel med at dette ikke går for en hjemmebrygger uten riktig kapsel-påsetter, etter 6 flakser med steindødt øl... (For ordens skyld: Lade-gårds pilsner flaskene ble tatt med hjem til meg ifm. et voerspiel. Hadde aldri kjøpt dette selv)
Loggført

IPA will do you good,
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #44 på: ons 2 mar 2011, 09:01:10 »

Det var denne flasken jeg snakket om. Tror jeg dropper dem i så tilfelle.
Loggført

Supporter av Lervig AS
Knut André
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondhjem

Vis profil
« Svar #45 på: ons 2 mar 2011, 09:06:43 »

Hvilken type kapslemaskin bruker du?
Jeg har noen ladegårdenflasker selv som jeg ikke får korket med den billige håndholdte saken, og jeg lurer på on det er vits å spare på dem til jeg får kjøpt bord-varianten.
Loggført

Ravelsveita Yoctobryggeri
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #46 på: ons 2 mar 2011, 09:26:32 »

Jeg har ikke kjøpt enda, men tenker å kjøpe den håndholdte varianten i første omgang.

Kan også spørre om noen har erfaring med Beerking ølfat på 5 liter med multitap eller CO₂ disp?
Loggført

Supporter av Lervig AS
GeirH
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stokmarknes

Vis profil
« Svar #47 på: ons 2 mar 2011, 10:55:43 »

Jeg kjøpte den håndholdte varianten først, men vil anbefale å ta deg råd til å kjøpe bordmodellen til 400 kroner. Den er mye greiere å ha med å gjøre, og det er lettere å få korkene til å sitte skikkelig. Med den håndholdte varianten er det fort gjort å få korkene på litt skjeve, og det er vanskelig å holde den stabil mens man klemmer til, synes jeg.

Angående 5-liters party kegs, så har jeg også benyttet disse tidligere, før jeg gikk over til å bruke flasker. De er veldig lettvinte å bruke, man karbonerer naturlig med sukkerlake også her, men man må beregne mindre sukker enn på flasker. Rundt 4 gram per liter mener jeg å ha lest et annet sted her inne er max, og det kan bli litt mye skum ved tapping, men stort sett fungerte de greit. Bunnfallet fra den naturlige karboneringen er også greit å håndtere, det legger seg jo på bunnen av fatet, så ved tapping av det første halve glasset får man med litt grums, og så lenge fatet får stå i ro etter det vil man ikke få med noe mer bunnfall.

Det som kan være problemet er at de er tungvinte å vaske, siden det kun er et lite hull i toppen, men jeg pleide å fylle dem med vann rett etter de var tømte, og lot dette stå noen dager, eventuelt med litt zalo. Så skylte jeg dem ved å ta av dusjhodet og stikke slangen ned i fatet, og lot vannet renne en god stund. Med en lommelykt klarte jeg å se om jeg hadde fått vekk alt av uhumskheter, så var det bare å tørke dem i ovnen, og sette på den troppen som fulgte med etter de hadde kjølt seg ned.

Jeg kjøpte den varianten med CO₂-dispenser, og det fungerte greit. Bare ikke ha på fullt trykk med en gang, så klarer man å kontrollere skummet sånn passe. Om man trekker kranen etpar cm opp (til man har luftehullet over kanten på troppen), så kan fatet fint stå til neste helg om man ikke har klart å tømme det helt. Det vil man ikke kunne med pumpedispenseren, siden man da bruker luft for å drive ut ølet.

Jeg kommer nok til å benytte disse igjen ved senere anledninger, det er veldig kult å ta fram et fat med kran på fest, og tappe rett i glass :-)
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #48 på: ons 2 mar 2011, 13:27:11 »

Damn. Nå hadde jeg ett lite håp på at jeg hadde funnet ett bedre alternativ til tapping på flaske. hehe.
Loggført

Supporter av Lervig AS
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #49 på: ons 2 mar 2011, 19:02:30 »

Som du ser har dette vært diskutert tidligere  Smiley
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4748.0.html
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #50 på: ons 2 mar 2011, 21:29:28 »

Takker for link Smiley Har nå lest innlegget. Og har bestemt meg for å prøve å tappe på ladegårds flasker. Dersom det skulle gå i dass er det kun snakk om 3 liter av 20-23 liter. Og det er mitt første brygg. Så sktt au.

