Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
tor 24 mai 2012, 07:46:55

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95365 innlegg i 8943 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Nybegynner med mange spørsmål. 0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 ... 3 4 [5]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: Nybegynner med mange spørsmål.  (Lest 1977 ganger)
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #60 på: søn 6 mar 2011, 14:18:19 »

Jeg glemte å legge til en ting ang bryggingen i går:
Noe jeg ikke tenkte på, ved koking i 60 min fordamper det en del væske. Hvordan kompanserer dere dette? Etterfyller dere i gryta eller lar dere brygget koke for seg selv og tilsetter vann i gjæringskaret?

I dag putrer det godt i gjærlåsen Smiley
Loggført

Supporter av Lervig AS
"The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
Nidveg
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Østensjø, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #61 på: søn 6 mar 2011, 18:19:05 »

Jeg glemte å legge til en ting ang bryggingen i går:
Noe jeg ikke tenkte på, ved koking i 60 min fordamper det en del væske. Hvordan kompanserer dere dette? Etterfyller dere i gryta eller lar dere brygget koke for seg selv og tilsetter vann i gjæringskaret?

I dag putrer det godt i gjærlåsen Smiley

Det vil nok variere, alt etter varme på plata og overflate i kjelen. Den beste måten er vel bare å koke vann i en time, og se hvor mye som forsvinner. Beersmith beregner at rundt  9% av vannet koker bort, men noe vann forsvinner vel med bunnslammet i kjelen. Beersmith foreslo et kokevolum på 11,6 liter på den forrige oppskriften min på 10 liter.
Loggført
Aleksander_B
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Boulder Brewery

Vis profil
« Svar #62 på: søn 6 mar 2011, 18:22:58 »

Det stemmer godt med det jeg opplevde i går. Brygget var på 10 liter etter tilsetting av første ekstrakt på 1,5 kg.
Volumet sank ned til rundt 9 liter etter 50 min. tilsatte da resterende 1,5kg ekstrakt og ca 1 liter vann slik at det var 12 liter i gryta.

Har uansett funnet ut at jeg må ha større gryte. Bare tull å bruke udner 20 liter. Smiley
Loggført

Supporter av Lervig AS
"The beer scene is sick, and we are the fucking doctors!"
Sider: 1 ... 3 4 [5]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Nybegynner med mange spørsmål. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!