Forresten må jeg benytte anledningen til å skryte litt av vin&ar.no. De har bra kundeservice, da det viste seg at malten jeg hadde bestillt var tom på lager. For å fikse problemet ringte en hyggelig dame meg og spurte om jeg kunne tenke meg å bytte i en annen malt-type. Fikk byttet til Caramunich type 1, og 1 time etter telefonsamtalen var bestillingen sendt avgårde.

Så dersom posten er flink, blir det brygging til helga. Gleder meg!
Loggført

Supporter av Lervig AS
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #51 på: lør 5 mar 2011, 11:24:39 »

Idag er den store dagen. For min del ihvertfall. Alt er på plass og det skal brygges for første gang. (Har sannsynlig litt for store forventninger)

Men, det gjæringskaret jeg bruker er den typen fra Europris (den store bøtta med lokk). Og jeg lurte på om det er mulig å montere en tappekran på disse?

Isåfall er det noe jeg skal gjøre før jeg lager brygg nr. 2 om drøyt 2 uker.
Loggført

Supporter av Lervig AS
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #52 på: lør 5 mar 2011, 11:46:29 »

Skal vist gå, har vært en lengre tråd om kraner her, der denne ble anbefalt:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=190_201&products_id=985

Tror jeg skal skaffe noen slike selv og montere, har en veldig god hevert (autosiphon), men jeg søler noe innmari..
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Do not dwell in the past, do not dream of the futu

Vis profil
« Svar #53 på: lør 5 mar 2011, 13:32:07 »

nesten samme bøtta, som du ser er det ingen problemer å montere en slik kran.
men disse er ikke de enkleste å rengjøre da, bare så det er sagt.
jeg demonterer og koker de, men det begrenser levetiden på dem betraktelig tror jeg, for mine revner i overgangen til gjengene etter en tid.

* IMG_0203.JPG (1783.79 KB, 2592x1936 - vist 191 ganger.)
Loggført

if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #54 på: lør 5 mar 2011, 17:47:20 »

Skal sjekke ut det med tappekran. Smiley Det er uansett ikke noe stress nå.

Men jeg trenger ett hurtigsvar.

Skal humlen tas ut av vørteren? (Koker pelletsen i poser)
Og skal irish moss drysses i eller kokes i poser lik humlen?
Loggført

Supporter av Lervig AS
Langbein
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oppdal

Vis profil
« Svar #55 på: lør 5 mar 2011, 17:57:13 »

Jeg kan ikke svare på dine spørsmål, da jeg er en fersking. Men jeg lurer på hvor stor avstand man trenger fra bunnen av gjøringskaret til hullet til tappekrana? ...for og unngå og få med bunnfal  fra karet over i flaskene?
Loggført
neslekkim
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Kalbakken, Oslo, Norge

Vis profil
« Svar #56 på: lør 5 mar 2011, 18:06:27 »

Skal sjekke ut det med tappekran. Smiley Det er uansett ikke noe stress nå.

Men jeg trenger ett hurtigsvar.

Skal humlen tas ut av vørteren? (Koker pelletsen i poser)
Og skal irish moss drysses i eller kokes i poser lik humlen?

Jeg hiver bare pelletsen oppi som den er, den smuldrer og forsvinner, men mulig den holder igjen litt i posen?, tror uanset jeg vile tatt den ut.

Moss grieene, der bruker jeg noe pulver jeg bare drysser oppi, er dette annen form?
Loggført
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #57 på: lør 5 mar 2011, 18:24:22 »

Jeg kan ikke svare på dine spørsmål, da jeg er en fersking. Men jeg lurer på hvor stor avstand man trenger fra bunnen av gjøringskaret til hullet til tappekrana? ...for og unngå og få med bunnfal  fra karet over i flaskene?
bunnen av hullet på min er ca 1.5 cm over bunnen i spannet.
ved brygging av 25 liter i spannet, ligger gjærslammet da ca kant i kant, så den suger med seg en spiseskje eller to med gjær, men
den bunnfaller igjen i fatet, så det bryr meg egentlig ikke.
Loggført

Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #58 på: lør 5 mar 2011, 19:41:32 »

neslekkim: Den type Irish Moss som jeg kjøpte fra vinogbar.no kom i "naturform", altså mindre flak av planten.
                Ang. pelletsen så tok jeg ut det som var igjen i posene. Jeg silte ikke av brygget da alt plutselig gikk så fort.
                Men jeg antar at dette synker til bunns sammen med gjærkaka iløpet av de kommende ukene.

, da var mitt første brygg ferdig. Og jeg er vel 75% fornøyd. Fikk litt tempereaturproblemer når jeg skulle blande i mer kaldt vann. Vannet i springen var så kaldt at temperaturen fallt fortere ned enn forventet. Så måtte trikse litt med varmt vann.

Det ble en del søl da jeg i noen tilfeller ble rammet av skjær panikk ettersom klokka plutselig gikk så alt for fort.
Men smakte på vørteren etter en "tetthets"-prøve. Det smakte greit, og ga meg en liten aning om hva jeg har i vente. Det jeg stusset litt på var at maltekstraktet hadde en betydelig smak av mild honning?
Denne honningsmaken fikk jeg videre i vørteren. Malten som jeg mesket i forkant av kokingen ga også en mild smak. (Forresten en fantastik rød/gylden farge som kom ut av de korna!)
Ellers synes jeg at det var en kraftig men nokså utvannet smak. Håper at fyldigheten kommer under gjæring og modning.

Fargen som jeg endte opp med er nokså mørkt, mer lik Bock enn Ale.

Tettheten ble 1.043 og volumet 21 liter.
Loggført

Supporter av Lervig AS
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
2670 Otta (Sjoa)

Vis profil
« Svar #59 på: lør 5 mar 2011, 19:55:36 »

Fargen som jeg endte opp med er nokså mørkt, mer lik Bock enn Ale.

fargen ser alltid mørkere ut en den egentlig er pga volumet i spannet kontra glasset :-)
ingen grunn til uro med den....
smaken er også rimelig missvisende nå...
lykke til med brygget. det blir sikkert bra!
Loggført

Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #60 på: søn 6 mar 2011, 14:18:19 »

Jeg glemte å legge til en ting ang bryggingen i går:
Noe jeg ikke tenkte på, ved koking i 60 min fordamper det en del væske. Hvordan kompanserer dere dette? Etterfyller dere i gryta eller lar dere brygget koke for seg selv og tilsetter vann i gjæringskaret?

I dag putrer det godt i gjærlåsen Smiley
Loggført

Supporter av Lervig AS
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #61 på: søn 6 mar 2011, 18:19:05 »

Jeg glemte å legge til en ting ang bryggingen i går:
Noe jeg ikke tenkte på, ved koking i 60 min fordamper det en del væske. Hvordan kompanserer dere dette? Etterfyller dere i gryta eller lar dere brygget koke for seg selv og tilsetter vann i gjæringskaret?

I dag putrer det godt i gjærlåsen Smiley

Det vil nok variere, alt etter varme på plata og overflate i kjelen. Den beste måten er vel bare å koke vann i en time, og se hvor mye som forsvinner. Beersmith beregner at rundt  9% av vannet koker bort, men noe vann forsvinner vel med bunnslammet i kjelen. Beersmith foreslo et kokevolum på 11,6 liter på den forrige oppskriften min på 10 liter.
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #62 på: søn 6 mar 2011, 18:22:58 »

Det stemmer godt med det jeg opplevde i går. Brygget var på 10 liter etter tilsetting av første ekstrakt på 1,5 kg.
Volumet sank ned til rundt 9 liter etter 50 min. tilsatte da resterende 1,5kg ekstrakt og ca 1 liter vann slik at det var 12 liter i gryta.

Har uansett funnet ut at jeg må ha større gryte. Bare tull å bruke udner 20 liter. Smiley
Loggført

Supporter av Lervig AS
Sider: 1 2 3 ... 5 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Nybegynner med mange spørsmål. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!